Τέλεια ομορφιά: Δολοφονώντας την αυτοπεποίθηση νεαρών κοριτσιών

Τέλεια ομορφιά: Δολοφονώντας την αυτοπεποίθηση νεαρών κοριτσιών Facebook Twitter
Στα hashtags #youareamazing και #girlsattitudes πολύ συχνά καταφθάνουν προσωπικές ιστορίες κοριτσιών με ισοπεδωμένη αυτοπεποίθηση και υψηλά επίπεδα άγχους
0

Δεν χρειαζόταν μία νέα έρευνα ούτε μερικές οργισμένες φεμινιστικές παρεμβάσεις για να γίνει σαφές ότι ο τρόπος με τον οποίο επιβάλλονται - μέσω των media, κυρίως - τα πρότυπα ομορφιάς, όχι απλώς αποσυντονίζουν τις νεαρές γυναίκες, αλλά ισοπεδώνουν την αυτοπεποίθηση τους για πάντα. 

Χρειάζονταν, όμως, μερικά συντριπτικά ποσοστά για το πώς αισθάνονται κορίτσια - απ' όλα τα ηλικιακά στρώματα - απέναντι στα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς, από τα οποία βάλλονται καθημερινά, για να γίνει αντιληπτός ο πόλεμος που οι βιομηχανίες μόδας και ομορφιάς έχουν ανοίξει εναντίον του γυναικείου ψυχισμού και εκατομμυρίων υπό διαμόρφωση ακόμη προσωπικοτήτων. 

Σύμφωνα με την έρευνα του "Girlguiding", οργανισμού για τα δικαιώματα των γυναικών και της πολιτικά ορθής καθοδήγησης των κοριτσιών - ήδη από τα σχολικά χρόνια - μόνο στη Βρετανία ένα 61% των νεαρών γυναικών, ηλικίας από 7 έως 21 ετών είναι ικανοποιημένο από την εξωτερική του εμφάνιση, ποσοστό που το 2011 βρισκόταν στο 73%... Το τρομακτικό, όπως αναφέρουν οι συντάκτες της έρευνας, είναι ότι απ' όλο και μικρότερη ηλικία τα κορίτσια τείνουν, όχι απλώς να ενδιαφέρονται, αλλά να ανησυχούν για θέματα βάρους, μικρο-ατέλειες στο πρόσωπο και οτιδήποτε θα μπορούσε να χαρακτηριστεί όχι απλώς διαφορετικό, αλλά εκτός πλαισίου των σύγχρονων προτύπων ομορφιάς.

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο κορίτσια και νεαρές γυναίκες επηρεάζονται σε ανησυχητικό βαθμό από το επιθετικό marketing περί τέλειου σώματος, τέλειου προσώπου, τέλειου χαμόγελου, τέλειου look.

Σύμφωνα με την Becky Hewitt, διευθύντρια του "Girlguiding" το πιο σοκαριστικό που προέκυψε από τις απαντήσεις περισσότερων από 1600 κοριτσιών και νεαρών γυναικών ήταν το άγχος για την κριτική που μπορεί να επισύρει το ίδιο τους το σώμα - κυρίως μέσω των social media, καθώς και το ότι 10χρονα κορίτσια, σε ποσοστό 38% εμφανίζονταν πεπεισμένα ή ότι είναι άσχημα ή ότι δεν είναι αρκετά όμορφα, ώστε να αξίζουν αγάπης και προσοχής... 

Ακόμη χειρότερα, ένα 35% ήδη από αυτή την ηλικία εμφανιζόταν να ασπάζεται την άποψη ότι οι γυναίκες κρίνονται κυρίως από την εμφάνιση και όχι από τις ικανότητες τους, ενώ ένα 23% δήλωνε την ανάγκη του όχι να σπουδάσει ή να διακριθεί σε αυτό που αγαπά να κάνει, αλλά να είναι τέλειο σε ό,τι αφορά την εξωτερική του εμφάνιση. 

