Δεν είναι μόνο η Ιβάνκα Τραμπ που εξαργυρώνει την εκλογική νίκη του πατρός της (και επόμενου Προέδρου των ΗΠΑ, φυσικά) μέσα από τις επιχειρήσεις της, τα sites, την παρουσία της στα social media και φυσικά τις -καθόλου διακριτικές- εμφανίσεις της στον Τύπο. Δεν είχε προλάβει να αφομοιωθεί από τον μέσο Αμερικανό ψηφοφόρο το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών και εκείνη, στο πλευρό του, έκανε το πιο προχωρημένο τηλεμάρκετινγκ, πείθοντας τα Μέσα ότι από εδώ και στο εξής ο Λευκός Οίκος θα ήταν απλώς το studio για την προώθηση των προϊόντων της. Έξυπνο, σχεδόν σατανικό. Άλλωστε, εδώ και χρόνια, πολιτική είναι το χρήμα, απλώς τώρα βρέθηκαν και κάποιοι χωρίς αναστολές για να το επικοινωνήσουν.
Μόνο που στις επιχειρήσεις οι έξυπνοι είναι πολλοί και όταν κάποιος ανακαλύπτει την μία πλευρά του αγωγού που φέρνει το χρήμα, κάποιος άλλος μπορεί να ανακαλύψει την άλλη. Η Γκουίνεθ Πάλτροου για παράδειγμα, δεν έχει φήμη συμπαθούς κοριτσιού: έχει εμμονή με τις δίαιτες, με την πολυτέλεια, με τα πανάκριβα αντικείμενα, με όλα εκείνα που κάνουν την καρδιά των απανταχού sociétés να χτυπάει (λίγο) πιο δυνατά.
Και δεν έκανε και πολλά για να διαλύσει τον μύθο της ψηλομύτας, απαιτητικής, που λόγω ενός σχετικά ραφιναρισμένου γούστου ισοφάρισε την έλλειψη ταλέντου με την πώληση (μιας κάποιας) αισθητικής και ανοίχτηκε με επιτυχία στις μπίζνες. Κι αν μπορούσε να επεκταθεί κι άλλο πωλώντας χρυσή παρηγοριά στο κακό που βρήκε την Αμερική; Κι αν μπορούσε να αναπτύξει μια ρητορική που, ναι μεν, θα χάιδευε τον αναγνώστη του site της - του πανάκριβου Goop -, αλλά θα της έφερνε και επιπλέον χρήματα; Αυτό ήταν.
Με τον Τραμπ στη συγκεκριμένη θέση, βέβαια, να παραδίδει μαθήματα επιθετικού ή δόλιου μάρκετινγκ (με τόσους δεκτικούς μαθητές), η απάντηση στο τι είναι χειρότερο -να είσαι χαζή ή αναίσθητη και πνιγμένη στο χρήμα;- θα αργήσει.
Η αντι-Ιβάνκα, αντι-Τραμπ, ολοκαίνουρια Γκουίνεθ χρειάστηκε πολύ λίγο για να αναπτύξει το μάρκετινγκ του παρηγορητικού οπτιμισμού (ότι από την αναταραχή κάτι σπουδαίο μπορεί να ανατείλει και άλλα τέτοια) και να το θέσει σε εφαρμογή. Η γυναίκα, που όταν ο κόσμος ακόμη συνερχόταν από το χαστούκι της κάλπης δήλωνε ότι η νίκη του Τραμπ είναι κάτι συναρπαστικό, γιατί όλα βρίσκονται και πάλι στον αέρα και όλα παίζονται, δεν μιλούσε τυχαία: είχε ήδη κατά νου την προώθηση της πιο ακριβής gift list για τα φετινά Χριστούγεννα, με stylish πλυντήρια στεγνωτήρια των 2.500 δολαρίων και χαρτί υγείας των 950...!
O κόσμος ξεκάθαρα βαρέθηκε το πολιτικό κατεστημένο. Είναι σαν κάποιος να αναποδογύρισε τα πάντα και να τα πέταξε ψηλά και τώρα περιμένουμε να δούμε πώς θα προσγειωθούν. Είναι πολύ σημαντικό για 'μένα, τώρα περισσότερο από κάθε άλλη φορά, να δημιουργήσω μία κοινότητα και να θυμίσω σε όλους ότι πρέπει να δημιουργούμε περιβάλλον ειρήνης και κατανόησης», σχολίαζε, φαινομενικά ανόητα και ρηχά, η Πάλτροου, αμέσως μετά τη νίκη του Τραμπ. Τα φαινόμενα αποδεικνύουν ότι τέτοιου είδους γυναικεία πρότυπα, λίγο ψευτο-αφυπνισμένα, λίγο με κοινωνικές ευαισθησίες και πάντα πανάκριβα, έχουν μεγάλη επιτυχία. Όμως, ανάμεσα σε τέτοιες ανοησίες και άλλες παρόμοιες, η Πάλτροου ήδη σερβίριζε στο site της μία από τις ακριβότερες λίστες -προτεινόμενων- δώρων.
Λόγου χάριν, στην κατηγορία που η ίδια έχει τιτλοφορήσει ως «πολυτελή κοσμήματα που εγγυημένα την κάνουν να χαμογελά», ο απαιτητικός και γαλαντόμος χρήστης μπορεί να βρει ένα ζευγάρι σκουλαρίκια αξίας 437.400 λιρών (σε ευρώ μόλις 524.880) ή ένα μικροσκοπικό μηχάνημα πυελικού μασάζ, στην τιμή των 200 ευρώ, το οποίο προτείνεται και ως το «δώρο για τον καλύτερο οργασμό». Φυσικά, υπάρχει και ειδική κατηγορία στο site για να μην ξεχνά κανείς ότι είναι άνθρωπος, πάνω απ' όλα: στην κατηγορία «δώρα για φιλάνθρωπους» μπορεί κανείς να χρηματοδοτήσει τις σπουδές ενός φοιτητή ή έστω ένα μέρος τους και η χριστιανική πράξη της ημέρας με ένα κλικ μόλις σημειώθηκε...
Σε καιρούς κρίσης δεν είναι κακό να βλέπει κανείς μπροστά.Η Πάλτροου, επιχειρηματικά τουλάχιστον, το αντιμετώπιζε σωστά, έξυπνα και κυρίως με ειλικρίνεια όλο αυτό. Πολυτέλεια πουλούσε και έναν τρόπο ζωής που μόνον οι έχοντες πολλά χρήματα θα μπορούσαν να ακολουθήσουν. Αλλά ανάμεσα στις 10 κομμώσεις που είναι της μόδας φέτος και στα 20 τσαντάκια που θα σου αλλάξουν τη ζωή, εμβόλιμα τρία άρθρα για τις εξελίξεις στον Λευκό Οίκο και κάτι από πώληση παρηγοριάς δίπλα σε μονόπετρα, θεωρείται από ανέκδοτο μέχρι εκμετάλλευση. Με τον Τραμπ στη συγκεκριμένη θέση, βέβαια, να παραδίδει μαθήματα επιθετικού ή δόλιου μάρκετινγκ (με τόσους δεκτικούς μαθητές), η απάντηση στο τι είναι χειρότερο -να είσαι χαζή ή αναίσθητη και πνιγμένη στο χρήμα;- θα αργήσει.
σχόλια