Ο Ντέμνα Γκβασάλια, καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Balenciaga, δεν σταματά να εκπλήσσει τον κόσμο της μόδας. Αυτήν τη φορά, με την ευκαιρία των εορτασμών των 50 ετών του οίκου υψηλής ραπτικής, δημιούργησε το πρώτο σαλόνι ραπτικής και εκθεσιακό χώρο στην Κίνα, στο εσωτερικό του μουσείου Tank Shanghai, καλύπτοντας όλο τον χώρο με κρεμ κουρτίνες και δημιουργώντας ένα μοναδικό σκηνικό.
Ο προκλητικός σχεδιαστής Ντέμνα Γκβασάλια, επιστρέφοντας στο ημερολόγιο της υψηλής ραπτικής με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο, αποκατέστησε το διάσημο ιστορικό σαλόνι του Balenciaga, 52 χρόνια μετά την τελευταία επίδειξη υψηλής ραπτικής του οίκου, που ιδρύθηκε το 1937 στο Παρίσι, στην αριστοκρατική λεωφόρο Georges V 10, μια διεύθυνση που αποτελούσε διαβατήριο κομψότητας για κάθε καλοντυμένη και πλούσια Παριζιάνα.
Με την ευκαιρία αυτής της επίδειξης, το σαλόνι, διακοσμημένο σε εκλεπτυσμένο στιλ, με λευκούς τοίχους και επιχρυσωμένα έπιπλα, που ήταν κλειστό για περισσότερο από μισό αιώνα, αποκαταστάθηκε πλήρως στην αρχική του μορφή.
Στην κουλτούρα που δημιούργησε για τη γυναικεία σιλουέτα, ο Μπαλενσιάγκα έφερε όλα τα χαρακτηριστικά της καταγωγής του, τα ζωηρά χρώματα της θάλασσας, το κόκκινο του φλαμένκο, τα περίτεχνα κεντήματα στα κοστούμια των ταυρομάχων, το μεγαλείο των αυτοκρατορικών ενδυμασιών, την εκκλησιαστική αυστηρότητα των καθολικών.
Ο Γκβασάλια δεν έχει κρύψει την αγάπη του για τις δημιουργίες του Κριστομπάλ Μπαλενσιάγκα, ιστορικού ιδρυτή του οίκου και μεγάλου αναμορφωτή της γαλλικής μόδας, και προσπαθώντας να διαιωνίσει την απίστευτη τεχνογνωσία και την κληρονομιά του ανατρέχει διαρκώς στα αρχεία του μεγάλου μόδιστρου και παρουσιάζει ρούχα εμπνευσμένα από τις δημιουργίες του από τις δεκαετίες του '50 και του '60.
Η συλλογή και το σαλόνι ραπτικής βρίσκονται στο Tank Shanghai, ένα μουσείο που αποτελείται από μια ομάδα πέντε ανενεργών δεξαμενών καυσίμων αεροσκαφών στην τοποθεσία του πρώην αεροδρομίου Longhua, που μεταμορφώθηκε από την Open Architecture.
Η ομάδα εσωτερικής αρχιτεκτονικής του οίκου Balenciaga, η οποία ήταν υπεύθυνη για τον σχεδιασμό, μετέτρεψε το μουσείο σε σαλόνι ραπτικής με υφασμάτινα υφάσματα, εκθεσιακό χώρο και αίθουσα δεξιώσεων. Οι χώροι είναι επιπλωμένοι με αντίγραφα αυθεντικών κομματιών από το σαλόνι και το ατελιέ του Κριστομπάλ Μπαλενσιάγκα της δεκαετίας του 1930, ενώ καθρέφτες έχουν τοποθετηθεί σε ανοίγματα ανάμεσα στις κουρτίνες για να αντανακλούν άπειρα τα δωμάτια που καταλαμβάνουν.
Από την πλακόστρωτη αυλή του μουσείου, η θέα προς το εσωτερικό καλύπτεται από το δάπεδο μέχρι την οροφή από κουρτίνες σε κρεμ απόχρωση που τυλίγονται και γύρω από τον εξωτερικό χώρο.
Κατά την είσοδό τους στον χώρο, οι επισκέπτες συναντούν ένα εσωτερικό που απηχεί το πρόσφατα ανακαινισμένο ατελιέ της Avenue George V 10 της Balenciaga, το οποίο σχεδιάστηκε ως πλήρες αντίγραφο του ατελιέ του Μπαλενσιάγκα, αλλά σαν αφημένο στη φθορά του χρόνου. «Καθώς ούτε η Κίνα μπορεί να ταξιδέψει στην Ευρώπη, ένιωσα ότι ήταν καθήκον μας να φέρουμε την Balenciaga 50th Couture Collection εκεί», δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ντέμνα Γκβασάλια.
Δεκαεννέα «μανεκέν» που παρουσιάζουν τη συλλογή βρίσκονται σε ίσες αποστάσεις γύρω από τον εκθεσιακό χώρο, σε έναν κυκλικό σχηματισμό που ακολουθεί το αποτύπωμα των δεξαμενών της αεροπορίας και των κουρτινών, δημιουργώντας ένα σκηνικό βιωματικό και καθηλωτικό, μνημειώδες και θεαματικό, αλλά και εξαιρετικά οικείο.
Το προσωρινό αυτό σαλόνι φιλοξενεί πενθήμερες επιδείξεις, παραστάσεις και ξεναγήσεις, ενώ δημιουργήθηκε μια ειδικά σχεδιασμένη σουίτα ραπτικής που χτίστηκε κατά μήκος της όχθης του παρακείμενου ποταμού Huangpu, για να προσφέρει στους πελάτες του οίκου μια παραδοσιακή εμπειρία ραπτικής. Η σουίτα περιλαμβάνει εξειδικευμένα χαρακτηριστικά ενός οίκου υψηλής ραπτικής, όπως σαλόνι με μοναδικά κομμάτια και έναν ιδιωτικό χώρο για πρόβες.
Στην κουλτούρα που δημιούργησε για τη γυναικεία σιλουέτα, ο Μπαλενσιάγκα έφερε όλα τα χαρακτηριστικά της καταγωγής του, τα ζωηρά χρώματα της θάλασσας, το κόκκινο του φλαμένκο, τα περίτεχνα κεντήματα στα κοστούμια των ταυρομάχων, το μεγαλείο των αυτοκρατορικών ενδυμασιών, την εκκλησιαστική αυστηρότητα των καθολικών.
Ο Γκβασάλια θεωρεί καθήκον του να επαναφέρει την υψηλή ραπτική στον οίκο που αντιπροσωπεύει γι' αυτόν έναν νέο χώρο ελευθερίας, δημιουργίας και καινοτομίας ο οποίος θα του επιτρέψει να συνδυάσει το σύγχρονο δημιουργικό του όραμα με την πρωτότυπη τεχνογνωσία του οίκου. «Η υψηλή ραπτική είναι εκτός όλων των τάσεων, μια έκφραση ομορφιάς στο υψηλότερο επίπεδο αισθητικών και ποιοτικών απαιτήσεων» λέει ο 40χρονος Γκβασάλια.