Γιατί τα παιδιά σήμερα είναι τόσο δυστυχισμένα;

Γιατί τα παιδιά σήμερα είναι τόσο δυστυχισμένα; Facebook Twitter
Σήμερα τα παιδιά διαγιγνώσκονται πολύ πιο συχνά με διαταραχές ελλειματικής προσοχής (ADHD) ενώ οι ηλικίες 6 έως 18 ετών αναζητούν τόσο ιατρική βοήθεια και λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή... Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
1



Οι ενδείξεις είναι πλέον πολλές για να τις αγνοήσει κανείς: ο σύγχρονος τρόπος ζωής υπονομεύει την ψυχική υγεία των νέων και ειδικότερα των κοριτσιών.

 

Στοιχεία από τέσσερις μελέτες στις οποίες συμμετείχαν πάνω από 7.000.000 άτομα έδειξαν ότι οι μαθητές λυκείου το 2010 είχαν διπλάσια πιθανότητα να επισκεφθούν επαγγελματία ψυχικής υγείας σε σύγκριση με τους εφήβους της δεκαετίας του 1980, το 2010-2012 περισσότεροι έφηβοι δυσκολεύονται να θυμηθούν πράγματα σε σύγκριση με παλαιότερες περιόδους ενώ σημειώθηκαν 73% περισσότερες αναφορές για δυσκολίες στον ύπνο σε σχέση με συνομήλικους τους το 1980. 

 

Τα προβλήματα όμως αυτά δεν αφορούν μόνο τους μαθητές γυμνασίου και λυκείου, οι φοιτητές βιώνουν εξίσου αισθήματα δυσφορίας και εμφανίζουν συμπτώματα που συνδέονται με την κατάθλιψη. Το αίσθημα αυτό αντικατοπτρίζεται και στο γεγονός ότι δυσκολεύονται ολοένα και περισσότεροι να διαχειριστούν δύσκολους χωρισμούς ή μέτριους βαθμούς χωρίς να αναζητήσουν βοήθεια από ειδικούς ψυχικής υγείας, κάτι που δεν ήταν συνηθισμένο στο παρελθόν. 

 

Όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται, αν θέλουμε τα παιδιά μας να παίζουν και να απολαμβάνουν πραγματικά ελεύθερο χρόνο πρέπει να το βάλουμε στο πρόγραμμα για να το πετύχουμε.

 

Σήμερα τα παιδιά διαγιγνώσκονται πολύ πιο συχνά με διαταραχές ελλειματικής προσοχής (ADHD) ενώ οι ηλικίες 6 έως 18 ετών αναζητούν τόσο ιατρική βοήθεια και λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή.  

Τι άλλαξε όμως τόσο ραγδαία τις τελευταίες δεκαετίες και τα παιδιά βιώνουν τόσο στρεσσογόνες καταστάσεις; Τα αίτια που προβάλλονται από την πλειονότητα των ερευνητών είναι η κατάλυση των σχέσεων μέσα στην οικογένεια και την κοινότητα, την σαρωτική επέλαση της τεχνολογίας και την αύξηση των ακαδημαϊκών απαιτήσεων και τον ανταγωνισμό. Δεν πρέπει επίσης να αμελούμε την επίδραση της αυξανόμενης φτώχιας και των ανισοτήτων. 

Οι τρέχουσες συνθήκες διαπαιδαγώγησης των παιδιών ανά τον κόσμο κατηγορούνται επίσης, καθώς θεωρείται ότι δεν τους επιτρέπουν να αναπτύξουν απαραίτητες δεξιότητες ώστε να αντιμετωπίζουν τις δυσχέρειες της ζωής. 

Το παιχνίδι έχει εξοβελιστεί από την ζωή των παιδιών και θεωρείται χάσιμο χρόνου και ανούσιο ενώ στην πραγματικότητα είναι απαραίτητη δραστηριότητα για την δόμηση του εγκεφάλου των βρεφών και των νηπίων. Η ανάπτυξη της νευροφυσιολογίας και της συναισθηματικής ωριμότητας των παιδιών βασίζεται σε συγκεκριμένες διεργασίες και μια αλληλουχία φάσεων που χτίζει διαδοχικά τις κοινωνικές, συναισθηματικές, πνευματικές και ηθικές ικανότητες και την αντίληψη τους. Κάθε φάση είναι απαράιτητη ώστε το παιδί να ασκηθεί στην αντιμετώπιση καταστάσεων, όπως η λύση μαθηματικών προβλημάτων ή η σύναψη μιας φιλίας.

