ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ήταν κάποτε η δεκαετία του '40

Ήταν κάποτε η δεκαετία του '40 Facebook Twitter
Εξαρχής πίστεψα ότι η αναβιωτική λατρεία της Αντίστασης δεν έχει καμία σχέση με το ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη εποχή και τα διλήμματά της. Δεν απαντάς, άλλωστε, στην άγνοια των νεότερων με φράσεις του Νίκου Ζαχαριάδη ή ανατυπώνοντας, για άλλη μια φορά, τον λόγο στη Λαμία του Βελουχιώτη. Φωτο: Konstantinos Tsakalidis/SOOC
3


Στον απόηχο των παρελάσεων και των σχολίων για την αισθητική σφραγίδα του Πάνου Καμμένου λέω να πάω αλλού, σε μια πολύ διαφορετική γωνιά του προβλήματος.


Γεννήθηκα, λοιπόν, από ανθρώπους της γενιάς του '40 και του '50. Η μάνα και ο πατέρας μου ήταν δεκαπέντε χρονών το 1940, περίπου όσο ήμουν εγώ το 1980. Έζησαν την ιταλική και γερμανική κατοχή και αργότερα τον σπαραγμό του Εμφυλίου. Έχασαν φίλους παιδικούς και μοιράστηκαν τους πικρούς καρπούς της εποχής: την πείνα, τον φόβο, το βάναυσο πρόσωπο της Ιστορίας. Μεγάλωσα έτσι σε σπίτι με μνήμες και ασυνήθιστες περιπλανήσεις σε τόπους συγκρούσεων και επικά μέτωπα. Στο βουνό, στη Μέση Ανατολή, στο ηρωικό Στάλινγκραντ.


Κάπως έτσι η ζωή, ο πόλεμος και η πολιτική έγιναν ένα. Τουλάχιστον για πολλές απ' τις οικογένειες που φορτώθηκαν για δεκαετίες τον κλήρο της δίωξης και της εκτόπισης.

Όταν η Ιστορία γίνεται ανυπόληπτη ως εξάρτημα και υπηρέτρια της ιδεολογίας, της γυρίζουν την πλάτη όλοι όσοι απογοητεύονται και δυσαρεστούνται. Και είναι πια πολλοί οι απογοητευμένοι του τελευταίου καιρού.


Οι αφηγήσεις από εκείνα τα χρόνια έγιναν κομμάτι της παιδικής και εφηβικής μου ηλικίας. Δεν υπήρχε, όμως, σε αυτές τις εξιστορήσεις καμιά διάθεση για επιστροφή σε λέξεις και σχήματα της δεκαετίας του '40. Και ούτε ήταν μονοκόμματες ιστορίες αίματος ή πόνου, αλλά και εμπειρίες χαράς ή αστείες αποδράσεις από τον ζόφο της τότε πολιτικής. Στο κάτω-κάτω, η γελοιότητα δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο μίας παράταξης, και αυτό το ήξεραν καλά οι δικοί μου.


Με κάποιον τρόπο έμαθα να ξεχωρίζω την ανάγκη για ιστορική μνήμη από τη μυθολογία των «ηρωικών χρόνων». Και όταν πριν από λίγα χρόνια η δεκαετία του '40 έγινε της μόδας, αισθάνθηκα πραγματικό θυμό.


Ήταν βαθιά ενοχλητική η περιφορά λέξεων και συναισθημάτων του 1944 στην Αθήνα του 2010. Δεν μιλώ εδώ για το ανανεωμένο ενδιαφέρον των ιστορικών επιστημόνων για κάποιες παραμελημένες όψεις της Κατοχής ή των μετακατοχικών χρόνων. Η έρευνα είχε και έχει πάντοτε το δικαίωμα στην αναμόχλευση του παρελθόντος. Τα αρχεία, τα τεκμήρια, οι μαρτυρίες, ζητούν καινούργιες ερμηνείες και μεθόδους, όσος καιρός και αν περάσει.

Ήταν κάποτε η δεκαετία του '40 Facebook Twitter
Φωτο: Konstantinos Tsakalidis/SOOC


Όταν, όμως, άκουσα από τριαντάρηδες και σαραντάρηδες πως «κοντοζυγώνει η ώρα της λευτεριάς», ένιωσα άσχημα. Είπα ότι αυτό εδώ δεν είναι η θεμιτή ανάγκη να βρει ένας νέος ρίζες, πατήματα ή σημεία αναφοράς. Εδώ έχουμε μετατροπή μιας αιμάτινης εποχής σε σουβενίρ της τρέχουσας αγανάκτησης: σαν ένα είδος στρατιωτικού νεο-φολκλόρ για το «Όχι μέχρι τέλους». Δεν είναι πάντα αθώο αυτό το παιχνίδι αλλά έχει, όπως ξέρουμε, και αρκετές δόσεις κυνισμού.


