Οι δικές μου ''Μαρίες'' δεν ήταν ξανθές

Οι δικές μου ''Μαρίες'' δεν ήταν ξανθές Facebook Twitter
49

Eχω μιλήσει στο επεισόδιο των Πρωταγωνιστών "Ο διωγμός των τσιγγάνων" ως διευθυντής του 12ου Δημοτικου Σχολειου Ασπροπύργου, ένα από τα πιο δύσκολα σχολεια με αμιγώς πληθυσμό Ρομά με τα παιδιά μας να μένουν σε καταυλισμό που μπροστά του το Ζεφύρι φαντάζει Παρίσι. Θα ήθελα να καταθέσω και εγω την άποψη μου για το θέμα:

Η υπόθεση της Μαρίας θα έπρεπε να μας προκαλεί για την απήχηση του ρατσισμού σε πολλούς Έλληνες παρά για το ίδιο το παιδί. Το γεγονός και μόνο ότι οι αστυνομικοί προέβησαν στον έλεγχο τον χαρτιών "ενός ξανθού αγγέλου" και στη συνέχεια κινητοποιήθηκε μέχρι και o πρωθυπουργός, ενώ τα 502 "μελαχρινά" της Αγ.Βαρβάρας ακόμα... τα ψάχνουνε, είναι ίσως ο καλύτερος ορισμός για τις διακρίσεις, που απ' ό,τι φαίνεται στην Ελλάδα αφθονούν τόσο στα πρωθυπουργικά γραφεία όσο και στα αστυνομικά τμήματα.

Ας μας εξηγήσει η ΕΛΑΣ αν το ίδιο έμψυχο "προϊόν" κάποιου είδους συναλλαγής μεταξύ μικρών ή μεγάλων κατεργαραίων ήταν πιο σκούρο στο χρώμα του, θα είχαν προβεί σε έλεγχο των χαρτιών του; Επειδή εγώ σαν διευθυντής ενός σχολείου αμιγώς Ρομά μαθητών, προσπαθώντας να κάνω άπειρες φορές τόσο το δικηγόρο όσο και τον κοινωνικό λειτουργό, προσπαθώντας να πείσω οικογένειες να στείλουν τα παιδιά τους σχολείο, όσο και να τους βοηθήσω να αποκτήσουν έγγραφα και πιστοποιητικά, είδα πολλές φορές "μικρές Μαρίες".

Οι δικές μου "Μαρίες" δεν ήταν ξανθές. Και απ' αυτές όμως έλειπαν συχνά πιστοποιητικά. Και όταν εννοώ έλειπαν, εννοώ πώς άνετα οι γονείς τους ή τέλος πάντων αυτοί που τα φρόντιζαν θα μπορούσαν πολύ εύκολα να κάνουν παρέα στους "γονείς" της Μαρίας πίσω από τα κάγκελα της φυλακής. Μιλάω για ανύπαντρες μητέρες που παράτησαν ένα παιδί στους άντρες τους και εξαφανίστηκαν, οι οποίοι το μεγαλώνουν χωρίς κανένα χαρτί - σαν να το έχουν απαγάγει, μιλάω για αδήλωτα στο ληξιαρχείο παιδιά (κι αυτά να τα ανακαλύπτουμε προσπαθώντας να τα γράψουμε στο σχολείο), μέχρι και αδήλωτος στα ληξιαρχεία μεσήλικας που τον βοηθήσαμε γιατί ενώ ήταν διαβητικός και καρδιοπαθής, δεν μπορούσε να νοσηλευτεί, απλά επειδή για το ελληνικό κράτος ο άνθρωπος αυτός δεν υπήρχε... Οι ίδιοι Ρομά που είχαν αδήλωτα παιδιά μου περιέγραψαν πολλές φορές τη βίαιη και επεισοδιακή εισβολή της ΕΛΑΣ στις παράγκες τους για διάφορα θέματα σε βάθος πενταετίας που τους γνωρίζω τουλάχιστον, αλλά ποτέ δεν έλεγξαν αν τα παιδιά έχουν τα χαρτιά τους.

Έτσι λοιπόν η Μαρία έγινε καυτό θέμα, τόσο σε κάποια ΜΜΕ που δεν είχαν τροφή μετά την σύλληψη της Χρυσής Αυγής, όσο και στους πρωθυπουργικούς κύκλους που ήθελαν να δείξουν το συνήθες σκληρό προφίλ σε μετανάστες και μειονότητες, τονώνοντας το "εθνικό αίσθημα ασφαλείας", αλλά παράλληλα εξυπηρετώντας τη λογική των ίσων αποστάσεων... μεταξύ θυτών και θυμάτων της οργάνωσης. Πράγματα τραγελαφικά από τη μία, απολύτως λογικά από την άλλη, σε μία χώρα που τα φυλετικά και σεξιστικά στερεότυπα υπήρξαν η θερμοκοιτίδα που ανέθρεψε γενεές Ελλήνων. Ο "γύφτος που θα πάρει το παιδί αν δεν φάει το φαγητό του", αυτή τη φορά on camera...

Ας αποτελέσει τουλάχιστον η Μαρία το έναυσμα για μια διαφορετική και προπαντώς αποτελεσματική πολιτική απέναντι σε όλους τους κατοικούντες σ' αυτή τη χώρα και σε κάθε παιδί. Φυσικά και οι Ρομά δεν είναι οι δαίμονες που κάποιοι θέλουν να φαντάζονται, ούτε και τα αιώνια θύματα καταστάσεων. Προφανώς για πολλούς Ρομά έχουμε να κάνουμε με μια κουλτούρα ζωής πολύ ανθεκτικής στις πιέσεις της εκάστοτε κοινωνίας που τους περιτριγυρίζει, έξω από τις επιταγές του αστικού κράτους, έξω από τις επιταγές της σύγχρονης ζωής, έξω από τις προσδοκίες και τους τρόπους που μεγαλώνει ο μέσος 'Ελληνας τα παιδιά του. Δεν είναι όλοι έτσι, είναι όμως αρκετοί.

 

Είναι πάντως κοινό μυστικό σε όσους ξέρουν τι παει να πεί καταυλισμός Ρομά ότι εν έτει 2013 υπάρχουν αγόρια και κορίτσια που παντρεύονται στα 13, και ενώ δεν έχουν χρήματα να ζήσουν ούτε ένα παιδι, παρ'όλα αυτά κάνουν 7. Που ενώ δεν γνωρίζουν τίποτα σχετικά με την ανατροφή τους - πέρα από τον τρόπο δημιουργίας τους, που μεγαλώνουν μαζί με τα παιδιά τους. Που στη συνέχεια τα ντύνουν από τα σκουπίδια-όπως και οι ίδιοι όμως, τα ταϊζουν από τα σκουπίδια -επίσης όπως και οι ίδιοι. Που δεν τα έχουν πάει ποτέ σε κανέναν γιατρό.Και φυσικά που τα μαθαίνουν να βγάζουν τον επιούσιο κλέβοντας σίδερα, καίγοντας καλώδια και κάνοντας ό,τι άλλο μικροέγκλημα θα χρειαστεί για να επιβιώσουν, από τη στιγμή που ποτέ δεν βρήκαν μια κανονική δουλειά. Ουσιαστικά μιλάμε για μια κοινωνία που ζει σιωπηρά και αφανώς -χάρη στους εκτοπισμούς-μέσα στη νεοελληνική κοινωνία, και δεν εντάσσεται σε αυτή.

