Ποια είναι η ιδέα πίσω από τη λίστα;
Σίγουρα δεν θέλαμε να δημιουργήσουμε κανενός είδους κανόνα. Η λογική κάθε λίστας βρίσκεται ανάμεσα στο παιχνίδι και το έναυσμα για γόνιμες συζητήσεις γύρω από τα βιβλία και τους συγγραφείς. Η έρευνά μας έχει εμπνευστεί από τις πολύ πιο φιλόδοξες έρευνες της Νορβηγικής Λέσχης Βιβλίου για τα 100 καλύτερα βιβλία όλων των εποχών (2002) και της γαλλικής εφημερίδας «LeMonde» σε συνεργασία με το βιβλιοπωλείο Fnac για τα καλύτερα βιβλία του 20ού αιώνα (1999).
Πώς ήταν η διαδικασία;
Ζητήσαμε από 120 Έλληνες συγγραφείς να επιλέξουν 20 βιβλία που αξιολογεί ο καθένας ως τα καλύτερα, σύμφωνα πάντα με τις αναγνωστικές προτιμήσεις τους, την κρίση τους για την επιρροή που άσκησαν ή άλλα κριτήρια που καθορίζουν τις επιλογές τους. Στα βιβλία αυτά μπορούσαν να περιλαμβάνονται τίτλοι πεζογραφίας, μυθιστορήματα ή διηγήματα, ποιητικές συλλογές (μεμονωμένες, συγκεντρωτικές ή άπαντα) και θεατρικά έργα. Οι συγγραφείς που συμμετείχαν ήταν καταξιωμένοι τόσο από την κριτική όσο και από τους αναγνώστες, αλλά δώσαμε φωνή και σε αρκετούς νεότερους με αξιόλογο συγγραφικό έργο.
Τι είδους συμπεράσματα βγάλατε από την έρευνα;
Αρκετοί συγγραφείς, όπως θα δείτε και από τις προτιμήσεις ξεχωριστά του καθενός, οι οποίες και θα δημοσιευτούν, επέλεξαν συνειδητά να μη βάλουν στις επιλογές τους βιβλία των τελευταίων 30 χρόνων, και ειδικά ζώντων συναδέλφων τους. Κινήθηκαν σε πιο «σίγουρες» επιλογές. Επίσης, πιστεύω ότι καταρρίπτεται και το «οι νέοι Έλληνες συγγραφείς δεν διαβάζουν Έλληνες». Οι νεότεροι συγγραφείς ξαφνιάζουν τόσο με τους επί της ουσίας ψαγμένους τίτλους όσο και με τη γενναιοδωρία των επιλογών τους. Όπως και να έχει, η έρευνα για τα 100 καλύτερα βιβλία αποτελεί εργαλείο επάνω στο οποίο ο καθένας μπορεί να βασίσει τα δικά του συμπεράσματα.
_____________
H ΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΑ 100 ΒΙΒΛΙΑ
Σύμφωνα με τις επιλογές 120 συγγραφέων, στο σάιτ του bookpress.gr
Με τη συμμετοχή 120 λογοτεχνών ολοκληρώθηκε η μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησαν το bookpress.gr και τοΒιβλιοπωλείο Πολιτεία, για την ανάδειξη των 100 βιβλίων που αξιολογούνται από τους συγγραφείς ως τα καλύτερα της νεοελληνικής λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων (1813-2013).
Υπενθυμίζουμε ότι από τους συγγραφείς ζητήθηκε να δηλώσουν τα 20 βιβλία που αξιολογεί ο καθένας ως τα καλύτερα, σύμφωνα πάντα με τις αναγνωστικές προτιμήσεις τους, την κρίση τους για την επιρροή που άσκησαν ή άλλα κριτήρια που καθορίζουν τις επιλογές τους. Στα βιβλία αυτά μπορούσαν να περιλαμβάνονται τίτλοι πεζογραφίας, μυθιστορήματα ή διηγήματα, ποιητικές συλλογές (μεμονωμένες, συγκεντρωτικές ή άπαντα) και θεατρικά έργα.
Τα 100 βιβλία που συγκέντρωσαν τις περισσότερες προτιμήσεις δημοσιεύονται κατά αλφαβητική σειρά, σύμφωνα με το επώνυμο των συγγραφέων, και όχι με βάση τις προτιμήσεις που συγκέντρωσαν, αφού στις προθέσεις της έρευνάς μας δεν είναι να θέσουμε συγγραφείς και βιβλία σε «ανταγωνισμό», αλλά «να καταδειχτούν προτιμήσεις, επιρροές, τάσεις, τροφοδοτώντας τη συζήτηση που αφορά το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της ελληνικής λογοτεχνίας.»
