Bασιλική Μυλωνά: Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο στους ελληνικούς δρόμους

Bασιλική Μυλωνά: Πώς η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας έκανε τη θλίψη όραμα Facebook Twitter
Για ποσοστό μεγαλύτερο του 90% των τροχαίων δυστυχημάτων ευθύνεται αποκλειστικά ή είναι συνυπεύθυνος ο άνθρωπος. Αυτό μας δείχνει ότι αν ο άνθρωπος είχε κάνει τις κατάλληλες ενέργειες τα περισσότερα θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.
0

— Φέτος συμπληρώθηκαν 17 χρόνια λειτουργίας του ΙΟΑΣ. Πώς θα περιγράφατε αυτή την περίοδο;
Ως οργανισμός έχουμε μια ιδιαιτερότητα: ξεκινήσαμε με ένα τέλος, το άδικο τέλος του γιου μου Πάνου Μυλωνά, ο οποίος στις 22 Μαρτίου του 2004, σε ηλικία 22 ετών, έχασε τη ζωή του σε τροχαία σύγκρουση όταν ένας ασυνείδητος οδηγός βρέθηκε στον δρόμο του στην τότε Εθνική Οδό Κορίνθου-Πατρών.

Ο Πάνος ήταν τεταρτοετής φοιτητής, ταλαντούχος και πολλά υποσχόμενος νέος, με αγάπη για το αυτοκίνητο. Ο χαμός του ξεσήκωσε μια θύελλα διαμαρτυρίας μεταξύ των φίλων και συμφοιτητών του, των καθηγητών του, του Τύπου του αυτοκινήτου (αρθρογραφούσε και ο ίδιος σε αυτόν και ήταν ο νεότερος διαπιστευμένος δημοσιογράφος WRC στην Ευρώπη) αλλά και από απλούς πολίτες οι οποίοι, με αφορμή τον θάνατο ενός νέου, είπαν «φτάνει πια».

Η θλίψη και η οργή έγιναν όραμα, ιδέα που βρήκε κι άλλους υποστηρικτές, δημιουργώντας ένα δίκτυο 3.000 εθελοντών σε όλη την Ελλάδα. Και ήρθαν κι άλλοι δίπλα μας, από τον κόσμο των μεταφορών, των επιχειρήσεων, της πολιτείας, της Κοινωνίας των Πολιτών, για να δουλέψουμε μαζί.

Και τα μηνύματά μας έφτασαν παντού: σε περισσότερους από 250.000 μαθητές που εκπαιδεύσαμε και σε περισσότερους από 7 εκατομμύρια πολίτες που με κάποιον τρόπο συμμετείχαν ή παρακολούθησαν τις καμπάνιες μας όλα αυτά τα χρόνια. Θλίψη, οργή, όραμα, πείσμα, προσπάθεια, ενότητα, επιτυχία, είναι λέξεις που περιγράφουν αυτή την πορεία. Ακολουθεί αναγνώριση και εφησυχασμός; Σε καμία περίπτωση! 

Οι καμπάνιες μας έχουν σκοπό να ενημερώσουν το κοινό για νέους ή λιγότερο γνωστούς κανόνες, να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με διάφορα προβλήματα ή να πείσουν τον πληθυσμό (ή κάποια υποομάδα του) να απέχει από επικίνδυνες συμπεριφορές και να υιοθετήσει άλλες, ασφαλείς, όταν κινείται στον δρόμο.

— Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε στην αρχή, μπαίνοντας σε έναν άγνωστο σε σας χώρο;
Τεράστιες δυσκολίες και αποθαρρυντικές. Ήταν σοκαριστικό που ξεκινώντας, όταν έστειλα το καταστατικό μας για να ενημερώσω τους αρμόδιους φορείς (υπάρχουν πολλοί συναρμόδιοι συνήθως, δεν υπάρχει υπευθυνότητα ούτε λογοδοσία), ζητώντας συναντήσεις για συνεργασία, μου επαναλάμβαναν: «Άδικα χάνετε τον χρόνο σας, δεν γίνεται τίποτα σε αυτήν τη χώρα».

