Bασιλική Μυλωνά: Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο στους ελληνικούς δρόμους

Bασιλική Μυλωνά: Πώς η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας έκανε τη θλίψη όραμα Facebook Twitter
Για ποσοστό μεγαλύτερο του 90% των τροχαίων δυστυχημάτων ευθύνεται αποκλειστικά ή είναι συνυπεύθυνος ο άνθρωπος. Αυτό μας δείχνει ότι αν ο άνθρωπος είχε κάνει τις κατάλληλες ενέργειες τα περισσότερα θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.
0

— Φέτος συμπληρώθηκαν 17 χρόνια λειτουργίας του ΙΟΑΣ. Πώς θα περιγράφατε αυτή την περίοδο;
Ως οργανισμός έχουμε μια ιδιαιτερότητα: ξεκινήσαμε με ένα τέλος, το άδικο τέλος του γιου μου Πάνου Μυλωνά, ο οποίος στις 22 Μαρτίου του 2004, σε ηλικία 22 ετών, έχασε τη ζωή του σε τροχαία σύγκρουση όταν ένας ασυνείδητος οδηγός βρέθηκε στον δρόμο του στην τότε Εθνική Οδό Κορίνθου-Πατρών.

Ο Πάνος ήταν τεταρτοετής φοιτητής, ταλαντούχος και πολλά υποσχόμενος νέος, με αγάπη για το αυτοκίνητο. Ο χαμός του ξεσήκωσε μια θύελλα διαμαρτυρίας μεταξύ των φίλων και συμφοιτητών του, των καθηγητών του, του Τύπου του αυτοκινήτου (αρθρογραφούσε και ο ίδιος σε αυτόν και ήταν ο νεότερος διαπιστευμένος δημοσιογράφος WRC στην Ευρώπη) αλλά και από απλούς πολίτες οι οποίοι, με αφορμή τον θάνατο ενός νέου, είπαν «φτάνει πια».

Η θλίψη και η οργή έγιναν όραμα, ιδέα που βρήκε κι άλλους υποστηρικτές, δημιουργώντας ένα δίκτυο 3.000 εθελοντών σε όλη την Ελλάδα. Και ήρθαν κι άλλοι δίπλα μας, από τον κόσμο των μεταφορών, των επιχειρήσεων, της πολιτείας, της Κοινωνίας των Πολιτών, για να δουλέψουμε μαζί.

Και τα μηνύματά μας έφτασαν παντού: σε περισσότερους από 250.000 μαθητές που εκπαιδεύσαμε και σε περισσότερους από 7 εκατομμύρια πολίτες που με κάποιον τρόπο συμμετείχαν ή παρακολούθησαν τις καμπάνιες μας όλα αυτά τα χρόνια. Θλίψη, οργή, όραμα, πείσμα, προσπάθεια, ενότητα, επιτυχία, είναι λέξεις που περιγράφουν αυτή την πορεία. Ακολουθεί αναγνώριση και εφησυχασμός; Σε καμία περίπτωση! 

Οι καμπάνιες μας έχουν σκοπό να ενημερώσουν το κοινό για νέους ή λιγότερο γνωστούς κανόνες, να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με διάφορα προβλήματα ή να πείσουν τον πληθυσμό (ή κάποια υποομάδα του) να απέχει από επικίνδυνες συμπεριφορές και να υιοθετήσει άλλες, ασφαλείς, όταν κινείται στον δρόμο.

— Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε στην αρχή, μπαίνοντας σε έναν άγνωστο σε σας χώρο;
Τεράστιες δυσκολίες και αποθαρρυντικές. Ήταν σοκαριστικό που ξεκινώντας, όταν έστειλα το καταστατικό μας για να ενημερώσω τους αρμόδιους φορείς (υπάρχουν πολλοί συναρμόδιοι συνήθως, δεν υπάρχει υπευθυνότητα ούτε λογοδοσία), ζητώντας συναντήσεις για συνεργασία, μου επαναλάμβαναν: «Άδικα χάνετε τον χρόνο σας, δεν γίνεται τίποτα σε αυτήν τη χώρα».

Κάποια στιγμή όμως αντέδρασα απαντώντας: «Αν δεν προσπαθήσεις, το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θα γίνει τίποτα. Δεν αξίζει να προσπαθήσουμε για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, όταν τόσες ζωές χάνονται στον δρόμο;». Αυτό με πείσμωσε και σκεφτόμουν πως αυτός ο άδικος θάνατος θα μπορούσε να γίνει αφορμή να σωθούν άλλοι, κυρίως νέοι άνθρωποι.