Ο κατάλογος με τα 100 καλύτερα βιβλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας είναι ο εξής:
1 | ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ | ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ |
2 | ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ | ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ |
3 | ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ | ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ |
4 | ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ | Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΕΝΝΙΑ |
5 | ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ | ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ '60 |
6 | ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ | ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΑΝΔΡΕΑ ΚΟΡΔΟΠΑΤΗ |
7 | ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ | ΟΡΘΟΚΩΣΤΑ |
8 | ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ | ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ |
9 | ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ | ΤΟ ΦΥΛΛΟ. ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ. Τ' ΑΓΓΕΛΙΑΣΜΑ |
10 | ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ | ΑΙΟΛΙΚΗ ΓΗ |
11 | ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ | ΤΟ ΝΟΥΜΕΡΟ 31328 |
12 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ | ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ |
13 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ | ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ |
14 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ | ΤΟ ΜΟΝΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΤΑΞΕΙΔΙΟΝ |
15 | ΡΕΑ ΓΑΛΑΝΑΚΗ | Ο ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΙΣΜΑΗΛ ΦΕΡΙΚ ΠΑΣΑ |
16 | ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ | ΓΥΑΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ |
17 | ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ | ΑΜΟΡΓΟΣ |
18 | Ε.Χ. ΓΟΝΑΤΑΣ | Η ΚΡΥΠΤΗ |
19 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ | ΠΕΘΑΙΝΩ ΣΑΝ ΧΩΡΑ |
20 | ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ | ΝΤΙΑΛΙΘ' ΙΜ ΧΡΙΣΤΑΚΗ |
21 | ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ | ΧΑΙΡΕ ΠΟΤΕ |
22 | ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ | Η ΑΡΧΑΙΑ ΣΚΟΥΡΙΑ |
23 | ΣΤΡΑΤΗΣ ΔΟΥΚΑΣ | ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΥ |
24 | ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΣΤΗΝ ΚΟΙΛΑΔΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΟΔΩΝΕΣ |
25 | ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΜΠΟΛΙΒΑΡ |
26 | ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ | ΤΟ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ |
27 | ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ | ΤΑ ΕΛΕΓΕΙΑ ΤΗΣ ΟΞΩΠΕΤΡΑΣ |
28 | ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ | ΠΟΙΗΜΑΤΑ 1911-1996 |
29 | ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ | ΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ |
30 | ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ | ΟΚΤΑΝΑ |
31 | ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ | ΕΝΔΟΧΩΡΑ |
32 | ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ | ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ |
33 | ΖΥΡΑΝΝΑ ΖΑΤΕΛΗ | ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ ΕΠΑΝΕΡΧΟΝΤΑΙ |
34 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ | Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ |
35 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ | ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΘΡΗΝΟΣ |
36 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ | Η ΣΑΡΚΟΦΑΓΟΣ |
37 | Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ | ΑΠΑΝΤΑ |
38 | Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ | ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ |
39 | ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ | ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΓΚΡΕΚΟ |
40 | ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ | ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΖΟΡΜΠΑ |
41 | ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ | Ο ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΙΧΑΛΗΣ |
42 | ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ | Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΞΑΝΑΣΤΑΥΡΩΝΕΤΑΙ |
43 | ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ | ΩΔΑΙ |
44 | ΙΑΚΩΒΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ | Η ΑΥΛΗ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ |
45 | Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ | Η ΜΕΓΑΛΗ ΧΙΜΑΙΡΑ |
46 | Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ | ΓΙΟΥΓΚΕΡΜΑΝ |
47 | Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ | Ο ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ ΛΙΑΠΚΙΝ |
48 | ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΚΑΡΑΠΑΝΟΥ | Η ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ ΚΑΙ Ο ΛΥΚΟΣ |