Κάποια στιγμή όμως αντέδρασα απαντώντας: «Αν δεν προσπαθήσεις, το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θα γίνει τίποτα. Δεν αξίζει να προσπαθήσουμε για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, όταν τόσες ζωές χάνονται στον δρόμο;». Αυτό με πείσμωσε και σκεφτόμουν πως αυτός ο άδικος θάνατος θα μπορούσε να γίνει αφορμή να σωθούν άλλοι, κυρίως νέοι άνθρωποι.

Με ενδυνάμωσε η ανταπόκριση του τότε Προέδρου της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλου που με δέχτηκε στο Προεδρικό Μέγαρο αμέσως μόλις ζήτησα ακρόαση, όταν δεν είχαμε ανταπόκριση από πρόσωπα στα οποία απευθύνθηκαν συμφοιτητές και συνεργάτες του Πάνου, όπως και η ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών να αποτελέσει ιδρυτικό μέλος του ινστιτούτου μαζί με άλλους φορείς κύρους που ακολούθησαν. Ο αγώνας έτσι ξεκίνησε με γερές βάσεις, στόχο, όραμα και πρόγραμμα δράσης από τον πρώτο κιόλας χρόνο.

— Τι μερίδιο αντιστοιχεί ξεχωριστά σε οδηγούς, υποδομές και οχήματα για την εικόνα των δρόμων μας;
Για ποσοστό μεγαλύτερο του 90% των τροχαίων δυστυχημάτων ευθύνεται αποκλειστικά ή είναι συνυπεύθυνος ο άνθρωπος. Αυτό μας δείχνει ότι αν ο άνθρωπος είχε κάνει τις κατάλληλες ενέργειες τα περισσότερα θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Και βέβαια, η εικόνα στους δρόμους μας, με επιθετικές και παραβατικές συμπεριφορές, είναι κάτι που μας θλίβει και μας κινητοποιεί γιατί έχει αποδειχθεί και μέσα από έρευνες πως οι Έλληνες μπορούν να αλλάξουν, και αλλάζουν, κάτω από κατάλληλες συνθήκες.

Bασιλική Μυλωνά: Έκανε τη θλίψη όραμα Facebook Twitter
Αναλύοντας τα στοιχεία προκύπτει ότι το 2019 περισσότεροι από τους μισούς θανάτους από τροχαία στην Ελλάδα αφορούσαν σε ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζούς, οδηγούς ποδηλάτων και μοτοσικλετιστές).

— Θα αποτολμούσατε μια σύγκριση μεταξύ Δυτικής Ευρώπης και Ελλάδας όσον αφορά την οδική ασφάλεια;
Αναλύοντας τα στοιχεία για συγκεκριμένες ομάδες χρηστών του οδικού δικτύου, προκύπτει ότι το 2019 περισσότεροι από τους μισούς θανάτους από τροχαία στην Ελλάδα αφορούσαν σε ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζούς, οδηγούς ποδηλάτων και μοτοσικλετιστές). Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο από αυτό που παρατηρείται στην Ε.Ε. συνολικά. Ειδικά για τους μοτοσικλετιστές, το 2020 το ποσοστό των θανάτων μοτοσικλετιστών επί του συνόλου των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις έφτασε το 32,2% για την Ελλάδα, τοποθετώντας τη στην πρώτη θέση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Πέρα από τους μοτοσικλετιστές, έμφαση πρέπει να δοθεί και στην προστασία και βελτίωση των παρεχόμενων υποδομών για πεζούς και ποδηλάτες/-ισσες με στόχο την ασφάλειά τους αλλά και την προώθηση εναλλακτικών και πιο βιώσιμων τρόπων μετακίνησης.

— Περιγράψτε μας ορισμένες από τις εμβληματικότερες δράσεις του ΙΟΑΣ.
Οι καμπάνιες μας έχουν σκοπό να ενημερώσουν το κοινό για νέους ή λιγότερο γνωστούς κανόνες, να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με διάφορα προβλήματα ή να πείσουν τον πληθυσμό (ή κάποια υποομάδα του) να απέχει από επικίνδυνες συμπεριφορές και να υιοθετήσει άλλες, ασφαλείς, όταν κινείται στον δρόμο. Ορισμένες από τις σημαντικότερες δράσεις του ινστιτούτου είναι οι παρακάτω:

Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα
Ετήσια εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τις επιπτώσεις της κατανάλωσης αλκοόλ κατά την οδήγηση. 

Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας
Διοργανώνεται επί 15 συνεχή χρόνια σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) και με τη στήριξη πλήθους άλλων φορέων και οργανώσεων. 

Clean Up - Safety Days - «Καθαρές Πινακίδες - Ασφαλέστεροι Δρόμοι»
Εκστρατεία δράσης, ενημέρωσης και ενεργοποίησης πολιτών για την αποκατάσταση και βελτίωση πινακίδων οδικής σήμανσης που έχουν υποστεί βανδαλισμούς στην Αττική. 

«Pit Stop στην οδική ασφάλεια!»
Πρωτότυπη δράση ενημέρωσης που έχει ως στόχο να αφυπνίσει και να ενημερώσει τους οδηγούς σχετικά με βασικά σημεία ελέγχου του οχήματος αλλά και την αξία της πρόληψης.

Πανελλήνιος μαθητικός διαγωνισμός ψηφιακής δημιουργίας για την οδική ασφάλεια
Από το 2017 το ΙΟΑΣ συνδιοργανώνει, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, τον πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό ψηφιακής δημιουργίας για την οδική ασφάλεια «Οδική Ασφάλεια Παντού και Πάντα!». 

Bασιλική Μυλωνά: Έκανε τη θλίψη όραμα Facebook Twitter
Θα επιθυμούσα περισσότερη συμμετοχή στην ενίσχυση του έργου του ινστιτούτου από συγκεκριμένες δομές της πολιτείας, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη με αντίστοιχους οργανισμούς.

— Πώς θα χαρακτηρίζατε τη συμβολή των εθελοντών στις εκδηλώσεις του ΙΟΑΣ και πώς μπορεί να συνδράμει κάποιος στο έργο σας;
Στο δίκτυο των περισσότερων από 3.600 εθελοντών του ινστιτούτου είναι πολύ εύκολο να ενταχθεί όποιος πολίτης ενδιαφέρεται να προσφέρει στο όραμά μας «για έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα», επικοινωνώντας ηλεκτρονικά, μέσω της φόρμας που υπάρχει στην ιστοσελίδα μας www.ioas.gr είτε με τηλεφωνική επικοινωνία στο τμήμα διαχείρισης εθελοντών στο τηλέφωνο 210-8620150.

— Αποκαλύψτε μας μια ανεκπλήρωτη επιθυμία σας που θα βοηθούσε ώστε να μην τραυματίζονται και να μη χάνονται τόσες ζωές στους ελληνικούς δρόμους.
Θα επιθυμούσα περισσότερη συμμετοχή στην ενίσχυση του έργου του ινστιτούτου από συγκεκριμένες δομές της πολιτείας, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη με αντίστοιχους οργανισμούς. Αυτό, δυστυχώς, δεν συμβαίνει στον τόπο μας και η μέχρι σήμερα στήριξη και χρηματοδότηση του έργου μας βασίζεται μόνο στα μέλη μας, στον ιδιωτικό τομέα και στην προσφορά των εθελοντών μας. 

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

48 ώρες στο στρατηγείο της METLEN Energy & Metals

[ME] ΜΕΤΑΛΛΟ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ / 48 ώρες στο στρατηγείο της METLEN Energy & Metals

Μια ξενάγηση στο εργοστάσιο και στους χώρους όπου η METLEN χαράσσει τη στρατηγική της, αναπτύσσει τις γενικές κατευθύνσεις της και υιοθετεί μια διαφορετική διοικητική προσέγγιση που εστιάζει στο ανθρώπινο δυναμικό και στις ανάγκες του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έγκλημα - μυστήριο μέσα σε ταξί στα Ταμπούρια

Αληθινά εγκλήματα / Ένα έγκλημα - μυστήριο σε ταξί στα Ταμπούρια

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τον βίο και την πολιτεία ενός από τους παλαιότερους κρατουμένους των ελληνικών φυλακών, του οποίου η ιστορία ξεκίνησε με μια δολοφονία στη Δραπετσώνα, τον Ιούλιο του 1989.
Η σκληρή αλήθεια για την Λίζυ Λασηθιωτάκη και την 17 Νοέμβρη

