Γιατί η αφή είναι τόσο απαραίτητη ώστε να αντιληφθούμε τον κόσμο;

Γιατί η αφή είναι τόσο απαραίτητη ώστε να αντιληφθούμε τον κόσμο; Facebook Twitter
Τα αντικείμενα που δεν μπορούμε να αγγίξουμε δεν μας πείθουν ότι υπάρχουν και η ενσωμάτωση της αφής στις νέες τεχνολογίες είναι σαφώς η επόμενη μεγάλη πρόκληση. © László Moholy-Nagy
0

Καθώς οι συσκευές εικονικής πραγματικότητας ετοιμάζονται να κατακλύσουν την αγορά, παύοντας να αποτελούν στοιχείο του μακρινού δυστοπικού μέλλοντος, ο κόσμος στον οποίο μας προτρέπουν να καταδυθούμε μοιάζει αληθινός, ακούγεται πραγματικός, αλλά δεν θα τον αγγίξουμε ποτέ, γράφει η Ophelia Deroy στο aeon.co.  

Αν προσπαθήσουμε να πιάσουμε το σπαθί που βλέπουμε στο Skyrim VR, το χέρι μας θα απομείνει μετέωρο κι εμείς με την αμήχανη αίσθηση της ανυπαρξίας. Τα αντικείμενα που δεν μπορούμε να αγγίξουμε δεν μας πείθουν ότι υπάρχουν και η ενσωμάτωση της αφής στις νέες τεχνολογίες είναι σαφώς η επόμενη μεγάλη πρόκληση.

Γιατί όμως η αφή είναι τόσο απαραίτητη ώστε να αντιληφθούμε τον κόσμο; Τι μας προσφέρει που δεν μπορεί να μας δώσει η όραση; 

Οποιαδήποτε απώλεια αίσθησης είναι κάτι που διαταράσσει την ύπαρξή μας, ωστόσο η απουσία απτικών εμπειριών φαίνεται να έχει πιο βλαπτικές συνέπειες απ' ό,τι η απουσία άλλων αισθητηριακών εμπειριών, όπως για παράδειγμα οι οσφρητικές. Παρότι συχνά, για να πείσουμε τον άλλον, χρησιμοποιούμε την έκφραση «το είδα με τα ίδια μου τα μάτια», η αφή είναι εκείνη που επιβεβαιώνει την επιστημική μας αντίληψη επί της πραγματικότητας.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε μία πολύ σημαντική πτυχή της αφής: σε ψυχολογικό επίπεδο το άγγιγμα λειτουργεί πολύ πιο καθησυχαστικά και επιβεβαιωτικά από την όραση. Μπορεί να μη μας προσφέρει μια καλύτερη θεώρηση των πραγμάτων αλλά σίγουρα μας κάνει να αισθανόμαστε καλύτερα σε σχέση με εκείνο που βιώνουμε.

Αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κανείς αν αναλογιστεί καθημερινές καταστάσεις όπου η αφή είναι η αίσθηση που κάνει τη ζυγαριά να κλίνει από την εικασία στην πεποίθηση, και οι πωλητές το γνωρίζουν καλά. Αν για παράδειγμα μία πελάτισσα διστάζει να αγοράσει ένα ρούχο προσπαθούν να της πείσουν να το φορέσει ή έστω να το αγγίξει, κίνηση που αυξάνει κατακόρυφα τις πιθανότητες πώλησης.

Όλοι έχουμε την ανάγκη να πιάσουμε το πορτοφόλι ή το κινητό για να βεβαιωθούμε πως βρίσκονται εκεί, ακόμα κι αν μόλις τα τοποθετήσαμε μέσα στην τσάντα μας. Παρά τις αναρίθμητες πινακίδες σε μουσεία και πινακοθήκες που ζητούν από τους επισκέπτες να μην αγγίζουν τα εκθέματα, οι φύλακες αναγκάζονται πολλές φορές καθημερινά να κάνουν παρατηρήσεις σε εκείνους που δεν αντιστέκονται στην επιθυμία να πιάσουν εύθραυστα αγάλματα, αρχαία τεχνουργήματα και πίνακες αξίας. Γιατί όμως δεν αρκούμαστε στην πληροφορία που μας μεταδίδεται με την όραση;

