Το 1960 είχε κυκλοφορήσει ο Επιτάφιος του Μίκη Θεοδωράκη και του Γιάννη Ρίτσου, που σηματοδότησε την έναρξη του λαϊκού έντεχνου τραγουδιού, με ερμηνευτή τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. Παράλληλα, είχε βγει και η πιο λυρική χατζιδακική κατάθεση στο ίδιο έργο του Θεοδωράκη με τη Νάνα Μούσχουρη.
Αν και η Τζένη Βάνου θεωρείτο τραγουδίστρια του Μίμη Πλέσσα, είναι εντυπωσιακό το πόσο όλοι οι μεγάλοι συνθέτες του καιρού εκείνου αποζητούσαν τη φωνή της για τα τραγούδια τους.
Ήταν η ίδια περίοδος που ο Μίκης Θεοδωράκης παρουσίαζε τραγούδια του εκτός των γνωστών κύκλων, τα λεγόμενα αδέσποτα, σε δίσκους 45 στροφών. Μ' αυτή τη λογική ηχογράφησε το 1962 το Σε ποιο βουνό με την Πόλυ Πάνου, σε στίχους του Χρήστου Κολοκοτρώνη, όπως και το Κοιμήσου αγγελούδι μου (Νανούρισμα) με τη Γιώτα Λύδια, σε στίχους του Κώστα Βίρβου, από το έργο Το τραγούδι του Νεκρού Αδερφού.
Είναι σχεδόν βέβαιο πως στη φωνή της Βάνου ο Θεοδωράκης θα βρήκε το αντίπαλον δέος της Μούσχουρη, που είχε διακριθεί με τις συνθέσεις του Χατζιδάκι στα Φεστιβάλ Ελληνικού Τραγουδιού του ΕΙΡ.
Κάλεσε, λοιπόν, την 22χρονη Τζένη Βάνου - ο ίδιος ο Μίκης; κάποιος εταιρειάρχης - παραγωγός; δεν μπορούμε να το ξέρουμε - και της έδωσε δύο καινούργια τραγούδια του.
Το Μη με ρωτάς, όπως διαπιστώνει κανείς ακούγοντας το από το άνωθεν ντοκουμέντο του youtube, ήταν μία υπέροχη μπαλάντα, ιδανική για να ξεδιπλώσει η Βάνου την ουράνια νεανική φωνή της! Οι στίχοι ήταν του Γιώργου Παπακυριάκη.
Το άλλο κομμάτι λεγόταν Αν μ' αγαπάς αγάπη μου, έφερνε πιο πολύ το στυλ του ελαφρού - λαϊκού τραγουδιού της εποχής του, αλλά και την προσωπική σφραγίδα του Θεοδωράκη από τα ήδη γνωστά τραγούδια του, Αν θυμηθείς τ' όνειρο μου και Μυρτιά. Κι εδώ οι στίχοι ήταν του Νίκου Γκάτσου.
Το δισκάκι κυκλοφόρησε από την ετικέτα His Master's Voice της ΕΜΙ το 1961, χωρίς να μπορούμε τώρα να ξέρουμε αν σημείωσε επιτυχία ή όχι. Αυτό που σίγουρα γνωρίζουμε είναι ότι τα προβλήματα με τις εταιρείες δεν σήκωναν περαιτέρω καλλιτεχνικές συναντήσεις του Μίκη Θεοδωράκη και της Τζένης Βάνου. Αυτά τα δύο τραγούδια έμειναν μόνο για να μας θυμίζουν για πάντα πόσο αυτή η τεράστια φωνή υπήρξε εύπλαστο υλικό στα χέρια μεγάλων μαστόρων του ελληνικού τραγουδιού.
σχόλια