Η βρετανική ρυθμιστική αρχή για τον ανταγωνισμό ξεκίνησε επίσημη έρευνα την Παρασκευή για να ελέγξει αν η Amazon και η Google απέτυχαν να αναλάβουν επαρκή δράση, προκειμένου να αποτρέψουν ή να αφαιρέσουν ψευδείς κριτικές.
Μαζί με τις ρυθμιστικές αρχές των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) αύξησε τον έλεγχο στους τεχνολογικούς κολοσσούς, τα τελευταία χρόνια.
Η βρετανική ρυθμιστική αρχή είπε ότι θα συγκεντρώσει περισσότερες πληροφορίες, προκειμένου να αποφασίσει εάν οι εταιρείες έχουν παραβιάσει τον νόμο περί κατανάλωσης, λαμβάνοντας ανεπαρκή δράση για την προστασία των καταναλωτών.
Η δράση της CMA πέρυσι για το εμπόριο ψευδών reviews ανάγκασε το Facebook, το Instagram και το eBay να αφαιρέσουν ομάδες και να απαγορεύσουν σε άτομα να αγοράζουν και να πωλούν ψευδείς κριτικές για τα σάιτ τους.
Η Google δήλωσε την Πέμπτη ότι θα καθυστερήσει τον αποκλεισμό των cookies παρακολούθησης στο πρόγραμμα περιήγησής του Chrome μετά από παρέμβαση της CMA.
Η CMA ξεκίνησε την έρευνά της για τις κριτικές τον Μάιο του 2020, εστιάζοντας στα εσωτερικά συστήματα και τις διαδικασίες πολλών πλατφορμών για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση ψευδών κριτικών.
Η ρυθμιστική αρχή ανέφερε ότι ανησυχεί επίσης για το γεγονός ότι τα συστήματα της Amazon απέτυχαν να αποτρέψουν και να εμποδίσουν ορισμένους πωλητές από τον χειρισμό λιστών με προϊόντα, για παράδειγμα μέσω της επιλογής θετικών κριτικών από άλλα προϊόντα.
«Η ανησυχία μας είναι ότι εκατομμύρια διαδικτυακοί αγοραστές θα μπορούσαν να παραπλανηθούν διαβάζοντας ψεύτικες κριτικές και στη συνέχεια ξοδεύοντας τα χρήματά τους βάσει αυτών των συστάσεων», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο διευθύνων σύμβουλος της CMA, Andrea Coscelli.
«Ομοίως, απλά δεν είναι δίκαιο εάν ορισμένες επιχειρήσεις μπορούν να παραποιήσουν κριτικές 5 αστεριών για να δώσουν στα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους την καλύτερη θέση, την ώρα που οι νομοταγείς επιχειρήσεις χάνουν».
Η CMA είπε ότι δεν έχει καταλήξει ακόμα σε κάποια άποψη για το αν η Amazon και η Google της Alphabet έχουν παραβεί το νόμο.
Ωστόσο, εάν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι έχουν παραβεί το νόμο περί προστασίας των καταναλωτών, μπορεί να λάβει ανάλογα μέτρα. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν από την εξασφάλιση επίσημων δεσμεύσεων έως την αλλαγή του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζουν τις ψευδείς κριτικές ή ακόμα και να οδηγηθεί η υπόθεση σε δικαστική διαδικασία.
Η Amazon έσπευσε να δηλώσει ότι θα συνεχίσει να βοηθά την CMA με τις έρευνές της.
«Είμαστε αδυσώπητοι στην προστασία της εταιρείας μας και θα λάβουμε μέτρα για να σταματήσουμε τις ψεύτικες κριτικές ανεξάρτητα από το μέγεθος ή την τοποθεσία αυτών που επιχειρούν αυτήν την κατάχρηση», δήλωσε εκπρόσωπος.
Ανάλογη στάση κράτησε και η Google, εκπρόσωπος της οποίας ανέφερε σε σχετική δήλωσε ότι «Οι αυστηρές πολιτικές μας αναφέρουν σαφώς ότι οι κριτικές πρέπει να βασίζονται σε πραγματικές εμπειρίες και όταν εντοπίζουμε παραβάσεις πολιτικής, αναλαμβάνουμε δράση - από την κατάργηση καταχρηστικού περιεχομένου έως την απενεργοποίηση λογαριασμών χρηστών», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.
Με πληροφορίες του Reuters