Μια αλληγορία της διαδοχής των Tudor. O βασιλιάς Ερρίκος Η΄ της Αγγλίας με την οικογενειά του, έργο αγνώστου ζωγράφου (c.1590). Βλ. The Ringing Isle.blogspot.
"Στο κέντρο του πίνακα απεικονίζεται ο βασιλιάς Ερρίκος Η' καθισμένος στο θρόνο του. Στο ένα χέρι του κρατά το σκήπτρο του και στο άλλο το ξίφος της δικαιοσύνης. Δεξιά, στέκονται ο βασιλιάς Φίλιππος Β΄ της Ισπανίας με τη γυναίκα του Μαρία Α΄της Αγγλίας, έχοντας πίσω τους τον Άρη, τον θεό του πολέμου. Αριστερά, η Ελισάβετ κρατά το χέρι της Ειρήνης που συνοδεύεται από την Αφθονία. Στη σκιά των δύο αδερφών του, ο πρίγκιπας Εδουάρδος γονατίζει για να λάβει από τον πατέρα του το υπερμεγέθες ξίφος της δικαιοσύνης. Το έργο δημιουργήθηκε κατόπιν παραγγελίας της Ελισάβετ για να το προσφέρει στον Sir Francis Walsingham." (The Ringing Isle.blogspot. Blog on 15th and 16th century Britain, with posts on monarchs, people of interest, key events and life in Britain at this time. ).
Οι αδερφές Amalia von Kleve (αριστ.) και Anna von Kleve σε δύο προσωπογραφίες του Χανς Χόλμπαϊν του Νεότερου. Σε μία από της δύο -όποια θα διάλεγε ο βασιλιάς Ερρίκος Η΄ της Αγγλίας- επρόκειτο να πέσει ο κλήρος του βασιλικού γάμου. Bλ. Wikimedia Commons.
"Ο καλλιτέχνης Χανς Χολμπάιν ο Νεότερος κλήθηκε να ζωγραφίσει πορτραίτα της Άννας και της νεότερης αδερφής της, Αμέλια, κάθε μία από τις οποίες θεωρούσε ο Ερρίκος πιθανή ως τέταρτη σύζυγο του. Ο Ερρίκος ζήτησε από τον καλλιτέχνη να είναι όσο το δυνατόν πιο ακριβής και να μην κολακεύσει τις αδελφές. Οι δύο εκδοχές του πορτραίτου του Χολμπάιν είναι στο Λούβρο, στο Παρίσι, και στο Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου στο Λονδίνο. Οι διαπραγματεύσεις με την Αυλή της Κλεβ εξελίσσονταν ομαλά τον Μάρτιο του 1539. Ο Κρόμγουελλ επέβλεψε τις συνομιλίες και στις 4 Οκτωβρίου του ίδιου έτους υπογράφτηκε ένα γαμήλιο σύμφωνο. Ενώ ο Ερρίκος εκτιμούσε την εκπαίδευση και την πνευματική αναζήτηση στις γυναίκες, η Άννα στερούνταν αυτών από την ανατροφή της· δεν έλαβε επίσημη εκπαίδευση σαν παιδί, και αντί να δύναται να τραγουδά ή να παίζει ένα όργανο, ήταν επιδέξια στην ραπτική, και αρεσκόταν να παίζει χαρτοπαίγνια. Είχε μάθει να διαβάζει και να γράφει, αλλά μόνο στα Γερμανικά. Παρόλα αυτά, η Άννα θεωρούνταν ευγενής, ενάρετη, και πειθήνια, αξίες που την έκαναν μια κατάλληλη υποψήφια σύζυγο για τον Ερρίκο. Η Άννα περιγράφηκε από τον Γάλλο πρέσβη, Σαρλ ντε Μαριγιάκ (Charles de Marillac), ως ψηλή και αδύνατη, "μέτριας ομορφιάς, και με σίγουρη και αποφασιστική εμφάνιση".[4] Ήταν σκουρομάλλα, με μια αρκετά μελαψή χροιά, εμφανιζόταν επίσημη για τα Αγγλικά δεδομένα, και έδειχνε μεγαλύτερη από την ηλικία της.
Ο Ερρίκος ήταν ανυπόμονος να δει την μελλοντική του νύφη. Πήγε να την συναντήσει στο Ρότσεστερ καθώς αυτή ερχόταν προς το Λονδίνο και απογοητεύτηκε αμέσως. Ένιωσε ότι είχε παραπλανηθεί, καθώς όλοι είχαν επαινέσει τις χάρες της Άννας: "Δεν είναι τόσο όμορφη όσο την περιγράφουν", παραπονέθηκε.[6] Ο Ερρίκος πίεσε τον Κρόμγουελ να βρει ένα νόμιμο τρόπο να αποφύγει τον γάμο αλλά, σε αυτό το σημείο, το να πράξουν έτσι θα ήταν αδύνατο χωρίς να διακινδυνεύσουν την πολύτιμη συμμαχία με τους Γερμανούς.
Παρά τους προφορικούς δισταγμούς του Ερρίκου, ο γάμος τους τελέσθηκε στις 6 Ιανουαρίου 1540 στο βασιλικό Παλάτι της Πλακεντίας στο Γκρήνουιτς από τον Αρχιεπίσκοπο του Κάντερμπέρι Τόμας Κράνμερ. Η φράση "ο Θεός ας με στείλει για να μείνω" χαράχτηκε γύρω από το γαμήλιο δαχτυλίδι της Άννας. Αμέσως μετά την άφιξη της στην Αγγλία, η Άννα μεταστράφηκε στον Ρωμαιοκαθολικισμό, κάτι που ο Ερρίκος περίμενε.[7]Η πρώτη νύχτα του ζεύγους ως σύζυγοι δεν ήταν χαρούμενη. Ο Ερρίκος εμπιστεύτηκε στον Κρόμγουελ ότι δεν είχε ολοκληρώσει το γάμο, λέγοντας, "Δεν μου άρεσε πολύ πριν, αλλά τώρα δεν μου αρέσει ακόμη περισσότερο".[8] Η Άννα διατάχθηκε να εγκαταλείψει την Αυλή στις 24 Ιουνίου, και στις 6 Ιουλίου πληροφορήθηκε την απόφαση του συζύγου της να αναθεωρήσει το γάμο. Λίγο μετά, ζητήθηκε από την Άννα να συναινέσει σε μια ακύρωση του γάμου, και εκείνη συμφώνησε. Ο γάμος ακυρώθηκε στις 9 Ιουλίου 1540, με τη δικαιολογία της μη ολοκλήρωσης και του προσυμβολαίου της με τον Φραγκίσκο της Λωραίννης" (Wikipedia).
Αριστ., προσωπογραφία του βασιλιά Ερρίκου Η΄ της Αγγλίας από τον Hans Holbein. © Galleria Nazionale di Arte Antica, Rome. Βλ. luminarium.org. Δεξ., ο Ερρίκος Η' σε σχέδιο που αποδίδεται στον Hans Holbein. Βλ. luminarium.org.
Τhe Whitehall Mural (1667). Αντίγραφο από τον φλαμανδοό ζωγράφο Remigius van Leemput παλαιότερου έργου του Holbein που καταστράφηκε. © The Royal Collection. Hampton Court Palace. Βλ. luminarium.org.
σχόλια