Η επιστήμη της φιλοσοφίας έχει διατυπώσει εδώ και χρόνια τη θέση πως η αφή είναι πιο υποκειμενική από τις άλλες αισθήσεις. Για παράδειγμα, όταν ο Σάμιουελ Τζόνσον θέλησε να αποδείξει τον παραλογισμό της ιδέας του Επισκόπου Μπέρκλι ότι η ύλη δεν υπάρχει στ' αλήθεια, κλώτσησε με δύναμη μια μεγάλη πέτρα και είπε θριαμβευτικά «έτσι τον αντικρούω». Το να δείξει το αντικείμενο δεν αρκούσε, ο Τζόνσον θεώρησε πως το να αγγίξει την πέτρα θα συνιστούσε αδιαμφισβήτητο επιχείρημα. Η αντίσταση των στερεών, όταν τα αγγίζουμε, θεωρητικά μας προσφέρει την εμπειρία πως τα αντικείμενα υπάρχουν, ανεξάρτητα από την ύπαρξη και τη θέλησή μας. 

Γιατί η αφή είναι τόσο απαραίτητη ώστε να αντιληφθούμε τον κόσμο; Facebook Twitter
Αν όντως η αφή δεν υπερέχει έναντι της όρασης και μας υποβάλλει εξίσου σε ψευδείς εμπειρίες και πληροφορίες, γιατί την εμπιστευόμαστε τόσο πολύ;

Είναι όμως η αφή η «αίσθηση της πραγματικότητας»; Σίγουρα όχι. Εν γένει δεν προσφέρει καλύτερη ή πιο άμεση πρόσβαση στην πραγματικότητα από τις άλλες αισθήσεις. Το αν παρέχει καλύτερες ή πιο ακριβείς πληροφορίες από την όραση σχετικά με το μέγεθος, το σχήμα ή τη σύσταση ενός αντικειμένου εξαρτάται από τις συνθήκες της οπτικής και απτικής εμπειρίας. Μία πιθανότητα είναι πως η πίστη μας σε ό,τι αγγίζουμε προκύπτει από την εντύπωση πως μας παρέχει άμεση επαφή με την πραγματικότητα.

Η αισθητηριακή επεξεργασία της απτικής εμπειρίας γίνεται πιο άμεσα και βασίζεται σε ασυνείδητες συναγωγές πιο είναι πιο περίπλοκες από των άλλων αισθήσεων, γεγονός που συχνά προκαλεί την πεποίθηση πως οι άλλες αισθητηριακές εμπειρίες μπορούν να μας οδηγήσουν σε απατηλά συμπεράσματα.

Όμως στην πραγματικότητα κάποιες φορές υπερέχει η όραση και άλλες η αφή, και η τελευταία υπόκειται επίσης σε ψευδαισθήσεις όσο και η πρώτη. Απλά δεν ακούμε συχνά να αναφέρεται κάποιος σε ψευδαισθήσεις απτικής φύσεως.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το πόσο εκπλήσσονται οι άνθρωποι ότι μαθαίνουν πως το κουμπί στο κινητό τους δεν υποχωρεί στ' αλήθεια όταν το πατάνε. Η εντύπωση αυτή δημιουργείται από μία δόνηση που ξεγελά τον εγκέφαλό μας ώστε να εξαγάγει το συμπέρασμα πως κάτι πιέστηκε και συνεπώς κινήθηκε. Αν κλείσετε το τηλέφωνο και επαναλάβετε τη δράση θα αντιληφθείτε πως η επιφάνεια δεν υποχωρεί καθόλου.  

