Αντρίι Σαβένκο: «Θέλουμε να ζήσουμε σε μια ελεύθερη, πολυπολιτισμική κοινωνία»

Αντρίι Σαβένκο: Θέλουμε να ζήσουμε σε μια ελεύθερη, δημοκρατική, πολυπολιτισμική κοινωνία» Facebook Twitter
«Σκέφτομαι για το μέλλον χωρίς το «ακόμα και αν». Για τη χώρα μου η νίκη είναι ζήτημα υπαρξιακό. Θέλουμε να ζούμε σε μια δημοκρατική, πολυεθνική κοινωνία και να καμαρώνουμε κάθε πολιτισμό που ανθεί στη χώρα μας».
0

— Πώς είναι τα πράγματα στο Κίεβο έναν χρόνο μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής; Πώς βλέπετε εσείς την εξέλιξη του πολέμου με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα και πόσο ικανοποιημένος είστε από την ξένη βοήθεια; Θα αποτιμούσατε θετικά την πρόσφατη επίσκεψη του Τζο Μπάιντεν στη χώρα;
Το Κίεβο πατά γερά και δεν σκύβει το κεφάλι. Η πόλη ασχολείται με την καθημερινότητά της, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ξέχασε τον πόλεμο όπου τα παιδιά της, γυναίκες και άνδρες, δίνουν το αίμα τους. Είναι πολύ συγκινητικό να βλέπεις πώς οι περαστικοί χαιρετούν τους πολεμιστές μας λέγοντάς τους «ευχαριστώ».

Γίνονται τακτικά έρανοι ώστε να συγκεντρωθούν χρήματα για τα μηχανοκίνητα μέσα του στρατού και τον εξοπλισμό τους. Διοργανώνονται επίσης πολιτιστικές εκδηλώσεις και δρώμενα ώστε μέσω αυτών να δοθεί ένα μήνυμα υπέρ της ζωής, της αξιοπρέπειας και του ελεύθερου μέλλοντός μας, διότι αυτός ήταν ο σκοπός της εισβολής – η αλαζονική υπεροψία της πολιτικής ηγεσίας και αρκετού μέρους της ρωσικής κοινωνίας για τον «δεύτερο μεγαλύτερο στρατό του κόσμου», που μόνο με το μέγεθός του θα καταπατήσει τον αυτοσεβασμό και την αυτοπεποίθηση των Ουκρανών και θα τους γυρίσει στη «φυλακή των λαών».

Η εξέλιξη του πολέμου έχει πολλές διαστάσεις. Είναι οι ζωές που χάθηκαν για πάντα, οι ζωές που πληγώθηκαν και καταστράφηκαν. Είναι οι χαμένες ώρες, μέρες και μήνες των ανθρώπων που δίνουν τα πάντα για την ανεξαρτησία της πατρίδας τους. Είναι η ταπείνωση εκείνων που έπραξαν το κακό και τους οποίους πήρε το μαύρο σύννεφο της ατιμίας και της ντροπής. Είναι οι καρδιές που έχουν ανοίξει, τα χέρια που αγκάλιασαν τους κυνηγημένους, τα άλλα χέρια που πήραν τα όπλα να προστατέψουν και να αποκρούσουν, τα στόματα που βροντοφώναξαν «Όχι» στα άρματα μάχης των κατακτητών στις τότε κατεχόμενες πόλεις. Είναι οι ελπιδοφόρες, πλέον, αλλαγές του χάρτη. Είναι το ένα ακόμη μικρό βήμα που φέρνει κάθε καινούργια μέρα πιο κοντά στον θρίαμβο της δικαιοσύνης – και η ξένη βοήθεια εδώ παίζει σημαντικό ρόλο.

Αναφορικά τώρα με την έλευση του Αμερικανού Προέδρου, βλέπω καταρχάς με ελπίδα κάθε ηγέτη ή αντιπρόσωπο των θεσμών και των οργανώσεων του ελεύθερου κόσμου που επισκέπτεται τη δοκιμαζόμενη Ουκρανία.

Δεν είναι μόνο ένδειξη αλληλεγγύης αλλά και μια ευκαιρία να σκεφτεί ο καθένας πάνω στις αρχές και τις βάσεις που συγκροτούν τον κόσμο μας. Και αυτό ξεπερνά όλες τις ενδεχόμενες πολιτικές σκοπιμότητες της στιγμής, όπως και τα κάθε λογής γεωπολιτικά ενδιαφέροντα ή παιχνίδια.

