Αξιοπρεπές ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και στην Ελλάδα

Αξιοπρεπές ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και στην Ελλάδα Facebook Twitter
H ύπαρξη ενός πλαισίου ασφάλειας από την ακραία φτώχεια έχει ένα ευρύτερο κοινωνικό αποτύπωμα.
0

Πολλές χώρες της Ευρώπης, με την πλέον πρόσφατη προσθήκη αυτή της Ισπανίας, έχουν νομοθετήσει κάποιο ελάχιστο καθολικά εγγυημένο εισόδημα για τους πολίτες τους. Οι προϋποθέσεις φυσικά ποικίλλουν από χώρα σε χώρα: διαμονή, εισόδημα από άλλες πηγές, ηλικία, συμμόρφωση με τις υπηρεσίες ανεύρεσης εργασίας.


Η διασφάλιση αυτού του στοιχειώδους πόρου θεμελιώνεται σε φιλοσοφικές και πολιτικές παραδοχές. Πάντως, η ιδέα διατυπώθηκε για πρώτη φορά με ενάργεια στις αρχές του περασμένου αιώνα, όταν ο Μπέρτραντ Ράσελ στο έργο του Roads to Freedom υποστήριξε ότι «ένα συγκεκριμένο εισόδημα επαρκές για τα απαραίτητα της ζωής θα πρέπει να διασφαλίζεται σε όλους, ανεξάρτητα εάν εργάζονται ή όχι».


Τα οφέλη από τη στοιχειώδη κρατική προστασία είναι πολλαπλά και πάντα συγκαθορίζονται από παραμέτρους όπως: το ύψος της ενίσχυσης, η παρουσία ευρύτερων πολιτικών για την ανεύρευση εργασίας, την ψυχοκοινωνική υποστήριξη, την εκπαίδευση, τις πολιτικές στέγασης κ.ά.

Όταν η σκέψη παραλύει και μονοπωλείται από τη διανοητική και πρακτική προσπάθεια να γεμίσει το μεσημεριανό πιάτο, το άτομο δεν μπορεί παρά να είναι εγκλωβισμένο. Αν, όμως, βοηθηθεί στα βασικά, μπορεί να σχεδιάσει το μέλλον, να πλαισιωθεί από τις κατάλληλες δομές, να επανακαταρτιστεί, να ενδυναμωθεί.


Όπως και να έχει, σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό, η ύπαρξη ενός πλαισίου ασφάλειας από την ακραία φτώχεια έχει ένα ευρύτερο κοινωνικό αποτύπωμα. Αντισταθμίζει, εν μέρει, τον κοινωνικό αποκλεισμό, ανακουφίζει την οδύνη της απόλυτης φτώχειας και δίνει μια ανάσα, ώστε το άτομο να σκεφτεί, να κινητοποιήσει τους πόρους του περιβάλλοντός του και να ανασυνταχτεί, ώστε να διεκδικήσει τη θέση του στο περιβάλλον.

Ο άνθρωπος δύναται να σκεφτεί ολιστικά, αυτοπροστατευτικά και ορθολογικά μόνο όταν το μαχαίρι της φτώχειας δεν πλησιάζει απειλητικά τον λαιμό του. Όταν η σκέψη παραλύει και μονοπωλείται από τη διανοητική και πρακτική προσπάθεια να γεμίσει το μεσημεριανό πιάτο, το άτομο δεν μπορεί παρά να είναι εγκλωβισμένο. Αν, όμως, βοηθηθεί στα βασικά, μπορεί να σχεδιάσει το μέλλον, να πλαισιωθεί από τις κατάλληλες δομές, να επανακαταρτιστεί, να ενδυναμωθεί.


Η ύπαρξη αυτού του βασικού εισοδήματος εξασφαλίζει τον καφέ και το φαγητό πριν από τη συνέντευξη σε μια εργασία ή την πληρωμή του διαδικτύου, ώστε το άτομο να μη γνωρίσει την «πληροφοριακή φτώχεια» που οδηγεί νομοτελειακά και στην οικονομική. Προφανώς καλύπτει, ανάλογα με το ύψος της ενίσχυσης, τις βασικές ανάγκες και απορροφά τις κοινωνικά και προσωπικά εκρηκτικές συνέπειες της ακραίας φτώχειας. Πέρα από την εξασφάλιση του ατόμου βρίσκεται, λοιπόν, στην κατεύθυνση της κοινωνικής συνοχής.


Το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα τίθεται στην υπηρεσία της επίτευξης ισότητας, στην ενδυνάμωση της κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής και μακροπρόθεσμα ωφελεί το σύνολο της κοινωνίας. Στην Ελλάδα, ανάλογο μέτρο θεσπίστηκε πιλοτικά λόγω μνημονιακών υποχρεώσεων και επεκτάθηκε και αυξήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Η εδραίωση, η ενίσχυσή του και η πλαισίωσή του με εκπαιδευτικές, κοινωνικές και στεγαστικές πολιτικές είναι αναγκαία.

Στήλες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