ΑΝ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙΣ ότι το Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας ήταν η πρωτεύουσα της Πορτογαλίας από το 1808 μέχρι το 1821 ή ότι τα ζώα πάντα περνάνε 14 με 16 ώρες την ημέρα τρώγοντας, μάλλον δεν έχεις βρει τη σελίδα στο Instagram που μας μαθαίνει trivial πραγματάκια και χιουμοριστικά ονομάζεται «άχρηστες πληροφορίες».
Μιλήσαμε με τον Ιωσήφ Βαρότση που διαχειρίζεται τη σελίδα. Είναι 40 χρονών, κατάγεται από την Αθήνα και οι φίλοι του, μου λέει, τον φωνάζουν Ζοζέφ. Το πρώτο πτυχίο και το μεταπτυχιακό του ήταν στις Δημόσιες Σχέσεις και την Επικοινωνία, ενώ έχει σπουδάσει και σκηνοθεσία. Είναι λάτρης των ταινιών και των τελικά όχι και τόσο άχρηστων πληροφοριών.
Κάποιες από αυτές μοιάζουν τόσο εντυπωσιακές, που πραγματικά δεν μπορείς να τις πιστέψεις. Οι πληροφορίες που ανεβάζει στη σελίδα του θα μπορούσαν άνετα να φτιάξουν ένα πολύ ευφάνταστο επιτραπέζιο παιχνίδι ή την ψηφιακή εκδοχή ενός τέτοιου παιχνιδιού. Σύντομα θα αρχίσει να ανεβάζει κουιζάκια και να αναβαθμίζει ακόμα περισσότερο το περιεχόμενο που μοιράζεται μαζί μας.
Δεν είναι απαραίτητο κάτι να είναι ζωτικής σημασίας για να είναι «χρήσιμο». Και δεν είναι όλα χρήσιμα με τον ίδιο τρόπο στον καθένα μας. Η λέξη «άχρηστες» που υπάρχει στον τίτλο, παρότι μπορεί να είναι χιουμοριστικός για μένα, για κάποιον μπορεί να περιγράφει και μια αλήθεια, να του είναι όντως άχρηστες.
— Ιωσήφ, σε ποιες πλατφόρμες δραστηριοποιείσαι και πότε ξεκίνησες;
Οι Άχρηστες Πληροφορίες ξεκίνησαν το Μάρτιο του 2020. Έχουμε το κανάλι μας στο YouTube, τον λογαριασμό στο Instagram, στο TikTok και τη σελίδα στο Facebook.
— Γιατί έχεις ονομάσει έτσι τη σελίδα σου; Πώς σου ήρθε η αρχική ιδέα γι' αυτήν;
Η ιδέα γεννήθηκε μια μέρα πριν από την πρώτη καραντίνα. Ήμασταν μαζεμένοι στο σπίτι ενός φίλου και ως συνήθως, πάνω σε μια συζήτηση, πέταξα άλλη μια πληροφορία! Τότε ένας κολλητός μου, σχεδόν αγανακτισμένος, μου είπε «Ρε Ζοζέφ, μας έχεις ζαλίσει με τις άχρηστες πληροφορίες! Τουλάχιστον κάνε μια σελίδα να τις διαβάζουμε από κει».
Το ίδιο βράδυ, και αφού απότομα μας προέκυψε πολύς ελεύθερος χρόνος, έκατσα κι έφτιαξα μια προσωπική σελίδα προκειμένου να τη στείλω στον αγανακτισμένο κολλητό για χαβαλέ. Ενώ περίμενα να γελάσει και να επιστρέψουμε στα κανονικά μας, εκείνος τρελάθηκε με το περιεχόμενο και μου πρότεινε να δημοσιεύσω τη σελίδα. Και κάπως έτσι είμαστε εδώ σήμερα.