Αν όντως η αφή δεν υπερέχει έναντι της όρασης και μας υποβάλλει εξίσου σε ψευδείς εμπειρίες και πληροφορίες, γιατί την εμπιστευόμαστε τόσο πολύ; Γιατί έχουμε εδραιωμένη μέσα μας την αίσθηση ότι παρέχει μια πιο άμεση και αντικειμενική αναπαράσταση του κόσμου;

Δεν πρέπει να ξεχνάμε μία πολύ σημαντική πτυχή της αφής: σε ψυχολογικό επίπεδο το άγγιγμα λειτουργεί πολύ πιο καθησυχαστικά και επιβεβαιωτικά από την όραση. Μπορεί να μη μας προσφέρει μια καλύτερη θεώρηση των πραγμάτων αλλά σίγουρα μας κάνει να αισθανόμαστε καλύτερα σε σχέση με εκείνο που βιώνουμε. Ακόμα κι αν μπορούμε να δούμε ή να ακούσουμε τα κλειδιά μέσα στην τσάντα μας, αναζητούμε την ασφάλεια που μας παρέχει το να τα ψαχουλέψουμε μέσα στον ορυμαγδό των άλλων αντικειμένων. 

Παρότι αρχικά η διαδικασία αυτή θυμίζει ανυπόστατη τελετουργία βασκανίας, οι λόγοι που το κάνουμε σχεδόν όλοι είναι βαθύτεροι. Η ασφάλεια που μας προσφέρει το άγγιγμα αποδίδει μια ιδιαίτερη θέση στην επιστημική σφαίρα. Ο Καρτέσιος είχε προσεγγίσει το ζήτημα αυτό όταν σημείωνε πως τα πειστήρια που παίρνουμε από την αφή είναι δυσκολότερο να απορριφθούν: «Από όλες τις αισθήσεις μας, η αφή είναι εκείνη που θεωρείται λιγότερο απατηλή και πιο ασφαλής». Αν αναλογιστεί κανείς και την ιστορία του άπιστου Θωμά που πείστηκε ότι όντως ο άνδρας μπροστά του ήταν ο Ιησούς μόνο όταν έθεσε το δάχτυλο επί τον τύπο των ήλων, αποδεικνύεται η υπεροχή της αφής διαχρονικά.  

Γιατί όμως η αφή λειτουργεί καθησυχαστικά; Η ετυμηγορία αυτή αντίκειται σε όσα μας λέει η γνωσιακή επιστήμη. Το αίσθημα βεβαιότητας θα έπρεπε να επικυρώνεται κατά περίπτωση από την αίσθηση που υπερισχύει σύμφωνα με την λογική μας.

Η ιστορία αυτή όμως μας μαθαίνει και κάτι άλλο σημαντικό. Το να πιάσουμε κάτι ώστε να βεβαιωθούμε είναι η ενστικτώδης αντίδρασή μας όταν οι άλλες αισθήσεις μας προκαλούν ένα υψηλό επίπεδο αβεβαιότητας. Αυτό γίνεται ακόμα πιο αντιληπτό στις περιπτώσεις των ανθρώπων που πάσχουν από ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή. Η διαρκής ανάγκη να αγγίξουν τα αντικείμενα που τους προκαλούν αβεβαιότητα, ακόμα κι όταν τα κοιτάζουν, είναι ενδεικτική: επιστρέφουν για να σφίξουν τη βρύση παρότι βλέπουν ότι δεν στάζει και δεν ακούνε τις στάλες στον νεροχύτη.

Οι ερευνητές έχουν επίσης αποδείξει πως οι άνθρωποι βιώνουν αισθήματα άγχους όταν χρησιμοποιούν γραφικά περιβάλλοντα διεπαφής που εμφανίζουν αντικείμενα τα οποία δεν μπορούν να αγγίξουν. Η αφή καθησυχάζει, το να γνωρίζει κάποιος πως δεν μπορεί να αγγίξει τα αντικείμενα που βλέπει προκαλεί άγχος.

