Τα κοσμήματα του καλοκαιριού είναι ανενδοίαστα εντυπωσιακά, ακόμα κι αν προέρχονται από σχεδιαστές με λιτή αισθητική. Οι όγκοι, οι πέτρες, το χρώμα, όλα έντονα και επιδεικτικά, στέλνουν το μήνυμα πως το περισσότερο είναι και το καλύτερο γι’ αυτήν τη σεζόν, και μάλλον για όσες θα ακολουθήσουν.
Με τον χρυσό απλησίαστο για το ευρύ κοινό, «ο κόσμος θέλει να αποκτήσει ένα εντυπωσιακό κόσμημα που να προκαλεί ανάλογη αίσθηση με ένα βαρύτιμο, ολόχρυσο κομμάτι, οπότε οι faux bijoux δημιουργίες του προσφέρουν τον όγκο που επιθυμεί, καταφεύγοντας σε πρώτες ύλες που μέχρι τώρα χρησιμοποιούνταν σε faux bijoux», εξήγησε στους Financial Times η Στεφανί Ροζέ του παρισινού concept store κοσμημάτων Whitebird.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του λονδρέζικου brand Alighieri που προτείνει κολιέ από επιχρυσωμένο ορείχαλκο και μια ολοκαίνουρια συλλογή πλασμάτων της θάλασσας από ένα κράμα χαλκού και κασσίτερου με επιχρύσωση 24 καρατίων που κρέμονται από μαύρα κορδόνια Ιαπωνίας. Με παραπλήσια αισθητική που αγκαλιάζει την ατέλεια και τη μοναδικότητα κινείται η Κική Καραγιάννη του brand vasiliki.studio, που δουλεύει με ανακυκλωμένα πολύτιμα μέταλλα και λίθους δίκαιου εμπορίου και την αρχαία τεχνική της χύτευσης λιωμένου κεριού σε καλούπια, δημιουργώντας περιορισμένες σειρές κοσμημάτων, οι οποίες παραπέμπουν σε μυθολογικά πλάσματα και αστρικούς κόσμους. Με την ίδια τεχνική, του «χαμένου κεριού», δημιουργεί τα γλυπτικά κοσμήματά της και η Ζωή Ξεμαντήλωτου του nesō.studio, με έμπνευση από τον βυθό της θάλασσας και τους αστεροειδείς.
Πλάι στην έκρηξη της φόρμας, οι ζεστές μέρες του Αυγούστου θα αποθεώσουν και το χρώμα με πολύτιμες πέτρες απ’ όλο το φάσμα του τόξου και υλικά όπως η λάκα, το σμάλτο και το γυαλί να εγγυώνται μια έκρηξη χαράς μέσα στο κατακαλόκαιρο.
Στο πλαίσιο της ίδιας τάσης, των κοσμημάτων-μικρογλυπτών, αυτό το καλοκαίρι καλωσορίζει την ηχηρή επιστροφή της μανσέτας ή cuff, ενός εστέτ αξεσουάρ που εκφράστηκε ιδανικά από το σχέδιο της Έλσα Περέτι για την αμερικανική εταιρεία Tiffany & Co στα '70s. Το διαχρονικό κόσμημα επανεμφανίστηκε σε παραλλαγές στην καλοκαιρινή πασαρέλα της Chloe, με ασημένια cuffs που δείχνουν να ξεφλουδίζουν από τον καρπό, και του Saint Laurent, με πιο εντυπωσιακή μια μανσέτα που μοιάζει με ενωμένες μεταξύ τους πολλαπλές βέργες αλλά και ένα πιο φουτουριστικό σχέδιο από παλλάδιο, ένα σπάνιο ευγενές μέταλλο με ζωηρή λάμψη. Στην επίδειξη της Schiaparelli, o Ντανιέλ Ρόουζμπερι εφάρμοσε το σουρεαλιστικό του ύφος στην τάση, σχεδιάζοντας στιβαρά βραχιόλια με στρεβλωμένο σχήμα έτσι ώστε να παραπέμπουν σε αρχιτεκτονικές φόρμες.
Από τις πασαρέλες η τάση πέρασε μέσω των online retailers και σε ένα ευρύτερο κοινό, με το Net-a-Porter να προτείνει δυναμικά σχέδια των Alexander McQueen και Bottega Veneta ως «κρίσιμα» συνοδευτικά μιας εμφάνισης. Αισθητή είναι η παρουσία τους και σε επιμελημένες πλατφόρμες σύγχρονου κοσμήματος, όπως η Auverture της Bibi van der Velden, ένα θαυμαστό καταφύγιο για εξεζητημένους σχεδιαστές και απαιτητικές τεχνικές, που εμπνέει δημιουργούς και πελάτες. Εδώ, η Rock Pool χειροπέδη της ίδιας της Bibi, ένας θόλος με αγκαλιασμένες φυσαλίδες όπου φωλιάζουν διαμάντια και χρωματιστά Keshi μαργαριτάρια, ξεπροβάλλει ως η πιο αντισυμβατική και πολύτιμη εκδοχή της τάσης!
