Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει κατακτήσει το χαλούμι, το κυπριακό τυρί με την χαρακτηριστική γεύση και υφή.
Το βρετανικό BBC έχει κάνει ειδικό αφιέρωμα στο χαλούμι και εξηγεί πώς το κυπριακό τυρί «κατέκτησε το Ηνωμένο Βασίλειο».
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, «το χαλούμι πραγματοποίησε το κλασικό βρετανικό μαγειρικό ταξίδι από εθνική σπεσιαλιτέ σε κοινό συστατικό, ενώ προστίθεται πως αποτελεί πια βασικό είδος στα βρετανικά μπάρμπεκιου. Σημειώνεται ότι στην πατρίδα του την Κύπρο το χαλούμι καταναλώνεται σε ποσότητα 8 κιλών το χρόνο από τον κάθε μέσο κάτοικο.
«Τώρα όμως οι Βρετανοί φέρονται να καταναλώνουν περισσότερο χαλούμι από οποιαδήποτε άλλη χώρα εκτός Κύπρου, με τη Σουηδία να ακολουθεί στη δεύτερη θέση», τονίζει το BBC, και προσθέτει πως πριν από μια δεκαετία, αν κάποιος ζητούσε χαλούμι στη Βρετανία θα συναντούσε άγνοια.
Εξι ποικιλίες χαλουμιού – κατακόρυφη αύξηση των πωλήσεων
Η γνωστή αλυσύδα σουπερμάρκετ της Βρετανίας, τα Tesco, διαθέτουν έξι ποικιλίες χαλουμιού. Οι πωλήσεις του τυριού στα καταστήματα της αλυσίδας αυξήθηκαν κατά 35% το οικονομικό έτος 2011-2012, ενώ για το χαλούμι που διατίθεται σε σειρά επιλεγμένων προϊόντων που προσφέρουν τα Tesco οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 132% την ίδια περίοδο.
Τα Waitrose, άλλη μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη Βρετανία, ανέφεραν αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 104%.
Το χαλούμι είναι ένα από τα πιο γνωστά κυπριακά προϊόντα στο εξωτερικό. Πρόκειται για ημίσκληρο τυρί, το οποίο κατασκευάζεται από μείγμα αγελαδινού και αιγοπρόβειου γάλακτος, ή εξ ολοκλήρου από αιγοπρόβειο γάλα και μπορεί να ψηθεί στη σχάρα ή στο τηγάνι, ή φυσικά να καταναλωθεί και ωμό.
Αρθρογράφος μαγειρικής της Daily Telegraph αποδίδει την αυξημένη προτίμηση στο κυπριακό τυρί σε τρεις παράγοντες: την αγάπη των Βρετανών για τη μεσογειακή κουζίνα, την προθυμία τους να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα και την επιρροή τηλεοπτικών σεφ που έχουν συμπεριλάβει το χαλούμι σε διάφορες συνταγές, αρκετές από τις οποίες παρατίθενται στην ιστοσελίδα του BBC.
Βασικός λόγος της επιτυχίας, όπως αναφέρει το BBC, είναι η άνεση και η ποικιλία χρήσης του, καθώς και η ευκολία μακράς συντήρησής του στο ψυγείο. Ο ιδιοκτήτης του κυπριακού εστιατορίου Lemonia στο Λονδίνο Αντώνης Ευαγγέλου δηλώνει ότι μπορεί κανείς να φτιάξει τόσα πολλά πράγματα με το χαλούμι. Το εστιατόριό του πουλά 60 κιλά χαλουμιού κάθε εβδομάδα.
«Περισσότερος κόσμος το ζητά τώρα», αναφέρει ο κ. Ευαγγέλου, προσθέτοντας ότι η ζήτηση αυξάνεται επίσης στις ΗΠΑ, την υπόλοιπη Ευρώπη και σε περιοχές όπως το Ντουμπάι. «Έχει μοναδική γεύση. Δεν μπορείς να το συγκρίνεις με κανένα άλλο τυρί», συμπληρώνει ο ίδιος.
Από τα πιο δημοφιλή ορεκτικά
Παρομοίως ο Χάρι Νικόλα από το εστιατόριο Kolossi Grill δηλώνει στο BBC ότι το χαλούμι είναι από τα πιο δημοφιλή ορεκτικά, με έναν στους τρεις πελάτες να το παραγγέλνουν.
Το BBC αναφέρει επίσης ότι θέλοντας να αξιοποιήσουν την αυξημένη ζήτηση του τυριού οι παραγωγοί στην Κύπρο μάχονται για να κατοχυρωθεί το χαλούμι από την ΕΕ ως προϊόν προστατευμένης ονομασίας προέλευσης (ΠΟΠ). Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει προστασία από εξωτερικό ανταγωνισμό με αυστηρά κριτήρια παραγωγής του τυριού.
Ωστόσο οι μέχρι τώρα προσπάθειες υπήρξαν ανεπιτυχείς, κάτι που σημαίνει ότι αμφισβητείται ο σωστός τρόπος παρασκευής του. Όπως σημειώνεται, παραδοσιακά το χαλούμι φτιάχνεται με πρόβειο ή κατσικίσιο γάλα, αλλά χωρίς ΠΟΠ υπάρχουν διάφορες άλλες ποικιλίες με μίξη πρόβειου και αγελαδινού γάλακτος.
(Πηγή: Euronews)
σχόλια