Ο πόλεμος δεν άλλαξε απλώς τη ζωή και τις προτεραιότητές μας, επηρέασε και την ατομική μας ταυτότητα. Πολλοί φίλοι μου, ρωσόφωνοι πριν, έχουν πλέον επιλέξει να μιλάμε στα ουκρανικά διότι η γλώσσα που χρησιμοποιεί κάθε πολίτης είναι βασικό στοιχείο του αυτοπροσδιορισμού του και θέλουμε να είμαστε μια κοινωνία των πολιτών.

— Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες, τα μεγαλύτερα δεινά που αντιμετωπίζει ο άμαχος πληθυσμός τώρα; Ισχύει ότι η ρωσική επίθεση ένωσε περισσότερο τους Ουκρανούς, ότι οι απλοί πολίτες, ανεξάρτητα από τυχόν ιδεολογικές ή άλλες διαφορές, βοηθούν κι αυτοί όσο μπορούν στην αμυντική προσπάθεια;
Το μεγαλύτερο κακό για τον άμαχο πληθυσμό είναι ότι βρίσκεται στο πεδίο της μάχης και δεν μπορεί να σταματήσει τη φρίκη, να προστατέψει τους γονείς, τα παιδιά, τους συγγενείς. Η ουκρανική κοινωνία άλλαξε.

Τους πρώτους μήνες ειδικά η αλληλεγγύη πήρε πρωτάκουστες διαστάσεις. Πολύς κόσμος κατατάχθηκε εθελοντικά στον στρατό ή στις δυνάμεις της τοπικής αυτοάμυνας. Άλλοι έφτιαχναν οδοφράγματα, άλλοι έσκαβαν χαρακώματα, άλλοι φρόντιζαν τους πρόσφυγες. Ο πόλεμος δεν άλλαξε απλώς τη ζωή και τις προτεραιότητές μας, επηρέασε και την ατομική μας ταυτότητα. Πολλοί φίλοι μου, ρωσόφωνοι πριν, έχουν πλέον επιλέξει να μιλάμε στα ουκρανικά διότι η γλώσσα που χρησιμοποιεί κάθε πολίτης είναι βασικό στοιχείο του αυτοπροσδιορισμού του και θέλουμε να είμαστε μια κοινωνία των πολιτών.

Γίνεται γενικά μια επανεκτίμηση πολλών πολιτιστικών, πολιτικών, κοινωνικών και ιστορικών δεδομένων, ένα έργο δύσκολο που θέλει χρόνο και κρύβει αρκετά εμπόδια, ακόμη και παγίδες, έχω όμως εμπιστοσύνη στο δημοκρατικό φρόνημα του λαού μου.

Αντρίι Σαβένκο ΠΤΔ Facebook Twitter
O Αντρίι Σαβένκο και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, κατά την επισκέψή της στην Ουκρανία. Φωτ.: EUROKINISSI

— Είστε καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κιέβου. Πώς συνέβη να αγαπήσετε τους Έλληνες, την κουλτούρα και τη γλώσσα τους; Εξακολουθούν να υπάρχουν Ουκρανοί φοιτητές πρόθυμοι να μάθουν ελληνικά σε αυτές τις συνθήκες;
Η γνωριμία μου με τον νεοελληνικό πολιτισμό, τον οποίο λάτρεψα, ξεκίνησε ακριβώς σε αυτό το πανεπιστήμιο, που φέρει μάλιστα το όνομα του εθνικού μας ποιητή Ταράς Σεβτσένκο. Ένιωσα μια ανάγκη να μάθω περισσότερα για τη σύγχρονη πραγματικότητα ενός λαού που τόσα προσέφερε στον παγκόσμιο πολιτισμό.

Εντυπωσιάστηκα μάλιστα από το πόσα κοινά έχουμε στην ιστορική μας πορεία Έλληνες και Ουκρανοί. Το καλοκαίρι, και ενώ ο πόλεμος μαινόταν, έξι φοιτήτριες γράφτηκαν στο πανεπιστήμιο στο α’ έτος του μαθήματος της Νεοελληνικής Φιλολογίας, άρα το ενδιαφέρον υπάρχει, παρά τις αντιξοότητες και το γεγονός ότι πολλοί φοιτητές μας είτε στρατεύτηκαν είτε γίνανε πρόσφυγες.