Γιατί όμως η αφή λειτουργεί καθησυχαστικά; Η ετυμηγορία αυτή αντίκειται σε όσα μας λέει η γνωσιακή επιστήμη. Το αίσθημα βεβαιότητας θα έπρεπε να επικυρώνεται κατά περίπτωση από την αίσθηση που υπερισχύει σύμφωνα με τη λογική μας. Αυτό όμως δεν εξηγεί την στάση του Θωμά, τους ιδεοψυχαναγκαστικούς κι εμάς με τις τσάντες του Σπορτ Μπίλι. Οι λόγοι για τους οποίους μας καθησυχάζει το να αγγίξουμε τα αντικείμενα που μας στρεσάρουν πρέπει να αναζητηθούν στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε υποκειμενικά τον κόσμο.

Μία εξήγηση είναι ότι πιθανά έτσι νιώθουμε πιο ενεργοί στην εξακρίβωση του τι συμβαίνει στ' αλήθεια και όχι παθητικοί θεατές. Η υποκειμενική εντύπωση που λαμβάνουμε όταν κινούμε τα δάχτυλα μας πάνω στις επιφάνειες μας κάνει να πιστεύουμε πως συλλέξαμε ενεργά αποδείξεις, πως διενεργήσαμε έναν δειγματοληπτικό έλεγχο αντί να δεχθούμε ως αληθή την προβολή μίας εικόνας. Θεωρούμε πως κάτι που πιάσαμε εμείς οι ίδιοι είναι πιο έγκυρο. Εξίσου πιθανό είναι η ανάγκη αυτή να εκφράζει και μια πρωταρχική και συναισθηματική ανάγκη μας που ανάγεται στην περίοδο της ζωής μας όπου ως νεογέννητα γνωρίζαμε το περιβάλλον μέσα από τα χέρια και το στόμα μας.

Θα έλεγε κανείς πως περισσότερο προσπαθούμε από κάπου να πιαστούμε στον κόσμο παρά να τον γνωρίσουμε. Στην πραγματικότητα μάλλον δεν αναζητούμε καλύτερες και ακριβέστερες πληροφορίες όταν αγγίζουμε τα ορατά αντικείμενα γύρω μας αλλά προδίδουμε τη βασική μας ανάγκη να καθησυχαστούμε. Κάπως σαν τον τραγουδιστή που θέλει αποδείξεις και ονόματα και γι' αυτό θα ψάξει το κορμάκι της πόντο-πόντο. 

Υγεία & Σώμα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Ψυχή & Σώμα / Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Γιατί αυξάνεται ο αριθμός των γυναικών που επιλέγουν την κατάψυξη ωαρίων; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον γυναικολόγο Γιώργο Μακρή, διευθυντή της Γυναικολογικής Κλινικής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, ο οποίος αναλύει τους πιθανούς κινδύνους της κρυοσυντήρησης ωαρίων, τις ηλικίες στις οποίες η διαδικασία δεν είναι ενδεδειγμένη, καθώς και τον λόγο που αυτή η μέθοδος έχει εξελιχθεί σε μια διαδεδομένη «μόδα» τα τελευταία χρόνια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Ψυχή & Σώμα / Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Γιατί υπάρχει αυτή η εικόνα της εξουθενωμένης μητέρας που βάζει τα παιδιά της για ύπνο και με το που εκείνα κοιμούνται τρέχει και βάζει ένα μεγάλο ποτήρι κρασί και το πίνει όλο, σχεδόν μονορούφι, στην υγειά των αντοχών της; Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την συγγραφέα Γιούλη Ψαρράκη για τη μητρότητα και την κατανάλωση αλκοόλ.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Ψυχή & Σώμα / Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Τι σημαίνει η ακμή για έναν έφηβο; Γιατί εμφανίζεται; Είναι κληρονομική; Υπάρχουν πια δραστικές θεραπείες; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη δερματολόγο Μάργκη Καπελλάρη για τις σύγχρονες μεθόδους καταπολέμησης της ακμής, η οποία δεν ταλαιπωρεί μόνο τους εφήβους, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες.
THE LIFO TEAM
Οι ψυχεδελικές θεραπείες ξανά στο προσκήνιο