Φυσικά και υπάρχει διάχυτος ρατσισμός από την πλευρά του μέσου Έλληνα, φυσικά και υπάρχει διάχυτος φόβος και επιφυλακτικότητα από την πλευρά των Ρομά. Αυτά αλλάζουν σταδιακά είτε με την εκπαίδευση, είτε με άλλους υποστηρικτικούς θεσμούς που θα φέρουν τις δυο κοινωνίες πιο κοντά. Να γνωρίσουν η μία την άλλη. Να μάθουμε σαν Έλληνες να βλέπουμε τον Τσαμπίκο και τον Νίκο εκεί που τώρα βλέπουμε άλλον έναν "γύφτο", και να μάθουν και κάποιοι Ρομά ότι με λένε Αλέξη και είμαι τελείως διαφορετικός από άλλους μπαλαμούς, και ότι δεν έχω υπηρέτρια ούτε πισίνα στο σπιτι μου - όπως με ρώταγαν οι πρώτοι μου μαθητές. Ναι νόμιζαν ότι όλοι οι "μπαλαμοί" ήταν πλούσιοι, γιατί ποτέ δεν είχαν γνωρίσει κάποιον και οι εικόνες τους περιορίζονταν στα μεξικάνικα σίριαλ.

Κυρίως όμως οι ευθύνες βαραίνουν το Κράτος και τους μηχανισμούς του. Τους δημάρχους που με τυμπανοκρουσίες τους εκτοπίζουν χωρίς να τους δίνουν κάποιο χώρο στέγασης.Που ενώ είναι άστεγοι ουσιαστικά (μιλάω για τους "δικούς" μου Ρομά του Ασπροπύργου) δεν τους αντιμετωπίζει σαν σεισμοπαθής ή πυρόπληκτους. Που ενώ δίπλα από το σχολείο μου στην λεωφόρο Νάτο υπάρχουν οι αποθήκες του ΥΠΕΧΩΔΕ με χιλιάδες λυόμενα να σκουριάζουν στη βροχή, αυτοί παλεύουν τοποθετώντας πέτρες στην σκεπή της παράγκας να μην τους την πάρει ο αέρας. Το ίδιο κράτος που αν το δικό σας σπίτι γκρεμιστεί  θα σας δώσει έστω ένα λυόμενο, εάν δεν είχατε σπίτι από ποτέ, τότε ξαφνικά δεν έχετε δικαίωμα να λάβετε ούτε σκηνή. Μην χαλάμε και τις παραδόσεις...

Μιλάμε για το ίδιο Κράτος που ενώ ενημερώνονται οι κοινωνικές υπηρεσίες για διάφορα θέματα δεν παρεμβαίνουν λέγοντας μας "αυτοί είναι γύφτοι".Που ενώ μπροστά στα μάτια μας παντρεύονται 12χρονα ποτέ δεν ήρθε το κράτος να πει στοπ. Που ενώ δεν μπορούν να συντηρήσουν τα παιδιά τους και τα τελευταία υποφέρουν (υπάρχει μέχρι και οικογένεια που μου είπε αν μπορούν να δώσουν δυο παιδιά τους σε κάποιο ίδρυμα γιατί δεν μπορούν να τα ζήσουν αξιοπρεπώς) ποτέ η πρόνοια δεν ασχολήθηκε.

 

Αν αυτό το κράτος ασχολούνταν με τα μελαχρινά παιδάκια όσο και με τα ξανθά, σε βάθος δεκαετίας θα εξαφανίζονταν η εικόνα των ρακένδυτων παιδιών στην καρότσα του αγροτικού. Το ίδιο κράτος και οι ίδιοι δήμαρχοι που κρύβουν το πρόβλημα κάτω από το χαλι ή το μεταθέτουν για το μέλλον. Αλλά όπως βλέπουμε όλα εκεί καταλήγουν. Όπως υπάρχουν δύο κοινωνίες, έτσι υπάρχουν και δύο κράτη.'Ενα για τους Ρομά και ένα για τους μπαλαμούς. Και αυτό ΔΕΝ είναι το καλύτερο παράδειγμα όταν το ζητούμενο είναι η ενσωμάτωση...

 

 

 