Με ενδυνάμωσε η ανταπόκριση του τότε Προέδρου της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλου που με δέχτηκε στο Προεδρικό Μέγαρο αμέσως μόλις ζήτησα ακρόαση, όταν δεν είχαμε ανταπόκριση από πρόσωπα στα οποία απευθύνθηκαν συμφοιτητές και συνεργάτες του Πάνου, όπως και η ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών να αποτελέσει ιδρυτικό μέλος του ινστιτούτου μαζί με άλλους φορείς κύρους που ακολούθησαν. Ο αγώνας έτσι ξεκίνησε με γερές βάσεις, στόχο, όραμα και πρόγραμμα δράσης από τον πρώτο κιόλας χρόνο.

— Τι μερίδιο αντιστοιχεί ξεχωριστά σε οδηγούς, υποδομές και οχήματα για την εικόνα των δρόμων μας;
Για ποσοστό μεγαλύτερο του 90% των τροχαίων δυστυχημάτων ευθύνεται αποκλειστικά ή είναι συνυπεύθυνος ο άνθρωπος. Αυτό μας δείχνει ότι αν ο άνθρωπος είχε κάνει τις κατάλληλες ενέργειες τα περισσότερα θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Και βέβαια, η εικόνα στους δρόμους μας, με επιθετικές και παραβατικές συμπεριφορές, είναι κάτι που μας θλίβει και μας κινητοποιεί γιατί έχει αποδειχθεί και μέσα από έρευνες πως οι Έλληνες μπορούν να αλλάξουν, και αλλάζουν, κάτω από κατάλληλες συνθήκες.

Bασιλική Μυλωνά: Έκανε τη θλίψη όραμα Facebook Twitter
Αναλύοντας τα στοιχεία προκύπτει ότι το 2019 περισσότεροι από τους μισούς θανάτους από τροχαία στην Ελλάδα αφορούσαν σε ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζούς, οδηγούς ποδηλάτων και μοτοσικλετιστές).

— Θα αποτολμούσατε μια σύγκριση μεταξύ Δυτικής Ευρώπης και Ελλάδας όσον αφορά την οδική ασφάλεια;
Αναλύοντας τα στοιχεία για συγκεκριμένες ομάδες χρηστών του οδικού δικτύου, προκύπτει ότι το 2019 περισσότεροι από τους μισούς θανάτους από τροχαία στην Ελλάδα αφορούσαν σε ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζούς, οδηγούς ποδηλάτων και μοτοσικλετιστές). Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο από αυτό που παρατηρείται στην Ε.Ε. συνολικά. Ειδικά για τους μοτοσικλετιστές, το 2020 το ποσοστό των θανάτων μοτοσικλετιστών επί του συνόλου των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις έφτασε το 32,2% για την Ελλάδα, τοποθετώντας τη στην πρώτη θέση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Πέρα από τους μοτοσικλετιστές, έμφαση πρέπει να δοθεί και στην προστασία και βελτίωση των παρεχόμενων υποδομών για πεζούς και ποδηλάτες/-ισσες με στόχο την ασφάλειά τους αλλά και την προώθηση εναλλακτικών και πιο βιώσιμων τρόπων μετακίνησης.

— Περιγράψτε μας ορισμένες από τις εμβληματικότερες δράσεις του ΙΟΑΣ.
Οι καμπάνιες μας έχουν σκοπό να ενημερώσουν το κοινό για νέους ή λιγότερο γνωστούς κανόνες, να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με διάφορα προβλήματα ή να πείσουν τον πληθυσμό (ή κάποια υποομάδα του) να απέχει από επικίνδυνες συμπεριφορές και να υιοθετήσει άλλες, ασφαλείς, όταν κινείται στον δρόμο. Ορισμένες από τις σημαντικότερες δράσεις του ινστιτούτου είναι οι παρακάτω:

Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα
Ετήσια εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τις επιπτώσεις της κατανάλωσης αλκοόλ κατά την οδήγηση. 

Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας
Διοργανώνεται επί 15 συνεχή χρόνια σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) και με τη στήριξη πλήθους άλλων φορέων και οργανώσεων. 

Clean Up - Safety Days - «Καθαρές Πινακίδες - Ασφαλέστεροι Δρόμοι»
Εκστρατεία δράσης, ενημέρωσης και ενεργοποίησης πολιτών για την αποκατάσταση και βελτίωση πινακίδων οδικής σήμανσης που έχουν υποστεί βανδαλισμούς στην Αττική. 

«Pit Stop στην οδική ασφάλεια!»
Πρωτότυπη δράση ενημέρωσης που έχει ως στόχο να αφυπνίσει και να ενημερώσει τους οδηγούς σχετικά με βασικά σημεία ελέγχου του οχήματος αλλά και την αξία της πρόληψης.