— Τι συνέπειες έχει επιφέρει ο πόλεμος στη δουλειά σας και στην εκπαίδευση εν γένει;
Ο πόλεμος είναι μια πράξη εντελώς απάνθρωπη που όμως δυστυχώς διεξάγεται από τους ίδιους τους ανθρώπους. Οι δυσχέρειες είναι βέβαια αρκετές: συνεχείς βομβαρδισμοί που απειλούν ζωές, ακυρώνουν μαθήματα και προκαλούν έντονο στρες, μαθήματα που διεξάγονται από απόσταση και συχνά ακυρώνονται λόγω των διακοπών των ηλεκτρικού ρεύματος, η φυγή τόσων φοιτητών στο εξωτερικό, που αποφασίζουν να πάνε σε άλλα πανεπιστήμια, αδυνατώντας να συνεχίσουν να φοιτούν στα δικά μας λόγω των κινδύνων, των ελλείψεων και της ψυχικής κούρασης.

Παράλληλα, με τους αποφοίτους και τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του νεοελληνικού προγράμματος ετοιμάσαμε τη μετάφραση της «Ανθολογίας σύγχρονου διηγήματος» που κατάρτισαν τα υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού της Ελλάδας. Περιέχει τους νικητές και τις νικήτριες του Κρατικού Λογοτεχνικού Βραβείου και σύντομα αναμένεται η έκδοσή της.

— Κυκλοφορούσε, ξέρετε, στην Ελλάδα –και ακόμα κυκλοφορεί– η φήμη ότι τα ελληνικά (όπως και τα ρωσικά) έχουν ουσιαστικά απαγορευτεί στην Ουκρανία και ότι η ρωσόφωνη ελληνική μειονότητα καταπιέζεται.  
Πρόκειται ξεκάθαρα για σκευωρίες και μυθεύματα της ρωσικής προπαγάνδας. Το τελευταίο τεύχος της εφημερίδας «Έλληνες της Ουκρανίας» θα περιείχε τις μεταφράσεις μου του Καβάφη. Δεν κυκλοφόρησε ποτέ λόγω της ισοπέδωσης της μαρτυρικής Μαριούπολης από τις ρωσικές βόμβες. Η εφημερίδα έβγαινε με τα άρθρα της γραμμένα στα ρωσικά, στα ουκρανικά και στα ελληνικά ταυτόχρονα.

Συχνά μάλιστα δημοσίευε και λογοτεχνικά έργα στα ρουμέικα (σ.σ. διάλεκτος των Ελλήνων της Αζοφικής) και στα ουρούμικα (διάλεκτος τουρκόφωνων Ελλήνων της Αζοφικής). Σας μοιάζει αυτό με καταπίεση ή καταπάτηση δικαιωμάτων;

ΣΑΡΤΑΝΑ Facebook Twitter
Άποψη ενός κατεστραμμένου οικισμού που βρίσκεται στη Σαρτάνα, όπου ζουν πολίτες ελληνικής καταγωγής. Φωτ.: Getty Images/Leon Klein/Anadolu Agency

— Αναφορικά με την ελληνική παροικία καθαυτή, σε τι κατάσταση βρίσκεται σήμερα στον βαθμό που μπορείτε να γνωρίζετε; Ισχύει ότι είναι διχασμένη μεταξύ όσων είναι πιστοί στο Κίεβο και όσων «βλέπουν» προς τη Μόσχα; Κάποιοι λένε ότι ο πόλεμος αυτός θα σημάνει το τέλος της μακραίωνης ελληνικής παρουσίας στην Ουκρανία. Εσείς τι πιστεύετε;
Η ελληνική κοινότητα διώχτηκε από τις εστίες της ακόμα μία φορά. Η Ρωσική Αυτοκρατορία τούς εξανάγκασε στο παρελθόν να φύγουν από την Κριμαία, η σημερινή Ρωσική Ομοσπονδία κατέστρεψε την πρωτεύουσα του ελληνισμού στην Ουκρανία, τη μαρτυρική Μαριούπολη.

Άραγε πόσοι Έλληνες ομογενείς βρήκαν φρικτό θάνατο και θάφτηκαν στα ερείπια των σπιτιών τους; Δεν γνωρίζουμε ακριβώς. Θα μπορέσουν οι συγγενείς τους να τους κηδέψουν με σεβασμό και αξιοπρέπεια; Πολλές οικογένειες έχουν χωριστεί. Μπορεί ο γιος να υπηρετεί στον ουκρανικό στρατό και οι γονείς να μένουν στα κατεχόμενα. Κάποιους Έλληνες που δεν κατάφεραν να φύγουν έγκαιρα τους επιστράτευσαν βίαια οι Ρώσοι.