 

Δυστυχώς όμως πλέον οι γονείς θεωρούν καθήκον τους να παρεμβαίνουν και να λύνουν τα πάντα αφήνοντας τα μετέωρα και χωρίς την δυνατότητα να πάρουν αποφάσεις και να επωμιστούν τις συνέπειες διδασκόμενα.

 

Στο παρελθόν η βρεφονηπιακή αγωγή εστίαζε στο να μάθουν τα παιδιά να ανήκουν σε μία ομάδα, να περιμένουν την σειρά τους και να ακούνε τους άλλους. Τώρα όμως ο στόχος της είναι να προετοιμάσει τα παιδιά για το νηπιαγωγείο, το οποίο πλέον δεν θεωρείται χώρος παιχνιδιού και κοινωνικοποίησης αλλά λειτουργεί ως σχολείο με ακαδημαϊκές απαιτήσεις όπου το παιχνίδι περιορίζεται στο διάλειμμα.

Το 1988 το 30% των δασκάλων θεωρούσε πως τα παιδιά θα έπρεπε να μαθαίνουν ανάγνωση στο νηπιαγωγείο. Το 2010 το ποσοστό αυτό είχε ανέβει στο 80%. Η εξέλιξη αυτή αντικατοπτρίζεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα των νηπιαγωγείων με αποτέλεσμα τα παιδιά να μην αναπτύσσουν τις φυσιολογικές δεξιότητες που προκύπτουν από την διάδραση μέσω του παιχνιδιού, συμπεριλαμβανομένης και της καίριας ικανότητας της διαχείρισης των συναισθημάτων τους. Ο μη-δομημένος χρόνος δραστηριοτήτων, οι οποίες διέπονται από κανόνες που θέτουν τα ίδια τα παιδιά, χωρίς την παρέμβαση των ενηλίκων που συμπεριφέρονται ως διαιτητές, είναι ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά μαθαίνουν να είναι ανεξάρτητα, αυτόνομα, να λύνουν προβλήματα, να κατανοούν κοινωνικές νύξεις και να είναι τολμηρά. Δυστυχώς όμως πλέον οι γονείς θεωρούν καθήκον τους να παρεμβαίνουν και να λύνουν τα πάντα αφήνοντας τα μετέωρα και χωρίς την δυνατότητα να πάρουν αποφάσεις και να επωμιστούν τις συνέπειες διδασκόμενα. 

Αν όμως κάποιος δεν έχει την ευκαιρία να βιώσει την ζωή και α αντιμετωπίσει τους στρεσσογόνους παράγοντες της μαθαίνοντας μέσα από το πλαίσιο του παιχνιδιού, ένα περιβάλλον όπου η αποτυχία είναι αποδεκτή, τότε ο κόσμος και οι δυσκολίες του θα του φανούν πολύ τρομακτικός.  

Υπάρχουν κι επιστήμονες που δεν συμφωνούν με την θεωρία του παιχνδιού, ισχυριζόμενοι πως παρατηρείται μεν συσχετισμός των δύο στοιχείων αλλά όχι σχέση αίτιου και αιτιατού. Θεωρούν πως υπάρχουν πολλοί άλλοι πιθανοί παράγοντες που συνηγορούν στην αύξηση των συμπτωμάτων και των αναφερόμενων αισθημάτων που σχετίζονται με την κατάθλιψη. Αυτοί είναι οι προβληματικές οικογενειακές σχέσεις, n αύξηση των διαζυγίων, η απομάκρυνση από τους εσωτερικούς στόχους και η επιβολή τους έξωθεν που θεωρείται ότι οδηγεί στο αίσθημα της απώλειας του ελέγχου. Η τεχνολογία επίσης κατηγορείται για την επίδραση της στο μυαλό μας, κάτι που δύσκολα καταρρίπτεται αν λάβουμε υπόψη την διεισδυτικότητα και την εθιστικότητα της. 

