Έχει πάνω από 130.000 followers στο Instagram, όπου δημοσιεύει φωτογραφίες από τις περιπέτειές της σε όλο τον κόσμο. Το μακιγιάζ της είναι πάντα άψογο, τα ρούχα της δείχνουν κατευθείαν από την πασαρέλα. Τραγουδάει, χορεύει και ποζάρει- και τίποτα από αυτά δεν είναι αληθινό.
Η Rozy είναι μια virtual influencer από την Νότια Κορέα, ένας ψηφιακός άνθρωπος τόσο ρεαλιστικός που συχνά νομίζουν ότι είναι αληθινή.
«Είσαι πραγματικό πρόσωπο;» ρωτάει ένας από τους φανς της στο Instagram. «Είσαι AI [τεχνητή νοημοσύνη]; Ή ρομπότ;».
Σύμφωνα με την εταιρεία Sidus Studio X με έδρα τη Σεούλ που την δημιούργησε, η Rozy είναι μίξη και των τριών, ακροβατώντας μεταξύ πραγματικού και εικονικού κόσμου. «Είναι σε θέση να κάνει ό,τι δεν μπορούν οι άνθρωποι... στην πιο ανθρώπινη μορφή», αναφέρει στην ιστοσελίδα της.
Αυτό περιλαμβάνει την αποκομιδή κερδών για την εταιρεία στον κόσμο της διαφήμισης και της ψυχαγωγίας αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Από το ντεμπούτο της το 2020, η Rozy έχει κλείσει συμφωνίες με brand και χορηγίες, έχει περπατήσει στην πασαρέλα από virtual fashion show και κυκλοφόρησε μέχρι και δύο singles.
Και δεν είναι η μόνη.
Η βιομηχανία του «virtual human» ανθεί, και μαζί της μια εντελώς νέα οικονομία στην οποία οι influencers του μέλλοντος δεν γερνούν ποτέ, δεν εμπλέκονται σε σκάνδαλα και είναι ψηφιακά άψογοι- προκαλώντας ανησυχία σε μια χώρα που έχει ήδη εμμονή με τα ανέφικτα πρότυπα ομορφιάς.
Πώς λειτουργούν οι εικονικοί influencers
Η τεχνολογία CGI (εικόνες που δημιουργούνται από υπολογιστή) πίσω από την Rozy δεν είναι καινούργια. Είναι πανταχού παρούσα στη σημερινή βιομηχανία ψυχαγωγίας, όπου καλλιτέχνες τη χρησιμοποιούν για να δημιουργήσουν ρεαλιστικούς μη ανθρώπινους χαρακτήρες σε ταινίες, παιχνίδια υπολογιστή και μουσικά βίντεο.
Αλλά μόλις πρόσφατα χρησιμοποιήθηκε για να δημιουργήσει influencers.
Μερικές φορές, η Sidus Studio X δημιουργεί μια εικόνα της Rozy από την κορυφή μέχρι τα νύχια χρησιμοποιώντας την τεχνολογία, προσέγγιση που λειτουργεί καλά για τις εικόνες της στο Instagram. Άλλες φορές τοποθετεί το κεφάλι της στο σώμα ενός ανθρώπινου μοντέλου — όταν διαφημίζει ρούχα, για παράδειγμα.
Η Lotte Home Shopping, brand λιανικής πώλησης, δημιούργησε δική του εικονική influencer- τη Lucy, η οποία μετρά 78.000 followers στο Instagram - με λογισμικό που χρησιμοποιείται συνήθως για βιντεοπαιχνίδια.
Όπως και οι συνάδελφοί τους στην πραγματική ζωή, οι εικονικοί influencers χτίζουν followers μέσω social media, όπου δημοσιεύουν στιγμιότυπα της «ζωής» τους και αλληλεπιδρούν με τους φανς τους. Ο λογαριασμός της Rozy δείχνει να «ταξιδεύει» στη Σιγκαπούρη και να απολαμβάνει ένα ποτήρι κρασί σε μια ταράτσα, ενώ οι φανς της κάνουν κομπλιμέντα για τα ρούχα της.
