[ΓΝΩΜΕΣ] Η βία είναι η νέα καραμέλα του λαού. Από τον Άρη Αλεξανδρή

Facebook Twitter
6

Πόσο βίαιο μπορεί να γίνει ένα κρεμμύδι ;                                                      

Το φαινόμενο που μαστίζει το νοητικό των Ελλήνων πολιτών κατά τους τελευταίους μήνες, είναι η παντελής σύγχυση λέξεων και εννοιών. Η κοινωνικοπολιτική κρίση έχει αναδείξει με ανάγλυφο τρόπο το πνευματικό έλλειμμα και τη μορφωτική ανεπάρκεια της πλειοψηφίας, καθιστώντας τελικά σαφές ότι η ανυπαρξία κριτικής σκέψης είναι το θεμέλιο της χαώδους σημερινής πραγματικότητας. Οι Έλληνες συλλήβδην, καλούνται να διαχειριστούν το οριακό κοινωνικό γίγνεσθαι, είτε ως πρωταγωνιστές, είτε ως εμμέσως ενδιαφερόμενοι, αλλά αδυνατούν εκ των πραγμάτων να αντιμετωπίσουν το τέρας της κοινωνικής παραδοξότητας λόγω των ελαττωματικών γνωστικών τους εργαλείων.

Η έννοια της βίας είναι αυτή που έχει υποστεί πιο ανηλεή κακοποίηση από κάθε άλλη, το τελευταίο διάστημα. Χιλιάδες ανθρώπων έσπευσαν να ερμηνεύσουν τη βία κατά το δοκούν, συνδυάζοντας την ημιμάθειά τους και τα πληγωμένα τους αισθήματα με το υποκειμενικό, φιλολογικό τους φλέγμα, αδιαφορώντας πλήρως για μια μικρή λεπτομέρεια. Την κυριολεξία.

Οι Έλληνες του 2012, προσπαθώντας να δικαιολογήσουν την τυφλή και άκριτη εκτόνωση της συσσωρευμένης τους οργής, προβαίνουν σε μια ανερμάτιστη διαστολή του πνεύματος του όρου της βίας, για να χωρέσουν μέσα σ’ αυτή κάθε υποψία δυσαρέσκειας που ανακύπτει στη ζωή τους. Η βία ως έννοια αρχίζει να εκφυλίζεται, γιατί ο μέσος Έλληνας έχει αποφασίσει πως ό, τι τον προσβάλλει ηθικά, ψυχολογικά ή πρακτικά αποτελεί εκδήλωση βίας εναντίον του. Δεν είναι όμως έτσι.

Η βία αποτελεί ασφαλώς μια έννοια που διακρίνεται σε ποιοτικές κατηγοριοποιήσεις και ποσοτικές διαβαθμίσεις, γεγονός που διασφαλίζεται και τυπικά από τις διδαχές του ποινικού δικαίου. Μπορούμε λοιπόν, να μιλήσουμε για σωματική, ψυχολογική ή για ψυχοσωματική βία, αλλά δεν μπορούμε να εξισώνουμε τις διάφορες μορφές της και να παίζουμε με τις κλίμακές της ανάλογα με τις ανάγκες και τα προσωπικά μας φρονήματα. Είναι αυτονόητο δε, ότι είναι εντελώς αδόκιμο να εφευρίσκουμε μορφές βίας, για να δικαιολογήσουμε ή να νομιμοποιήσουμε την ανάγκη μας για αντίδραση απέναντι σ’ αυτό που μας πλήττει.

Το βασικό χαρακτηριστικό της πραγματικής βίας είναι η κατάλυση της ελεύθερης βούλησης (εννοείται πως η επιφύλαξη νόμου και οι παρεμφερείς έννοιες εξαιρούνται της παραπάνω αρχής). Η κακή κυβερνητική πολιτική και η λήψη άδικων μέτρων δεν συνιστούν άσκηση βίας και μια τέτοια καταχρηστική αντίληψη μπορεί να οδηγήσει σε ολέθρια κοινωνική ανευθυνότητα και αυθαιρεσία. Η φαυλότητα της μνημονιακής πολιτικής, την οποία τόσο βολικά ο λαός χαρακτηρίζει βία σε βάρος του, είναι μια κατάσταση που διαμορφώθηκε με τη συναίνεσή του, όπως αυτή εγγράφεται πολιτικά, βάσει των επιμέρους χαρακτηριστικών της έμμεσης δημοκρατίας. Μια πρακτική που χαίρει εκλογικής νομιμοποίησης (και μάλιστα πρόσφατης) δεν αποτελεί εκδήλωση βίας, όσο χυδαία κι αν είναι. Η αντίφαση που προκύπτει από την διάσταση βούλησης και ενέργειας του εκλογικού σώματος αποτελεί σίγουρα μια προβληματική πτυχή της πολιτικής συνείδησης των εκλογέων, αλλά δεν τυποποιεί φαινόμενο βίας. Ο λαός επιλέγει αυτούς που τον κυβερνούν. Η διάψευση των προσδοκιών του δεν είναι βία σε βάρος του. Είναι απλώς εσφαλμένη κρίση.

Μου φαίνεται εντελώς περιττό να επισημάνω τους κινδύνους που ενέχει μια τόσο υποκειμενική θεώρηση της βίας σε επίπεδο κοινωνικής συμπεριφοράς. Παρεκκλίνοντας από τη γραμματική προσέγγιση μιας τόσο λεπτής έννοιας, οδηγούμαστε αναπόδραστα σε ένα ζοφερό κοινωνικό πεδίο, όπου κάθε πράξη είναι οιονεί βίαιη και κάθε αντίδραση εν δυνάμει δικαιολογημένη.