Οι ψυχολόγοι όμως τονίζουν πως δεν είναι η απουσία των γονέων με τις άπειρες ώρες εργασίας που προκαλεί τα προβλήματα αλλά ο τρόπος που ανατρέφουν τα παιδιά τους όταν βρίσκονται μαζί τους στο σπίτι. Οι σημερινοί γονείς έχουν την τάση να διευκολύνουν τα παιδιά τους σε τόσο υπερβολικό βαθμό ώστε εκείνα να νιώθουν και να είναι σχεδόν αβοήθητα χωρίς εκείνους. Οι ενήλικες θέτουν τόσους κανόνες και καθορίζουν τόσο απόλυτα την ζωή των ανηλίκων κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα ίδια να μην μπορούν να θέσουν όταν χρειαστεί τους δικούς τους. 

Ποιο θα ήταν ένα πρώτο βήμα για να μπορέσουν τα παιδιά να σταθούν καλύτερα στα πόδια τους; Η μείωση των δραστηριοτήτων που οργανώνονται και καθοδηγούνται από τους ενήλικες, η υιοθέτηση πιο ελεύθερων δραστηριοτήτων όπου τα ίδια τα παιδιά θέτουν τους κανόνες και οι γονείς δεν καθορίζουν με κυριαρχικό τρόπο την εξέλιξη τους. Κάποιοι ειδικοί προτείνουν επίσης την εισαγωγή μίας πιο βραχείας σχολικής χρονιάς και την κατάργηση των εργασιών για τα νεότερα παιδάκια. 

 

Όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται, αν θέλουμε τα παιδιά μας να παίζουν και να απολαμβάνουν πραγματικά ελεύθερο χρόνο πρέπει να το βάλουμε στο πρόγραμμα για να το πετύχουμε.

Στοιχεία από το Quartz

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Ψυχή & Σώμα / Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Τι σημαίνει η ακμή για έναν έφηβο; Γιατί εμφανίζεται; Είναι κληρονομική; Υπάρχουν πια δραστικές θεραπείες; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη δερματολόγο Μάργκη Καπελλάρη για τις σύγχρονες μεθόδους καταπολέμησης της ακμής, η οποία δεν ταλαιπωρεί μόνο τους εφήβους, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες.
THE LIFO TEAM
Οι ψυχεδελικές θεραπείες ξανά στο προσκήνιο

Explainer / Ψυχεδελικές θεραπείες: Τι ξέρουμε τώρα

Μπορούν οι ψυχεδελικές ουσίες να προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία για ψυχικές παθήσεις όπως η κατάθλιψη και το PTSD; Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τις ιαματικές τους ιδιότητες; Ποια είναι τα νομικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ευρεία χρήση τους στην ιατρική;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο»: Το μήνυμα της υπερβολής και η «ευγονική» του Τραμπ

Υγεία & Σώμα / Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο» και η «ευγονική» του Τραμπ

Τη στιγμή που επικρατεί η τάση για ένα «φυσικό» λουκ, όπου οι αισθητικές παρεμβάσεις είναι όσο το δυνατόν πιο αόρατες, το λουκ του Μαρ-α-Λάγκο, με το υπερβολικό botox, τα ορατά fillers προσώπου και το ακραίο μαύρισμα, υποστηρίζει την υπερβολή ως στοιχείο ταυτότητας.
THE LIFO TEAM
Ψυχική υγεία των εργαζομένων: Το νέο success metric για τους οργανισμούς

Υγεία & Σώμα / Ψυχική υγεία και εργασία: Ο νέος δείκτης μέτρησης επιτυχίας για τους οργανισμούς

Γιατί το μέλλον ανήκει στους οργανισμούς που αντιλαμβάνονται και κατανοούν ότι η επιτυχία δεν είναι μόνο οι αριθμοί αλλά και οι άνθρωποι που την κάνουν πραγματικότητα και επενδύουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΟΥΝΤΑ, CHAIRWOMAN & CEO ΤΗΣ HELLAS EAP
Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Ψυχή & Σώμα / Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την Ελίζα Γερολυμάτου, μια τολμηρή γυναίκα που αψήφησε την εμπειρία του ορμονοεξαρτώμενου καρκίνου και την έλλειψη ωαρίων, ακολουθώντας την εσωτερική της φωνή που της έλεγε πως ήθελε να γίνει μητέρα. Παρά τις αντιξοότητες, απέκτησε ένα παιδί με έναν άνθρωπο που θαύμαζε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γιατί όλοι ξετρελαίνονται με το πάντελ;