49

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

20 σχόλια
Θα επιχειρημστολογούσα, αλλά όταν υπάρχει κόσμος που λέει ότι ένα 11χρονο ΘΕΛΕΙ να παντρεύετα στα 11, θυμάμαι ποιους έχουμε τρίτο κόμμα και γιατί. Τζάμπα σάλιο.
Αυτο που θελω να πω ειναι οτι σε μια κοινωνια σαν την ελληνικη που ηταν σαπια μεχρι το μεδουλι, απο το κεφαλι μεχρι την ...ουρα στη διαφθορα, θα περιμενατε απο τους ρομα που δεν εχουν στον ηλιο μοιρα να ειναι αψογοι και αμεμπτοι; Δεν μπορω να καταλαβω πως σκεφτεστε μερικοι. Δεν προσπαθω να αθωωσω κανεναν και για τιποτα αλλα οι παραβατικες συμπεριφορες και οι μικροκομπινες καποιων ρομα ειναι στην κυριολεξια σταγονα στον ωκεανο μπροστα στα οργια ρεμουλας και διαφθορας που εχουν διαπραχθει σαυτη τη χωρα τις τελευταιες δεκαετιες...
Μα το θέμα δεν είναι ούτε ηθικό, "γιατί τα τρώνε οι άτιμοι"... Απλά το αναφέρουμε για να δείξουμε ότι τα παιδιά τα βλέπουν ως μέσα απόκτησης χρήματος. Κάνε κουτσούβελα, και είσπραττε επιδόματα. Τα παιδιά τα έχουν χεσμένα. Εκεί είναι το θέμα, και για την ανάδειξή αυτού του θέματος ασχολούμαστε με τις επιδοτήσεις. Όχι για να τους κρίνουμε εμείς οι "μπαλαμοί" οι πρωταθλητές στην κομπίνα και την διαφθορά. Όλα αυτά μαρτυρούν πως δεν υπάρχει θέληση από τη μεριά τους να ενσωματωθούν, κι ότι κουτσά στραβά υπάρχει βοήθεια από την Πολιτεία, απλά τη βοήθεια αυτή κοιτάν πως να την βάλουν στην τσέπη. Αυτό δεν μαρτυρά την αρνητική τους στάση;
Ώστε " η υπόθεση της Μαρίας θα έπρεπε να μας προκαλεί για την απήχηση του ρατσισμού σε πολλούς Ελληνες παρά για το ίδιο το παιδί"...Φαίνεται ότι είστε ανοσμικός, αγαπητέ φίλε. Διότι στέκεστε πάνω απο εναν βόθρο παρανομιών, ψεμάτων, κλοπών, παραχαράξεων, επιθέσεων, απαγωγών και όλα τα σκατά του κόσμου και το μόνο που σας μυρίζει ειναι ο ρατσισμός των ελλήνων. Σας παραδίδω στον κοινό νού.
Ποτέ δε θα ξυπνήσουμε σε αυτή τη χώρα, είμαι πια πεπεισμένη.. Μιλά ένας άνθρωπος που ζει καθημερινά την πραγματική κατάσταση των Ρομά σε μια πολύ ευαίσθητη περιοχή, με επιχειρήματα, και βγαίνει ο κάθε τυχάρπαστος να πει πως οι Ρομά ζουν έτσι επειδή θέλουν!Για να μη σχολιάσω τα περί τυφλής υπακοής στους νόμους που οφείλουμε όλοι... Σε ποιούς νόμους ακριβώς κύριε άσχετε? Στο νόμο που δίνει το δικαίωμα στον καθένα να πηγαίνει με 2 μάρτυρες και να δηλώνει δικό του ένα παιδί χωρίς κανένα άλλο πιστοποιητικό? Γιατί αυτό συνέβαινε τόσα χρόνια, ΑΝ ΔΕ ΤΟ ΠΗΡΑΤΕ ΧΑΜΠΑΡΙ ΑΚΟΜΑ! Νόμος του κράτους ήταν! Δε το έκαναν παράνομα!Και τα επιδόματα με το νόμο τα παίρνουν! Αυτό το νόμο και αυτό το κράτος που δε διασταυρώνει κανένα στοιχείο και μπορεί ο καθένας με μια πλαστή ταυτότητα να δηλώνει πως έχει 50 παιδιά, 10 σε κάθε νομό!Αλλά όχι... τον Ελληνάρα δε τον ενοχλεί αυτό το κράτος που του τρώει τα λεφτά και τα δίνει στα λαμόγια ατιμώρητα, βλέπε νόμος περί ευθύνης υπουργών. Ούτε που το ίδιο κράτος εδώ και χρόνια παίρνει λεφτά από την ΕΕ για να εξανθρωπίσει τις συνθήκες διαβίωσης αυτών των ανθρώπων και τα τρώνε μεταξύ τους οι κυβερνώντες και μετά σου στέλνει και φιρμάνι η ΕΕ και πληρώνεις εσύ πάλι τα πρόστιμα Ελληνάρα!!Εσύ ξέρεις να πεις την εξυπνάδα σου!Μάθε λοιπόν πως είναι ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΟ πως όπως μεγαλώσει κάποιος έτσι και θα μεγαλώσει τα παιδιά του κι αυτός αργότερα. Μάθε πως αρκετοί Ρομά έγιναν πολύ πιο χρήσιμοι πολίτες στην κοινωνία από εσένα, χάρη στη γιγάντια προσπάθεια κάποιων ΑΝΘΡΩΠΩΝ!Μάθε πως για να αλλάξει ριζικά το χάλι με τους Ρομά δε φτάνει να τους δώσεις απλά ένα σπίτι! Χρειάζεται σοβαρή και επισταμένη προσπάθεια, όπως για όλα τα πράγματα. Κι αν δε φταίει το κράτος που τόσα χρόνια τρώει τα κονδύλια και με βάζει να πληρώνω και τα πρόστιμα από πάνω, ποιός φταίει? εγώ?Ξυπνάτε!!!!
"...στο νόμο που δίνει το δικαίωμα στον καθένα να πηγαίνει με 2 μάρτυρες και να δηλώνει δικό του ένα παιδί χωρίς κανένα άλλο πιστοποιητικό. Νόμος του κράτους ήταν! Δε το έκαναν παράνομα! "Τί λές άνθρωπέ μου, θές να μας τρελάνεις μεσημεριάτικα ; Και τάχα μου έχεις κι επιχειρήματα - άν σού'κλεβε κάποιος εσένα το παιδί για να το εκμεταλλεύεται (επιδόματα, επαιτεία ), να το κατέχει σάν κινητό περιουσιακό στοιχείο για να το πουλήσει όποτε γουστάρει, τί θα έλεγες εξυπνη ; Οτι φταίει απλά το κράτος ; Οτι το παιδί σου το κλέψαν νόμιμα ;
Ελα ντε! Σε μια χωρα που χιλιαδες των χιλιαδων παρασιτικα λαμογια παιρνανε θεσεις που δημιουργουνταν γι αυτους και μονο, για να βολευτουν αυτοι και οι συγγενεις τους και πολλες φορες παιρναν και του κοσμου τα επιδοματα χωρις καποιοι να πατανε ποτε στη δουλεια τους, σε μια τετοια χωρα θα τα βαλω με τους τσιγγανους! Ζητηστε πισω τα κλεμενα πρωτα απο το 50% (τουλαχιστον) των ελληνων που με τις παραβατικες συμπεριφορες τους φερανε την Ελλαδα στο χειλος του γκρεμου (που πολλοι απαυτους μπορει να εισαστε εσεις και οι συγγενεις σας) και μετα ασχοληθειτε και με τα επιδοματα που παιρνουν καποιοι τσιγγανοι...
