Στην πλειοψηφία τους, οι Ινδοί εξακολουθούν να θεωρούν τον Γκάντι ως έναν εκ των πατέρων του έθνους. Η αναρρίχηση στην εξουσία όμως της κυβέρνησης εθνικιστών Ινδουιστών του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι, έχει φέρει στην επιφάνεια διάφορες ακραίες θέσεις, καθώς και τον θαυμασμό που τρέφει μέρος του πληθυσμού στον δολοφόνο του Γκάντι, Ναθουράμ Βιναγιακ Γκόντσε.
«Ο Γκάντι ήταν ένας προδότης», δηλώνει απερίφραστα η Pooja Shakun Pandey, σημερινή ηγέτιδα της ινδουιστικής εθνικιστικής οργάνωσης Hindu Mahasabha. «Του άξιζε να εκτελεστεί». H Pandey συμμετέχει τακτικά σε τελετές λατρείας υπέρ του δολοφόνου του Μαχάτμα Γκάντι – όπως αυτή που έγινε πριν από λίγες μέρες, στην επέτειο της δολοφονίας του – ενώ πριν από έναν χρόνο τέτοιες μέρες έγινε διάσημη όταν προβλήθηκε στην τηλεόραση ένα βίντεο που την δείχνει να πυροβολεί η ίδια ένα ομοίωμα του Γκάντι (ακολούθησε η προσωρινή σύλληψή της).
Το άγαλμα-βωμός του Γκόντσε που στήθηκε και η τελετή που ακολούθησε στο Μεερούτ, στα βόρεια της χώρας, δεν είναι η μόνη ένδειξη του σεβασμού και της λατρείας που εκδηλώνονται για τον δολοφόνο του Γκάντι στην σημερινή Ινδία.
Πάνω από μια ντουζίνα αγάλματα του Γκόντσε έχουν αναγερθεί κατά μήκος της χώρας, ενώ πολλοί Ινδουιστικοί ναοί έχουν αφιερωθεί στη μνήμη του.
Πέρσι, η τοπική κυβέρνηση της βόρειας επαρχίας του Ουτάρ Πραντές, πρότεινε την αλλαγή του ονόματος του Μεερούτ σε Πόλη του Γκόντσε.
Σύμφωνα με τον Ραμαχάντρα Γκούα, έναν από τους πιο επιφανείς βιογράφους του Γκάντι, οι οπαδοί του δολοφόνου του Γκάντι, δεν αποτελούν εδώ και καιρό περιθωριακή ομάδα. Αντιθέτως, όπως λέει, οι θέσεις τους είναι πλέον αποδεκτές από ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού.
Τους τελευταίους μήνες, άτομα με διασυνδέσεις σε ακροδεξιές ομάδες, έχουν βανδαλίσει εικόνες και μνημεία του Γκάντι, αναγράφοντας με σπρέι την λέξη «προδότης» στο πέρασμά τους. Τον περασμένο Ιούνιο, άγαλμα του Γκάντι αποκεφαλίστηκε τελετουργικά στην ανατολική Ινδία.
Η λατρεία με τη μορφή θρησκευτικής αίρεσης που εξαπλώνεται στην Ινδία γύρω από τον Γκόντσε έχει τις ρίζες της στον στρατευμένο ινδουιστικό εθνικισμό που ενέπνευσε τον ίδιο να δολοφονήσει τον Γκάντι ένα ψυχρό βράδυ του Ιανουαρίου του 1948.
Εκείνη τη μέρα, ο Γκάντι περπατούσε ανέμελα στο γρασίδι ενός πάρκου στο Νέο Δελχί, ακουμπώντας νωχελικά στους ώμους δύο νεαρών γυναικών που τον συνόδευαν, όταν μέσα από το πλήθος εμφανίστηκε ο δολοφόνος του, ο οποίος τον χαιρέτησε και του άγγιξε ευλαβικά τα πόδια. Στη συνέχεια, έβγαλε ένα πιστόλι Beretta και πυροβόλησε εξ επαφής τον 78χρονο Ινδό ηγέτη τρεις φορές.
Όπως θα δήλωνε μετά, ο Γκόντσε πίστευε ότι ο Γκάντι είχε προδώσει τους Ινδουιστές με την φιλική του στάση προς τους Μουσουλμάνους και επίσης ήταν αυτός που είχε επιτρέψει την απόσχιση του Πακιστάν από την Ινδία το 1947. Την ίδια άποψη μοιράζονται πολλοί εθνικιστές Ινδουιστές σήμερα που αντιμετωπίζουν τον Γκάντι ως προδότη και τον Γκόντσε ως εθνικό ήρωα.
Με στοιχεία από τους New York Times
σχόλια