49 | ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ | Ο ΖΗΤΙΑΝΟΣ |
50 | ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ | ΕΛΕΓΕΙΑ ΚΑΙ ΣΑΤΙΡΕΣ |
51 | ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ | ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΕΖΑ |
52 | ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ | ΝΗΠΕΝΘΗ |
53 | ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ | ΚΑΤΑ ΣΑΔΔΟΥΚΑΙΩΝ |
54 | ΝΙΚΟΣ ΚΑΧΤΙΤΣΗΣ | Ο ΕΞΩΣΤΗΣ |
55 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΤΖΙΑΣ | ΑΝΤΙΠΟΙΗΣΙΣ ΑΡΧΗΣ |
56 | ΜΕΝΗΣ ΚΟΥΜΑΝΤΑΡΕΑΣ | ΒΙΟΤΕΧΝΙΑ ΥΑΛΙΚΩΝ |
57 | ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ | ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ |
58 | ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΤΕΣΙΣ | Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ |
59 | ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗΣ | ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ |
60 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΡΑΤΗΣ | ΤΟ ΠΛΑΤΥ ΠΟΤΑΜΙ |
61 | ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ | Η ΖΩΗ ΕΝ ΤΑΦΩ |
62 | ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ | Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΜΑΤΙΑ |
63 | ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ | Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΓΥΦΤΟΥ |
64 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΟΥ | ΑΠΟ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ REMINGTON |
65 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ | Η ΦΟΝΙΣΣΑ |
66 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ | ΑΠΑΝΤΑ |
67 | ΝΙΚΟΣ-ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ | ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΕΡΣΗΣ |
68 | ΝΙΚΟΣ-ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ | Ο ΠΕΘΑΜΕΝΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ |
69 | ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ | EROICA |
70 | ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ | ΣΤΟΥ ΧΑΤΖΗΦΡΑΓΚΟΥ |
71 | ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ | ΛΕΜΟΝΟΔΑΣΟΣ |
72 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ | Η ΣΟΝΑΤΑ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΟΦΩΤΟΣ |
73 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ | Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ |
74 | ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ | Η ΠΑΠΙΣΣΑ ΙΩΑΝΝΑ |
75 | ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ | ΤΟ ΛΑΘΟΣ |
76 | ΜΙΛΤΟΣ ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ | ΠΟΙΗΜΑΤΑ Α ΚΑΙ Β |
77 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ | ΠΟΙΗΜΑΤΑ |
78 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ | ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ |
79 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ | ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ |
80 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ | ΣΤΡΟΦΗ |
81 | ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ | ΛΥΡΙΚΟΣ ΒΙΟΣ |
82 | ΤΑΚΗΣ ΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΝΕΚΡΟΔΕΙΠΝΟΣ |
83 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ | ΤΟ ΣΟΛΟ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΩ |
84 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ | ΤΟ ΘΕΙΟ ΤΡΑΓΙ |
85 | ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ | Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΣ |
86 | ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ | ΑΠΑΝΤΑ |
87 | ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ | ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ |
88 | ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ | ΜΑΤΩΜΕΝΑ ΧΩΜΑΤΑ |
89 | ΚΩΣΤΑΣ ΤΑΧΤΣΗΣ | ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΣΤΕΦΑΝΙ |
90 | ΣΤΡΑΤΗΣ ΤΣΙΡΚΑΣ | ΑΚΥΒΕΡΝΗΤΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ |
91 | ΣΤΡΑΤΗΣ ΤΣΙΡΚΑΣ | Η ΧΑΜΕΝΗ ΑΝΟΙΞΗ |
92 | ΜΑΡΙΟΣ ΧΑΚΚΑΣ | Ο ΜΠΙΝΤΕΣ |
93 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ | ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ |
94 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ | ΤΟ ΔΙΠΛΟ ΒΙΒΛΙΟ |
95 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ | Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ |
96 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ | ΟΙ ΧΤΙΣΤΕΣ |
97 | ΝΙΚΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ | Ο ΛΟΥΣΙΑΣ |
98 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΣ | Η ΚΕΡΕΝΙΑ ΚΟΥΚΛΑ |
99 | ΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΠΟΙΗΜΑΤΑ |
100 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΑΡΗΣ | ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΜΟΥ |
Ορισμένα συμπεράσματα
H έρευνα αυτή ελπίζουμε ότι θα αποτελέσει το έναυσμα για γόνιμες συζητήσεις. Είναι πάντως η πρώτη φορά, εξ όσων γνωρίζουμε, που καταγράφονται σε τέτοιο εύρος οι επιλογές εν ζωή Ελλήνων συγγραφέων σε σχέση με την ίδια τους την παράδοση, τις επιρροές τους, τις αναγνωστικές προτιμήσεις τους.