Κανείς εδώ στα σχόλια δεν κριτικάρει την εκμετάλλευση των επιδομάτων από την προοπτική που νομίζεις πως γίνεται. Αυτοί που λεν "εμάς το κράτος μας έχει χεσμένους και τους κωλόγυφτους τους δίνουν επιδοτήσεις κι αυτοί τα τρων", που και καλά κόπτονται για τον προϋπολογισμό, είναι κάτι λούμπεν ανθρωπάκια. Εδώ επισημαίνουμε πως οι Ρομά δεν θέλουν να ενσωματωθούν και τη βοήθεια από την πολιτεία απλά την εκμεταλλεύονται. Όχι ότι δεν πρέπει να παίρνουν επιδοτήσεις. Το όλο θέμα όσοι αναφερθήκαμε στις επιδοτήσεις, είναι να επισημάνουμε το γεγονός πως οι Ρομά δεν επιθυμούν να ενσωματωθούν στην κοινωνία των "μπαλαμών", και αντί να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες που τους παρέχει η πολιτεία με την όποια βοήθειά της, αυτοί κοιτάν πως θα βγάλουν μερικά φράγκα παραπάνω. Οπότε το σχόλιό σου είναι άκυρο αγαπητέ.
Κοίτα, υπάρχει προκατάληψη κι απ' το Κράτος κι απ' τους πολίτες. Ο δρόμος προς την ενσωμάτωση δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Όμως υπάρχει δρόμος, κι αυτό δεν είναι αμελητέο. Οι Ρομά, πέρα των εξαιρέσεων, από την κοινωνία των "μπαλαμών" κοιτάν πως να βγάλουν κανένα φράγκο με διάφορες μικροκομπίνες, εκμεταλλευόμενοι τις αδυναμίες και τα κενά του νόμου. Ό,τι κι αν κάνει η Πολιτεία κι όση βοήθεια και να έχει από την Ευρώπη, παντρειά με το ζόρι όπως λέμε εδώ στο χωριό, δεν γίνεται. Γιατί δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο να μορφωθούν ώστε να μην γίνουν αγράμματοι πιθαράδες και παλιατζήδες, αλλά τα βγάζουν στο πεζοδρόμιο να πουλάν τριαντάφυλλα, χαρτομάντιλα και να ζητιανεύουν; Γιατί είναι αδήλωτα να μου πεις... Γιατί δεν τα δηλώνουν; Γιατί κοιτάν μόνο πως να εκμεταλλευτούν τα επιδόματα όταν τα δηλώνουν; Το ότι τα παιδιά τα μεταχειρίζονται ως κεφάλαιο, και η Πολιτεία μένει άπραγη, σου φαίνεται σωστό; Αν θες οι Ρομά να έχουν ίσα δικαιώματα με όλους μας, αυτό σημαίνει πως θα έχουν τις ίδιες ευθύνες και υποχρεώσεις μ' εμάς, και θα υπόκεινται όπως όλοι μας στους νόμους της Πολιτείας. Το σκεπτικό σου είναι τελείως απλοϊκό και ρομαντικό. Οι ελεύθερες ατίθασες ρομά ψυχές, και οι κακοί διεφθαρμένοι αστοί. Καλό σενάριο για μεξικάνικη σαπουνόπερα, αλλά έχει πολύ μικρή σχέση με την πραγματικότητα.
Στην περίπτωση των τσιγγάνων, τα σύνορα πραγματικότητας και στερεοτύπων, είναι δυσδιάκριτα. Τα στερεότυπα είναι παράλογα. Πριν κάτι αιώνες, οι παλαβοί χριστιανοί, ισχυρίζονταν πως οι Εβραίοι σκοτώνουν χριστιανόπουλα και χρησιμοποιούν το αίμα τους για τα άζυμά τους. Στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα, της "μόδας" έγιναν οι θεωρίες συνωμοσίας για τη δήθεν παγκόσμια κυριαρχία των Εβραίων με στόχο την εξαφάνιση του χριστιανισμού. Στην περίπτωση των τσιγγάνων όμως, κατά πόσο αποτελούν στερεότυπα τα όσα πιστεύονται για την κοινωνία τους; Ή καλύτερα, τα στερεότυπα για τους Ρομά, έχουν φανερά σχέση με την πραγματικότητα, σαφώς πολύ περισσότερη απ' ότι άλλα στερεότυπα για άλλες κοινωνικές ομάδες. Το "οι γύφτοι κλέβουν παιδιά" κι άρα ΚΑΘΕ τσιγγάνος είναι απειλή και με την πρώτη ευκαιρία θα μας αρπάξει το παιδί, είναι στερεότυπο, γιατί είναι μια υποχόνδρια φοβία. Και με τέτοια στερεότυπα μεγάλωσα κι εγώ εξαιτίας της γιαγιάς μου, που με "απειλούσε" πως θα με δώσει στον "γύφτο" αν δε κάτσω φρόνημα. Αυτά τα στερεότυπα όμως, δεν ξεπήδησαν απ' το πουθενά. Τα παιδιά για τους τσιγγάνους είναι κεφάλαιο, πολύ περισσότερο απ' ότι ήταν τα παλιά χρόνια για τις φτωχές αγροτικές οικογένειες που κάναν αβέρτα παιδιά για να έχουν εργατικά χέρια. Και οι περιπτώσεις αρπαγής "μπαλαμών" παιδιών από κυκλώματα τσιγγάνων, δεν είναι λίγες. Αυτή η εμπορική και απαράδεκτη για εμάς αντιμετώπιση των ίδιων τους των παιδιών πρώτα, έδωσε τροφή στα στερεότυπα, που γίναν τραβηγμένες ιστορίες και υποχόνδριες φοβίες.Τώρα, όσον αφορά την κλεψιά και την παραβατικότητα, δεν ξέρω αν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην πραγματικότητα και στα στερεότυπα. Κι έχω εμπειρίες από πρώτο χέρι, γιατί είχαμε μίνι μάρκετ παλιά, κι όταν κάναν "ντου" καμιά οικογένεια τσιγγάνων, ήμασταν όλοι σε επιφυλακή, κι όχι αδίκως. Θυμάμαι που κάποιος είδε τη μαμά τσιγγάνα να βάζει στη βράκα της κάτι. Κι όντως είχε πάρει μια κονσέρβα με δώρο μια πιατέλα! Επίσης, ένα καλοκαίρι, που είχα το ποδήλατό μου έξω από το μαγαζί, ένα τσιγγανάκι το καβάλησε και εξαφανίστηκε. Το σταματήσαμε αρκετά μακριά Ούτε είναι λίγες φορές που είδα τσιγγάνους με αμαξάρες χωρίς πινακίδες. Δεν είναι άγιοι κι ούτε τα "αιώνια θύματα". Και είναι άδικο να χαρακτηρίσουμε "ρατσιστές" όσους κρατάν μια επιφυλακτική στάση απέναντί τους. Δεν ξέρω ποιος θα εμπιστευόταν να αφήσει τη μηχανή του πχ, δίπλα σε έναν καταυλισμό... Ο τρόπος ζωής τους, είναι ακατάλληλος για μια κοινωνία με Νόμους. Υπάρχουν τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, που κάποια απ' τα ήθη και τα έθιμά τους, τα βιάζουν, κι όχι απλά τα καταπατούν. Και υπάρχουν νόμοι, που πρέπει να ισχύσουν και γι' αυτούς. Ίσα δικαιώματα, ευθύνες και υποχρεώσεις με ό,τι κι αν συνεπάγεται αυτό για την κουλτούρα τους. Αλλιώς θα συνεχίσει να υπάρχει αυτό το παράλληλο σύμπαν αθλιότητας και ανομίας. Αν μορφωθούν τα παιδιά τους, σε βάθος χρόνου θα βελτιώσουν εκ των έσω την κοινωνία τους. Είχα ένα φίλο τσιγγάνο, ενσωματωμένο, ο οποίος δεν ξέκοψε (και γιατί να ξεκόψει άλλωστε) από την κουλτούρα του, αλλά ο τρόπος και η ποιότητα ζωής του, δεν συγκρίνεται με την παραδοσιακή ζωή των τσιγγάνων.
