Είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα πανάκεια;

Είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα πανάκεια; Facebook Twitter
2

Έχεις δικαίωμα ψήφου, σπουδών, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Το σπίτι σου θεωρείται άσυλο, το αυτοκίνητό σου επίσης. Είσαι ελεύθερος να πεις ό,τι σου κατέβει, κυκλοφορείς παντού, ντύνεσαι, φέρεσαι, ερωτεύεσαι όπως γουστάρεις (ή περίπου). Όσο κι αν θεωρείς αυτά τα δικαιώματα, όπως και πολλά άλλα, που απορρέουν από την ανθρώπινη ιδιότητά σου αυτονόητα, ουσιαστικά πρόκειται για κατακτήσεις μερικών μόλις δεκαετιών, οι περισσότερες από τις οποίες απαίτησαν σκληρούς κοινωνικούς αγώνες, ενώ γίνονται απειλούμενο είδος σε καταστάσεις βαθιάς ύφεσης, παρατεταμένης κοινωνικής αστάθειας και αυταρχικών πολιτικών σαν αυτές που βιώνουμε.

 

Μπορεί η υπεράσπιση και η διεύρυνσή τους να είναι ζητούμενο στη χώρα μας, είναι όμως τα ανθρώπινα δικαιώματα πανάκεια;

 

Όσο λιγότερο προνομιούχος είσαι, τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεσαι πόσο «τσεκούρι» έχει πέσει σε δικαιώματα κι ελευθερίες τα τελευταία χρόνια. Υγεία, εκπαίδευση, εργασία, στέγαση, απολυμένοι, άνεργοι, «μαύροι» εργαζόμενοι, συνταξιούχοι, μετανάστες, είναι ανάμεσα στις κοινωνικές ομάδες που στοχοποιήθηκαν πιο πολύ. Τον Σεπτέμβριο έξι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν ερώτηση στην Κομισιόν για προσβολή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα εξαιτίας της άγριας λιτότητας – δικαιώματα που προστατεύονται από μια σειρά διεθνείς συμβάσεις και την ίδια τη Χάρτα Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε. Ο αρμόδιος επίτροπος Κατάινεν απάντησε ότι τα μέτρα δεν υπάγονται στο Ενωσιακό Δίκαιο, όντας συμφωνίες μεταξύ της χώρας και των δανειστών της, επικαλέστηκε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κι έριξε το «μπαλάκι» πίσω στην ελληνική κυβέρνηση (σωθήκαμε). Κοντολογίς, από δικαιωματική άποψη, η Χάρτα ισχύει όποτε μας βολεύει. Είναι καλή για να την κουνάμε επιτιμητικά σε κάναν τριτοκοσμικό δικτάτορα, σφυράμε αδιάφορα όμως όταν ο «εχθρός» είναι... εσωτερικός.

Είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα πανάκεια; Facebook Twitter
Προτού, λοιπόν, διασφαλίσουμε τα υπάρχοντα δικαιώματα, προτού διεκδικήσουμε ακόμα περισσότερα, ας αναρωτηθούμε πόσο χώρο, αλήθεια, αφήνουμε στον διπλανό μας να υπάρχει...


Και ενώ το σύνθημα «έχουμε χούντα» ακούγεται εξωφρενικά ανιστόρητο, εφόσον μάλιστα τα πολιτικά μας δικαιώματα παραμένουν ακέραια (άσχετα πόσο πραγματικό αντίκρισμα έχουν), η πραγματικότητα λέει ότι στον τομέα των κοινωνικών, τουλάχιστον, δικαιωμάτων συναγωνιζόμαστε τυραννικά καθεστώτα: «Θέματα όπως άθλιες συνθήκες κράτησης, αφόρητη καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης, αστυνομική αυθαιρεσία, εργασιακή εκμετάλλευση, έχουν γίνει δυστυχώς ρουτίνα» λέει σχετικά ο Χρήστος Ηλιάδης, πολιτικός επιστήμονας της ΕΕΔΑΠ, του παλιότερου δικαιωματικού σωματείου στην Ελλάδα (έτος ίδρ. 1936). Αν πάμε κιόλας σε πιο «σύγχρονα» δικαιώματα (σύμφωνο/γάμος ομοφυλοφίλων, ιατρικό απόρρητο, καύση νεκρών, δικαιώματα ΑμεΑ, ίδρυση αλλόδοξων λατρευτικών χώρων κ.ά.), πιάνουμε «πάτο» κανονικά! «Λιτότητα και δικαιώματα δεν συμβαδίζουν, όπως άλλωστε πιστοποιούν πλήθος εκθέσεις έγκυρων νομικών αλλά και διεθνών οργανισμών... Στη δυσμενέστερη θέση βρίσκονται οι πλέον ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως ηλικιωμένοι, ΑμεΑ, πρόσφυγες, lgbt, φυλακισμένοι, μειονοτικοί, εκεί δηλαδή όπου κρίνεται η ποιότητα μιας δημοκρατικής Πολιτείας» αναφέρει ο Νάσος Θεοδωρίδης, διευθυντής της ΜΚΟ «Αντιγόνη», που επικεντρώνεται σε θέματα ρατσισμού, οικολογίας και μη βίας. Από το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας, πάλι, πληροφορούμαστε ότι η πλειονότητα των καταγγελιών που «τρέχουν» αφορά περιπτώσεις αστυνομικής βίας και ατιμωρησίας καθώς κι εγκλήματα ρατσιστικού μίσους.