Στο σύνολο των βιβλίων
Από μια πρώτη επεξεργασία των στοιχείων προκύπτουν ορισμένα απλά δεδομένα. Καταρχάς, ο συνολικός αριθμός των συγγραφέων που έχουν βιβλία τους στα πρώτα 100 είναι μόλις εξήντα έξι (66), κάτι που προφανώς οφείλεται στο γεγονός ότι αρκετοί έχουν περισσότερα του ενός βιβλία (έως τέσσερα, το πιο πολύ). Από αυτούς, οι σαράντα τρεις (43)είναι κατά μείζονα λόγο πεζογράφοι, οι εικοσιένα (21) κατά μείζονα λόγο ποιητές, ενώ μόνο δύο (2) εξ αυτών (Ιάκωβος Καμπανέλλης, Δημήτρης Δημητριάδης) είναι κατά μείζονα λόγο θεατρικοί συγγραφείς. Από το σύνολο των εξήντα έξι (66) λογοτεχνών, μόνον επτά (7) είναι γυναίκες, με τις τέσσερις (4) εξ αυτών (Γαλανάκη, Δημουλά, Δούκα, Ζατέλη) να βρίσκονται εν ζωή – κάτι που καταδεικνύει βεβαίως την σημαντική συμβολή των γυναικών συγγραφέων στην ελληνική λογοτεχνία από τη Μεταπολίτευση και στη συνέχεια (ο αριθμός των γυναικών είναι πολύ μεγαλύτερος στο σύνολο των βιβλίων που προτιμήθηκαν, αλλά αυτά θα τα δούμε σε επόμενη δημοσίευση)
Οι εν ζωή συγγραφείς
Ο αριθμός των εν ζωή συγγραφέων που περιλαμβάνονται στον κατάλογο των 100 βιβλίων παρέμεινε μεν χαμηλός (είναιδώδεκα (12) συγγραφείς), αλλά όχι ασήμαντος. Ο αριθμός των βιβλίων τους ανέρχεται στα δεκαπέντε (15), με τον Θανάση Βαλτινό να είναι ο μοναδικός που έχει περισσότερα του ενός (συνολικά τέσσερα βιβλία). Από το σύνολο των δώδεκα (12) εν ζωή συγγραφέων, οι οκτώ (8) είναι άντρες και οι τέσσερις (4) γυναίκες, ενώ αντίστοιχα οι οκτώ (8) από τους δώδεκα είναι κατά μείζονα λόγο πεζογράφοι (Βαλτινός, Βασιλικός, Γαλανάκη, Δημητρίου, Δούκα, Ζατέλη, Κουμανταρέας, Χουλιαράς), οι τρεις (3) είναι κατά μείζονα λόγο ποιητές (Γκανάς, Δημουλά, Χριστιανόπουλος), κι ένας (1) είναι κατά μείζονα λόγο θεατρικός συγγραφέας (Δημητριάδης) αλλά το βιβλίο στο οποίο οφείλει τη θέση του στους εξήντα έξι (66) είναι πεζογράφημα (Πεθαίνω σαν χώρα). Αν βέβαια στον κατάλογο των εν ζωή συγγραφέων προστεθούν κι εκείνοι που πέθαναν πολύ πρόσφατα (Μάτεσις, Καμπανέλλης) ή σχετικά πρόσφατα (Διδώ Σωτηρίου, Σαμαράκης, Χειμωνάς,), καθώς κι ο πρόωρα χαμένος Γιάννης Πάνου (55 χρόνων το 1998) τότε η σχετική εντύπωση ενισχύεται σημαντικά.
Οι «διακριτές περιπτώσεις»
Από τους εξήντα έξι (66) λογοτέχνες, τέσσερις (4) εξ αυτών (Βαλτινός, Ελύτης, Καζαντζάκης, Σεφέρης) εκπροσωπούνται με τέσσερα (4) διαφορετικά έργα τους, ενώ έξι (6) εξ αυτών (Βιζυηνός, Εμπειρίκος, Καραγάτσης, Καρυωτάκης, Πολίτης, Σολωμός) εκπροσωπούνται με τρία (3) διαφορετικά έργα τους (στα "έργα" συμπεριλαμβάνεται και η επιλογή των Απάντων, όπου υπάρχει). Συνεπώς, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι δέκα (10) αυτοί συγγραφείς αναδεικνύονται ως «διακριτές περιπτώσεις» σε αυτή τη μεγάλη έρευνα. Εξ αυτών, μόνον ο Θανάσης Βαλτινός βρίσκεται στη ζωή.