Υπάρχουν, βέβαια, και εκείνοι που δηλώνουν οπαδοί των «λαϊκών δημοκρατιών» (σ.σ. του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ) και συνεργάζονται με τις κατοχικές δυνάμεις, μια τραγωδία για τον ντόπιο ελληνισμό.

Άλλοι πάλι ακτιβιστές συσπειρώθηκαν ώστε να μη χαθεί η ελληνική παρουσία και παράδοση, να ξανακουστεί η λαλιά των Ελλήνων της Αζοφικής. Γυρίζουν βίντεο, φτιάχνουν αλφαβητάρια, αυτοκόλλητα, διαβάζουν ποίηση, παρουσιάζουν τα έθιμα, κερνούν παραδοσιακά φαγητά όπως σμους, τσιρ-τσιρ, τσεμπορέκια. Πήγα πρόσφατα σε μια εκδήλωσή τους και εντυπωσιάστηκα!

— «Αυτός ο άνθρωπος με έμαθε να μη βιάζομαι όταν όλοι τρέχουν, να μην εμπιστεύομαι τα αυτονόητα, να μη μετανιώνω για τα χαμένα», γράφατε σε παλιότερη ανάρτησή σας εννοώντας τον Καβάφη. Άραγε ποιος στίχος δικός του ή άλλου Έλληνα ποιητή θα ταίριαζε περισσότερο στην παρούσα φάση;
Την τωρινή συγκυρία αντικατοπτρίζουν νομίζω πολύ καλά οι στίχοι τόσο του Ανδρέα Κάλβου, «θέλει αρετή και τόλμη η Ελευθερία», όσο και του Κ.Π. Καβάφη, «“τέτοιους βγάζει το έθνος μας”, θα λένε για σας» εφόσον αυτοί «ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες»!

Αυτό τον καιρό ασχολούμαι, ξέρετε, με την κατάρτιση της χρηστομάθειας της ελληνικής λογοτεχνίας του 20ού αιώνα και είναι εντυπωσιακό πόσες συγκλίσεις και κοινές αντιλήψεις έχουν οι Έλληνες λογοτέχνες με τους Ουκρανούς, παρότι είχαν ελάχιστες επαφές.

Στο προσεχές μέλλον ελπίζω να δουν το φως της δημοσιότητας δυο συλλογές κειμένων και ποιημάτων του Παπαδιαμάντη και του Ελύτη που εκπόνησα. Το έργο τους με συγκινεί ιδιαίτερα, καθώς ο πρώτος μάς παρουσιάζει την άβυσσο της ανθρώπινης ψυχής, ο άλλος την απεραντοσύνη και την πληρότητα του ελληνικού κόσμου που είναι «ο μικρός, ο μέγας», εφόσον βρίσκεται στην ψυχή κάθε Έλληνα και μ’ αυτή την έννοια ταυτίζεται με άλλους μικρούς-μεγάλους κόσμους: τον ουκρανικό, τον κινέζικο, τον γερμανικό…

— Πόσο αισιοδοξείτε για το μέλλον της Ουκρανίας ακόμα και αν καταφέρει να κερδίσει τον πόλεμο; Πόσο εύκολο είναι να αποκτήσει καλύτερη ποιότητα δημοκρατίας και να απαλλαγεί από τα δικά της κακώς κείμενα, όπως η αυξημένη επιρροή των ολιγαρχών, η παραοικονομία και η διαφθορά;
Σκέφτομαι για το μέλλον χωρίς το «ακόμα και αν». Για τη χώρα μου η νίκη είναι ζήτημα υπαρξιακό. Θέλουμε να ζούμε σε μια δημοκρατική, πολυεθνική κοινωνία και να καμαρώνουμε κάθε πολιτισμό που ανθεί στη χώρα μας.

Θα χρειαστεί, βέβαια, να δώσουμε κι άλλες μάχες ώστε να εξασφαλίσουμε μια αξιοπρεπή ζωή για τους πολίτες μας. Μα αυτός ο εχθρός είναι εξίσου ύπουλος και μισεί τη δημοκρατία και την ελεύθερη βούληση. Με αυτόν παλεύει τελικά κάθε κοινωνία όπου γης και η πάλη αυτή δεν έχει τελειώσει.

