Δεν είναι μόνο η Ελλάδα που στραγγαλίζεται από την κρίση και καταπίνει ειδικά τη γενιά των 35άρηδων. Και στο εξωτερικό, τα σοβαρότερα προβλήματα από το παγκόσμιο οικονομικό σκηνικό, και έτσι όπως αυτό διαμορφώνεται, τα αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι εκείνοι που βρίσκονται στην ακμή της δημιουργικότητας τους, οι start-uppers, όσοι αποφασίζουν τώρα είτε να δημιουργήσουν είτε να διεκδικήσουν μία δουλειά.
Ο Bryan Johnson, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει άρθρο του Inc. ήταν μια τέτοια περίπτωση ανθρώπου που παρά τις δυσκολίες, δεν ήθελε να συνεχίσει να εργάζεται ως υπάλληλος. Ωστόσο και τα οικονομικά δεδομένα δεν του επέτρεπαν να κυνηγήσει το όνειρο του, να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση. Με επιμονή τα κατάφερε και σήμερα εμφανίζεται ως ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της OS Fund, μίας εταιρείας, η οποία επενδύει στρατηγικά σε επιστημονικές έρευνες και startups τεχνολογίας, με βασικό στόχο να βελτιώσει παγκοσμίως το επίπεδο ζωής.
Όχι κι άσχημα για κάποιον που ξεκίνησε ως υπάλληλος, κοινώς χωρίς πολλά εφόδια. Πώς, όμως, τα κατάφερε; Σύμφωνα με διάλεξη που έδωσε πριν από λίγες μέρες στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, ο Johnson είχε λίγες, αλλά καλές συμβουλές να μοιραστεί, που ευτυχώς βρίσκουν εφαρμογή και σ' άλλα πεδία της σύγχρονης ζωής, εκτός από το επιχειρηματικό.
1.
Μην αφήνετε καμιά ευκαιρία να πάει χαμένη
Όσο σκληρά κι αν εργάζεστε, όποιο κι αν είναι το ωράριο σας, μάτια κι αυτιά πρέπει να είναι πάντα ανοιχτά. Πάντα. Οι ευκαιρίες δεν μοιράζονται ούτε διανέμονται με δικαιοσύνη. Απλώς, περνούν από μπροστά μας και πρέπει να είμαστε εκεί για να τις δούμε.
2.
Μην ανέχεστε τη μετριότητα και την υποβάθμιση
Αν ξέρετε και μπορείτε να αποδείξετε ότι είστε καλύτερη από την τύχη που σας επιφυλάσσει ο εργοδότης ή ο προϊστάμενος, απλώς μην το ανεχτείτε. Με ευγενικό, αλλά κατηγορηματικό τρόπο, κάντε σαφές ότι θέλετε κάτι περισσότερο από αυτό και μη διστάζετε να δυσφορήσετε. Διεκδικήστε το καλύτερο δυνατό, μην περιμένετε να σας τα δώσουν.
3.
Μην ακούτε συμβουλές
"Ούτε και τη δική μου", είχε πει χαριτολογώντας ο Johnson. Απλώς, μην βασίζεστε στις συμβουλές που θα σας δώσουν οι άλλοι, ειδικά αν είστε κορυφαίοι στο αντικείμενο σας. Συνήθως, είναι συμβουλές εκ του πονηρού, που θα σας καθυστερήσουν / ταλαιπωρήσουν / λοξοδρομήσουν. Ακούστε το ένστικτο σας. Είναι ο καλύτερος οδηγός.
4.
Μην ανέχεστε την άδικη κριτική
...και την μικροπολιτική στη δουλειά. Συνήθως, προτείνεται να μη δίνετε σημασία σε κακόβουλα σχόλια, αλλά μέσα στην υπόλοιπη αγγαρεία που πρέπει να κάνετε είναι και να "καθαρίσετε" τον χώρο σας από ζιζάνια και απ' όσους βάζουν εμπόδια στην πρόοδο σας. Αφιερώστε λίγο και αποτελεσματικό χρόνο και σ' αυτό. Όχι ότι θα σταματήσουν οι επιθέσεις. Απλώς, όσοι τις εξαπολύουν, θα ξέρουν ότι δεν κοιμάστε.
5.
Αποκτήστε μια αποστολή
...ναι, ναι. Με την έννοια του "ιεραπόστολου". Βρείτε έναν στόχο, που να μπορείτε, όμως, να τον υπηρετήσετε και κάντε τον "σημαία" σας. Γίνεται ο καλύτερος στην ανάπτυξη και διεκδίκηση του συγκεκριμένου στόχου. Κάντε τους πάντες να ταυτίσουν αυτό (το όποιο επιλέξετε, τελοσπάντων) με το πρόσωπο και το όνομα σας.
6.
Λύστε μεγάλα προβλήματα
Έστω ένα. Στον επαγγελματικό χώρο που βρίσκεστε τώρα, επιχειρήστε να δώσετε μια λύση σε ένα μεγάλο πρόβλημα. Σκεφτείτε, προσπαθήστε. Κανείς δεν είπε ότι είναι εύκολο. Και γι' αυτό κανείς δεν θέλει να ασχοληθεί με τέτοιους "κόμπους". Κάντε το εσείς. Αν τα καταφέρετε, θα είστε κάποιος που μπορεί να κάνει τα πάντα. Κάποιος που γεννήθηκε για να δίνει λύσεις. Κάποιος με ηγετικά χαρακτηριστικά.
7.
Μην είστε σνομπ
Όσο καλοί κι αν είστε στο αντικείμενο σας, μη συμπεριφέρεστε αλαζονικά και μην πουλάτε πνεύμα. Μην αποφεύγετε να συζητήσετε με ανθρώπους που βρίσκονται πολύ πιο κάτω από εσάς στην ιεραρχία. Ακούστε τους πάντες, όλοι έχουν κάτι να σας πουν, μια ιδέα, ένα σημάδι, για το ποιο πρέπει να είναι το επόμενο βήμα σας. Γίνετε κάποιος που ακούει τις ανάγκες του κόσμου.
8.
Μην κουραστείτε
Χτυπάτε πόρτες. Ξανά και ξανά και ξανά. Κι ας κλείνουν. Γίνετε ο καλύτερος πωλητής του εαυτού σας. Επιμείνετε. Ακόμη κι αν γίνετε φορτικοί, στο τέλος θα κερδίσετε. Είτε απευθύνεστε σε εργοδότη, είτε σε επενδυτή. Είναι ακριβώς το ίδιο.
Με στοιχεία από το Inc.com