Με όσα ζούμε καθημερινά, το Facebook μοιάζει να έχει μετατραπεί σε ένα ατέλειωτο feed ειδήσεων και σχολιασμών. Μέσα σε αυτόν τον μαραθώνιο της επικαιρότητας που μπορεί κανείς να δει στην οθόνη του, το τελευταίο διάστημα μια διαφορετική ομάδα έχει κάνει την εμφάνισή της, συγκεντρώνοντας όλο και περισσότερα μέλη και δημιουργώντας το δικό της φανατικό κοινό.
Cringe και αστεία, όπως δηλώνει το όνομά της, αλλά και με μια δόση νοσταλγίας, έχει καταφέρει μέσα σε λίγους μήνες να συγκεντρώσει περισσότερα από 150.000 μέλη. Οι περισσότεροι θαυμαστές της σελίδας είναι γεννημένοι στα '90s και στις αρχές του νέου αιώνα και με κοινό σημείο αναφοράς αναμνήσεις, εμπειρίες και σκηνικά που έζησαν στην εφηβεία τους μοιράζουν καθημερινά viral στιγμές αυθόρμητου γέλιου.
Από τις ελληνικές συμμετοχές της Eurovision μέχρι τις μασκότ των Ολυμπιακών του 2004, και από τη χρυσή εποχή των emo και των μεταγλωττισμένων σίριαλ της Λατινικής Αμερικής μέχρι ατάκες που ανταλλάσσαμε ως έφηβοι στο msn και στο messenger, στα «Cringe πράγματα που λένε τα teens τα οποία είναι και λίγο αστεία» μπορεί κανείς να βρει πολλά.
«Το ξεκίνησα πριν από κάνα τρίμηνο. Μια μέρα που καθόμουν με την παρέα μου και λέγαμε ιστορίες από τότε που ήμασταν έφηβοι σκέφτηκα ότι θα ήταν πάρα πολύ ωραίο να υπάρχει μια τέτοια ομάδα στην οποία θα λέμε τα ρεζιλίκια που είχαμε κάνει τότε» λέει η Κωνσταντίνα Καραμποΐτη, που, έχοντας δει μια παρόμοια ομάδα στο Facebook για τους boomers, αποφάσισε να δημιουργήσει το group.
«Shake it» και «Hi5», φούτερ WESC, και Κάστρο του Τακέσι, η εποχή που ορίζει την ταυτότητα της ομάδας έχει τον δικό της ξεχωριστό χαρακτήρα. Όσοι ήταν τότε παιδιά σίγουρα μπορούν να βρουν καταχωνιασμένες, είτε σε κάποια συνομιλία είτε σε κάποιο συρτάρι, υπερβολικά cringe αναμνήσεις.
Η ίδια διαχειρίζεται και συντονίζει την ομάδα με άλλα έξι παιδιά, όλα γεννημένα ανάμεσα στο 1996 και το 2001. Όσο μιλούν, μοιάζουν ενθουσιασμένα και έκπληκτα από την απρόσμενη επιτυχία του group.
Δημήτρης: Έκανα πρώτη φορά invite όταν η ομάδα αριθμούσε 4.000 άτομα. Έβλεπα φίλους μου, συμμαθητές, και δεν ήξερα ποιος τους έχει βάλει. Ήμουν το δεύτερο μέλος, στην αρχή δεν ήξερα καν γιατί μπήκα. Αναρωτιόμουν γιατί το φτιάξαμε. Μου φαινόταν πολύ cringe, αλλά μετά κατάλαβα ότι αυτό ήταν το point.
Χριστίνα: Μπήκα στην ομάδα στα τέλη Δεκεμβρίου, με έκανε add ένας φίλος. Είδα τη θεματολογία, που τότε αφορούσε τα cringe πράγματα, δεν υπήρχε καθόλου η νοσταλγία, και επειδή τα εφηβικά μου χρόνια θυμάμαι ότι ήταν μόνο cringe, ξετρελάθηκα με την ομάδα και ασχολιόμουν πάρα πολύ. Μετά νομίζω ότι «εκβίασα» (γέλια) κάποιον για να γίνω διαχειρίστρια.
Όπως λένε και οι ίδιοι οι διαχειριστές του, η θεματική του group στην αρχή είχε να κάνει μόνο με τις cringe στιγμές της εποχής εκείνης. Όσο περνούσε ο καιρός και τα μέλη αυξάνονταν, τα posts που γίνονταν αναφορικά με σειρές, αντικείμενα και εικόνες που προκαλούν νοσταλγία ήταν όλο και περισσότερα. Αυτό έδωσε την αφορμή να εμπλουτιστεί και το περιεχόμενο. «Αν αφήναμε την ομάδα μόνο στα cringe, θα πέθαινε» λέει ο Δημήτρης.