Βέβαια, ο αριθμός των βιβλίων που έχει ένας συγγραφέας στα 100 καλύτερα είναι ένας μόνο από τους παράγοντες που φανερώνει τον βαθμό εκτίμησης που απολαμβάνει μεταξύ των 120 σύγχρονων συγγραφέων που κατέθεσαν τις προτιμήσεις τους. Ένας άλλος είναι, όπως είναι ευνόητο, το πλήθος των επιλογών που συγκέντρωσε, για ένα ή περισσότερα έργα του. Από αυτή την άποψη, μεγάλος «νικητής» αναδεικνύεται αναμφίβολα ο Κ.Π. Καβάφης, ο οποίος, κυρίως με τα Ποιήματα(το «σώμα» ποιημάτων που προέκρινε ο ίδιος, δηλαδή) και κατά πολύ λιγότερο με τα Άπαντα συγκέντρωσε με σημαντική διαφορά από τους υπόλοιπους τις περισσότερες προτιμήσεις. Ο μόνος που τον πλησιάζει –ο κατεξοχήν συγγραφέας του ενός βιβλίου της γραμματείας μας– είναι ο Άρης Αλεξάνδρου με το Κιβώτιο. Την τριάδα συμπληρώνει ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης με τη Φόνισσα (ο οποίος βέβαια κατέχει συνολικά σημαντική θέση στον κατάλογο με τα 100, και μάλιστα με τα Άπαντά του)
Εκπλήξεις;
Ούτε η πρωτιά των Καβάφη, Αλεξάνδρου και Παπαδιαμάντη αποτέλεσε έκπληξη, ούτε η ισχυρή παρουσία του Θανάση Βαλτινού στα 100 καλύτερα βιβλία ήταν μη αναμενόμενη. Παρομοίως, έκπληξη δεν αποτέλεσε η ισχυρή παρουσία των δύο νομπελιστών, ούτε το ηχηρό παρών μεγεθών όπως οι Βιζυηνός, Σολωμός, Εμπειρίκος, Καρυωτάκης, Καζαντζάκης, Καραγάτσης κ.ά.
Από την άλλη, είδαμε στις επιλογές πολλών συγγραφέων να εγγράφονται βιβλία τα οποία έχουν μεν αναγνωριστεί από την Κριτική, στην εποχή τους διαβάστηκαν και συζητήθηκαν, δεν διαθέτουν όμως στις μέρες μας ισχυρό αποτύπωμα στη συνείδηση σημαντικής μερίδας του αναγνωστικού κοινού. Τέτοια βιβλία υπάρχουν αρκετά στα 100, όπως για παράδειγμα Το φύλλο – Το πηγάδι – Το αγγέλιασμα του Βασίλη Βασιλικού (για να ξεκινήσουμε από τους εν ζωή συγγραφείς), η Κρύπτητου Ε.Χ. Γονατά, ο Εξώστης του Νίκου Καχτίτση, το Πλατύ Ποτάμι του Γιάννη Μπεράτη, το Από το στόμα της παλιάςRemington του Γιάννη Πάνου, ο Πεθαμένος και η Ανάσταση του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, ο Νεκρόδειπνος του Τάκη Σινόπουλου, ο Μπιντές του Μάριου Χάκκα, οι Χτίστες του Γιώργου Χειμωνά, η Κερένια Κούκλα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου κ.ά.
