Ψηφίζω Slimane για τη Chanel

Slimane for Chanel? Facebook Twitter
Από τη συλλογή του Hedi Slimane για την άνοιξη του 2025.
0

Αναβάλλω εβδομάδες αυτό το άρθρο… Σκέφτηκα, «ας τελειώσουν και τα shows, μήπως ξεκαθαρίσει το τοπίο». Στη βιομηχανία της μόδας είναι αδιανόητο να χηρεύει μια θέση καλλιτεχνικού διευθυντή χωρίς αυτός να αντικαθίσταται σε εύλογο χρόνο. Όταν μάλιστα πρόκειται για τη Chanel, το πιο αριστοκρατικό πόστο και χωρίς αμφιβολία το πιο επιδραστικό για έναν σχεδιαστή σήμερα, το γεγονός ότι παραμένει ακέφαλο από την 6η Ιουνίου που αποχώρησε η Virginie Viard έχει οδηγήσει σε ένα όργιο φημολογίας για το ποιος θα τραβήξει τον χρυσό λαχνό. 

Πώς βάζει κανείς υποψηφιότητα για μια τέτοια περίοπτη θέση στη μόδα; Θα ακουστεί περίεργο, αλλά ο μόνος τρόπος είναι μέσω δειγματισμού. Σχεδιάζεις, δηλαδή, τα ρούχα που θεωρείς ότι ταιριάζουν στη Chanel, ενώ παρουσιάζεις τη συλλογή ενός άλλου οίκου, στον οποίο δουλεύεις τη δεδομένη στιγμή, είτε φέρει το όνομά σου είτε όχι. Αρκετοί μπήκαν στη διαδικασία αυτής της άτυπης οντισιόν. Τα ονόματα του Jacquemus, του Marc Jacobs, του Hedi Slimane και του Pierpaolo Piccioli κυκλοφορούν καιρό τώρα, με τον τελευταίο να βγαίνει εκτός κούρσας αφού ανακοινώθηκε ότι αναλαμβάνει τον οίκο Fendi. Από τους εναπομείναντες μνηστήρες, ο Slimane επιχείρησε την καλύτερη ουβερτούρα προς τη Chanel. 

Σε κάθε οίκο που κατοικεί ο Hedi έχει την τάση –και το ταλέντο– να εστιάζει σε μια συγκεκριμένη περίοδο στην ιστορία ενός label και να την «ξεζουμίζει», παρουσιάζοντας μικρές παραλλαγές στο ίδιο θέμα από σεζόν σε σεζόν, χωρίς ποτέ να φαίνεται ότι επαναλαμβάνεται. Το κοινό του τον παρακολουθεί και τον αγοράζει φανατικά. 

Ο σχεδιαστής –που σπάνια παραχωρεί συνεντεύξεις και έχει από τον Γενάρη του '23 να παρουσιάσει live επίδειξη– ανέβασε το βίντεο με την S/S 25 συλλογή της Celine την ίδια μέρα που ο Michele έδειχνε την παρθενική του συλλογή για τον Valentino. Με το στυλιστικό του «άνοιγμα» στην εικονογραφία της Chanel, αλλά κυρίως με την αιφνίδια αποχώρησή του από τη Celine, ο Slimane κατάφερε να τραβήξει πάνω του την προσοχή, στερώντας από τον Michele τον απόλυτο θρίαμβο. 

Slimane for Chanel? Facebook Twitter
Ο Slimane, για να επιστρέψουμε στην αγαπημένη μας υποψηφιότητα, διαθέτει μια αλάνθαστη ενέργεια που προκύπτει από το ανακάτεμα της νεανικής κουλτούρας (με ρίζες στο ροκ 'ν' ρολ και το grunge) με την πολυτέλεια. Φωτ.: Jean Baptiste Lacroix/WireImage

Καλλιτεχνικός και δημιουργικός διευθυντής, υπεύθυνος για το image της Celine από το 2018, ο Slimane έφυγε την περασμένη Τετάρτη από τη θέση του, στην οποία τρεις ώρες αργότερα επέστρεψε ο Michael Rider, ένας Αμερικανός (!) που είχε ξεκινήσει την καριέρα του το 2008 πλάι στην Phoebe Philo ως design director της Celine. Μια σπάνια ταυτόχρονη τράμπα (θυμόμαστε μια ανάλογη το 2022, όταν o Riccardo Tisci αποχαιρέτησε την Burberry και σε λιγότερο από 48 ώρες ανακοινώθηκε ότι τον αντικαθιστά ο Daniel Lee, προερχόμενος από την Bottega Veneta) σε έναν οίκο στον οποίο υπό συνήθεις συνθήκες θα χρειάζονταν μερικοί μήνες προτού οριστεί διάδοχος. Ακόμα κι αν ο υποψήφιος έχει βρεθεί, οι λεπτομέρειες στα συμβόλαια (ο σχεδιαστής θα αναλάβει μόνο τα ρούχα ή θα επιβλέπει και τη διαφημιστική εικόνα ή τη στρατηγική μάρκετινγκ του οίκου κ.λπ.) απαιτούν χρόνο για να αποσαφηνιστούν. 