Μπορεί η υπεράσπιση και η διεύρυνσή τους να είναι ζητούμενο στη χώρα μας, είναι όμως τα ανθρώπινα δικαιώματα πανάκεια;

Ας ξεκαθαριστεί, καταρχάς, ότι, κόντρα στις αμφισβητήσεις τους, τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν είναι προνόμια ούτε πολυτέλειες αλλά θεμελιώδεις ηθικές αρχές που σου επιτρέπουν «να είσαι, να κάνεις και να έχεις». Είναι πρότυπα συμπεριφοράς που βασίζονται στον σεβασμό και την αξιοπρέπεια του ατόμου, αντιπροσωπεύοντας αξίες κι ελευθερίες οικουμενικές. «Η υποκρισία που επιδεικνύουν ισχυρές χώρες, κάνοντας εργαλειακή –συχνά και επιλεκτική– χρήση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώ ταυτόχρονα τα καταπατούν στο εσωτερικό τους, δεν τα ακυρώνει διόλου, εφόσον αποτελούν συστατικά στοιχεία τόσο της ιδιότητας του πολίτη όσο και της ανθρώπινης υπόστασης καθαυτής» υπογραμμίζει ο Νάσος Θεοδωρίδης. Άρα «η υπεράσπισή τους δεν είναι ημίμετρο αλλά πραγματικός μοχλός αλλαγής των οικονομικοκοινωνικών συνθηκών. Είναι, ουσιαστικά, η θεσμική παγίωση αποτελεσματικών διεκδικήσεων... Έπειτα, ας μη συγχέουμε τα "κεκτημένα" με τα πραγματικά δικαιώματα, δεν συμπίπτουν πάντα. Ανταγωνιστικές θεωρήσεις σχετικά με τα τελευταία, τώρα, βεβαίως και υπάρχουν, αυτό όμως ακριβώς κάνει τον δικαιωματικό αγώνα μια διαρκή υπόθεση» συμπεραίνει ο Χρήστος Ηλιάδης, διευκρινίζοντας ότι δεν φταίει μόνο το «σύστημα», καθώς «ιδιωτικές επιχειρήσεις, μικροεργοδότες, ακόμη και ο "ρατσισμός της διπλανής πόρτας" στερούν από πολλούς ανθρώπους την πρόσβαση σε βασικά δικαιώματα». Κι έχει απόλυτο δίκιο, γιατί εκεί έξω, στην καθημερινή ζωή, παίζεται το πρώτο δικαιωματικό «στοίχημα». Προτού, λοιπόν, διασφαλίσουμε τα υπάρχοντα δικαιώματα, προτού διεκδικήσουμε ακόμα περισσότερα, ας αναρωτηθούμε πόσο χώρο, αλήθεια, αφήνουμε στον διπλανό μας να υπάρχει.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Ο ελληνικός ρατσισμός / Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα και το αντίκτυπό της σε Έλληνες κι Αλβανούς μέσα από τη συγκινητική αυτοβιογραφία του Φατός Ρόσα «Εγώ, ο Λαθρομετανάστης» (εκδ. Ελεύθερος Τύπος), μια μαρτυρία δυνατή που καθηλώνει με την παραστατικότητα, την αμεσότητα και την ευστοχία της
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Casus Belli / Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Η αθωωτική απόφαση των δεκαοκτώ αστυνομικών που κατηγορούνταν για βιαιότητες κατά την επιχείρηση εκκένωσης της κατειλημμένης πλατείας Συντάγματος τον Ιούλιο του ’11 δεν εξέπληξε κανέναν και απογοήτευσε όποιον τυχόν έλπιζε σε ένα νέο ύφος και ήθος από πλευράς εξουσίας
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Casus Belli / Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Κάθε άνθρωπος που δίκαια διασώζεται από τα νύχια ενός συστήματος εξουσίας βαθιά διεφθαρμένου, αυταρχικού κι ανάλγητου είναι κέρδος για την κοινωνία, αλλά τι θα συμβεί αν στην περίπτωσή της Ηριάννας και του Περικλή βρεθούν κάποιοι λιγότερο νέοι και ωραίοι;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Casus Belli / Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Το παλιομοδίτικο, δασκαλίστικο κήρυγμα του εκνευρισμένου Γάλλου προέδρου σε νεαρό σπουδαστή που τάχα τον ειρωνεύτηκε αντικατοπτρίζουν απόλυτα το ύφος, το ήθος αλλά και τους μύχιους φόβους της εξουσίας σήμερα διεθνώς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Casus Belli / Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Σκέψεις σχετικά με το επίμαχο νομοσχέδιο αναδοχής για τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με αφορμή την 6η Γιορτή Οικογενειών Ουράνιο Τόξο στην Ακαδημία Πλάτωνος