Αν αυτό πιστεύει ένα κορίτσι στα 10, μέχρι τα 21 τα ποσοστά σε αντίστοιχα ερωτήματα εκτοξεύονται. Για την ακρίβεια, ένα 80% γυναικών ηλικίας 14-21 ετών εμφανίστηκε βέβαιο ότι η εμφάνιση όχι απλώς μετράει, αλλά ισοπεδώνει τις υπόλοιπες ικανότητες, ένα 66% δεν αισθάνεται αρκετά όμορφο, ενώ συντριπτικό 93%, θεωρεί ότι σε προσωπικό επίπεδο θα κριθεί από το σέξι παρουσιαστικό και όχι από τις ικανότητες του...

Κατά την Hewitt, όμως, τα αποτελέσματα της φετινής έρευνας δεν αφορούν μόνο τις νεαρές Bρετανίδες, αλλά δείχνουν ότι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο κορίτσια και νεαρές γυναίκες επηρεάζονται σε ανησυχητικό βαθμό από το επιθετικό marketing περί τέλειου σώματος, τέλειου προσώπου, τέλειου χαμόγελου, τέλειου look. Τα μηνύματα που έρχονται μέσω των social media από χώρες, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, κ.α., είναι απογοητευτικά, καθώς στα hashtags #youareamazing και #girlsattitudes πολύ συχνά καταφθάνουν προσωπικές ιστορίες κοριτσιών με ισοπεδωμένη αυτοπεποίθηση και υψηλά επίπεδα άγχους: σε πολλές από αυτές τις ιστορίες, κορίτσια κάθε ηλικίας δηλώνουν απρόθυμα - κάποτε και φοβισμένα - να κοινωνικοποιηθούν, να φορέσουν τα αγαπημένα τους ρούχα ή ακόμη και να πάρουν τον λόγο μέσα στη σχολική τάξη... 

Σύμφωνα με την δρ Carole Easton, κλινική ψυχολόγο και επικεφαλής προγραμμάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο που προάγουν την ψυχική υγεία και τη γυναικεία αυτοπεποίθηση όλο αυτό που αποτυπώνεται τόσο στην έρευνα όσο και μέσα από τις προσωπικές ιστορίες των κοριτσιών είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί πανευρωπαϊκά. "Σε διαφορετική περίπτωση θα συνεχίσουμε να βλέπουμε γυναίκες με χαμηλή ποιότητα ζωής, χαμηλή αυτοπεποίθηση και ανησυχίες που καταστρέφουν ένα υγιές μέλλον σε επαγγελματικό, κοινωνικό και προσωπικό επίπεδο", δηλώνει χαρακτηριστικά. 

Με στοιχεία από BBC, The Atlantic 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Ψυχή & Σώμα / Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Γιατί αυξάνεται ο αριθμός των γυναικών που επιλέγουν την κατάψυξη ωαρίων; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον γυναικολόγο Γιώργο Μακρή, διευθυντή της Γυναικολογικής Κλινικής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, ο οποίος αναλύει τους πιθανούς κινδύνους της κρυοσυντήρησης ωαρίων, τις ηλικίες στις οποίες η διαδικασία δεν είναι ενδεδειγμένη, καθώς και τον λόγο που αυτή η μέθοδος έχει εξελιχθεί σε μια διαδεδομένη «μόδα» τα τελευταία χρόνια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Ψυχή & Σώμα / Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Γιατί υπάρχει αυτή η εικόνα της εξουθενωμένης μητέρας που βάζει τα παιδιά της για ύπνο και με το που εκείνα κοιμούνται τρέχει και βάζει ένα μεγάλο ποτήρι κρασί και το πίνει όλο, σχεδόν μονορούφι, στην υγειά των αντοχών της; Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την συγγραφέα Γιούλη Ψαρράκη για τη μητρότητα και την κατανάλωση αλκοόλ.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Ψυχή & Σώμα / Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Τι σημαίνει η ακμή για έναν έφηβο; Γιατί εμφανίζεται; Είναι κληρονομική; Υπάρχουν πια δραστικές θεραπείες; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη δερματολόγο Μάργκη Καπελλάρη για τις σύγχρονες μεθόδους καταπολέμησης της ακμής, η οποία δεν ταλαιπωρεί μόνο τους εφήβους, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες.
THE LIFO TEAM
Οι ψυχεδελικές θεραπείες ξανά στο προσκήνιο