Πλάι στην έκρηξη της φόρμας, οι ζεστές μέρες του Αυγούστου θα αποθεώσουν και το χρώμα με πολύτιμες πέτρες απ’ όλο το φάσμα του τόξου και υλικά όπως η λάκα, το σμάλτο και το γυαλί να εγγυώνται μια έκρηξη χαράς μέσα στο κατακαλόκαιρο.
Τα βικτοριανά κρεμαστά σκουλαρίκια της Grainne Morton (ένα τέτοιο ζευγάρι φορούσε στην Αθήνα η βραβευμένη με Όσκαρ ενδυματολόγος Holly Waddington στα λίγα 24ωρα που πέρασε στην Αθήνα για τα εγκαίνια της έκθεσης «Poor Things: Τα κοστούμια» στο Μουσείο Μπενάκη) παραμένουν ένα από πιο ευπώλητα κομμάτια στο Whitebird, καθώς η Morton δεν έχει ταίρι στο πώς συνδυάζει τα χρώματα των πετραδιών με ρετρό διακοσμητικά στοιχεία από την πλούσια συλλογή της.
Μια άλλη μετρ στα παιχνίδια με το χρώμα, η καλλιτεχνική διευθύντρια στα fine jewellery του οίκου Dior, Victoire de Castellane, δεν αρκέστηκε στην γκάμα των φυσικών λίθων και κατέφυγε στη λάκα για να δημιουργήσει τα έντονα χρώματα που φανταζόταν για μια συλλογή εμπνευσμένη από τον κήπο του Christian Dior στο Μιγί Λα Φορέ.
Διαχρονικές και ασύγκριτες παραμένουν οι δημιουργίες του νεοϋορκέζικου οίκου Ten Thousand Things, που πληρούν και τα δύο φετινά ζητούμενα, τους ευφάνταστους συνδυασμούς χρωμάτων και τους τολμηρούς όγκους. Οι αυτοδίδακτοι σχεδιαστές Ρον Άντερσον και Ντέιβιντ Ρις, πρώην επιχειρηματίες στη λιανική της μόδας, εξελίσσουν εδώ και είκοσι χρόνια το όραμά τους για χειροποίητα σύγχρονα κειμήλια. Έμπνευσή τους κάθε οργανικό σχήμα στη φύση και πρώτες ύλες τους προσεκτικά διαλεγμένες πέτρες, όπως μαύρα οπάλια, λαμπραντορίτες ή χρυσόπρασοι, τα οποία δένουν με σοκαριστική τόλμη, συνθέτοντας «αυτοκρατορικά» κοσμήματα, από αυτά που ξετρυπώνουν οι κοσμοπολίτες ταξιδευτές στους θησαυρούς του Gem Palace στην Τζαϊπούρ.
«Όσο η μόδα αφαιρεί στοιχεία και ησυχάζει, τα κοσμήματα γίνονται ολοένα πιο γλυπτικά. Πιστεύω ότι πάντα θα υπάρχει μια γυναίκα που θα φοράει αυτού του τύπου τα καλλιτεχνικά κομμάτια – η φιλότεχνη, η μποέμ, η κυρία των μουσείων», σχολίαζε η Σοφί Μπουχάι σε free press του Los Angeles, μια σχεδιάστρια που αγαπά τις ενεργειακές πέτρες (χαλαζίες, λάπις λάζουλι) και τα μονολιθικά, απέριττα σχέδια.
Ιδανική αποτύπωση ενός τέτοιου κοσμήματος το μενταγιόν ARP που παρουσίασε η Celine στο πλαίσιο των Bijoux d’ Artistes, μιας πρωτοβουλίας του καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου Hedi Slimane, που στόχο έχει να αποδώσει φημισμένα έργα αβανγκάρντ καλλιτεχνών σε φορέσιμα αντικείμενα. Πρόκειται για ένα παντατίφ-ωδή στον Jean Arp, τον ντανταϊστή ποιητή και γλύπτη που διερεύνησε τις αφαιρετικές φόρμες, σχεδιάζοντας «ό,τι αυθόρμητα αναπαύεται, πλέει, ωριμάζει, ανυψώνεται και πέφτει» στη φύση. Το συγκεκριμένο κομμάτι αποτελεί μια εκδοχή του γλυπτού «Πτολεμαίος ΙΙ» του 1958, ενός εμβληματικού έργου από τη σειρά «Πτολεμαίος» που ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από τα ταξίδια του στην Ελλάδα τη δεκαετία του '50. Σε εξαιρετικά περιορισμένη σειρά 50 ασημένιων και 50 επιχρυσωμένων κομματιών, το πολύτιμο μενταγιόν θα διατίθεται από το φθινόπωρο σε οκτώ μπουτίκ Celine ανά τον κόσμο.