Ανάλαφρη, μεθυστική και, όπως πάντα, cool, η τελευταία συλλογή του Slimane έμοιαζε σαν ανακεφαλαίωση του ύφους που ο 50χρονος σχεδιαστής έχει συνεισφέρει στη μόδα. Εσωστρεφής κι αθεράπευτα έφηβος ο ίδιος, ο Hedi πορεύτηκε στον κόσμο του στυλ σχεδιάζοντας ρούχα για ψηλόλιγνους 20άρηδες. Αφού επανεφηύρε τον Dior Homme κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσίν του, στέλνοντας στους δρόμους του Παρισιού στρατιές από αδύνατους σκοτεινούς πρίγκιπες, και αφού ξαναβάφτισε τον YSL και μας τον παρέδωσε ως Saint Laurent στη σημερινή του εκδοχή –επαναστατημένο και grunge, με άσωτα αγόρια και κορίτσια που συνέρχονται από ένα ατέλειωτο hangover–, o Slimane έκανε τα μαγικά του και στη Celine. 

Slimane for Chanel? Facebook Twitter
Η συλλογή του Slimane για την Άνοιξη/Καλοκαίρι του 2025.
Slimane for Chanel? Facebook Twitter
Η συλλογή του Slimane για την Άνοιξη/Καλοκαίρι του 2025.

Κι εδώ «καθάρισε» το logo από τα βάρη του chic παρελθόντος του, καταργώντας τον τόνο από το Céline, προσελκύοντας την Gen-Z σε έναν ως τότε comme-il-faut παριζιάνικο οίκο. Τα λιπόσαρκα αγόρια και οι μουτρωμένες κουκλίτσες μεταφέρθηκαν μαζί με τον Hedi και σε αυτό το label, φέρνοντας νέα πνοή και τεράστια ανάπτυξη, με τους αναλυτές να υπολογίζουν τις ετήσιες πωλήσεις να αυξάνονται επί των ημερών του από σκάρτο 1 δισ. στα 2,7 δισ. ευρώ.

Σε κάθε οίκο που κατοικεί ο Hedi, έχει την τάση –και το ταλέντο– να εστιάζει σε μια συγκεκριμένη περίοδο στην ιστορία ενός label και να την «ξεζουμίζει», παρουσιάζοντας μικρές παραλλαγές στο ίδιο θέμα από σεζόν σε σεζόν, χωρίς ποτέ να φαίνεται ότι επαναλαμβάνεται. Το κοινό του τον παρακολουθεί και τον αγοράζει φανατικά. 

Στην τελευταία του επίδειξη για τη Celine, αυτήν που πολλοί εξέλαβαν ως πρόβα τζενεράλε για τη Chanel, ο Slimane στάθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '60, όταν η Coco αποκρυστάλλωσε το σχεδιαστικό της στυλ, συμπυκνώνοντάς το σε μια «στολή» κομψής, μπλαζέ δεσποινίδας με τουίντ σακάκι και μικρή φούστα. Η εκδοχή του Slimane πάνω στην αρχετυπική Chanel –με boxy tweed ζακετάκια, φούστες με κουφόπιετες, σατέν φιόγκους στον λαιμό και πολλές αλυσίδες ή κοσμήματα καρφιτσωμένα στο στήθος–  αντανακλούσε εκείνες τις στιγμές διαύγειας των '60s που ο καθωσπρεπισμός της προηγούμενης δεκαετίας μαλάκωσε με έναν νεανικό αέρα ασωτίας, μια επιθυμία για περιπέτεια. 

Δεν ήταν, όμως, ολόκληρη η συλλογή ένα αφιέρωμα στην Coco. Το άγγιγμα του Slimane στα '60s μέσα από τις προσωπικές του εμμονές –τη λογοτεχνία της Φρανσουάζ Σαγκάν και τον ήχο των Velvet Underground– πρόσφερε σύγχρονα looks, ατρόμητα και σαφή, προορισμένα για μια γυναίκα που κινείται από το μετρό και τη δουλειά σε ένα καλό εστιατόριο, τραβώντας τα βλέμματα πάνω της γιατί είναι αψεγάδιαστη: βραδινά φορέματα σε στυλ αμπίρ, λευκά κοντά φορέματα από πυκνή δαντέλα πλεγμένη με κρύσταλλα, σέξι σμόκιν και τα πιο όμορφα αμάνικα τοπ ή twin set περιγράφουν μια ζαχαρένια αλλά συγκροτημένη άποψη για τη γυναίκα σήμερα.