Explainer / Ψυχεδελικές θεραπείες: Τι ξέρουμε τώρα

Μπορούν οι ψυχεδελικές ουσίες να προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία για ψυχικές παθήσεις όπως η κατάθλιψη και το PTSD; Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τις ιαματικές τους ιδιότητες; Ποια είναι τα νομικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ευρεία χρήση τους στην ιατρική;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο»: Το μήνυμα της υπερβολής και η «ευγονική» του Τραμπ

Υγεία & Σώμα / Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο» και η «ευγονική» του Τραμπ

Τη στιγμή που επικρατεί η τάση για ένα «φυσικό» λουκ, όπου οι αισθητικές παρεμβάσεις είναι όσο το δυνατόν πιο αόρατες, το λουκ του Μαρ-α-Λάγκο, με το υπερβολικό botox, τα ορατά fillers προσώπου και το ακραίο μαύρισμα, υποστηρίζει την υπερβολή ως στοιχείο ταυτότητας.
THE LIFO TEAM
Ψυχική υγεία των εργαζομένων: Το νέο success metric για τους οργανισμούς

Υγεία & Σώμα / Ψυχική υγεία και εργασία: Ο νέος δείκτης μέτρησης επιτυχίας για τους οργανισμούς

Γιατί το μέλλον ανήκει στους οργανισμούς που αντιλαμβάνονται και κατανοούν ότι η επιτυχία δεν είναι μόνο οι αριθμοί αλλά και οι άνθρωποι που την κάνουν πραγματικότητα και επενδύουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΟΥΝΤΑ, CHAIRWOMAN & CEO ΤΗΣ HELLAS EAP
Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Ψυχή & Σώμα / Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την Ελίζα Γερολυμάτου, μια τολμηρή γυναίκα που αψήφησε την εμπειρία του ορμονοεξαρτώμενου καρκίνου και την έλλειψη ωαρίων, ακολουθώντας την εσωτερική της φωνή που της έλεγε πως ήθελε να γίνει μητέρα. Παρά τις αντιξοότητες, απέκτησε ένα παιδί με έναν άνθρωπο που θαύμαζε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γιατί όλοι ξετρελαίνονται με το πάντελ;

Υγεία & Σώμα / Πάντελ: Το άθλημα με την παράξενη ρακέτα που πωρώνει τους Αθηναίους

«Το πιο ωραίο είναι ότι το παιχνίδι είναι πάντα τόσο έντονο που σε απορροφά, για μιάμιση ώρα το μόνο που έχει σημασία είναι πού πάει το κίτρινο μπαλάκι, πράγμα που σε βοηθάει πολύ να αποφορτιστείς»
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Κοκέτα / Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Τα πάντα ώστε τα πράγματα να μπουν σ’ ένα κουτί και το κλειστό κύκλωμα «ομορφιά - κατανάλωση - εκτόνωση» να διατηρηθεί ακέραιο, να μην υπάρχει τίποτα το καινούργιο, τίποτα το έντονο Ή το εκπληκτικό, παρά μόνο η ίδια Διαφορά παντού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί γίνεται τόσος ντόρος με το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Ψυχή & Σώμα / Γιατί γίνεται τόσος ντόρος γύρω από το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Τι συμβαίνει με τα τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών στο έντερό μας; Πώς αλληλεπιδρούν με τη διατροφή μας –ενισχύοντας ή διαταράσσοντάς την– και τι σημαίνει αυτό για την υγεία μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη Μαντώ Κυριακού, καθηγήτρια Μικροβιολογίας, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Υγεία & Σώμα / Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Η Νικόλ Ντεντόν υπήρξε για μια δεκαετία επικεφαλής μιας αυτοκρατορίας κέντρων ευεξίας που μετέτρεπε τη σεξουαλική διέγερση σε πρακτική διαλογισμού. Τώρα αντιμετωπίζει την κατηγορία της εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην εταιρεία που ίδρυσε.
THE LIFO TEAM
Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Ζωή στα καλύτερά της / Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Mια συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της διατροφής και της γυμναστικής με τον αθλητικό επιστήμονα Γιάννη Κωτσή, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
THE LIFO TEAM