ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

AllCattelan*

Facebook Twitter
0

 

 

(το εικαστικό σύμπαν του Cattelan και το
σύμπαν του Κιούμπρικ δίπλα δίπλα.Χμμ:-)

Αυτή τη περίοδο το μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης διοργανώνει αναδρομική του ιταλού καλλιτέχνη Maurizio Cattelan με τον εύγλωττο τίτλο "All".

Ο Cattelan ως περίπτωση εικαστικού εμένα μου θυμίζει τηρουμένων των αναλογιών τη περίπτωση του δικού μας Άγγελου Παπαδημητρίου. Αν εξαιρέσεις την σαφή έλλειψη self performance skills (τραγουδιστικών και υποκριτικών στα οποία υπερτερεί ο Παπαδημητρίου:-) ο Catellan αποτελεί καλλιτεχνικά θα λέγαμε μακρινό ξάδερφο του δικού μας.

Στην ίδια αισθητική λεκάνη (τους κιτς, του γκροτέσκου, του λοξού αλλά όχι τρομαχτικού) βουτάνε και οι 2 τα κρινοδαχτυλά της εμπνευσής τους πριν καταπιαστούν με τα θεματά τους.

Απλώς  η πίστα που δραστηριοποιείται ο Cattelan είναι πιο μεγιστοποιημένη και σε θέματα κλιμακας και σε θέματα επιρροής και επιδραστικότητας και σε θέματα απολαβών. Τελικά. 

Έκανα αυτή τη φαινομενικά άσχετη εισαγωγή γιατί ήθελα να τονίσω τις εκλεκτικές συγγένειες που πολλές φορές στα θέματα τέχνης συνδέουν ελάσσονες και huge art stars. Άλλωστε στη τέχνη είναι όλα τόσο σχετικά και πολλές φορές τόσο αλληλοκαλυπτόμενα.

Παρατηρώντας μέσα από φωτογραφίες το πως στήθηκε αυτή η αναδρομική δε μπορείς παρά να υποκλιθείς μπροστα΄στον Cattelan παρ' όλο που μπορεί στο παρελθόν να σε είχε δυσαρεστήσει ή εξοργίσει η εμμονή του σε ένα είδους gag art που πολλές φορές για χάρη του λοξού εφέ έχανε κάπως τη σημασία της κάνοντας σε να αναρωτηθείς γιατί επιμένει σε αυτού του είδους την επιφανειακότητα.

Αυτή τη φορά η έκθεση έχει στηθεί ως ενα είδος υπερμεγεθούς installation το οποίο διασχίζει όλους τους ορόφους του μουσείου φτιαγμένο με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε τα 130 περίπου  έργα να αιωρούνται, να βρίσκονται κυριολεκτικά στον άερα. Αν μένεις με ανοιχτό το στόμα κοιτάζοντας μόνο τις φωτογραφίες φαντάσου την αισθητική εμπειρία να το βιώνεις live όλο αυτό.

Προσωπικά βρίσκω την ιδεά σχεδόν ιδιοφυή. Σπάζοντας κάθε έννοια φόρμας και context των αρχικών τοποθετήσεων των έργων, τα ανασύρει από τις συλλογές ανά το κόσμο, τα επανατοποθετεί στο Guggenheim όχι απλώς ως εκθέματα κατά τη γνώμη μου αλλά ως τα αρχικά σπαράγματα ιδεών πριν υλοποιηθούν.

Τι άλλο είναι αυτή η αιώρηση που παρατηρούμε να συμβαίνει από όροφο σε όροφο παρά από μιαν ανάδυση ( ή κατάδυση) στο μυαλό του Κατελάν; Σαν να βλέπουμε live τα έργα να αναδύονται από το καλλιτεχνικό ασυνείδητο συνομιλώντας το καθένα μαζί μας και μεταξύ τους μ' ένα τρόπο εντελώς διαφορετικό από αυτόν που τα γέννησε.

Σαν ένας υπερφυσικός puppet master να αποφάσισε πως ήταν καιρός όλα του τα  δημιουργήματα μέχρι εκείνη την ώρα να ζωντανέψουν αλλιώς.

Η αλήθεια είναι πως η prunkster πλευρά του ταλαντούχου ιταλού καλλιτέχνη τις περισσότερες φορές αποσυντονίζει και τραβάει τη προσοχή από πλευρές των έργων του που κρύβουν και ποιητικότητα και λεπταίσθητη ειρωνεία και κριτική και αληθινή συγκίνηση καμιά φορά.

Εμένα αυτή η "πειραγμένη" τοποθέτηση έτσι όπως την είδα μέσα από τις φωτογραφίες μου το έβγαλε έντονα αυτό το αίσθημα επανακαθορισμού και με έκανε να ξαναθυμηθώ και μερικά από τα πιο εμβληματικά του έργα αυτού του αρκετά παρεξηγημένου καλλιτέχνη που η διαθεσή του για χιούμορ ίσως καμιά φορά καταλήγει σε υπερβολές.

La Nona Ora

 

Από τα πιο γνωστά του. Ένα κέρινο ομοίωμα του Πάπα Ιωάννη Παύλου του 2ου πλακωμένο από ένα μετεωρίτη.  Ήταν θέλημα του θεού. Της τέχνης;-)

Frank & Jamie

 

 Εδώ επιχειρεί να σαρκάσει τα  σύμβολα του νόμου και της τάξης. Αρκεί να δεις ανάποδα την εξουσία για να καταλάβεις πόσο γελοία είναι κατά βάθος.

Him



Ο Χίτλερ ως ευάλωτη, lost in space φιγούρα.

Το αγαπάς ή το μισείς.

Δεν σου αφήνει περιθώρια

 

 


Love Lasts Forever

 

Οι σκελετοί ένος γαϊδαρου, ένός σκύλου, μιας γάτας και ενός κόκκορα. Όλοι ενωμένοι μπροστά στον θάνατο.

Bidibidobidiboo




Ένας καρυωτακικός σκίουρος μας υπενθυμίζει

πως από την απελπισία δεν γλύτωσε κανείς.

 


Male ostrich



 Χωρίς λόγια.

 

 

"Untitled (Stephanie)



Το άλλοτε top model Stephanie Seymour
και σύζυγος πάμπλουτου μαικήνα κατελλανοποιήθηκε.

 

 

Untitled 



Όλα είναι (για τη ) τέχνη.








Διάφορα
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