"ισχυρίζονταν πως οι Εβραίοι σκοτώνουν χριστιανόπουλα και χρησιμοποιούν το αίμα τους για τα άζυμά τους"Hmm ...Ι wouldn't go there if I were u.Γιατί συγκρίνεις αυτό το, φανερά, επιστημονικής φαντασίας στερεότυπο (και παρελθοντικό) με τα στερεότυπα για τους αθίγγανους και δεν επιστρατεύεις πιο "ρεαλιστικά" αντισημιτικά στερεότυπα; (τα οποία και δεν θα ονοματίσω, διότι δεν εγκρίνω, προφανώς).Επίσης επί του πρακτέου δεν νομίζω πως είναι ακριβώς συγκρίσιμοι, λόγω των τεράστιων διαφορών συνθηκών ζωής κ.λπ..
Πήρα αυτό το εντελώς παράλογο στερεότυπο για τους Εβραίους, για να υπερτονίσω τη θέση μου, δηλαδή την άποψη μου πως τα σύνορα πραγματικότητας και στερεοτύπων στην περίπτωση των τσιγγάνων, πολλές φορές είναι δυσδιάκριτα, ενώ σε άλλες περιπτώσεις, όπως αυτή η τραβηγμένη των Εβραίων, υπάρχει αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα στα στερεότυπα και την πραγματικότητα. Η νοοτροπία κι ο τρόπος ζωής των τσιγγάνων (κι όχι γονίδια κι άλλα βιολογίστικα χαζά. Το λέω για να μην παρεξηγηθώ), δίνουν πολλά αρνητικά παραδείγματα. Δεν ξέρω για ποια άλλη κατηγορία ανθρώπων που η ιστορία την έχει στο μάτι, τα στερεότυπα για αυτήν, να έχουν τόση σχέση με την πραγματικότητα. Για να δείξω την έλλειψη αυτού του χάσματος στερεότυπου-εμπειρίας που υπάρχει σ' όλες τις υποθέσεις προκατάληψης, χρησιμοποίησα αυτό το παλιό στερεότυπο για τους Εβραίους.
"Πήρα αυτό το εντελώς παράλογο στερεότυπο για τους Εβραίους, για να υπερτονίσω τη θέση μου, δηλαδή την άποψη μου πως τα σύνορα πραγματικότητας και στερεοτύπων στην περίπτωση των τσιγγάνων, πολλές φορές είναι δυσδιάκριτα, ενώ σε άλλες περιπτώσεις, όπως αυτή η τραβηγμένη των Εβραίων, υπάρχει αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα στα στερεότυπα και την πραγματικότητα" Ακριβώς αυτήν την ανάγκη υπερτονισμού, δεν αντελήφθην. Θα θεωρούσα ορθότερη μία σύγκριση στερεοτύπων παρόμοιου βεληνεκούς, για αμφότερες περιπτώσεις. Αν και, όπως είπα και πριν, θεωρώ πως είναι σα να συγκρίνεις «μήλα και πορτοκάλια»."Δεν ξέρω για ποια άλλη κατηγορία ανθρώπων που η ιστορία την έχει στο μάτι, τα στερεότυπα για αυτήν να έχουν τόση σχέση με την πραγματικότητα.» Ποια άλλη (σύγχρονη) εθνοτική ομάδα, έστω δυτικοκεντρικά εστιαζόμενοι, μπορεί να συγκριθεί με τους Ρομά; Δεν είναι κατά μία έννοια μοναδικοί; (Και δεν εννοώ μοναδικοί ως προς την πιστότητά τους προς τα στερεότυπα)"Η νοοτροπία κι ο τρόπος ζωής των τσιγγάνων (κι όχι γονίδια κι άλλα βιολογίστικα χαζά. Το λέω για να μην παρεξηγηθώ)".Ναι, περί «βιολογιστικών χαζών», πράγματι δεν σ’ έχω για «τέτοιο" άτομο. Όμως μού φαίνεται πως δίδεται δυσανάλογο βάρος σ’ αυτό που καλείται «προσωπική επιλογή». Το έχω πει παλαιότερα για άλλη περίπτωση, και θα το επαναλάβω: είναι πολύ εύκολο για μας να μιλούμε για επιλογές, μας φαίνεται αυτονόητο, κάτι που μόνο αυτονόητο δεν είναι, υπό ένα τόσο διαφορετικό πρίσμα ζωής. Είναι η εύκολη λύση να πούμε: Μα, εμείς και το κράτος (κουτσο)προσπαθεί οι άλλοι είναι εντελώς ανεπίδεκτοι. Όχι δεν θεωρώ, απαραίτητα, ότι είναι άβουλα όντα έρμαια, μόνο, των συνθηκών, αλλά μόνο και μόνο το γεγονός που συζητάμε εμείς γι’ αυτές και αυτούς, χωρίς την παρουσία-γνώμη-φωνή-insight τους λέει πάρα πολλά πράγματα, νομίζω.
Δεν μπορώ να καταλάβω την ένστασή σου. Πολλοί ενίστανται και κατηγορούν την όποια αρνητική κουβέντα για τους τσιγγάνους ως στερεότυπο. Κι εγώ διερωτώμαι και εκθέτω το σκεπτικό μου. Είναι τα όσα αρνητικά λέγονται για την κλειστή κοινωνία τους, παράλογες αδικαιολόγητες προλήψεις; Προφανώς, αρκετά είναι τραβηγμένα. Ο λαός, με τόσους αιώνες επαφής με τους τσιγγάνους, έχει σχηματίσει κάποιες εικόνες για την κοινωνία τους και τη συμπεριφορά τους, όπως και για διάφορα άλλα πράγματα, όπως π.χ τους εμπόρους, που η πείρα λέει να είσαι επιφυλακτικός απέναντί τους, γιατί μπορεί να σε ξεγελάσουν και να σου πουλήσουν τρίχες για μετάξι. Αυτό είναι μια σταθερή αντίληψη για τον κόσμο των εμπόρων. Σίγουρα υπάρχουν και τίμιοι στις τάξεις τους, αλλά κακό είναι να είμαστε επιφυλακτικοί; Έχουν κι αυτή τη λειτουργία τα στερεότυπα. Έτσι και στην περίπτωση των τσιγγάνων, πολλές αρνητικές εμπειρίες έχουν δημιουργήσει μια σταθερή εικόνα γι' αυτούς, που από τη μια μεν, είναι δικαιολογημένη, γιατί δικαίως εφιστά επιφυλακτικότητα, κι απ' την άλλη, λόγω ρατσισμού, φόβου και συνδυασμό άγνοιας, τα πράγματα ξεφεύγουν προς το παράλογο. Μου ζητάς να αναφέρω μερικά πιο "ρεαλιστικά" αντισημιτικά στερεότυπα. Δεν υπάρχουν. Αυτά που συνεχίζουν να υπάρχουν για τους απανταχού του κόσμου Εβραίους στο "αίμα", είναι οι παλιές μαλακίες. Τα πιο "ρεαλιστικά" είναι τα αντισιωνιστικά στερεότυπα, που στην ουσία είναι αντισημιτισμός με (δήθεν) αντικαπιταλιστικό φερετζέ. Η μόνη πραγματικότητα είναι ότι υπάρχει ισχυρό ισραηλινό λόμπι. Από εκεί και πέρα, οι συνωμοσιολογίες με την πραγματικότητα απέχουν όσο οι μονόκεροι με τ' άλογα. Με τους τσιγγάνους όμως, δεν υπάρχει αυτό το αβυσσαλέο χάσμα μεταξύ πραγματικότητας (τουλάχιστον έτσι πιστεύω) και στερεοτύπων. Ελπίζω να σε κάλυψα