— Ο τίτλος είναι ειρωνικός ή απλώς χιουμοριστικός; Σχολιάζει έμμεσα και μια πτυχή της εποχής μας, ειδικά των social media, όπου τέτοιου είδους πληροφορίες μπορεί να κρατήσουν το ενδιαφέρον μας για ώρες;
Νομίζω ότι κατά βάση είναι χιουμοριστικός, τουλάχιστον έτσι ξεκίνησε. Βέβαια, στην πορεία κατάλαβα ότι μάλλον όλες οι πληροφορίες είναι πιο χρήσιμες απ’ όσο φανταζόμαστε. Ο κόσμος που πλέον θα επιλέξει να αφιερώσει τον περιορισμένο χρόνο του στην απόκτηση γνώσεων μέσω μακροσκελών κειμένων και βιβλίων είναι πολύ λιγότερος σε σύγκριση με παλιότερα.
Έτσι, ίσως μια πληροφορία που συγκεντρώνεται σε μια σύντομη πρόταση σε ένα post μπορεί να είναι το trigger που περιμένει κάποιος για να ψάξει το κάτι παραπάνω, να συμπληρώσει κάτι με ένα σχόλιο, να αμφισβητήσει, να ενθουσιαστεί. Αν μη τι άλλο, όλες οι πληροφορίες είναι πιθανά conversation starters!
— Θα επιμείνω λίγο στον τίτλο. Tελικά, πολλά απ' όσα αξίζουν στη ζωή δεν είναι άχρηστα από μια άποψη αλλά ταυτόχρονα πολύ σημαντικά; Έστω και χιουμοριστικά, η σελίδα δεν μας δείχνει ότι τελικά μας αρέσει να μαθαίνουμε πράγματα, ανεξάρτητα από την ενδεχόμενη χρησιμότητά τους;
Συμφωνούμε. Δεν είναι απαραίτητο κάτι να είναι ζωτικής σημασίας για να είναι «χρήσιμο». Και δεν είναι όλα χρήσιμα με τον ίδιο τρόπο στον καθένα μας. Η λέξη «άχρηστες» που υπάρχει στον τίτλο, παρότι μπορεί να είναι χιουμοριστικός για μένα, για κάποιον μπορεί να περιγράφει και μια αλήθεια, να του είναι όντως άχρηστες.
Κάποιος άλλος όμως, που μπορεί να δυσκολεύεται να βρει τρόπο να ξεκινήσει μια επικοινωνία, μπορεί να βρει αξία στην πληροφορία ότι χρησιμοποιούμε 17 μυς του προσώπου μας για να χαμογελάσουμε και 47 για να κατσουφιάσουμε. Who knows?
— Σε ενέπνευσε κάποια άλλη παρόμοια σελίδα από Ελλάδα ή εξωτερικό;
Η αλήθεια είναι πως όχι. Θεώρησα καλό, μετά και την προτροπή της παρέας μου, να αξιοποιήσω αυτό το «μαμούνι» που υπάρχει στον εγκέφαλό μου που θέλει να ξέρει όσο περισσότερα μπορεί και να τα μοιράζεται.
Στη συνέχεια ανακάλυψα δύο αντίστοιχες σελίδες από το εξωτερικό. Και από τότε που τις βρήκα προσπαθώ να διαφοροποιώ το περιεχόμενό μου από αυτούς τους λογαριασμούς.
— Πόσο χρόνο αφιερώνεις κατά μέσο όρο την ημέρα ή την εβδομάδα σε αυτήν τη δραστηριότητα;
Δεν ξέρω αν μπορεί να υπολογιστεί ο ακριβής χρόνος. Η συνεχής αναζήτηση πληροφοριών είναι κάτι που έκανα και πριν από τη σελίδα και θα συνέχιζα να το κάνω ακόμα και αν δεν την είχα. Εννοείται ότι υπάρχει και ο χρόνος της πρακτικής δημιουργίας περιεχομένου (των posts, των YouTube videos κ.λπ.), αλλά αυτό δεν καθορίζεται μόνο από μένα. Έχω μαζί μου δυο εξαιρετικούς συνεργάτες, τον ηθοποιό Τάσο Δέδε aka Dr. Ξερόλας και τον συνσκηνοθέτη μου και project manager Κώστα Γρηγορακάκη, και την εταιρεία του CGC Films.
