Πάσχα στον αμερικανικό Κολωνό. Του Γιάνη Βαρουφάκη

Πάσχα στον αμερικανικό Κολωνό. Του Γιάνη Βαρουφάκη Facebook Twitter
0

Οι φίλοι μας μάς είχαν πει ότι θα πηγαίναμε να ακούσουμε γκόσπελ. Όταν συμφωνήσαμε να τους συνοδεύσουμε, μια εβδομάδα πριν, δεν είχαμε καν σκεφτεί ότι η παράσταση θα έπεφτε Μεγάλο Σάββατο βράδυ. Αυτά παθαίνεις όταν ζεις σε μια πόλη όπως το Όστιν του Τέξας, που το Πάσχα απλώς δεν υφίσταται. Τέλος πάντων, σκεφτήκαμε ότι είχαμε δεσμευτεί στους φίλους μας ότι θα πάμε, μας αρέσουν και τα γκόσπελ, πήγαμε.

Μπαίνοντας στο θέατρο, μας ξάφνιασε ο τίτλος της παράστασης: Γκόσπελ στον Κολωνό (Gospel at Colonus). Αρπάζω ένα πρόγραμμα και βλέπω ότι, πράγματι, η παράσταση ήταν θεατρική, μετά πολλών γκόσπελ βέβαια, βασισμένη στον Οιδίποδα επί Κολωνώ. Στο σκηνικό δέσποζε μεγάλη σκηνή, σαν στρογγυλή τέντα, που έπαιζε διττό ρόλο: από τη μία αναφερόταν στη σκηνή όπου κοιμόντουσαν ο Οιδίποδας και η Αντιγόνη κατά την περιπλάνησή τους και από την άλλη στις σκηνές των μαύρων ιεροκηρύκων που περιπλανιόντουσαν στον αμερικανικό Νότο και στις οποίες οι σκλάβοι μαζεύονταν για να τραγουδήσουν τα αφρικανικά τραγούδια που, σιγά-σιγά, εξελίχθηκαν στα γκόσπελ.

Ο χορός δεν ήταν βέβαια τίποτε άλλο από χορωδία γκόσπελ, τα μέλη της οποίας κατέβηκαν στην αρχή της παράστασης από τα ορεινά, σφίγγοντας τα χέρια του κοινού και τραγουδώντας τα πάθη και τα παθήματα του Οιδίποδα – ένα δεκαπεντάλεπτο ποίησης που ακόμα κι ο Σοφοκλής θα ενέκρινε, επενδυμένη με πολυεπίπεδη μουσική μεταξύ μπλουζ και τζαζ. Όταν πλέον η χορωδία πήρε τη θέση της επί σκηνής και εμφανίστηκε ο Οιδίπους φορώντας βαθύ κόκκινο κουστούμι και υποβασταζόμενος από την Αντιγόνη, οι φωνές τους δημιούργησαν κατάνυξη που για εμάς, ίσως λόγω της νοσταλγίας που νιώθαμε, έμοιαζε σχεδόν πασχαλινή.

Πάσχα στον αμερικανικό Κολωνό. Του Γιάνη Βαρουφάκη Facebook Twitter

Για δύο ώρες το θέατρο δονούνταν από τις πιο εξαίσιες φωνές που μπορεί να ακούσει ανθρώπινο αυτί, από την τιτάνια αντιπαράθεση του Οιδίποδα με τον Κρέοντα αλλά και τους γιους του, από την αλλαγή συναισθημάτων που ο σκηνοθέτης επέβαλλε στο κοινό χρησιμοποιώντας με επιδεξιότητα χορευτές, χορωδούς, ηθοποιούς, και, βέβαια, από το απαράμιλλο Hammond αρμόνιο που έπλαθε από μόνο του την ατμόσφαιρα εντός της οποίας ο μαύρος Οιδίπους έριχνε γέφυρες που έφταναν στα προάστια της Αθήνας, ενώνοντάς τα με τον αμερικανικό Νότο.

Όταν πλέον ο Οιδίπους σκεπάστηκε με μοβ πέπλο από χορευτή-ξωτικό και το κορμί του εξαφανίστηκε απότομα από τη σκηνή, ο χορός ξέσπασε σε μοιρολόι το οποίο, κάποια στιγμή, ήρθε να διακόψει ο αφηγητής, που δεν ήταν άλλος από τον Mόργκαν Φρίμαν, ο οποίος έτυχε να εμφανιστεί μόνο για εκείνη τη βραδιά. Στην παρέμβασή του «διέταξε» το κοινό να πάψει να θρηνεί γιατί ο θάνατος του βασανισμένου Οιδίποδα ήταν όμορφος, γαλήνιος, θείο δώρο. Καθώς η χορωδία άλλαξε τέμπο, προς το πιο χαρούμενο, συνέβη κάτι που λες και ήταν σχεδιασμένο για εμάς που, στην αρχή, νιώθαμε ότι χάναμε την Ανάσταση για να δούμε παράσταση γκόσπελ: από μια τρύπα στο πάτωμα της σκηνής, με εκστατική μουσική και τραγούδι, συνοδεία λευκού καπνού, αναδυόταν ο Οιδίπους, ανερχόμενος από τον Άδη και φορώντας απαστράπτον, λευκό αυτήν τη φορά, κουστούμι. Για τα επόμενα είκοσι λεπτά όλοι οι συντελεστές της παράστασης επιδόθηκαν σε πάρτι επί σκηνής, με τρόπο που μόνο αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν.

Καθώς φεύγαμε από το θέατρο, έχοντας νιώσει ρίγος, έλεος, λύπη και ανάταση, κοιταχτήκαμε γνωρίζοντας ότι, τελικά, δεν είχαμε χάσει την Ανάσταση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