Ιαπετέ, συνεχίζεις να μού λες υποτιθέμενα αρνητικά traits των αθίγγανων.Θέλω να πιστεύω πως γνωρίζω τι θεωρεί ο κόσμος για τους εν λόγω ανθρώπους. Μπορεί κι η οικογένειά μου να είχε μία αρνητική εμπειρία, ποιος το ξέρει;Γνωρίζω ότι υπάρχει κόσμος (ακόμη και φίλοι μου) που στο παρελθόν μπορεί και να έχουν φερθεί αγενώς σε μικρά παιδιά ρομά, αυτά τα «αναιδή», «κακότροπα» και «επίμονα» πλάσματα, που δεν έχουν «τρόπους». Εμμέσως πλην σαφώς, σου λέω πως είναι απολύτως λογικό και επόμενο, διαχρονικά ως περιθωριοποιημένοι "φτωχοδιάβολοι", να έχουν (κάποια) αρνητικά traits. Επίσης αυτό που επισημαίνω είναι ότι -προφανώς- αναγνωρίζουμε διαφορετικό ποσοστό ατομικού / συλλογικού (δικού τους) "φταιξίματος".Αυτά είχα να πω, μπον νουί.
Ο πρόλογός μου δεν είναι εκτός θέματος. Σκοπός μου είναι να απαντήσω στην απορία σου για την ανάγκη του υπερτονισμού. Το πάω γύρω γύρω για να γίνει (ελπίζω να μην τα έκανα κουλουβάχατα) σαφές το σκεπτικό μου. Αλορ, μεσιέ, μπον νουί α βου.
η κουβέντα πλέον μου θυμίζει συζητήσεις που αφορούν μουσουλμανικά κράτη όπου καταπατούντε τα δικαιώματα των γυναικών, ομοφυλόφυλων κλπ, και αν ώφειλουμε ως δημοκρατικοί-ελευθεριστές να τους δώσουμε εκπαίδευση κλπ κλπ..λοιπόν, οι ρομά και οι κάθε ρομά που ζουν σε αυτό το καταραμένο το τόπο, είμαι σίγουρος οτι γνωρίζουν ότι όσο και αν είναι μπούρδ$λο η Έλλαδα, μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους σχολείο, και μπορούν να συνεργαστούν με το κράτος..όπως οι 'γονείς' της Μαριάς αποδείχτηκε ότι έπαιρναν επιδόματα από το κράτος για τα παιδιά, είναι απόλυτα βέβαιο ότι γνωρίζουν και άλλες παραμέτρους του συστήματος..εάν πραγματικά θέλανε να αλλάξουν τρόπο ζωής θα το είχανε κάνει...
Ο κύριος Κουτρουβέλης έκανε καμιά καταγγελία στην αστυνομία όταν πήγαιναν για εγγραφή στο σχολείο του παιδιά χωρίς τα απαραίτητα πιστοποιητικά ώστε να διαπιστωθεί αν πραγματικά "ανήκουν" στους γονείς τους ? Δεν το αναφέρει πουθενά στο άρθρο του. Εκ των υστέρων όλοι κριτική κάνουν. Δεν μπορούμε ν' αρνηθούμε το γεγονός ότι η αστυνομία λειτούργησε σωστά απλά οι έλεγχοι σε τέτοιους καταυλισμούς πρέπει να γίνονται συστηματικά.
Λοιπόν προβλεπεται αυτεπαγγελτη αναζητηση σε περιπτωση ελλιπων δικαιολογητικων, και λαμβανονται μετα απο ΚΕΠ.Τωρα αν αρχικα ειχε εκδοθει ενα "στραβο" πιστ.γεννησης πχ απο κει μετα αν δεν το διορθωσουν απο τον αρχικο δημο εγγραφης, θα "κυκλοφορει" σε ολα τα ΚΕΠ της Ελλαδας.Και κανεις δεν ειπε οτι κακως γινονται έλεγχοι.Αν και μαθητες μου έχουν πει τετοιες ενεργειες κατι τη διαρκεια εφοδων σε παραγκες που..αν τις ειχαν καταγγειλει (πραγμα που δεν εκαναν λογω φοβου) θα ειχε παρεμβει μεχρι και ...η Διεθνης Αμνηστια
Έχοντας παλαιότερα εργαστεί σε σχολείο Roma της περιοχής Ασπροπύργου(7ο) μπορω να βεβαιώσω ότι η κατάσταση είναι ακριβώς όπως τα λέει ο κύριος Κουτρουβέλης.Κι εγω πήγα απρόθυμα εκεί με τις ίδιες προκαταλήψεις που έχουν οι περισσότεροι, ακριβώς επειδη δεν έρχονται σε επαφή με Roma.Έφυγα στο τέλος της χρονιάς εντελως διαφορετική και ευγνωμονώ που συνέβη αυτό.Δεν εξωραιζω τίποτα αλλά λίγη αυτοσυγκράτηση δεν βλάπτει.
Εγώ πάντως αν ο σκοπός του άρθρου ήταν να με κάνει να νιώσω κάποια ενοχή ή να καταδικάσω!!! την επέμβαση της αστυνομίας για την σωτηρία του κοριτσιού, όχι μόνο εξύσθην αλλά θύμωσα και με αυτόν που το έγραψε.
Έχω δει πολλούς "μελαχροινούς αγγέλους" να γυρίζουν στους δρόμους με το χέρι απλωμένο. Για λεφτά όμως, όχι για λίγο φαγητό. Έχω δει πολλές "μανάδες" να κάθονται στην πλατεία μες το καταχείμωνο με ένα βρέφος αγκαλιά για να προκαλέσουν τον οίκτο μου. Μπορεί η ιστορία της Μαρίας να έβγαλε στο προσκήνιο την υπόθεση της απαγωγής και αγοροπωλησίας παιδιών αλλά υπάρχουν ένα σωρό άλλα παιδάκια που οι ίδιοι τους οι γονείς τα μαθαίνουν πως η επαιτεία είναι τρόπος ζωής, πως δεν χρειάζεται να μορφωθούν ή να ακολουθούν τους νόμους κ.ο.κ. Τους μαθαίνουν πως είναι "διαφορετικοί" από τη φύση τους, πως δεν θα αφομοιωθούν ποτέ στην κοινωνία (σε μια κοινωνία που τους αποκαλεί Ρομά στα δελτία και Γύφτους στις κατ'ιδίαν συζητήσεις...) Η "φύση" των ανθρώπων δεν είναι θέμα γονιδίων, είναι μια άποψη, είναι κάτι που διαμορφώνεται. Αλλά το νόμισμα έχει δυο όψεις και πολύ φοβάμαι πως είναι φαυλος κύκλος. Όταν ο δήμος εδώ έφτιαξε έναν καταυλισμό για τους τσιγγάνους της περιοχής όλοι χάρηκαν. Εγώ γιατί σκέφτηκα πως επιτέλους αυτά τα παιδάκια θα έχουν ένα σπίτι, με καθαρό νερό, προφυλαγμένα από το κρύο. Οι πολίτες γιατί επιτέλους θα αφήναν τα οικόπεδα που είχαν καταλάβει (υποβαθμίζοντας την περιοχή) και θα έμεναν έξω από την πόλη ώστε να μην τους βλέπουν καν. Και οι τσιγγάνοι γιατί όταν μέσα σε λίγους μήνες ξιλώσαν όλα τα λυώμενα σπίτια από σίδερο, χαλκό και οτιδήποτε άλλο μπορούσαν να πουλήσουν θα έβρισκαν λεφτά να αγοράσουν μια μερτσεντέ...
Εχεις δικιο στο κομματι οτι καθε γονεας-Ρομα και μη-δειχνει στα παιδια πως βγαινει το ψωμι και τα παιδια απο μονα τους αντιγραφουν εικονες και πρακτικες.Αλλα καταρχας ξερω περιοχες οπου οι ρομα πηραν λυομενα ΚΑΙ ΤΑ ΚΡΑΤΗΣΑΝ σε τελεια κατασταση.Κατα δευτερον ΝΑΙ εχουν κουλτουρα διαφορετικη-λαος μετακινουμενος δεν εδινε ποτε σημασια στην ακινητη αλλα στην κινητη περιουσια-χρυσα-χρυσα-αμαξια-κινητα.Κατα τριτον και στο λεω επειδη ξερω,ΚΑΝΕΙΣ δεν θα διελυε το ενα και μοναδικο λυομενο για μερτσεντες--για να μεινει μετα σε παραγκα!!!!Αλλο αν ειχε και κανα δυο τρια ακομη.Μην τους τσουβαλιαζεις ολους.