Τι ρόλο παίζει στην εκτίναξη της δημοτικότητας της ομάδας η πανδημία και κατά πόσο τα posts προσφέρουν στον κόσμο καθημερινές στιγμές γέλιου που αναμφίβολα χρειάζεται μέσα σε όλα όσα ζούμε;
Δήμητρα: Τόσους μήνες μέσα, έχω δει από την αρχή ταινίες που έβλεπα πολύ μικρή. Οπότε, όταν μπήκα στην ομάδα και είδα πράγματα που είναι cringe και νοσταλγικά, τα οποία εγώ είχα κάνει και πριν από έναν μήνα, ένιωσα φοβερή ταύτιση. Πιστεύω ότι έχει παίξει αρκετό ρόλο η πανδημία γιατί, κακά τα ψέματα, οι περισσότεροι είμαστε όλη μέρα μέσα στα social.
Κωνσταντίνα: Υπάρχουν κάποια σχόλια που μου έχουν μείνει. Κάποια από αυτά έλεγαν ότι η ομάδα είναι «ό,τι καλύτερο βρήκα μέσα στην πανδημία». Νομίζω αυτά είναι τα πιο όμορφα. Γιατί όντως υπάρχει μια κατάθλιψη λόγω του ότι είμαστε όλοι μέσα στο σπίτι, δεν έχουμε ο ένας τον άλλον, και το να υπάρχει μια ομάδα στην οποία μπορείς να μοιραστείς πράγματα, να γελάσεις, να νιώσεις αυτήν τη νοσταλγία, είναι πολύ σημαντικό για την ψυχολογία του καθενός. Νιώθω πολύ χαρούμενη που είμαι μέλος μιας ομάδας που κάνει τους ανθρώπους να γελούν μέσα στην πανδημία.
«Shake it» και «Hi5», φούτερ WESC, και Κάστρο του Τακέσι, η εποχή που ορίζει την ταυτότητα της ομάδας έχει τον δικό της, ξεχωριστό χαρακτήρα. Όσοι ήταν τότε παιδιά σίγουρα μπορούν να βρουν καταχωνιασμένες, είτε σε κάποια συνομιλία είτε σε κάποιο συρτάρι, υπερβολικά cringe αναμνήσεις.
Δημήτρης: Είναι μεταβατική εποχή αυτή για την οποία μιλάμε. Πήγαινε από την τηλεόραση στο Ίντερνετ, ενώ αυτή που ζούμε τώρα πάει από το Ίντερνετ στο Ίντερνετ.
Δήμητρα: Δεν υπήρχε ευρύτητα στις επιλογές και η μοναδικότητα κάποιων ριάλιτι, κάποιων τραγουδιστών, μας έκανε να κολλάμε με αυτούς, όχι απαραίτητα επειδή ήταν καλοί αλλά επειδή δεν υπήρχε κάτι άλλο. Σήμερα, βέβαια, έχουμε πολύ περισσότερες επιλογές.
Η διαχείριση της ομάδας
Ένα μεγάλο πρόβλημα, όπως λένε οι ίδιοι, είναι τα reports. Αφορμή μπορεί να είναι ακόμη και μια ταινία που δεν αρέσει σε κάποιο μέλος ως επιλογή για ένα κουίζ. Η διαχείρισή τους απαιτεί προσοχή. Σύμφωνα με την Κωνσταντίνα: «Όταν είναι τόσα άτομα, είναι λογικό να "τριγκάρεται" ο καθένας από διαφορετικά πράγματα». Οι διαχειριστές λένε ότι είναι προτιμότερο να κάνει κάποιος tag έναν από αυτούς παρά να προχωρήσει σε report, καθώς, διαφορετικά, ο κίνδυνος να πέσει η ομάδα αυξάνεται.
Κωνσταντίνα: Γνωρίζουμε όλοι μας ότι είναι μια ομάδα που θα αρχίσει να μειώνεται σε μέλη και ότι αυτά που μπορείς να ανεβάσεις είναι συγκεκριμένα. Πλέον τα posts με cringe θεματική έχουν πέσει και τα νοσταλγικά μετά από κάποιον καιρό θα σταματήσουν. Ήδη κάποιοι ανεβάζουν τα ίδια και τα ίδια. Έχουμε σκεφτεί να υπάρχουν θεματικές εβδομάδες. Μια εβδομάδα να δημοσιεύουν όλοι το αγαπημένο τους παιδικό ή την πιο cringe συζήτηση – θα ήταν πολύ ενδιαφέρον κάτι τέτοιο.
Θέλουμε να μείνει όλο αυτό και μετά την καραντίνα, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε πιο ωραία και πιο προσιτά πράγματα και από κοντά, όπως ένα πάρτι ή μια συνάντηση. Θα ήταν πολύ όμορφο να συναντηθούμε πολλά άτομα και να κάνουμε όσα γίνονται τώρα.