Πανελλήνιος μαθητικός διαγωνισμός ψηφιακής δημιουργίας για την οδική ασφάλεια
Από το 2017 το ΙΟΑΣ συνδιοργανώνει, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, τον πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό ψηφιακής δημιουργίας για την οδική ασφάλεια «Οδική Ασφάλεια Παντού και Πάντα!». 

Bασιλική Μυλωνά: Έκανε τη θλίψη όραμα Facebook Twitter
Θα επιθυμούσα περισσότερη συμμετοχή στην ενίσχυση του έργου του ινστιτούτου από συγκεκριμένες δομές της πολιτείας, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη με αντίστοιχους οργανισμούς.

— Πώς θα χαρακτηρίζατε τη συμβολή των εθελοντών στις εκδηλώσεις του ΙΟΑΣ και πώς μπορεί να συνδράμει κάποιος στο έργο σας;
Στο δίκτυο των περισσότερων από 3.600 εθελοντών του ινστιτούτου είναι πολύ εύκολο να ενταχθεί όποιος πολίτης ενδιαφέρεται να προσφέρει στο όραμά μας «για έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα», επικοινωνώντας ηλεκτρονικά, μέσω της φόρμας που υπάρχει στην ιστοσελίδα μας www.ioas.gr είτε με τηλεφωνική επικοινωνία στο τμήμα διαχείρισης εθελοντών στο τηλέφωνο 210-8620150.

— Αποκαλύψτε μας μια ανεκπλήρωτη επιθυμία σας που θα βοηθούσε ώστε να μην τραυματίζονται και να μη χάνονται τόσες ζωές στους ελληνικούς δρόμους.
Θα επιθυμούσα περισσότερη συμμετοχή στην ενίσχυση του έργου του ινστιτούτου από συγκεκριμένες δομές της πολιτείας, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη με αντίστοιχους οργανισμούς. Αυτό, δυστυχώς, δεν συμβαίνει στον τόπο μας και η μέχρι σήμερα στήριξη και χρηματοδότηση του έργου μας βασίζεται μόνο στα μέλη μας, στον ιδιωτικό τομέα και στην προσφορά των εθελοντών μας. 

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι καινούργιο υπάρχει για τον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1;

Radio Lifo / Τι να κάνετε αν το παιδί σας νοσήσει από σακχαρώδη διαβήτη

Τι καινούργιο υπάρχει για τον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, που εμφανίζεται κυρίως στην παιδική και εφηβική ηλικία; H Τζούλη Αγοράκη συζητά με την Ελένη Φάκου, που ζει εδώ και τριάντα χρόνια με τη νόσο, και τον ψυχοθεραπευτή Γιώργο Καλιφρονά.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
To θρίλερ της εξαφάνισης των τριών κυνηγών στην Λαμία και τα σενάρια περί τρομοκρατίας

Αληθινά εγκλήματα / To θρίλερ της εξαφάνισης των τριών κυνηγών στη Λαμία και τα σενάρια περί τρομοκρατίας

O Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την υπόθεση της εξαφάνισης τριών κυνηγών από τα χωριά της Λοκρίδας και τα ανώνυμα τηλεφωνήματα με άρωμα τρομοκρατίας που συνέθεσαν το θρίλερ που παίχτηκε τον Αύγουστο του 2002 στις απόκρημνες πλαγιές της Οίτης στη Φθιώτιδα.
THE LIFO TEAM
Ευάγγελος Γκουντούφας: «Δεν είναι οι ανεμογεννήτριες η αιτία για τις πυρκαγιές»

Άκου την επιστήμη / «Δεν είναι οι ανεμογεννήτριες η αιτία για τις πυρκαγιές»

Γιατί αφού μάθαμε να ζούμε με τους σεισμούς, δεν έχουμε μάθει να ζούμε με τις φωτιές και τα ακραία φαινόμενα; Τελικά, καταστρέφουν ή όχι τα δάση οι αναδασώσεις; Ο γενικός διευθυντής Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος της Γενικής Γραμματείας Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Ευάγγελος Γκουντούφας εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ζίζεκ στα 75: «Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος»

Οπτική Γωνία / Ο Ζίζεκ στα 75: «Μην κοιτάς βαθιά μέσα σου, θα ανακαλύψεις μόνο σκατά»

«Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος» δηλώνει σε συνέντευξή του στον Telegraph ο διάσημος Σλοβένος φιλόσοφος, ο οποίος πιστεύει επίσης ότι είμαστε πλέον πολύ κοντά σε ένα είδος «ήπιου φασισμού», όπως γράφει στο νέο βιβλίο του.
THE LIFO TEAM
Είναι ο καρκίνος του μαστού μια αόρατη αναπηρία;

