Ανησυχίες από το 2018 για την ασφάλεια του υποβρυχίου που έχει εξαφανιστεί μαζί με πέντε επιβαίνοντες στον Ατλαντικό είχαν εκφράσει γνώστες του κλάδου.
Συγκεκριμένα, οι επικεφαλής εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των υποβρυχίων εξέφραζαν την ανησυχία τους για την «πειραματική», όπως την αποκαλούσαν, προσέγγιση της OceanGate, με αποτέλεσμα να γράψουν και επιστολή το 2018, στην οποία προειδοποιούσαν για πιθανά «μοιραία προβλήματα» στο εγχείρημα της περιήγησης στο ναυάγιο του Τιτανικού με υποβρύχιο.
Η επιστολή που βρέθηκε στα χέρια των δημοσιογράφων των New York Times, είχε σταλεί στον διευθύνοντα σύμβουλο της OceanGate, Στόκτον Ρας, από την επιτροπή επανδρωμένων υποβρύχιων της Marine Technology Society, ενός εμπορικού ομίλου 60 ετών που έχει ως στόχο την προώθηση της ωκεάνιας τεχνολογίας και την εκπαίδευση του κοινού σχετικά με αυτήν.
Οι υπογράφοντες - που ήταν σχεδόν 40 άτομα - συμφωνούσαν απόλυτα ότι η ανάπτυξη του υποβρύχιου σκάφους Titan από την OceanGate, το οποίο αυτή τη στιγμή αγνοείται μαζί με τους 5 επιβάτες του, είναι προβληματική.
Ο πρόεδρος της επιτροπής, Γουίλ Κόνεν, δήλωσε σε συνέντευξή του σήμερα ότι η επιστολή προέκυψε επειδή υπήρχαν φόβοι για το τι μπορεί να συμβεί από τη στιγμή που η εταιρεία δεν ακολουθεί τα πρότυπα.
«Οι ειδικοί των υποβρυχίων είχε εκφράσει σημαντικές ανησυχίες σχετικά με τη στρατηγική της κατασκευής ενός υποβρύχιου σκάφους στα βάθη του ωκεανού χωρίς να ακολουθηθούν οι υφιστάμενες κατευθυντήριες γραμμές ασφαλείας» δήλωσε ο Κόνεν.
Η επιστολή ανέφερε ότι το μάρκετινγκ της OceanGate για το Titan ήταν «παραπλανητικό», επειδή ισχυριζόταν ότι το σκάφος πληρεί τα πρότυπα ασφαλείας ενός οργανισμού αξιολόγησης κινδύνων, γνωστού ως DNV, αλλά η εταιρεία δεν είχε κανένα σχέδιο να προχωρήσει σε αξιολόγηση του σκάφους από τον οργανισμό.
Εξαφάνιση υποβρυχίου: Τι αναφέρουν στην επιστολή τους οι ειδήμονες
Στελέχη του κλάδου δήλωσαν ότι η OceanGate θα πρέπει να δοκιμάσει τα πρωτότυπά της υπό την εποπτεία της DNV ή άλλου διαπιστευμένου καταχωρητή.
«Αν και αυτό απαιτεί πρόσθετο χρόνο και έξοδα, είναι ομόφωνη η άποψή μας ότι αυτή η διαδικασία πιστοποίησης από τους αρμόδιους αποτελεί εγγύηση για την προστασία των επιβατών στα υποβρύχια» αναφέρεται στην επιστολή.
Ο Κόνεν δήλωσε στη συνέντευξη ότι ο Στόκτον Ρας, διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, του τηλεφώνησε όταν διάβασε την επιστολή και του είπε ότι «οι κανονισμοί του κλάδου κάνουν κακό στην καινοτομία». Σε ένα άρθρο του μάλιστα το 2019 με τίτλο «Γιατί δεν αξιολογείται της Titan;» η εταιρεία προέβαλε παρόμοια επιχειρήματα.
Η OceanGate ανέφερε στην ανάρτηση ότι επειδή το σκάφος της Titan ήταν τόσο καινοτόμο, θα μπορούσαν να χρειαστούν χρόνια για να πιστοποιηθεί από κορυφαίους οργανισμούς αξιολόγησης. «Το να ενημερώνουμε έναν εξωτερικό φορέα για κάθε καινοτομία πριν αυτή τεθεί σε δοκιμές αποτελεί πρόβλημα στην καινοτομία», ανέφερε η εταιρεία. Εκπρόσωπος της OceanGate αρνήθηκε να σχολιάσει την επιστολή του 2018.
Πιο πρόσφατα, η OceanGate αναφέρθηκε σε κάποια τεχνικά ζητήματα με το Titan σε μια κατάθεση στο δικαστήριο. «Κατά την πρώτη κατάδυση στον Τιτανικό, το υποβρύχιο αντιμετώπισε πρόβλημα με την μπαταρία και έπρεπε να συνδεθεί χειροκίνητα με την πλατφόρμα ανύψωσης», έγραψε το 2022 ο νομικός και επιχειρησιακός σύμβουλος της εταιρείας, Ντέιβιντ Κονκάνον, σε μια κατάθεση σε δικαστήριο το οποίο επιβλέπει θέματα που έχουν να κάνουν με τον Τιτανικό. Το υποβρύχιο υπέστη λίγες ζημιές στο εξωτερικό του, έγραψε, οδηγώντας την OceanGate να ακυρώσει την αποστολή ώστε να μπορέσει να κάνει επισκευές.
Παρόλα αυτά, έγραψε ο Ντέιβιντ Κονκάνον στην κατάθεση, 28 άτομα είχαν τη δυνατότητα να επισκεφθούν το ναυάγιο του Τιτανικού με το σκάφος το 2022.