Δημιουργούμε μαζί το περιεχόμενο των επεισοδίων στο YouTube, κάτι που παλιότερα μας έπαιρνε λιγότερο χρόνο. Τώρα όμως, που στο άμεσο μέλλον θα εμπλουτιστεί το περιεχόμενο με extra επεισόδια κουίζ με επώνυμους καλεσμένους και θα αναβαθμιστεί το branding της σελίδας, φαντάζομαι πως θα πρέπει να επενδύσουμε παραπάνω χρόνο.
— Προσπαθείς να κάνεις monetize τη δραστηριότητά σου στα social; Αν ναι, τα έχεις καταφέρει; Έχεις κάποια άλλη επαγγελματική δραστηριότητα;
Το κέρδος μέσα από τη σελίδα είναι κάτι που μέχρι πρότινος δεν υπήρχε στα σχέδια της ομάδας. Η βασική επαγγελματική δραστηριότητα όλων των εμπλεκόμενων είναι άλλη. Εγώ, για παράδειγμα, είμαι βοηθός σκηνοθέτη σε τηλεοπτικές εκπομπές. Τώρα, λόγω όλων αυτών που έχουμε προγραμματίσει να κάνουμε, ίσως κριθεί απαραίτητο να κοιτάξουμε και αυτό το ενδεχόμενο.
— Η απήχηση που έχει η σελίδα σου σε δεσμεύει ώστε να μην τα παρατήσεις; Σκέφτηκες ποτέ στην ψηφιακή σου διαδρομή αν αξίζει να δημιουργείς περιεχόμενο που μπορεί τελικά να εξελιχθεί απλώς σε απλήρωτη εργασία προς όφελος κάποιου μεγάλου εταιρικού κολοσσού;
Είναι δεδομένο ότι όσο και να ξεκινάς κάτι για την πλάκα σου, όταν αυτό «δουλεύει» και τραβάει το ενδιαφέρον μιας μερίδας του κοινού, αντιστοίχως μεγαλώνει και η ανάγκη σου να είσαι συνεπής. Εγώ οφείλω στον εαυτό μου και στη σελίδα να λειτουργώ ηθικά. Δεν έχω το expectation να κάνει το ίδιο ο άλλος, είτε μιλάμε για ένα μόνο άτομο ή ακόμα και για έναν μεγάλο εταιρικό κολοσσό. Ξέρω ότι όσο περνάει από το χέρι μου και όσο σε αυτήν την προσπάθεια συμμετέχουν κι άλλοι με το ίδιο μεράκι, θα βάλω τα δυνατά μου να προστατεύσω το περιεχόμενο μας.
— Ας επανέλθουμε στο περιεχόμενο της σελίδας σου. Από πού αντλείς συνήθως τις πληροφορίες που μοιράζεσαι μαζί μας ως «άχρηστες»;
Δεν υπάρχει μια σταθερή δεξαμενή από την οποία αντλώ πληροφορίες. Σχεδόν πάντα κάτι θα ακούσω και στη συνέχεια θα το ψάξω. Όταν αυτό το κάνεις δύο και τρεις και τέσσερις φορές την ημέρα, αποκλείεται να μη μάθεις κάτι καινούριο. Αν, λοιπόν, σκοντάψω πάνω σε αυτήν τη νέα πληροφορία και ενθουσιαστώ, το πιο σίγουρο είναι ότι θα γίνει post.
— Έχεις κάποια προτίμηση σε κάποιο γνωστικό αντικείμενο ή αυτό αλλάζει με τον καιρό;
Τα βασικά μου ενδιαφέροντα είναι το σινεμά, ο αθλητισμός, η γεωγραφία και τα ζώα. Γι' αυτές τις κατηγορίες από μικρός είχα ξεχωριστό ενδιαφέρον. Παρ’ όλα αυτά, το κίνητρό μου είναι πάντα η σκέψη «έλα ρε, αυτό πρώτη φορά το ακούω». Οπότε η νέα γνώση είναι καλοδεχούμενη, από όποιον τομέα κι αν προέλθει.
— Αυτή την περίοδο ποια γνωστικά αντικείμενα σε ενδιαφέρουν περισσότερο;
Τώρα τελευταία την έχω δει περίεργα με την αρχιτεκτονική, την Ιστορία και τα fun facts της καθημερινότητας. Βέβαια, αυτό αλλάζει μέσα σε μια μέρα. Από μια συζήτηση στο διάλειμμα στη δουλειά, ας πούμε, μπορεί να μου ανοίξει μια πόρτα σε ένα δωμάτιο που δεν έχω ξαναψάξει ποτέ. Και αυτό είναι και το ωραίο για μένα, αλλά και το απαραίτητο για τη μακροζωία της σελίδας.
