Ο ένας μετά τον άλλον οι κολοσσοί της τεχνολογίας ανακοινώνουν χιλιάδες απολύσεις, ενώ καταγράφουν ραγδαία μείωση των εσόδων τους, μετά την «έκρηξη» που κατέγραψαν λόγω της πανδημίας.
Ο Έλον Μασκ, αφού εξαγόρασε το Twitter, απέλυσε τους μισούς εργαζομένους της εταιρείας. Σε όσους παρέμειναν στη θέση τους, μέσω email τους ζήτησε ότι θα πρέπει να είναι διατεθειμένοι να ακολουθήσουν ένα «σκληροπυρηνικό πρόγραμμα» εργασίας, με «πολλές ώρες υπό μεγάλη πίεση».
Η «σκυτάλη» πέρασε στη Meta, που απέλυσε 11.000 εργαζομένους, ενώ αυτή την εβδομάδα η Amazon επιβεβαίωσε ότι περίπου 10.000 άτομα θα χάσουν τη δουλειά τους. Αυτές δεν είναι οι μόνες περιπτώσεις. Για παράδειγμα η Snap είχε ανακοινώσει τον Αύγουστο ότι θα απολύσει το ένα πέμπτο του εργατικού δυναμικού της, που εκείνη τη στιγμή αριθμούσαν 6.500 άτομα.
Παγκοσμίως, περισσότερες από 120.000 δουλειές έχουν χαθεί, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Layoffs.fyi, που καταγράφει τις απολύσεις στον τομέα της τεχνολογίας. Το BBC επιχειρεί να εξηγήσει τι βρίσκεται πίσω από το κύμα απολύσεων στους κολοσσούς αυτού του κλάδου.
Οι λάθος υπολογισμοί
Όταν εξαιτίας της πανδημίας οι ζωές μας μεταφέρθηκαν στο διαδίκτυο, οι τεχνολογικοί κολοσσοί γνώρισαν άνθιση και τα στελέχη τους πίστευαν ότι οι καλές- για εκείνους- εποχές θα κρατήσουν.
Για παράδειγμα, η Meta προσέλαβε περισσότερους από 15.000 ανθρώπους τους πρώτους εννέα μήνες του 2022. Τώρα, στελέχη που ανακοινώσουν απολύσεις λένε ότι έκαναν λάθος υπολογισμούς.
«Πήρα την απόφαση να μειώσουμε σημαντικά τις επενδύσεις μας», είπε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ στους εργαζομένους της Meta, μετά την απόλυση του 13% του εργατικού δυναμικού. «Δυστυχώς, αυτό δεν εξελίχθηκε με τον τρόπο που περίμενα», συμπλήρωσε.
Οι αλλαγές της αγοράς
Οι διαδικτυακές διαφημίσεις είναι η βασική πηγή εισοδήματος για πολλές τεχνολογικές εταιρείες. Όμως, στον κλάδο της διαφήμισης έχουν συγκεντρωθεί «μαύρα σύννεφα». Εταιρείες έχουν έρθει αντιμέτωπες με ολοένα μεγαλύτερη αντίθεση στις παρεμβατικές διαφημιστικές πρακτικές. Για παράδειγμα, η Apple δυσκόλεψε την παρακολούθηση της online δραστηριότητας των χρηστών και την πώληση αυτών των δεδομένων σε διαφημιστές.
Καθώς η οικονομία άρχισε να αντιμετωπίζει προβλήματα, πολλές εταιρείες μείωσαν τον προϋπολογισμό τους για τις διαδικτυακές διαφημίσεις. Στον τομέα της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας, η αύξηση των επιτοκίων επίσης έχει πλήξει της εταιρείες.
«Ήταν ένα πραγματικά απογοητευτικό τρίμηνο κερδών για πολλές μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες. Κανένας δεν άτρωτος», τόνισε ο αναλυτής Πάολο Πεσκατόρε της PP Foresight.
Ακόμη και η Apple έχει επιδείξει προσοχή και ο διευθύνων σύμβουλος Τιμ Κουκ δήλωσε ότι η εταιρεία «ακόμη προσλαμβάνει» αλλά μόνο «μελετημένα».
Η Amazon απέδωσε τις απολύσεις που κάνει στο «ασυνήθιστο και αβέβαιο μακροοικονομικό περιβάλλον», το οποίο ανάγκασε την εταιρεία να δώσει προτεραιότητα σε αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία για τους πελάτες.
«Στο πλαίσιο της ετήσιας διαδικασίας αναθεώρησης του λειτουργικού σχεδιασμού μας, πάντα εξετάζουμε κάθε επιχείρησή μας και τι πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να αλλάξουμε», δήλωσε η εκπρόσωπος της εταιρείας, Κέλι Ναντέλ.
«Δεδομένου του τρέχοντος μακροοικονομικού περιβάλλοντος- όπως και αρκετών ετών γρήγορων προσλήψεων- κάποιες ομάδες κάνουν προσαρμογές, κάτι που σε ορισμένες περιπτώσεις σημαίνει ότι συγκεκριμένοι ρόλοι δεν είναι πλέον απαραίτητοι. Δεν παίρνουμε ελαφρά αυτή την απόφαση και εργαζόμαστε για να υποστηρίξουμε όποιους εργαζομένους μπορεί να επηρεαστούν», συμπλήρωσε.
Μείωση του κόστους
Επιπλέον, οι επενδυτές ασκούν πίεση για τη μείωση του κόστους, κατηγορώντας τις εταιρείες ότι έχουν υπερδιογκωθεί και πως καθυστερούν να ανταποκριθούν στα σημάδια της επιβράδυνσης.
Σε ανοιχτή επιστολή προς την Alphabet, τη μητρική εταιρεία της Google και του YouTube, ο επενδυτής Κρίστοφερ Χον ζήτησε να γίνουν περικοπές σε υπαλλήλους και μισθούς.
Η Alphabet, έγραψε ο Χον, έπρεπε να είναι πιο συγκρατημένη με τα κόστη και να περικόψει τις απώλειες από πρότζεκτ όπως εκείνο της εταιρείας αυτόνομων οχημάτων, Waymo.
Κάποιοι αναλυτές επισημαίνουν ότι υπάρχει μικρότερη ανοχή σε μεγάλες δαπάνες για high-tech στοιχήματα- όπως η εικονική πραγματικότητα ή τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα- που μπορεί να μην αποδώσουν βραχυπρόθεσμα.
Επιπλέον, επενδυτές θεωρούν ότι οι υψηλοί μισθοί και τα προνόμια που απολαμβάνουν κάποιοι σε αυτό τον κλάδο είναι μη βιώσιμα.