Ζούμε, ρε! / Είναι ο καρκίνος του μαστού μια αόρατη αναπηρία;

Πόσο εύκολα μπορεί τελικά να μιλήσει για το βίωμά της στους γύρω της μια γυναίκα που έχει περάσει καρκίνο του μαστού και τι ρόλο μπορεί να παίξει η συμμετοχή της σε μια θεατρική ομάδα στην εύρεση νέου νοήματος ζωής; Η σκηνοθέτιδα και ηθοποιός Αθηνά Παππά συζητά με τη Χρυσέλλα Λαγαρία και τον Θοδωρή Τσάτσο για τον καρκίνο του μαστού, το θέατρο και τη νέα της παράσταση «Η κουκούλα».
THE LIFO TEAM
To μυστήριο της δολοφονίας της πλούσιας Πλακιώτισσας Μοσχούλας Βάθη

Αληθινά εγκλήματα / To μυστήριο της δολοφονίας της Μοσχούλας, της πλούσιας Πλακιώτισσας

O Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται κάτω από ποιες συνθήκες βρέθηκε νεκρή έξω από την πόρτα του διαμερίσματός της στην Πλάκα η 73χρονη γυναίκα, μια υπόθεση που προκάλεσε αίσθηση τον Μάρτιο του 1989.
Φωτεινή Τσαλίκογλου: «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Άκου την επιστήμη / «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Ζούμε σε μια εποχή που κυνηγάμε την τελειότητα; Είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε μέσα στην απιστία; Και τι ρόλο παίζει στη ζωή μας ένα τραυματικό γεγονός; Η ομότιμη καθηγήτρια ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και συγγραφέας, Φωτεινή Τσαλίκογλου, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Σκολαρίκου: Μια δολοφονία, ένας αθώος στη φυλακή και το δικαστικό θρίλερ που ακολούθησε

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Σκολαρίκου: Μια δολοφονία, ένας αθώος στη φυλακή και ένα δικαστικό θρίλερ

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την εν ψυχρώ δολοφονία του 52χρονου Γιάννη Σκολαρίκου, διευθυντή του ΟΤΕ Παλαιού Φαλήρου, που, ένα χειμωνιάτικο πρωί σαν όλα τ’ άλλα, ξεκίνησε για τη δουλειά του και δεν έφτασε ποτέ.
THE LIFO TEAM
«Μαμά, κάποιοι ανέβασαν γυμνή φωτογραφία μου στα σόσιαλ»

Podcast / «Μαμά, κάποιοι ανέβασαν γυμνή φωτό μου στα σόσιαλ»

Τι κάνεις όταν κυκλοφορεί γυμνή φωτογραφία του παιδιού σου στο διαδίκτυο; Ποια είναι τα βήματα για να σταματήσεις κάτι που τρέχει πιο γρήγορα κι από φωτιά σε πευκόδασος; Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με τον αστυνόμο Χαράλαμπο Καρρά και τον ψυχολόγο Γιώργο Νάκο της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Τρώμε έντομα και δεν το γνωρίζουμε;

Radio Lifo / Τρώμε έντομα και δεν το γνωρίζουμε;

Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Αντώνη Τσαγκαράκη, επίκουρο καθηγητή Γεωργικής και Παραγωγικής Εντομολογίας στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τα έντομα που έχουν εγκριθεί από την Κομισιόν ως τρόφιμα, καθώς και για τους λόγους πίσω από αυτή την απόφαση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Χριστόφορος Χαραλαμπάκης: «Σήμερα στην Αθήνα μιλιούνται περίπου 120 γλώσσες»

Άκου την επιστήμη / «Στη σημερινή Αθήνα μιλιούνται περίπου 120 γλώσσες»

Είναι η ελληνική γλώσσα η αρχαιότερη της Ευρώπης; Υπάρχουν χυδαίες λέξεις ή χυδαίες σκέψεις; Και γιατί το σχολείο αναπαράγει τον κακό μας εαυτό; Ο καταξιωμένος γλωσσολόγος και ακαδημαϊκός, Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Νικολαΐδη - Καλαθάκη: Το θρίλερ της διπλής εξαφάνισης στο Σέσι Γραμματικού

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Νικολαΐδη - Καλαθάκη: Το θρίλερ της διπλής εξαφάνισης στο Σέσι Γραμματικού

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται μια υπόθεση που έγινε γνωστή από τα μέσα ενημέρωσης στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και η οποία παρέμεινε για πολλά χρόνια στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας.
THE LIFO TEAM