Εξαρχής πίστεψα ότι η αναβιωτική λατρεία της Αντίστασης δεν έχει καμία σχέση με το ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη εποχή και τα διλήμματά της. Δεν απαντάς, άλλωστε, στην άγνοια των νεότερων με φράσεις του Νίκου Ζαχαριάδη ή ανατυπώνοντας, για άλλη μια φορά, τον λόγο στη Λαμία του Βελουχιώτη.


Στη δική μου αίσθηση των πραγμάτων, καμιά ιστορική εποχή δεν «ζει» για να μας κάνει τη χάρη να προμηθεύσει το φρόνημα και την ηθική που λείπουν στο παρόν. Πολύ περισσότερο, καμιά προγονική ή πατρογονική εμπειρία δεν έχει το δικαίωμα να επιβάλει στους επόμενους τις λέξεις και τα συναισθήματά της.


Τα παραδείγματα, οι ιστορικές αναφορές, οι τόποι της μνήμης, περιμένουν τους μελλοντικούς «δικαιούχους». Για να βρουν, όμως, καινούργιες ερμηνείες, να ανακαλύψουν τις απωθημένες ή κακοφωτισμένες πλευρές του παρελθόντος. Όχι για να περάσουμε από τη μεταμοντέρνα τυραννία της άγνοιας σε νέες εκδοχές εθνικοφροσύνης.


Για κάποια χρόνια μια πολεμική δεκαετία έγινε ιδανική σκηνή για πολιτικούς λογαριασμούς και ηθικές δικαιώσεις. Αλλά αυτοί είναι πάντα οι λάθος τρόποι να διαβάζει κανείς το παρελθόν. Συχνά καταλήγουν σε ένα αδιάφορο ανασήκωμα των ώμων ή στην απόλυτη αδιαφορία για όλες τις μακρινές εποχές. Όταν η Ιστορία γίνεται ανυπόληπτη ως εξάρτημα και υπηρέτρια της ιδεολογίας, της γυρίζουν την πλάτη όλοι όσοι απογοητεύονται και δυσαρεστούνται. Και είναι πια πολλοί οι απογοητευμένοι του τελευταίου καιρού.

3

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Δυστυχώς το παραπάνω κλισέ το παίρνουν πολλοί λαοί (ονόματα δεν λέμε) κυριολεκτικά και οδηγούνται (με την προτροπή απηρχαιωμένων εκπαιδευτικών συστημάτων) στην ψυχαναγκαστική επιθυμία να ξαναζήσουν τις ηρωικές στιγμές της ιστορίας τους--συνήθως την απλοϊκή βερσιόν που μάθανε στο σχολείο. Αυτοί ο λαοί είναι καταδικασμένοι να ξαναζήσουν την ιστορία τους ως φάρσα, και στην χειρότερη περίπτωση ως γκροτέσκο εφιάλτη***. Δυστυχώς όσοι ξεπατικώνουν μεγάλες ιστορικές φυσιογνωμίες και το παίζουν ηγέτες, το κάνουν διότι οι ίδιοι είναι απόλυτες μετριότητες που δεν έχουν στην ουσία τίποτε πρωτότυπο να πουν ή να δημιουργήσουν. Οπότε φαντάσου πόσο τιποτένιοι πρέπει να είναι οι οπαδοί τέτοιων μετριοτήτων...Με βάση αυτόν τον συλλογισμό, ο Φασισμός (που προσπαθεί να αναβιώσει ένα εξιδανικευμένο παρελθόν) είναι πάντα καταδικασμένος να οδηγεί σε φάρσες--φρικώδεις μεν, αλλά φάρσες παρόλη την φρίκη τους. Αλλά να ήταν μόνο οι φασίστες γελοίοι, ωραία θα ήτανε...***Διάβασε το "The Eighteenth Brumaire of Louis Napoleon Bonaparte" του Μαρξ αν δεν με πιστεύεις--ή αν δεν βλέπεις τι συμβαίνει μπροστά στα μάτια σου τα τελευταία χρόνια και ειδικά τους τελευταίους 9 μήνες :-)