Explainer / Ψυχεδελικές θεραπείες: Τι ξέρουμε τώρα

Μπορούν οι ψυχεδελικές ουσίες να προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία για ψυχικές παθήσεις όπως η κατάθλιψη και το PTSD; Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τις ιαματικές τους ιδιότητες; Ποια είναι τα νομικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ευρεία χρήση τους στην ιατρική;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο»: Το μήνυμα της υπερβολής και η «ευγονική» του Τραμπ

Υγεία & Σώμα / Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο» και η «ευγονική» του Τραμπ

Τη στιγμή που επικρατεί η τάση για ένα «φυσικό» λουκ, όπου οι αισθητικές παρεμβάσεις είναι όσο το δυνατόν πιο αόρατες, το λουκ του Μαρ-α-Λάγκο, με το υπερβολικό botox, τα ορατά fillers προσώπου και το ακραίο μαύρισμα, υποστηρίζει την υπερβολή ως στοιχείο ταυτότητας.
THE LIFO TEAM
Ψυχική υγεία των εργαζομένων: Το νέο success metric για τους οργανισμούς

Υγεία & Σώμα / Ψυχική υγεία και εργασία: Ο νέος δείκτης μέτρησης επιτυχίας για τους οργανισμούς

Γιατί το μέλλον ανήκει στους οργανισμούς που αντιλαμβάνονται και κατανοούν ότι η επιτυχία δεν είναι μόνο οι αριθμοί αλλά και οι άνθρωποι που την κάνουν πραγματικότητα και επενδύουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΟΥΝΤΑ, CHAIRWOMAN & CEO ΤΗΣ HELLAS EAP
Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Ψυχή & Σώμα / Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την Ελίζα Γερολυμάτου, μια τολμηρή γυναίκα που αψήφησε την εμπειρία του ορμονοεξαρτώμενου καρκίνου και την έλλειψη ωαρίων, ακολουθώντας την εσωτερική της φωνή που της έλεγε πως ήθελε να γίνει μητέρα. Παρά τις αντιξοότητες, απέκτησε ένα παιδί με έναν άνθρωπο που θαύμαζε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γιατί όλοι ξετρελαίνονται με το πάντελ;

Υγεία & Σώμα / Πάντελ: Το άθλημα με την παράξενη ρακέτα που πωρώνει τους Αθηναίους

«Το πιο ωραίο είναι ότι το παιχνίδι είναι πάντα τόσο έντονο που σε απορροφά, για μιάμιση ώρα το μόνο που έχει σημασία είναι πού πάει το κίτρινο μπαλάκι, πράγμα που σε βοηθάει πολύ να αποφορτιστείς»
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Κοκέτα / Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Τα πάντα ώστε τα πράγματα να μπουν σ’ ένα κουτί και το κλειστό κύκλωμα «ομορφιά - κατανάλωση - εκτόνωση» να διατηρηθεί ακέραιο, να μην υπάρχει τίποτα το καινούργιο, τίποτα το έντονο Ή το εκπληκτικό, παρά μόνο η ίδια Διαφορά παντού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί γίνεται τόσος ντόρος με το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Ψυχή & Σώμα / Γιατί γίνεται τόσος ντόρος γύρω από το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Τι συμβαίνει με τα τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών στο έντερό μας; Πώς αλληλεπιδρούν με τη διατροφή μας –ενισχύοντας ή διαταράσσοντάς την– και τι σημαίνει αυτό για την υγεία μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη Μαντώ Κυριακού, καθηγήτρια Μικροβιολογίας, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Υγεία & Σώμα / Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Η Νικόλ Ντεντόν υπήρξε για μια δεκαετία επικεφαλής μιας αυτοκρατορίας κέντρων ευεξίας που μετέτρεπε τη σεξουαλική διέγερση σε πρακτική διαλογισμού. Τώρα αντιμετωπίζει την κατηγορία της εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην εταιρεία που ίδρυσε.
THE LIFO TEAM
Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Ζωή στα καλύτερά της / Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Mια συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της διατροφής και της γυμναστικής με τον αθλητικό επιστήμονα Γιάννη Κωτσή, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
THE LIFO TEAM