Εύχομαι πραγματικά να έχεις δίκιο γιατί απογοητεύτηκα πολύ όταν είδα τον καταυλισμό βομβαρδισμένο τοπίο, αν και δεν τους τσουβάλιασα, απλά αναφέρω ένα συγκεκριμένο περιστατικό. Προφανώς επειδή η κουλτούρα τους είναι τέτοια όπως λες προτιμούν την παράγκα από ένα μόνιμο σπίτι οπότε δεν είναι περίεργο να ξιλώσουν ένα λυώμενο. Για μένα μπορεί να είναι βανδαλισμός αλλά γι'αυτούς θέμα επιβίωσης. Προφανώς δεν μπορούμε να έχουμε μια απόλυτα σφαιρική άποψη για τον απλό λόγο του ότι δεν έχουμε ζήσει ανάμεσα τους οπότε δεν μπορούμε να ξέρουμε πως ακριβώς σκέφτονται. Και ΝΑΙ είναι η κουλτούρα ΟΧΙ η φύση τους! ευχαριστώ για το σχόλιο σου, μου δίνει ελπίδα.
Θεωρώντας πως ξέρω πάρα πολύ καλά την κατάσταση των Ρομά στην Ελλάδα σε παρακαλώ να μου πεις σε ποιον καταυλισμό αναφέρεσαι. Και να τονίσω πως το περί παράγκας είναι άλλο ένα στερεότυπο. Πάνω από 50% των Ελλήνων Ρομά μένουν σε σπίτια - μεταξύ αυτών και η οικογενεια της "Μαρίας".
εγώ πιστεύω οτι η αλήθεια είναι κάπου στη μέση .. το να είναι κάποιος αδήλωτος στο ληξιαρχείο σημαίνει οτι δυνητικά εάν προβεί σε μια παράνομη πράξη για το ελληνικό κράτος δεν υπάρχει ,δεν γνωρίζει το κράτος ποιος είναι ,που κατοικεί , ποιοι τον γέννησαν, όπως γνωρίζει για μένα. Αν εγώ κάνω κάτι παράνομο θα με εντοπίσουν απο τα στοιχεία μου . Ίσως αυτό να βολεύει κάποιους εκτός κοινότητας Ρομά , για να μπορούν μέσω αυτών να κρύβουν παράνομες δραστηριότητες ,π.χ όπλα-ναρκωτικά κλπ .Έτσι με αυτόν τον τρόπο συνεχίζονται και ο "άναρχος τρόπος ζωής " και οι παράνομίες και οι ρομά χωρίς να βρούν μια νόμιμη δουλειά και να ενταχθούν - συνεχίζουν την παράδοση .Ο μόνος τρόπος να αλλάξει αυτό είναι μέσω της εκπαίδευσης και της μόρφωσης και βέβαια με αυστηρότερα νομοθετικά πλαίσια για την προστασία των ανήλικων και του πολίτη ανεξάρτητως φυλής .
Σήμερα μπήκε μιά άλλη διάσταση (ένας απ'τους "αρχηγούς" των Ρομά το ανέφερε) όσον αφορά το παιδί : απ'ότι φαίνεται, τα ξανθά ανοιχτόχρωμα παιδάκια προτιμούνται (απαγωγή, ανταλλαγή, αγορά) γιατί οι γονείς πιάνουν καλή τιμή στο γάμο ! Και μέχρι να τα παντρέψουν στα 10, 11 (ή 12 άν είναι τυχερά) καρπώνονται και τα επιδόματα, το νταβατζηλίκι απ'την καταναγκαστική επαιτεία, απ'το μάζεμα σκουπιδιών και καλωδίων που αναγκάζονται να κάνουν τα δύστυχα αυτά πλάσματα.
Στο τέλος... πάλι το "Κράτος" που φταίει και η κενωνία η καταραμένη κι εμείς οι αστοί που ρέπουμε στον ρατσισμο. Τρείς παράγραφοι στο τέλος του άρθρου για το κράτος - αριστερές αγκυλώσεις και στερεοτυπίες και πολιτικαλυ-κορεκτίλες που ούτε για νανούρισμα δέν κάνουν πλέον. Τήρηση αυστηρή του νόμου χρειάζεται γι αυτούς τους άνθρωπους, όχι απλά κατανόηση και ανοχή, υπακοή και συμόρφωση στους νόμους του κράτους και στο αστικό μας δίκαιο, είτε τους αρέσει είτε όχι, είτε το κατανοούν είτε όχι. Τόσο απλά. Οπως και σε μένα. Όπως και στα δικά μου παιδιά !Και αυτό όχι απο κάποια διάθεση εκδίκησης, καταναγκασμού ή παράλογης αυστηρότητας αλλά γιατί η πιστή και απαρέγκλιτη εφαρμογή του νόμου ωφελεί και προστατεύει πρωτίστως τους ίδιους. Και περισσότερο τα παιδιά τους (και τα "παιδιά" τους). Απο τον υποχρεωτικό γάμο στα 11, την καταναγκαστική εκπόρνευση, επαιτεία, εισπνοή διοξίνης (καύση καλωδίων), πώληση-αγορά-ανταλλαγή κ.λ.π, αγραμματοσύνη, κακοποίηση παντός είδους και γενικώς την εφαρμογή πάνω στα παιδιά απο τους "γονείς" όλων των "εθίμων" και παραδόσεων της περήφανης και ρέμπελης κοινωνίας τους που συνεχίζονται στους αιώνες.
Η διαφορά μεταξύ των ανθρώπων σήμερα και των ανθρώπων το μεσαίωνα ή ακόμα και 3000 χρόνια πριν δεν είναι βιολογική, είναι η εκπαίδευση. Γι'αυτό θα πρέπει να είναι υποχρεωτική για όλους. Το ότι δεν στέλνουν τα παιδιά τους σχολείο και τα παντρεύουν απο τα 12 (όπως αναφέρει και ο συντάκτης) ακόμα και όταν παίρνουν χιλιάδες ευρώ από επιδόματα (για να μην αναφέρουμε την διακίνηση ναρκωτικών και πολλά άλλα) δεν μπορεί να συνεχιστεί λοιπόν. Δεν μπορούμε να απορούμε μετά για το ότι είναι αποκλεισμένοι απο την κοινωνία, την νόμιμη αγορά εργασίας κτλ. Αν δεν προσλάβω κάποιον λόγο ράτσας, σαφώς είμαι ρατσιστής, αν δεν τον προσλάβω επειδή δεν έχει πάει σχολείο και δεν μπορεί να ζωγραφίσει ούτε μία ευθεία γραμμή σε χαρτί απλά δεν είμαι τρελός για δέσιμο.Φυσικά θα πρέπει να γίνονται δεκτά τα παιδιά αυτά στα σχολεία ή να υπάρξουν ειδικά σχολεία ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ να πηγαίνουν. Πάντως μην περιμένετε να λύσει αυτό το πρόβλημα το Ελληνικό κράτος σύντομα. Εδώ δεν το έχουν λύσει πολύ σοβαρότερα ευρωπαϊκά κράτη. Πάνω-κάτω έτσι ζούνε σε όλες της Ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία): Σε καταυλισμούς, με επιδόματα (νόμιμα ή παράνομα), επαιτεία, κτλ. Ή όλες οι σύγχρονες ευρωπαϊκές κοινωνίες είναι ρατσιστικές ή έτσι θέλουν να ζουν.
Απο την πλευρά του καλά τα λέει ο διευθυντής και εγώ στην θέση του με τόσα που βλέπει και αντιμετωπίζει καθημερινά τα ίδια πιθανότατα θα σκεφτόμουν. Συμφωνώ ότι το κράτος ορισμένες φορές, κάνει πως δεν υπάρχουν οι ΡΟΜΑ και η κοινωνία τους, αλλά αντίστοιχα και η πλειοψηφία των ΡΟΜΑ δεν θέλει να υπάρχει σ'ενα έννομο κράτος. Στην πόλη που ζώ ο δήμος έφτιαξε οικισμό για τους ΡΟΜΑ με κανονικά σπίτια(όχι κοντεινερ), με ρεύμα & νερό.'Ολα ωραία και καλά μέχρι την στιγμή που οι ΡΟΜΑ ξεκίνησαν να κλέβουν το ρεύμα απο τις κολώνες της περιοχής και να ζούν έξω απο τα σπίτια τους και να τσακώνονται με άλλους ΡΟΜΑ. Το αποτέλεσμα ήταν να φύγουν απο εκεί, να ξαναγυρίσουν στα τσαντίρια τους και να παραπονιούνται ότι η κοινωνία τους εξορίζει.Υπάρχουν πάρα πολλά παραδείγματα που ενοχοποιούν άλλοτε το κράτος και άλλοτε τους ΡΟΜΑ. Αυτό που θέλω να πώ είναι, πως η αλήθεια βρίσκεται κάπου στην μέση.