Οι συγγραφείς που συμμετείχαν
Οι συγγραφείς που συμμετείχαν με τις επιλογές τους στην έρευνά μας είναι οι κάτωθι (με αλφαβητική σειρά):
Τατιάνα Αβέρωφ, Χρήστος Αγγελάκος, Δημήτρης Αθηνάκης, Κώστας Ακρίβος, Μαριγώ Αλεξοπούλου, Βασίλης Αμανατίδης, Κώστας Αρκουδέας, Χρήστος Αστερίου, Νάνος Βαλαωρίτης, Θανάσης Βαλτινός, Βασίλης Βασιλικός, Γιώργος Βέης, Νίκος Αδάμ Βουδούρης, Σπύρος Γιανναράς, Ηλίας Γκρης, Παναγιώτης Γούτας, Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Νίκος Δαββέτας, Λουκία Δέρβη, Άντζελα Δημητρακάκη, Αρχοντούλα Διαβάτη, Λένα Διβάνη, Φίλιππος Δρακονταειδής, Λίλυ Εξαρχοπούλου, Μαρία Ευσταθιάδη, Σταύρος Ζαφειρίου, Βασίλης Ζηλάκος, Κατερίνα Ηλιοπούλου, Αλέξανδρος Ίσαρης, Κώστας Καβανόζης, Αθηνά Κακούρη, Δημήτρης Καλοκύρης, Τασούλα Καραγεωργίου, Βασίλης Καραγιάννης, Αγγέλα Καστρινάκη, Κώστας Κατσουλάρης, Ηλίας Κεφαλάς, Γιάννης Κιουρτσάκης, Νένα Κοκκινάκη, Ζέφη Κόλια, Δήμητρα Κολλιάκου, Λίλα Κονομάρα, Μάνος Κοντολέων, Θωμάς Κοροβίνης, Αύγουστος Κορτώ, Θεώνη Κοτίνη, Μαρία Κουγιουμτζή, Ζέτα Κουντούρη, Μαρία Κούρση, Πέτρος Κουτσιαμπασάκος, Στάθης Κουτσούνης, Κώστας Κουτσουρέλης, Αχιλλέας Κυριακίδης, Γιώργος Λαμπράκος, Κώστας Λογαράς, Ηλίας Μαγκλίνης, Αργυρώ Μαντόγλου, Άρης Μαραγκόπουλος, Ελένη Μαρινάκη, Έλενα Μαρούτσου, Γιώργος Μητάς, Μάριος Μιχαηλίδης, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Μιχάλης Μοδινός, Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, Γλυκερία Μπασδέκη, Βαγγέλης Μπέκας, Γιώργος Μπλάνας, Γιώργος Μπράμος, Σοφία Νικολαΐδου, Ηρώ Νικοπούλου, Δημήτρης Νόλλας, Γιώργος Ξενάριος, Νίκος Ξένιος, Γιάννης Παλαβός, Παυλίνα Παμπούδη, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Ευτυχία Παναγιώτου, Μάκης Πανώριος, Κάλλια Παπαδάκη, Χίλντα Παπαδημητρίου, Αριστέα Παπαλεξάνδρου, Ηλίας Παπαμόσχος, Νικήτας Παρίσης, Δημήτρης Πετσετίδης, Θοδωρής Ρακόπουλος, Ειρήνη Ρηνιώτη, Βασίλης Ρούβαλης, Αγγελική Σιδηρά, Ντίνος Σιώτης, Θωμάς Σκάσσης, Μαρία Σκιαδαρέση, Εύα Στάμου, Σταύρος Σταυρόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Αγγελική Στρατηγοπούλου, Άρης Σφακιανάκης, Δημήτρης Σωτάκης, Κλαίτη Σωτηριάδου, Βάσια Τζανακάρη, Σώτη Τριανταφύλλου, Νίκη Τρουλλινού, Θωμάς Τσαλαπάτης, Φωτεινή Τσαλίκογλου, Βασίλης Τσιαμπούσης, Μιχάλης Φακίνος, Ευγενία Φακίνου, Μαρία Φακίνου, Δημήτρης Φύσσας, Κυριάκος Χαραλαμπίδης, Κοσμάς Χαρπαντίδης, Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, Θανάσης Χατζόπουλος, Έλενα Χουζούρη, Γιώργος Χουλιάρας, Ελιάνα Χουρμουζιάδου, Γιώργος Χρονάς, Χρήστος Χωμενίδης, Γιώργος Ψάλτης.
Από τους εκατόν είκοσι (120) συγγραφείς που συμμετείχαν στην έρευνά μας καταθέτοντας τις επιλογές τους οιεβδομήντα τέσσερις (74) είναι άντρες και οι σαράντα έξι (46) γυναίκες. Η σχετικά αυξημένη παρουσία των αντρών στο «δείγμα» μας δεν αρκεί βέβαια για να εξηγήσει την ισχνή παρουσία γυναικών συγγραφέων (μόλις 7 στους 66) στον κατάλογο με τα 100 βιβλία.
Σύντομα θα ακολουθήσει η δημοσίευση του καταλόγου με τους 100 συγγραφείς που συγκέντρωσαν τις περισσότερες προτιμήσεις για ένα ή περισσότερα βιβλία τους καθώς κι η ανάρτηση ενός ευρύτερου καταλόγου με ταβιβλία που συγκέντρωσαν τουλάχιστον δύο (2) προτιμήσεις.
σχόλια