Οι παλαιότερες γενιές μπορεί να θεωρούν κάπως περίεργη την αλληλεπίδραση με ένα τεχνητό άτομο. Ωστόσο, ειδικοί λένε ότι οι εικονικοί influencers έχουν μεγάλη απήχηση στη νέα γενιά, που περνά μεγάλο μέρος της ζωής της στο ίντερνετ.
Η Lee Na-kyoung, μια 23χρονη που ζει στο Incheon, άρχισε να ακολουθεί τη Rozy πριν από περίπου δύο χρόνια νομίζοντας ότι ήταν πραγματικό πρόσωπο.
Η Rozy την ακολούθησε πίσω, μερικές φορές σχολιάζοντας τις αναρτήσεις της, και μια εικονική φιλία άνθισε- μια φιλία που άντεξε ακόμα και όταν αποκαλύφθηκε η αλήθεια.
«Επικοινωνούσαμε σαν φίλοι και ένιωθα άνετα μαζί της — έτσι δεν τη θεωρώ τεχνητή νοημοσύνη αλλά πραγματική φίλη», είπε στο CNN και πρόσθεσε: «Λατρεύω το περιεχόμενο της Rozy. Είναι τόσο όμορφη που δεν μπορώ να πιστέψω ότι είναι AI».
Μια άκρως κερδοφόρα επιχείρηση πολλών εκατομμυρίων
Τα social media δεν δίνουν απλώς στους εικονικούς influencers την ευκαιρία να δημιουργήσουν μια βάση θαυμαστών- εκεί βρίσκεται όλο το χρήμα. Το Instagram της Rozy , για παράδειγμα, είναι διάσπαρτο με χορηγούμενο περιεχόμενο όπου διαφημίζει προϊόντα περιποίησης δέρματος και μόδας.
«Πολλές μεγάλες εταιρείες στην Κορέα θέλουν να χρησιμοποιήσουν το Rozy ως μοντέλο», λέει ο Baik Seung-yup, διευθύνων σύμβουλος της Sidus Studio X. «Φέτος, αναμένουμε να φτάσουμε εύκολα σε κέρδη άνω του 1,52 εκατ. δολαρίων μόνο με την Rozy».
Όπως εξηγεί, καθώς η Rozy γινόταν όλο και πιο δημοφιλής, η εταιρεία αποκτούσε περισσότερες χορηγίες από luxury brands, όπως Chanel και Hermes, καθώς επίσης περιοδικά και άλλες εταιρείες μέσων ενημέρωσης. Οι διαφημίσεις της έχουν πλέον εμφανιστεί στην τηλεόραση, διαφημιστικές πινακίδες και λεωφορεία.
Η Lotte αναμένει παρόμοια κέρδη φέτος από τη Lucy, η οποία έχει φέρει διαφημιστικές προσφορές από χρηματοπιστωτικές και κατασκευαστικές εταιρείες, σύμφωνα με τον Lee Bo-hyun, διευθυντή του τμήματος επιχειρήσεων της Lotte Home Shopping.
Τα μοντέλα έχουν τεράστια ζήτηση επειδή βοηθούν τα brands να προσεγγίσουν νεότερους καταναλωτές, λένε οι ειδικοί. Οι πελάτες της Rozy περιλαμβάνουν μια ασφαλιστική και μια τράπεζα - εταιρείες που συνήθως θεωρούνται παλιομοδίτικες. «Αλλά λένε ότι η εικόνα τους έχει γίνει πιο νεανική μετά τη συνεργασία τους με την Rozy», λέει ο Baik.
Βοηθά επίσης το γεγονός ότι, σε σύγκριση με τους αληθινούς influencers, οι εικονικοί σταρ είναι ολιγαρκείς.