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Casus Belli / Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Από την κεντρική Αφρική ως την Αραβική χερσόνησο, από την Άπω ως τη Μέση Ανατολή κι από τον Καύκασο ίσαμε τη «δικιά μας» γειτονιά μυρίζει μπαρούτι. Πόσο πιθανός είναι άραγε ένας μεγάλος, τοπικός ή και παγκόσμιος πόλεμος και τι μορφή θα έχει; Κι αν έχει ήδη ξεκινήσει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Αρχείο / Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Κρίνουν άραγε οι δικαστές τους κατηγορούμενους για πολιτική βία και τρομοκρατικές ενέργειες ισότιμα κι αντικειμενικά ή ανάλογα, εν πολλοίς, με την ιδεολογική τους προέλευση; Δύο ευαισθητοποιημένοι στα κοινά δικηγόροι και ο πρώην γ.γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καταθέτουν την άποψή τους
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Casus Belli / Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Ο Τσίπρας έχει επίσης βέβαια κάνει μεγάλες γκάφες, όμως ο Κυριάκος που πλασάρεται ως πιο σπουδαγμένος, πιο εκλεπτυσμένος και πιο σοβαρός τερματίζει το «γκαφόμετρο»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Casus Belli / Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Το να εξοπλίζεις ένα καθεστώς όπως το (θεωρητικά σύμμαχο) σαουδαραβικό, που εμπλέκεται σε εγκλήματα πολέμου στην Υεμένη, είναι κραυγαλέα ανήθικο, έστω κι αν αποδειχθεί καθ΄όλα νόμιμο
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Casus Belli / Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Οι εννέα ομοφυλόφιλοι πολίτες που μήνυσαν τον Καλαβρύτων Αμβρόσιο για κατάχρηση εκκλησιαστικού αξιώματος καθώς και δημόσια υποκίνηση βίας και μίσους ευελπιστούν σε μια καταδίκη-ανάχωμα στον μισαλλόδοξο λόγο που συχνά διατυπώνουν με περισσή χολή όχι μόνο κάποιοι αφιονισμένοι ρασοφόροι αλλά και η ίδια η επίσημη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Στήλες / Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Η «κλεμμένη» σημαία, το φασιστικό χτύπημα, η προπαγάνδα του ψέματος και μια πρωθυπουργική πρωτοβουλία που θα ήταν θαυμάσια αν είχε την ανάλογη συνέχεια και συνέπεια
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ
Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Στήλες / Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Μερικές ενδεχομένως ανόσιες σκέψεις πάνω στην ερωτική επιθυμία -από την αθωότερη ως την απεχθέστερη εκδοχή της- καθώς και τις κοινωνικές νόρμες με αφορμή το πρόσφατο «Χόλιγουντγκεϊτ»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
"Άθλιες συνθήκες κράτησης (σε 10 τετραγωνικά 20 άνθρωποι), αφόρητη καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης,σύμφωνο/γάμος ομοφυλοφίλων, ιατρικό απόρρητο, καύση νεκρών, δικαιώματα ΑμεΑ, ίδρυση αλλόδοξων λατρευτικών χώρων" τίποτα από αυτά δεν υπήρχε όταν έρεε το μαρούλι. Αφού το ξέρετε, τι τα ρίχνετε όλα στην πολιτική της λιτότητας; Είναι κεϋνσιανή πολιτική πανάκεια;