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τη Λίζυ Λασηθιωτάκη και τη 17 Νοέμβρη

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τη συναρπαστική, άγνωστη ιστορία μιας σημαντικής καθηγήτριας Φιλοσοφίας, που στοχοποιήθηκε ως τρομοκράτισσα και συναρχηγός της 17 Νοέμβρη
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
Νίκος Παντελής: «Αφού χώρισα και έμεινα άνεργος, αποφάσισα να ασχοληθώ με την κωμωδία»

Lifo Videos / «Αφού χώρισα και έμεινα άνεργος, αποφάσισα να ασχοληθώ με την κωμωδία»

Ο stand-up comedian Νίκος Παντελής μιλά στα βίντεο της LiFO για το πώς και πότε πήρε την απόφαση να αφήσει μια ζωή που είχε χτίσει με κόπο στο εξωτερικό και να επιστρέψει στην Ελλάδα για να ασχοληθεί με την «κωμωδία της παρατήρησης».
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πώς διεκδικεί την πολιτιστική ηγεμονία η ακροδεξιά;

LiFO politics / Πώς διεκδικεί την πολιτιστική ηγεμονία η ακροδεξιά;

«Υπάρχει μια δυναμική στην ακροδεξιά που πρεπει να τη λάβουμε υπόψιν μας» λέει στη Βασιλική Σιούτη η συγγραφέας και καθηγήτρια Ιστορίας και Πολιτισμού, Αννα Καρακατσούλη, η οποία επισημαίνει τους κινδύνους και τους λόγους για τους οποίους πιστεύει ότι συμβαίνει αυτό.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Υπόθεση Μπίντου: Ο δικομανής μακελάρης των Ιωαννίνων

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Μπίντου: Ο δικομανής μακελάρης των Ιωαννίνων

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται το μακελειό που συγκλόνισε τα Ιωάννινα ένα φθινοπωρινό πρωινό του 1994, όταν ο 42χρονος εργολάβος Κωνσταντίνος Μπίντος μπήκε οπλισμένος με καραμπίνα στα δικαστήρια της πόλης.
THE LIFO TEAM
H σκληρή για τον Δημήτρη Μητροπάνο

Μικροπράγματα / H σκληρή αλήθεια για τον Δημήτρη Μητροπάνο

Ο Άρης Δημοκίδης, στο σημερινό ηχητικό ντοκιμαντέρ, ξετυλίγει τη ζωή και την καριέρα του, μιλά για τη σκληρή αλήθεια που τον καθόρισε, τα υλικά που τον έκαναν τόσο αγαπητό, διαχρονικά παρόντα και λαϊκό είδωλο. Μιλούν φίλοι και συνεργάτες του που μοιράζονται ιστορίες, χαρακτηριστικά του και φωτίζουν το βαθύ πηγάδι απ’ το οποίο έβγαινε η φωνή του στο «Αλίμονο σ’ αυτούς που δεν αγάπησαν» και έσπαγε ψυχές και σώματα. 
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
Γάτα με λουρί: Αποστολή (όχι και τόσο) ακατόρθωτη!

Radio Lifo / Γάτα με λουρί: Αποστολή ακατόρθωτη; Όχι και τόσο

Μήπως πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε για τις γάτες και την επαφή τους με τον έξω κόσμο; Οι γάτες είναι από τη φύση τους κυνηγοί και εξερευνητές. Το να τις κρατάμε μόνιμα μέσα σε έναν περιορισμένο χώρο μπορεί να τις προστατεύει, αλλά περιορίζει τη φυσική τους συμπεριφορά. Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με την θετική εκπαιδεύτρια κατοικιδίων Πολυτίμη Πυργολιού.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Αντώνης Καραμπατζός: «Σήμερα στην Ελλάδα βιώνουμε μια βαθιά θεσμική κρίση»

Άκου την επιστήμη / «Στην Ελλάδα βιώνουμε μια βαθιά θεσμική κρίση»