Η Lotte και η Sidus Studio X χρειάζονται από μερικές ώρες μέχρι δύο ημέρες για να δημιουργήσουν μια εικόνα των σταρ τους και από δύο ημέρες έως μερικές εβδομάδες για ένα διαφημιστικό βίντεο. Αυτός είναι πολύ λιγότερος χρόνος και εργασία από ό,τι απαιτείται για την παραγωγή ενός διαφημιστικού σποτ με πραγματικούς ανθρώπους - όπου μπορεί να δαπανηθούν εβδομάδες ή μήνες για την ανίχνευση τοποθεσιών και την προετοιμασία υλικοτεχνικών υποδομών όπως φωτισμός, μαλλιά και μακιγιάζ, styling, catering και το μοντάζ μετά την παραγωγή.
Και, ίσως εξίσου σημαντικό: οι virtual influencers δεν γερνούν, δεν κουράζονται και δεν προκαλούν αντιπαραθέσεις.
Η Lotte αποφάσισε να επιλέξει έναν εικονικό influencer για να διαφημίζει προϊόντα στην τηλεόραση, επειδή οι πραγματικοί «κοστίζουν αρκετά» και «θα υπάρξουν αλλαγές όταν γεράσουν», εξηγεί ο Lee. Οπότε, κατέληξαν στη Λούσι, η οποία είναι «για πάντα 29 ετών».
«Η Lucy δεν περιορίζεται στο χρόνο ή στο χώρο. Μπορεί να εμφανιστεί οπουδήποτε. Και δεν υπάρχουν ηθικά ζητήματα», πρόσθεσε.
Ανησυχία για τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς
Η Νότια Κορέα δεν είναι το μοναδικό μέρος που έχει αγκαλιάσει τους εικονικούς influencers.
Μεταξύ των πιο διάσημων virtual influencers στον κόσμο είναι η Lil Miquela, που δημιουργήθηκε από τους συνιδρυτές μιας αμερικανικής τεχνολογικής startup, η οποία έχει διαφημίσει brands όπως Calvin Klein και Prada και μετρά πάνω από 3 εκατομμύρια followers στο Instagram, η Lu of Magalu, που δημιουργήθηκε από μια βραζιλιάνικη εταιρεία λιανικής πώλησης, με σχεδόν 6 εκατομμύρια followers στο Instagram, και η FNMeka, μια ράπερ που δημιουργήθηκε από τη δισκογραφική εταιρεία Factory New, με περισσότερους από 10 εκατομμύρια followers στο TikTok.
Υπάρχει όμως μια σημαντική διαφορά, σύμφωνα με την Lee Eun-hee, καθηγήτρια στο Τμήμα Καταναλωτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Inha: οι εικονικοί influencers σε άλλες χώρες τείνουν να αντικατοπτρίζουν μια ποικιλία εθνοτικών καταβολών και προτύπων ομορφιάς.
Οι εικονικοί άνθρωποι αλλού έχουν μια «μοναδικότητα», ενώ «εκείνοι στην Κορέα φτιάχνονται πάντα όμορφοι, αντανακλώντας τις αξίες κάθε χώρας», προσθέτει η ίδια.
Και στη Νότια Κορέα -που συχνά αποκαλείται «παγκόσμια πρωτεύουσα της πλαστικής χειρουργικής» για την βιομηχανία ύψους 10,7 δισ. δολαρίων- υπάρχουν ανησυχίες ότι οι εικονικοί influencers θα μπορούσαν να ενισχύσουν κι άλλο τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς.
Οι νεότεροι Κορεάτες έχουν αρχίσει να αντιδρούν σε αυτά τα ιδανικά τα τελευταία χρόνια, πυροδοτώντας ένα κίνημα το 2018 που ονομάστηκε «escaping the corset».
Αλλά η ιδέα για το τι θεωρείται όμορφο στη χώρα παραμένει περιορισμένη- για τις γυναίκες, αυτό σημαίνει συνήθως μια μικροσκοπική φιγούρα με μεγάλα μάτια, μικρό πρόσωπο και χλωμό, καθαρό δέρμα.
Και αυτά τα χαρακτηριστικά μοιράζονται οι περισσότερες εικονικές influencers της χώρας- η Lucy έχει τέλειο δέρμα, μακριά μαλλιά, λεπτό σαγόνι και ωραία μύτη. Η Rozy έχει γεμάτα χείλη, μακριά πόδια και μια επίπεδη κοιλιά που ξεπροβάλλει κάτω από τις μπλούζες της.