Υγεία & Σώμα / Πάντελ: Το άθλημα με την παράξενη ρακέτα που πωρώνει τους Αθηναίους

«Το πιο ωραίο είναι ότι το παιχνίδι είναι πάντα τόσο έντονο που σε απορροφά, για μιάμιση ώρα το μόνο που έχει σημασία είναι πού πάει το κίτρινο μπαλάκι, πράγμα που σε βοηθάει πολύ να αποφορτιστείς»
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Κοκέτα / Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Τα πάντα ώστε τα πράγματα να μπουν σ’ ένα κουτί και το κλειστό κύκλωμα «ομορφιά - κατανάλωση - εκτόνωση» να διατηρηθεί ακέραιο, να μην υπάρχει τίποτα το καινούργιο, τίποτα το έντονο Ή το εκπληκτικό, παρά μόνο η ίδια Διαφορά παντού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί γίνεται τόσος ντόρος με το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Ψυχή & Σώμα / Γιατί γίνεται τόσος ντόρος γύρω από το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Τι συμβαίνει με τα τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών στο έντερό μας; Πώς αλληλεπιδρούν με τη διατροφή μας –ενισχύοντας ή διαταράσσοντάς την– και τι σημαίνει αυτό για την υγεία μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη Μαντώ Κυριακού, καθηγήτρια Μικροβιολογίας, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Υγεία & Σώμα / Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Η Νικόλ Ντεντόν υπήρξε για μια δεκαετία επικεφαλής μιας αυτοκρατορίας κέντρων ευεξίας που μετέτρεπε τη σεξουαλική διέγερση σε πρακτική διαλογισμού. Τώρα αντιμετωπίζει την κατηγορία της εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην εταιρεία που ίδρυσε.
THE LIFO TEAM
Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Ζωή στα καλύτερά της / Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Mια συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της διατροφής και της γυμναστικής με τον αθλητικό επιστήμονα Γιάννη Κωτσή, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
THE LIFO TEAM
Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Ζωή στα καλύτερά της / Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Μια συζήτηση για το σύνδρομο εργασιακής εξουθένωσης με την κλινική-οργανωσιακή ψυχολόγο Έλενα Μπίκου, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΙΟΥΛΙΑ ΑΡΜΑΓΟΥ

Good Business Directory Vol.5 / Ιουλία Αρμάγου: Επιστήμη, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια από μια ελληνική εταιρεία που πρωτοπορεί

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μιλά για την επιμονή της όσον αφορά την εξατομικευμένη φροντίδα του δέρματος, την έμφαση στη βιωσιμότητα, αλλά και την εξωστρέφεια, χάρη στην οποία η Juliette Armand βρίσκεται σε 42 χώρες(!).
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ

σχόλια

1 σχόλια
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Πηγή προβληματισμού. Δυστυχώς έχουμε υπερβολικά πολλές απαιτήσεις από ένα παιδάκι που μόλις ξεκινάει την κοινωνικοποίησή του από το νηπιαγωγείο ακόμα. Στόχος του νηπίου δεν είναι να μάθει την θεωρία της σχετικότητας από τόσο μικρό, αλλά να μάθει μέσα από την αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδάκια, να μάθει κανόνες τους οποίους θα χρησιμοποιήσει και στο μέλλον. Δεν χρειάζεται να βομβαρδίζουμε τα παιδιά με γνώσεις για να γίνουν "μορφωμένα", "εκπαιδευμένα" στρατιωτάκια που το μόνο που μπορούν να καταλήξουν είναι ακαλλιέργητα ενήλικα άτομα που - αφού θα έχουν πάρει το πολυπόθητο, κατά τ άλλα, πτυχίο τους,- θα βρεθούν σε ένα εργασιακό περιβάλλον στο οποίο θα πατούν επί πτωμάτων για να επιτύχουν τους "στόχους" τους. Η καθημερινότητα μας βομβαρδίζει με τέτοια παραδείγματα και οφείλουμε να καταλήξουμε στις προτεραιότητες που θα έχουμε στην ανατροφή των παιδιών. Πρώτα σαν γονείς, ύστερα σαν σχολείο. Και το παιδί, θα βρει το δρόμο του.