Είναι η Ελλάδα σήμερα ένα κράτος δικαίου; Γιατί οι θεσμοί καταρρέουν στη συνείδηση των πολιτών; Ποιοι λόγοι εξηγούν το έλλειμμα εμπιστοσύνης προς τη Δικαιοσύνη; Και γιατί η αλήθεια μοιάζει να έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα; Ο καθηγητής του αστικού δικαίου στη Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αντώνης Καραμπατζός, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άδα Σταματάτου: «Είναι λάθος την φροντίδα των ατόμων με βαριές αναπηρίες να την επωμίζεται η οικογένεια»

Ζούμε, ρε! / «Είναι λάθος η οικογένεια να επωμίζεται τη φροντίδα των ατόμων με βαριές αναπηρίες»

Πόσο δύσκολη (ή εύκολη) είναι για ένα γονέα η απόφαση να εξασφαλίσει μια θέση για το αυτιστικό παιδί του σε ένα οικοτροφείο; Γιατί να πάρει αυτή την απόφαση; Και τι κάνει τη μετάβαση αυτή πιο ομαλή; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Tσάτσος συζητούν με την Άδα Σταματάτου, πρόεδρο του Race for Autism Gr και δημιουργό της σελίδας στο FB «Η ζωή μου με τον Γιάννη».
THE LIFO TEAM
Mόνο οι πλούσιοι μπορούν να τρώνε υγιεινά;

Radio Lifo / Mόνο οι πλούσιοι μπορούν να τρώνε υγιεινά;

Πόσο ταξική είναι η διατροφή στην εποχή των superfoods και της gourmet γαστρονομίας; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τη διατροφολόγο και Ειδικό Σύμβουλο Διαχείρισης Γήρανσης και Χρόνιων Νοσημάτων Αντωνία Πανανάκη, για το πώς η διατροφή ενισχύει τις ταξικές διαφοροποιήσεις και γιατί, από βιολογική ανάγκη, είναι πια ένας τρόπος προβολής της κοινωνικής μας ταυτότητας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Νίκος Βατόπουλος: «Κανένας δήμαρχος δεν αγάπησε βαθιά την Αθήνα»

Lifo Videos / Νίκος Βατόπουλος: «Κανένας δήμαρχος δεν αγάπησε βαθιά την Αθήνα»

Είναι η Αθήνα μια πόλη μόνο για τουρίστες; Πόσο κακοί πολίτες είμαστε; Πού οφείλεται η αποκαρδιωτική εικόνα του ιστορικού κέντρου; Γιατί κυριαρχεί η έλλειψη φροντίδας δημόσιων χώρων; Και πώς θα μοιάζει η Αθήνα της επόμενης δεκαετίας; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον δημοσιογράφο και συγγραφέα Νίκο Βατόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πρώτη φορά μαμά στα 50

Ψυχή & Σώμα / Πρώτη φορά μαμά στα 50

Η δημοσιογράφος Μία Κόλλια μοιράζεται με την Τζούλη Αγοράκη την εμπειρία της σε σχέση με τις βασικές προκλήσεις της μητρότητας σε μεγαλύτερη ηλικία. Ποιες ήταν οι δυσκολίες με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπη και πώς κατάφερε να παρακάμψει πικρόχολα σχόλια και να εστιάσει στα βαθύτερα «θέλω» της;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το τριπλό φονικό που συγκλόνισε το Καππαδοκικό

Αληθινά εγκλήματα / Το τριπλό φονικό που συγκλόνισε το Καππαδοκικό

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την υπόθεση που έμεινε γνωστή ως το «μακελειό του Καππαδοκικού». Στις 14 Αυγούστου 2001, ο 36χρονος οικοδόμος Ηρακλής Μισαηλίδης, οπλισμένος με κυνηγετική καραμπίνα, πλησίασε το καφενείο του χωριού και άνοιξε πυρ εναντίον των παρευρισκομένων.
Μιχάλης Τιβέριος: «Από την αρχαιότητα η Ελλάδα είναι παρέες και κυκλώματα»

Άκου την επιστήμη / Μιχάλης Τιβέριος: «Από την αρχαιότητα, η Ελλάδα είναι παρέες και κυκλώματα»

Η παιδεία, οι διανοούμενοι και όσα μας καταδυναστεύουν ως χώρα. Ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών και ομότιμος καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ., Μιχάλης Τιβέριος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