Θέματα
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Κώστας Καββαθάς μέσα από τα μάτια ενός στενού του συνεργάτη

LiFO politics / Ο Κώστας Καββαθάς μέσα από τα μάτια ενός στενού του συνεργάτη

O Φαίδων Καραϊωσηφίδης, εκδότης του περιοδικού «Πτήση» και για 28 χρόνια συνεργάτης του Κώστα Καββαθά, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για έναν από τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους του σύγχρονου ελληνικού Τύπου που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιώργος Χρονάς: «Για χρόνια θεωρούσα τον έρωτα ντροπή»

Lifo Videos / Γιώργος Χρονάς: «Για χρόνια θεωρούσα τον έρωτα ντροπή»

Η αυτοβιογραφία του είναι γεμάτη από ιστορίες με τον Τσαρούχη, τον Χατζιδάκι και άλλες εμβληματικές μορφές της εποχής, τις οποίες είχε την τύχη να γνωρίσει και να μπολιαστεί από τη ματιά και τη στάση τους. Η Τζούλη Αγοράκη συναντά τον ποιητή και εκδότη της Οδού Πανός σε μια χειμαρρώδη συζήτηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Αν περάσεις μια νύχτα στις Μάντρες της Ανάφης, θα τη θυμάσαι για πάντα»

Lifo Videos / «Αν περάσεις μια νύχτα στις Μάντρες της Ανάφης, θα τη θυμάσαι για πάντα»

Η Έφη Καλογεροπούλου διηγείται ιστορίες από την Ανάφη: από τις θρυλικές «Μάντρες», το μπαρ που δημιούργησε ο πατέρας της, μέχρι το εστιατόριό της, τη «Μαργαρίτα», σε ένα νησί που διαρκώς αλλάζει χρώματα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πόσο βρόμικοι ήταν οι άνθρωποι τον Μεσαίωνα;

Ηχητικά Άρθρα / Πόσο βρόμικοι ήταν οι άνθρωποι κατά τον Μεσαίωνα;

Η ζωή σε μια μεγαλούπολη του Μεσαίωνα δεν είχε καμία σχέση με τη ρομαντική εικόνα που συχνά παρουσιάζουν οι ταινίες εποχής. Στους στενούς δρόμους της, μέσα στη ζέστη, οι άνθρωποι ζούσαν κυριολεκτικά μέσα στη βρομιά –χωρίς αποχέτευση, χωρίς βασικές συνθήκες υγιεινής, και σχεδόν χωρίς μπάνιο.
M. HULOT
Η εφιαλτική ιστορία του δράκου της Βάρκιζας

Αληθινά εγκλήματα / Το θρίλερ με το απανθρακωμένο ζευγάρι στη Βάρκιζα

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τη διπλή δολοφονία που, ένα βροχερό ξημέρωμα του Μαρτίου του 1988, σκόρπισε τον πανικό στους κατοίκους της περιοχής και απασχόλησε τις αστυνομικές αρχές για μήνες.
THE LIFO TEAM
Η σκληρή αλήθεια για την Αλίκη Βουγιουκλάκη: Το «Παρασκήνιο»

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για την Αλίκη Βουγιουκλάκη: Το «Παρασκήνιο»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για μια συναρπαστική, μεταβατική στιγμή στη ζωή της Εθνικής Σταρ και το παρασκήνιο πίσω απ' την αποκαλυπτική, τηλεοπτική εκπομπή που την κατέγραψε
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
Idra Kayne, τι φάση με τις μπότες σου;

Lifo Videos / Idra Kayne, τι φάση με τις μπότες σου;

Αν η ζωή της γινόταν ντοκιμαντέρ, ποιος θα ήταν ο τίτλος του; Ποιο είναι το πιο iconic μήνυμα που έχει λάβει από φαν; Και τι της έχει μάθει η ψυχοθεραπεία; Η Idra Kayne απαντά στην Στεφανία Παπαδημητρίου και τον Γιώργο Τσαγκόζη, που της θέτουν τις ερωτήσεις του κοινού.
THE LIFO TEAM
«Στη διαστημική αποστολή βλέπεις 16 ανατολές και δύσεις ηλίου σε μία μέρα»

Αδριανός Γολέμης / «Στο διάστημα βλέπεις 16 ανατολές και δύσεις ηλίου σε μία μέρα»

Τι συμβαίνει με το σώμα ενός αστροναύτη; Πώς κοιμάται; Με τι τρέφεται; Έχει ορμές; Και πόσο διαφέρει η ιατρική φροντίδα στο διάστημα απ’ αυτή στη Γη; Ο επικεφαλής ιατρός αποστολών στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αστροναυτών, Αδριανός Γολέμης, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πάρις Ρούπος: «Τα hate comments δεν είναι κριτική»