— Τι θα ήθελες να αλλάξεις στη σελίδα σου και γιατί δεν το έχεις κάνει ήδη;
Το πρώτο που ήθελα να κάνω εδώ και καιρό, και είμαστε σχεδόν έτοιμοι να το βγάλουμε στον αέρα, είναι ένα συνολικό rebranding. Αυτή η σελίδα ξεκίνησε ερασιτεχνικά, με σχεδιασμό που γινόταν μέσω δωρεάν εφαρμογών στο κινητό. Για μένα, όμως, έχει σημασία, όταν μπαίνει κάποιος στον λογαριασμό, αυτό που διαβάζει να βρίσκεται σε ένα ωραίο περιβάλλον και να μπορεί να ανατρέξει σε παλαιότερες πληροφορίες πιο εύκολα.
Το δεύτερο κομμάτι είναι αυτό του περιεχομένου. Θεωρώ ότι εξαρχής είχα ένα πολύ καλό, απλό όμως σκελετό. Αυτό τώρα θα εμπλουτιστεί με νέο content στα βίντεο, με κουίζ στο οποίο θα συμμετέχουν άνθρωποι με ευρεία απήχηση, μέσω των οποίων θα φαίνεται ότι οι ίδιες πληροφορίες που λείπουν από μας, λείπουν και από αυτούς. Πιστεύουμε ότι θα πέσει πολύ γέλιο!
Αυτά είναι πράγματα που θέλαμε να κάνουμε καιρό, αλλά δεν υπήρχε ούτε χρόνος ούτε ο κατάλληλος αριθμός ανθρώπων. Οπότε, εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω και πάλι τον συνεργάτη μου τον Κώστα Γρηγορακάκη, που χωρίς τη βοήθεια του δεν θα μπορούσε να έχει υλοποιηθεί τίποτε απ’ όλα αυτά.
— Οι πληροφορίες που ανεβάζεις ισχύουν ή μήπως τελικά ο Μίλτος Τεντόγλου μπορεί να πηδήξει κάτω από 8,40 με βατραχοπέδιλα;
Η συγκεκριμένη πληροφορία είναι σαφέστατα χιουμοριστική, για να τονίσει και το μεγαλείο του συγκεκριμένου αθλητή, καθώς και την αδικία που, κατά τη γνώμη μου, υπέστη. Τώρα, για τις υπόλοιπες, προφανώς και έχει διασταυρωθεί η εγκυρότητά τους από όσο το δυνατό περισσότερες πλευρές πριν ανέβει. Όχι όμως ότι δεν είμαι ανοιχτός στην αμφισβήτηση, ίσα ίσα, το να ανοίξει μια τέτοια κουβέντα με κάποιον με πριζώνει να το ψάξω περισσότερο.
— Τι έχει μεγαλύτερη σημασία για σένα; Να είναι αξιόπιστο αυτό που ανεβάζεις, χιουμοριστικό ή απλώς εντυπωσιακό; Όντως τα φίδια μπορούν να προβλέπουν σεισμούς δυο μέρες πριν γίνουν;
Αρχικά, τα φίδια είναι ικανά να κάνουν πολύ περισσότερα από αυτό με τις αισθήσεις τους – ψάξ' το, θα με θυμηθείς! Για μένα έχει σημασία η ισορροπία μεταξύ των χαρακτηριστικών που ανέφερες. Φυσικά και θέλω να είναι αξιόπιστο αυτό που γράφω. Αν είναι εντυπωσιακό, που για μένα είναι σχεδόν όλα, είναι ακόμα καλύτερο. Αν είναι και χιουμοριστικό, τότε έχουμε μια πληροφορία που ο άλλος θα γουστάρει να την ξέρει και να τη μοιράζεται.
Ακολουθήστε τον Ιωσήφ και την ομάδα του στο Instagram, το Facebook, το YouTube και το TikTok