CHECK Slimane for Chanel? Facebook Twitter
Από τη συλλογή του Hedi Slimane για την Άνοιξη/Καλοκαίρι του 2025.
Slimane for Chanel? Facebook Twitter
Η συλλογή του Slimane για την Άνοιξη/Καλοκαίρι του 2025.

Όσο περιμένουμε –και ελπίζουμε– μια ανακοίνωση από τη Chanel που θα περιέχει το όνομα του Hedi Slimane, οφείλουμε να παρατηρήσουμε πως κι άλλες φετινές επιδείξεις φλέρταραν με το tweed, το αντρικό ύφασμα που η Coco ταύτισε με τη γυναικεία χειραφέτηση, αλλά και με τη 1920s «αστόλιστη» περίοδο της Chanel. Οι αδελφές Olsen, για παράδειγμα, με τα πλεκτά μπλουζάκια και τα φαρδιά παντελόνια, μας θύμισαν την Coco στη γαλλική Ριβιέρα, ενώ ο αγαπημένος Nicolas Ghesquière σε ένα από τα πιο αριστοτεχνικά σόου του για τη Louis Vuitton έδειξε σακάκια και κοκτέιλ φορέματα από ψευδο-tweed τουίντ, και fluid βραδινά στυλιζαρισμένα με μακριές αλυσίδες φορεμένες σε πολλαπλές σειρές. 

Slimane for Chanel? Facebook Twitter
O αγαπημένος Nicolas Ghesquière σε ένα από τα πιο αριστοτεχνικά σόου του για τη Louis Vuitton έδειξε σακάκια και κοκτέιλ φορέματα από ψευδο-tweed τουίντ, και fluid βραδινά στυλιζαρισμένα με μακριές αλυσίδες φορεμένες σε πολλαπλές σειρές. 
Slimane for Chanel? Facebook Twitter
Nicolas Ghesquière/Louis Vuitton. Από τη συλλογή Άνοιξη-Καλοκαίρι 2025.

Αναρωτιέμαι, βέβαια, αντικρίζοντας τις Ασιάτισσες και Ρωσίδες πελάτισσες της Chanel στην πρώτη σειρά της φετινής επίδειξης (που μετά από καιρό επέστρεψε στο Grand Palais), κατά πόσο ο εθισμός τους στο διπλό C τις αφήνει να διακρίνουν το χέρι του ενός ή του άλλου σχεδιαστή.

Στο έμπειρο μάτι, ο ιστορικός οίκος «πάσχει» αυτήν τη στιγμή από μια φανταχτερή επιδειξιομανία, που μόνο ένας εμπνευσμένος designer μπορεί να μετατρέψει (ή να επιστρέψει, αν θέλετε) σε εκλεπτυσμένη πολυτέλεια. Ο Slimane, για να επιστρέψουμε στην αγαπημένη μας υποψηφιότητα, διαθέτει μια αλάνθαστη ενέργεια που προκύπτει από το ανακάτεμα της νεανικής κουλτούρας (με ρίζες στο ροκ 'ν' ρολ και το grunge) με την πολυτέλεια. Η εμμονή του με τα underground μουσικά ρεύματα και την τέχνη, την οποία ακονίζει με την άλλη του ιδιότητα, του καλλιτεχνικού φωτογράφου, κρατά συνδεδεμένη τη μόδα του με την αιχμή της εποχής. Εκ πρώτης όψεως, η κλασική θηλυκότητα της Chanel φαντάζει αταίριαστη με το πιο ανατρεπτικό ήθος του Slimane. Η αποδεδειγμένη του, όμως, ικανότητα να ξαναδιαβάζει ιστορικούς οίκους, χωρίς να προδίδει το DNA τους, τον καθιστά ιδανικό για να ταξιδέψει τη Chanel στον 21ο αιώνα, προσθέτοντας αιχμή στους λουστραρισμένους κώδικές της. 

CELINE by Hedi Slimane | Last Collection

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
We Will Always Have London: Η νέα καμπάνια του οίκου Gucci πρωταγωνιστεί η Debbie Harry

Μόδα & Στυλ / Η Nan Goldin φωτογραφίζει την Debbie Harry για τη νέα καμπάνια του οίκου Gucci

Η Debbie Harry και η Kelsey Lu, φωτογραφημένες από την οραματίστρια Nan Goldin, είναι οι πρωταγωνίστριες μιας ιστορίας ανθρώπων, τόπων και στιγμών: μια ωδή στη διαχρονική γοητεία του Λονδίνου και τη βαθιά σύνδεση του Οίκου με την πόλη.
THE LIFO TEAM
Το μέλλον της μόδας; Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά

Μόδα & Στυλ / Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά: Το μέλλον της μόδας;

Η Zsofia Kollar, ιδρύτρια της εταιρείας Human Material Loop, εξηγεί στη LiFO πώς φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τα ρούχα μας, επαναπροσδιορίζοντας αυτό που εννοούμε όταν λέμε «ύφασμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