Θέλετε να γίνετε σταρ του Instagram; Πλέον υπάρχει και επίσημη εκπαίδευση για κάτι τέτοιο. Ένα πανεπιστήμιο στην Κίνα προσφέρει μαθήματα που στόχο έχουν να εφοδιάσουν τους σπουδαστές με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που χρειάζονται για να κατακτήσουν την ιντερνετική φήμη. Διαθέτοντας από μαθήματα μέικ απ και εξάσκηση στο βάδισμα πασαρέλας μέχρι μαθήματα χορού, το Yiwu Industrial & Commercial College (YWICC) κοντά στην Σανγκάη υποστηρίζει πως έχει όλα όσο χρειάζεται κάποιος για να γίνει σελέμπριτι στα social media.
Σε μια χώρα που μετρά περισσότερους από 700 εκατομμύρια χρήστες τηλεφώνου, το να ξεχωρίσεις συνιστά μια ιδιαιτέρως δύσκολη υπόθεση. Ωστόσο όσοι το καταφέρνουν και γίνονται τελικά γνωστοί στο διαδίκτυο, μπορεί να βγάζουν μέχρι και 46 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, οπότε λογικό όλοι σχεδόν να επιθυμούν να γίνουν influencers.
Στο YWICC, οι σπουδαστές εκτός από το να εξασκούνται σε μαθήματα χορού διδάσκονται επίσης πώς να ντύνονται με την τελευταία λέξη της μόδας. Η 21χρονη Mengna Jiang, μία από τους 33 συνολικά φοιτητές, που στην πλειονότητά τους είναι γυναίκες, παρακολουθεί το πρόγραμμα μαθημάτων Modelling and Etiquette. «Μου αρέσει να ντύνομαι όμορφα και να βγάζω φωτογραφίες, νιώθω πως αυτό το πρόγραμμα μου ταιριάζει άψογα», εξηγεί η ίδια. Μετά από τρία χρόνια παρακολούθησης, έρχεται και το αντίστοιχο πτυχίο. Σε αυτά που διδάσκονται στο πλαίσιο των μαθημάτων συγκαταλέγονται οι δημόσιες σχέσεις, η αισθητική καλλιέργεια αλλά και τεχνικές επεξεργασίας φωτογραφιών.
Οι αμοιβές όσων καταφέρνουν να γίνουν γνωστοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι αστρονομικές. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Papi Jiang, μίας από τις διασημότερες σταρ στο ίντερνετ, που μετρά πάνω από 44 εκατομμύρια followers σε διάφορες πλατφόρμες.
Βέβαια στην Κίνα η φήμη εξαργυρώνεται εντελώς διαφορετικά από ό,τι στην Δύση. Οι περισσότεροι influencers εκεί δίνουν διαλέξεις όπου δέχονται ζωντανά ερωτήσεις από τους θαυμαστές τους και γενικά αναμεταδίδουν πιστά όλα όσα κάνουν μες στη μέρα- από την βόλτα για ψώνια μέχρι μια απλή συνάντηση. Από την άλλη, οι ακόλουθοι μπορούν να τους αγοράζουν ψηφιακά δώρα, τα οποία οι influencers ανταλλάζουν μετά για μετρητά. Για παράδειγμα ένα ψηφιακό αυτοκίνητο που θα σου αγοράσει κάποιος follower μπορεί να εξαργυρωθεί για 20 δολάρια, με ένα μέρος των κερδών να πηγαίνει στην πλατφόρμα που φιλοξένησε την live αναμετάδοση. Οπωσδήποτε υπάρχει πάντα και η γνωστή οδός κέρδους, αυτή των διαφημίσεων που εξασφαλίζουν λόγω διασημότητας.