Η Lee Eun-hee προειδοποίησε ότι εικονικές influencers, όπως η Rozy και η Lucy, θα μπορούσαν να κάνουν τα ήδη απαιτητικά πρότυπα ομορφιάς της Κορέας ακόμη πιο απρόσιτα - και να αυξήσουν τη ζήτηση για πλαστική χειρουργική ή καλλυντικά προϊόντα μεταξύ των γυναικών που προσπαθούν να τις μιμηθούν.
«Οι πραγματικές γυναίκες θέλουν να γίνουν σαν αυτές και οι άνδρες θέλουν να βγαίνουν με άτομα όμοιας εμφάνισης», ανέφερε.
Οι δημιουργοί των Rozy και Lucy καθησυχάζουν
Εκπρόσωπος της Lotte Lee Bo-hyun δήλωσε ότι προσπάθησαν να κάνουν τη Lucy κάτι περισσότερο από μια «όμορφη εικόνα», δημιουργώντας μια περίτεχνη ιστορία και προσωπικότητα, αφού μεταξύ άλλων υποτίθεται ότι σπούδασε βιομηχανικό σχεδιασμό και εργάζεται στο αντικείμενό της.
Κάνει συχνά αναρτήσεις σχετικά με τη δουλειά της και τα ενδιαφέροντά της, όπως η αγάπη της για τα ζώα και το kimbap- ρολά ρυζιού τυλιγμένα σε φύκια. Με αυτόν τον τρόπο, «η Lucy προσπαθεί να έχει καλή επιρροή στην κοινωνία», δήλωσε η Lee, προσθέτοντας: «Περνά ένα μήνυμα στο κοινό "κάντε αυτό που θέλετε να κάνετε σύμφωνα με τις πεποιθήσεις σας"».
Ο Baik, διευθύνων σύμβουλος της Sidus Studio X, δήλωσε ότι η Rozy δεν είναι αυτό που «κανείς θα αποκαλούσε όμορφο» και ότι η εταιρεία προσπάθησε σκόπιμα να κάνει την εμφάνισή της μοναδική και να απομακρυνθεί από τα παραδοσιακά κορεατικά πρότυπα. Συγκεκριμένα παρέπεμψε στις φακίδες στα μάγουλά της και τα μεγάλα μάτια της.
«Η Rozy δείχνει στους ανθρώπους τη σημασία της εσωτερικής αυτοπεποίθησης», πρόσθεσε. "«Υπάρχουν άλλοι εικονικοί άνθρωποι που είναι τόσο όμορφοι... αλλά έφτιαξα τη Rozy για να δείξω ότι μπορείς να είσαι όμορφη ακόμα και χωρίς ένα συμβατικά ελκυστικό πρόσωπο».
Σε κάθε περίπτωση, ένα είναι το σίγουρο: η βιομηχανία των virual influencers ήρθε για να μείνει. Καθώς το ενδιαφέρον για τον ψηφιακό κόσμο αυξάνεται- από το metaverse και τις τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας μέχρι τα ψηφιακά νομίσματα - οι εταιρείες λένε ότι οι εικονικοί influencers είναι το επόμενο σύνορο.
Ο Baik επισημαίνει ότι οι περισσότεροι φανς δεν συναντούν ποτέ τους αληθινούς celebrities αυτοπροσώπως, παρά μόνο τους βλέπουν στις οθόνες. Οπότε, «δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των εικονικών ανθρώπων και των πραγματικών διασήμων που τους αρέσουν», προσθέτει.
«Θέλουμε να αλλάξουμε την αντίληψη για τους εικονικούς ανθρώπους. Στόχος δεν είναι να πάρουμε τις δουλειές των ανθρώπων, αλλά να κάνουμε πράγματα που οι άνθρωποι δεν μπορούν να κάνουν, όπως να εργάζονται 24 ώρες το 24ωρο ή να δημιουργούν μοναδικό περιεχόμενο, όπως να περπατούν στον ουρανό», καταλήγει.