Οι νεοέλληνες είναι τώρα περισσότερο από ποτέ εγκλωβισμένοι στην παραδοσιακή και τόσο προσφιλή τους ψυχολογία (αυτο)θυματοποίησης, η οποία αποτελεί οχυρό έναντι της σκληρής πραγματικότητας αλλά και ισχυρό όπλο κατά της κοινής λογικής.

                                                                                                                    

Ελλάδα
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

5 σχόλια
Δεν θα σταθώ στο αν υπάρχει βία από τη μεριά της εξουσίας ή αν υπάρχουν ή δικαιολογούνται βίαιες αντιδράσεις ή πως βλέπει ένα κομμάτι του κόσμου την κυβερνητική πολιτική. Αυτό που με ξενίζει είναι ο προσδιορισμός των όρων αυτών και η αναφορά σε αυτούς ως ελληνικό ή νεοελληνικό φαινόμενο (λες και οι πορτογάλλοι ή οι Ισπανοί ή οι Ιταλοί δεν υφίστανται βία ή δεν αντιδρούν βίαια και μάλιστα με μεγαλύτερη σφοδρότητα απ΄ότι εδώ). Νομίζω ότι η αναφορά σε τέτοια ζητήματα ως μόνο Ελληνικό φαινόμενο, έχει να κάνει περισσότερο με μία διάθεση υποβοήθησης της τελευταίας (εδώ και κάνα δίμηνο) επικοινωνιακής στρατηγικής της κυβερνητικής εξουσίας περί δύο άκρων και ότι αυτό συνεπάγεται.
Να συμπληρώσω ότι εκτός από την ευκολία της λέξης "βία" που εξιστομεί ο νεοέλληνας κατά κόρον,ακόμα κι αυτοί που μέχρι το 2008 ψήφισαν φανατικά ΠΑΣΟΚ και ΓΑΠ επειδή είναι φιτ και κάνει ποδήλατο...υπάρχουν κόμματα τύπου ΤΣΥΡΙΖΑ που χρησιμοποιούν την λέξη "φασισμός" σε κάθε τι που διαφωνούν ή παριστάνουν τους αντιφρονούντες για να εξυπηρετήσουν δικά τους συμφέροντα.Ενδεικτικό παράδειγμα ο χαρακτηρισμός του ΤΕΧΝΟΦΑΣΙΣΜΟΥ που προσέδωσε στην διαδικασία της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας με απώτερο σκοπό την διακοπή της εκλογικής διαδικασίας - μη ηλεκτρονικής - από τους κουκουλοφόρους και από τους φοιτητές "οικοδόμους" που χτίζουν πόρτες καθηγητών.Το αναφέρω αυτό καθώς "βία" και "φασισμός" δεν απέχουν και πολύ.
Πάρα πολύ σωστό άρθρο, συγχαρητήρια. Όσοι μιλούν για "βία ενάντια στο λαό" ξεχνούν πως ο ίδιος ο λαός αποφάσισε δημοκρατικότατα να παραδώσει την εξουσία σε αυτούς που παίρνουν αυτά τα μέτρα και δεν τα επιβάλει κανείς στα πλαίσια κάποιας στυγνής δικτατορίας. Αυτή η αυτοθυματοποίηση που επισημαίνεις είναι ένα από τα χειρότερα αποτελέσματα της κρίσης και στην ελληνική ιστορία πρέπει να ανατρέξουμε στα τελευταία χρόνια του Βυζαντίου για να δούμε κάτι παρόμοιο, όταν οι περισσότεροι πίστευαν πως οι τούρκοι ήταν τιμωρία σταλμένη απ' το θεό και κλείνονταν κατά χιλιάδες στα μοναστήρια, αποδεχόμενοι τη μοίρα τους. Το χειρότερο μάλιστα είναι πως αυτή η "θυματοποίηση" του "άσπιλου" ελληνικού λαού καλλιεργείται συστηματικά από κάποιους, παρασύροντας σε βίαιες συμπεριφορές είτε ακροδεξιών είτε ακροαριστερών πράγμα πολύ επικίνδυνο, καθώς η βία μόνο βία μπορεί να φέρει. Αυτό το τελευταίο θα έπρεπε να γίνει κτήμα όλων μας, ειδικά μάλιστα από τη στιγμή που δεν μας χωρίζουν ούτε 70 χρόνια από τον αιματηρό εμφύλιο που έφερε αντιμέτωπες μέχρι και οικογένειες. Ελπίζω η λογική που κάποτε γεννήθηκε σ' αυτό το τόπο, να επιστρέψει σύντομα πάλι εδώ...
Αγαπητή Mayromata,σίγουρα η βία δεν διακρίνεται σε καλή ή κακή αλλά το παράδειγμα που δίνεις είναι άστοχο.Γιατί ντε και καλά στον αντίποδα του χρυσαυγίτη βρίσκεται ένας αναρχικός? Αλλά κι αυτό εάν δεχτούμε είναι διαφορετικό πράγμα να δέρνεις κάποιον επειδή δε σου αρέσει το χρώμα του απ΄το να κατεβάζεις ας πούμε τη τζαμαρία μιας τράπεζας που,σημειωτέων,σου ρουφάει το αίμα...Ας βάλουμε λοιπόν τα πράγματα στη θέση τους όχι απλά τρομοκρατώντας τους τρομοκράτες αλλά διεκδικώντας το ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ που δυστυχώς κατάντησε ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Το δικαίωμα στην ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ που καθημερινώς με τη δική τους βία οι κυβερνώντες-και όχι μόνο-μας ψαλιδίζουν...