ok, έστω και το δεχόμαστε αυτό σαν γεγονός, δεν θα πρέπει εντούτοις να αναρωτηθούμε τις πταίει; Δηλαδή όλοι θέλουν - απαιτούν σπίτι από μπετό και την επόμενη σνομπάρουν τις παροχές, αλλάζουν γνώμη και το γυρνούν στην αλουμίνα;Επίσης υπάρχουν εναλλακτικές πηγές για εξασφάλιση των προς το ζην; Υπάρχουν διέξοδοι στην τοπική κοινωνία που να αφορούν στο σύνολο αυτών των ανθρώπων;
Στη δικη μου πολη υπαρχει συνοικια των ρομα με κανονικα σπιτια απο το 1970 περιπου, κοντα στο πατρικο μου ειναι, και ποτε δεν ειχαμε κανενα προβλημα μ αυτους.Αντιθετα στην ακρη της πολης υπηρχε μια συνοικια με αθλια παραγκοσπιτα, οπου ζουσαν χωρις νερο, ρευμα με ποντικια κια αρρωστιες. Τα τελευταια χρονια τους εβαλαν σε κατι κοντεϊνερς, λιγο πιο μακρια απο την προηγουμενη θεση τους και τωρα ζουν εκει αφου τους πηρε λιγο χρονο να προσαρμοστουν. Ηπρωτη ομαδα ποτε δεν ειχε ιδιαιτερα προβληματα με τους υπολοιπους κατοικους, η αλλη ειχε συνεχεια προβληματα. Η διαφορα τους; Οι μεν εχουν κανονικες δουλιες (εμποροι χαλιων, μαναβηδες, σιδηρουργοι μεχρι κα παλιατζηδες) και τα παιδια τους πανε σχολειο, οι δε ζουν κανοντας μικροδουλιες και μικροεγκληματα και τα παιδια τους στην καλυτερη περιπτωση πανε για λιγο στο σχολειο και μετα φευγουν ακολουθωντας τους γονεις για δουλεια σε χωραφια ανα την Ελλαδα. Και στους "ρομα" υπαρχουν κοινωνικες διαφορες. Πλουσιοι (καποιοι πολυ πλουσιοι κιολας) και περισσοτερο ενταγμενοι στο δικο μας τροπο ζωης και φτωχοι, νομαδες, χωρις στον ηλιο μοιρα και παρανομοι..
Eπιτέλους. Τις τελευταίες μέρες ακούω απόψεις που κυμαίνονται μεταξύ του ακραίου: "οι ρομά δεν είναι γηγενείς (!!!) Ευρωπαίοι, πρέπει να γίνει συνεννόηση με το ινδικό κράτος (!!!), να τους πάρει πίσω", μέχρι της «ηπιότερης» αντίληψης του ότι οι "τσιγγάνοι είναι πλούσιοι με λίρες και ...επιλέγουν να μένουν μέσα στα σκουπίδια, ως σκουπίδια" (…γιατί είναι σκουπιδολάγνοι ή κάτι τέτοιο!;). Σε παραλλαγή το τελευταίο το ακούμε και για τους αστέγους, μόνο που εκεί πιθανότατα δεν έχουν λίρες, αλλά «γουστάρουν» να μένουν έξω, αντί ν’ αφεθούν στα «φιλάνθρωπα χέρια» της αγάπη και προδέρμ πολιτείας μας.
Εγώ πάντως έχω πρόβλημα με μια ομάδα που δε συμμορφώνεται με βασικές επιταγές κοινωνικής συμβίωσης και ειδικά σε θέματα υγιεινής και παρανομίας.Αν ζούσαν εντελώς αποκομμένοι οκ, αλλά από τη στιγμή που ζουν θέτοντας σε κίνδυνο τη δική μου ζωή έχω πρόβλημα. Δεν είναι ρατσιστικό το θέμα και απορώ πώς δε μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει το ρατσισμό από την εφαρμογη του νόμου.
"Εγω παντως εχω προβλημα με μια ομαδα που δε συμμορφωνεται με βασικες επιταγες κοινωνικης συμβιωσης και ειδικα σε θεματα υγιεινης και παρανομιας"...Ενοεις τα τρια εκατομμυρια βλαχους που αλωσανε την Αθηνα, πεταγανε (και πετανε ακομα) τα σκουπιδια τους στους φωταγωγους και ανεβασανε στη δεκαετια του 80 την εγκληματικοτητα στην καποτε πιο ασφαλη πολη του κοσμου κατα 1000%;
Παρότι ο όρος βλάχοι είναι το ίδιο ρατσιστικός με το σχόλιο του άλλου, δε θα μπορούσε να είναι πιο εύστοχο σε σχέση με το ότι ο καθένας βλέπει τα πράγματα από τη δική του σκοπιά και πως κάτι που φαινομενικά είναι απλό μπορεί να είναι πολυσύνθετο και με πολλές επεξηγησεις.
Με τη διαφορά ikare ότι αυτοί που αναφέρεις είναι υπαρκτοί αλλά μεμονωμένες περιπτώσεις. Δεν ανήκουν όλοι στην ίδια ομάδα που παρότι της δόθηκαν πολλάκις ευκαιρίες και κίνητρα να αλλάξει αυτή απλά δε θέλει να αλλάξει. Είμαι ελάχιστα ανεκτικός απέναντι στους ρομά γιατί αποδεδειγμένα ΔΕΝ φταίει η κοινωνία για την κατάστασή τους, είναι απόλυτη επιλογή τους. Και μεγειά τους με χαρά τους, αλλά δε θα ήθελα να είμαι επιβάτης σε τρένο που εκτροχιαστηκε γιατί κάποιος έκλεψε τις ράγες, ούτε θα ήθελα να είμαι χωρίς ρεύμα και τηλέφωνο λόγω έλλειψης καλωδίων, ούτε θα ήθελα να μου ανοίγουν το σπίτι κάθε τρεις και λίγο, ούτε θα ήθελα να κολλήσουν ηπατίτιδα τα παιδιά μου.
Γιατι; Σε πειραξε ποτε κανενας "γυφτος"; Σε αποσταση ενος χιλιομετρου απο το πατρικο μου σπιτι μενουν "ρομα", σε κανονικες κατοικιες ομως, οχι σε καταυλισμο. Περνουσαμε μεσα απο τις γειτονιες τους για να παμε σε φιλικα σπιτια στην αλλη πλευρα της πολης. Ποτε δεν παθαμε τιποτα.
Τεράστιο θέμα. Ενσωμάτωση... Ούτε ο μέσος "μπαλαμός" τους θέλει, ούτε και οι ίδιοι θέλουν να αφήσουν τον παραδοσιακό "άναρχο" τρόπο ζωής τους και να ενσωματωθούν. Όπως θα είχαν πρόβλημα με το νόμο οι γονείς μου αν δε με έστελναν σχολείο, έτσι πρέπει το Κράτος να ενδιαφερθεί και για τα τσιγγανόπουλα. Με το ζόρι ή με το ξεζόρι, πρέπει τα παιδιά να δηλώνονται και τους παρέχονται ίσα δικαιώματα. Αν οι δικοί μου γονείς δε με δήλωναν, θα είχαμε ένα σορό προβλήματα τώρα. Το σκεπτικό του Κράτους όπως σωστά αναφέρει ο διευθυντής, είναι "αυτοί είναι γύφτοι". Γιατί δεν αντιμετωπίζονται από την Πολιτεία όπως αντιμετωπιζόμαστε όλοι οι υπόλοιποι, με ό,τι αρνητικό και θετικό αυτό συνεπάγεται; Κι όσοι είστε κατά μιας τέτοιας επέμβασης και τη θεωρείτε "εθνοκτονία", στην ουσία προτιμάτε να διαιωνίζεται η υπάρχουσα άθλια κατάσταση.