40 δισεκατομμύρια ευρώ είναι το ποσό που αφήνει πίσω του στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στις δυο χώρες που επισκέφθηκε επί 4 ημέρες, ο Πρόεδρος του Ιράν Χασάν Ροχανί, στο πρώτο του ταξίδι μετά την άρση των διεθνών κυρώσεων.
Ο θρησκευτικός ηγέτης του Ιράν που πρίν χαρακτηριζόταν ως μέλος του “άξονα του κακού”, έγινε δεκτός με ανοικτές αγκάλες από τον Φρανσουά Ολάντ και τον Ματέο Ρέντσι, σε τέτοιο σημείο μάλιστα που ο Ιταλός Πρωθυπουργός, να καλύψει με χαρτόκουτες τα γυμνά ρωμαϊκά αγάλματα του Καπιτωλίου για να μην τον σκανδαλίσει.
Ο Ροχανί εμφανίστηκε να ξοδεύει μεγάλα ποσά στις δυο χώρες σε αγορές και επενδύσεις. Στη Γαλλία συμφώνησε για την αγορά 118 επιβατικών αεροσκαφών από την γαλλική Airbus προκειμένου να ανανεώσει τον γερασμένο, λόγω και του εμπάργκο, στόλο της Iran Air, διαθέτοντας 22 δισεκατομμύρια ευρώ.
Υπήρξαν όμως και άλλες μεγάλες συμφωνίες:
Peugeot 400 εκ. €
Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία έκανε μια συμφωνία για μια κοινή επιχείρηση με την ιρανική κατασκευάστρια του οχήματος Khodro και για εκσυγχρονισμό του εργοστασίου αυτοκινήτων κοντά στην Τεχεράνη, όπου η Peugeot θα κατασκευάζει τρία νέα μοντέλα. Θα βγαίνουν στην αγορά 100.000 οχήματα το χρόνο, αρχής γενομένης από το τέλος του 2017.
Total
Ο γίγαντας πετρελαίου υπέγραψε συμβόλαιο με την εθνική εταιρεία πετρελαίου από το Ιράν για να αγοράζει 150,000-200,000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα (6,6 εκ € σε τρέχουσες τιμές), σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της γαλλικής εταιρείας, Patrick Pouyanné.
Aéroports de Paris και Bouygues
Η γαλλική εταιρεία θα βοηθήσει στην κατασκευή ενός δεύτερου τερματικού σταθμού στο διεθνές αεροδρόμιο Ιμάμ Χομεϊνί της Τεχεράνης.
Vinci
Η ιταλική κατασκευαστική εταιρεία θα αναπτύξει ένα νέο τερματικό σταθμό στο αεροδρόμιο Shahid Hashemi Nejad στο Mashhad, βόρειο-ανατολικά του Ιράν.
Στην Ιταλία ο Ροχανί έκλεισε deal με τις εξής εταιρείες:
Danieli 5.7 δισεκ. ευρώ
Η ιταλική εταιρεία βιομηχανία μετάλλου υπέγραψε συμβόλαιο για την προμήθεια βαρέων μηχανημάτων και εξοπλισμού στο Ιράν.
Saipem 3,5 δις ευρώ
Η ανάδοχος πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ιταλίας έχει ήδη καταλήξει σε συμφωνία για να αναδιοργανώσει και να αναβαθμίσει ιρανικά διυλιστήρια.
Το μόνο πρόβλημα πλέον είναι, όπως αναφέρει η Guardian, η χρηματοδότηση μέσω των ευρωπαικών τραπεζών που παρά την επιθυμία των ευρωπαικών κυβερνήσεων για συνεργασία με το Ιράν, διστάζουν λόγω τνω τεράστιων προστίμων που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ σε παρόμοιες συναλλαγές στο παρελθόν. Παρότι οι κυρώσεις για τα πυρηνικά έχουν αρθεί, υπάρχουν και άλλα μέτρα, σχετικά με την τρομοκρασία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, που παραμένουν σε ισχύ.