Lifo Videos / «Τα hate comments δεν είναι κριτική»

Ο Πάρις Ρούπος παρουσιάζει τη νέα του σόλο παράσταση «Κυριλέ» και μιλά στα βίντεο της LiFO για το χιούμορ και τα όριά του, το αν το stand up αποτελεί «αριστερή τέχνη» και το κατά πόσο μπορεί κανείς να βιοποριστεί από αυτό στην Ελλάδα σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ποιος υπερασπίζεται τη συμπερίληψη στην εποχή Τραμπ;

Ζούμε, ρε! / Ποιος υπερασπίζεται τη συμπερίληψη στην εποχή Τραμπ;

Πόσο απειλούνται τα προγράμματα συμπερίληψης από τις πολιτικές αποκλεισμού του προέδρου Τραμπ; Ποια είναι η στάση των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών απέναντι σε αυτές τις εξελίξεις; Και τι μπορεί να κάνει ο απλός πολίτης για να αντιδράσει και να συμβάλει σε μια πιο δίκαιη κοινωνία; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον δημοσιογράφο και ερευνητή του Ινστιτούτου Reuters, Νίκο Ευσταθίου.
Η σκληρή αλήθεια για την λογοκρισία της Τέχνης στην Ελλάδα

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για την λογοκρισία της Τέχνης στην Ελλάδα

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για την υποκρισία πίσω απ' τις πιο σημαντικές περιπτώσεις λογοκρισίας και βανδαλισμών των τελευταίων 50 ετών και για το πώς οι τηλεοπτικές εκπομπές τις εκμεταλλεύονται
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
Θωμά Ζάμπρα, ποια είναι η καλύτερη γιούχα που έχεις φάει ποτέ;

Lifo Videos / Θωμά Ζάμπρα, ποια είναι η καλύτερη γιούχα που έχεις φάει ποτέ;

Του έχουν πει ότι μοιάζει στον Ζακ Γαλυφιανάκη; Θεωρεί τον εαυτό του φεμινιστή; Πότε θα δούμε τη σειρά «Κακές Ιδέες»; Ο Θωμάς Ζάμπρας απαντά στην Στεφανία Παπαδημητρίου και στον Γιώργο Τσαγκόζη που του θέτουν τις ερωτήσεις του κοινού.
THE LIFO TEAM
Χρήστος Λούλης: «Μεγαλώνοντας με νοιάζει περισσότερο να μου λένε ότι είμαι ωραίος παρά κάλος ηθοποιός»

Χρήστος Λούλης / «Μεγαλώνοντας, με νοιάζει περισσότερο να μου λένε ότι είμαι ωραίος, παρά καλός ηθοποιός»

Η Τζούλη Αγοράκη σε μια εκ βαθέων συζήτηση με τον Χρήστο Λούλη για τον ρόλο του δικαστή που υποδύεται στην «Έντα Γκάμπλερ» του Ίψεν, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, αλλά και για τον χρόνο, την υστεροφημία και τον ρόλο της οικογένειας στη ζωή του.
THE LIFO TEAM
Στάθη Σούλιε, πως είναι να είσαι τυφλός προπονητής μιας τυφλής αθλήτριας;

Ζούμε, ρε! / Πώς είναι να είσαι τυφλός προπονητής μιας τυφλής αθλήτριας;

Ο προπονητής τζούντο και ψυχολόγος Στάθης Σούλιος μοιράζεται με τη Χρυσέλλα Λαγαρία και τον Θοδωρή Τσάτσο την ξεχωριστή του εμπειρία ως τυφλός προπονητής μιας τυφλής αθλήτριας, περιγράφοντας τις προκλήσεις, τις δυσκολίες και τις μοναδικές στιγμές που έχει ζήσει. 
THE LIFO TEAM
«Θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που διδάσκονται οι εθνικοί μύθοι»

Κώστας Κωστής / «Θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που διδάσκονται οι εθνικοί μύθοι»

Οι μύθοι και οι αλήθειες για την Επανάσταση του 1821. Από που ξεκίνησε, τελικά, και γιατί τη γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου; Υπήρξε «κρυφό σχολειό» και τι σχέσεις είχαν πολλοί από τους οπλαρχηγούς με τους Οθωμανούς πριν από την εξέγερση; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον ομότιμο καθηγητή του ΕΚΠΑ και διευθυντή του ΜΙΕΤ, Κώστα Κωστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