Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
Στους 45 Γιάννηδες του φοβερού εραστή Τζίνο ήταν προγραμματισμένο αρχικά να γυριστεί η ταινία Λόλα. Τελικά στους χώρους του θρυλικού μπαρ της εποχής γυρίστηκαν σκηνές από την ταινία Το Κάθαρμα.ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO
7

Δεν είναι τυχαίο πως τη δεκαετία του ’60 γυρίστηκαν στην Ελλάδα αρκετές ταινίες με θέμα τη ζωή στον Πειραιά. Και πιο συγκεκριμένα, της Τρούμπας. Το Ποτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν, τα Κόκκινα Φανάρια του Βασίλη Γεωργιάδη και η Λόλα του Ντίνου Δημόπουλου είναι οι διασημότερες από αυτές, και με μεγάλη καριέρα στο εξωτερικό. Η Τρούμπα τότε ήταν ο διασημότερος ελληνικός προορισμός μετά την Ακρόπολη. Εκτός από τους ναυτικούς, συγκέντρωνε όλον εκείνο τον πληθυσμό μιας πόλης που ήθελε να εκτονωθεί σεξουαλικά και να διασκεδάσει σε ένα ερωτικό γκέτο που είχε τη σφραγίδα του κράτους. Σε μια ελληνική κοινωνία που διαπνεόταν από έναν έντονο συντηρητισμό, που τα κορίτσια έμεναν παρθένα μέχρι να παντρευτούν και που το «πατρίς - θρησκεία - οικογένεια» ήταν το σύνθημα των αστικών κέντρων, η μυστικοπάθεια στη γωνιά της πόλης ήταν αρκετά βολική για όλους. Ό,τι γινόταν στην Τρούμπα, έμενε εκεί. Άλλωστε, ενώ υπάρχουν πολλές ιστορίες, το φωτογραφικό υλικό είναι ελάχιστο. Με τη σημαντική βοήθεια του Βασίλη Πισιμίση, που μας παραχώρησε ευγενικά και τις φωτογραφίες, πάμε να σηκώσουμε ξανά τα κόκκινα φανάρια.

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
Dreamland - «Η Τρούμπα ήταν κάτι μαγικό. Σαν μια όαση μέσα στην έρημο». Στη φωτό η Λέιλα χορεύει χορό της κοιλιάς σε καμπαρέ της Τρούμπας./ ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO

Όταν έφτανε στον Πειραιά o στόλος, μόνο καμπάνες δεν χτύπαγαν. Τα κορίτσια πολλαπλασιαζόντουσαν από 500 σε 3.000, αφού έφταναν στην Τρούμπα καμαριέρες, υπηρέτριες και νεαρές από την επαρχία που ήξεραν πως σε δύο ημέρες θα βγάλουν όσα θα έβγαζαν δουλεύοντας δύο μήνες.


Τοποθεσία
Κανείς δεν είναι σίγουρος από πού προήλθε η λέξη Τρούμπα. Ορισμένοι πιστεύουν πως είναι μια παραλλαγή της τρόμπας των πηγαδιών. Άλλοι πως βγαίνει από τον τρόπο που αποκαλούσαν οι Μικρασιάτες τα καράβια που τους προμήθευαν με νερό ή επειδή απλώς σε εκείνο το σημείο του λιμανιού άραζαν τα πλοία που ήταν υπεύθυνα για τον ανεφοδιασμό των νησιών με νερό.

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO


Τα πρώτα ελεγμένα από το κράτος πορνεία άνοιξαν στα Βούρλα του Πειραιά, πολύ κοντά στην Τρούμπα. Αν και η πρώτη αναφορά σε οίκο ανοχής στην περιοχή του Πειραιά εμφανίζεται το 1840, τα Βούρλα θα εξυπηρετούν τον ανδρικό πληθυσμό μέχρι να έρθουν οι Γερμανοί και να τα μετατρέψουν σε φυλακές. Μετά την Κατοχή θα παραμείνουν φυλακές, αυτήν τη φορά για πολιτικούς κρατουμένους. Το 1955 εκεί έγινε η μεγάλη απόδραση, κατά την οποία διάφοροι κρατούμενοι έσκαψαν ένα τούνελ κάτω από την οδό Δοϊράνης. Έτσι, τα «σπίτια» και τα καμπαρέ μεταφέρονται στην Τρούμπα. Τα καμπαρέ βρήκαν ζεστασιά στην οδό Φίλωνος και τα σπίτια στη Νοταρά. Ουσιαστικά, η καρδιά της Τρούμπας ήταν, εκτός από τη Φίλωνος και τη Νοταρά, η οδός Σκουζέ και η Δευτέρας Μεραρχίας, έβρισκες όμως κέντρα και ξενοδοχεία από τον Άγιο Σπυρίδωνα μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Φημισμένο ήταν επίσης και το Γιαχνί Σοκάκι, όπου ήταν τα καφενεία. «Γιαχνί» ονομαζόταν γιατί μύριζαν τα μαγειρευτά φαγητά αλλά και τα χασίσια. Εκεί γινόταν το εμπόριο κι έβρισκες κυρίως χασίς που προμηθευόντουσαν οι καφετζήδες από άλλες περιοχές ή τους τα πήγαιναν εκεί, τυλιγμένα μέσα σε εφημερίδες, οι «παραγωγοί» από την επαρχία.

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO
Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO


Μια μέρα στην Τρούμπα τη δεκαετία του ’60
Ο Βασίλης Πισιμίσης είναι ο άνθρωπος στον οποίο απευθύνονται όσοι θέλουν να μάθουν για την Τρούμπα. Είναι επιχειρηματίας από το Κερατσίνι και παθιασμένος συλλέκτης, που το 2010 εξέδωσε το βιβλίο Βούρλα - Τρούμπα, Μια περιήγηση στον χώρο του υποκόσμου και της πορνείας του Πειραιά. Περιγράφει για τη LifΟ μια τυπική μέρα στην Τρούμπα τη δεκαετία του ’60. «Το πρωί πέρναγαν οι σκουπιδιαραίοι και μάζευαν ό,τι παράταιρο είχε αφήσει η νύχτα. Μετά ερχόντουσαν οι διάφοροι εργαζόμενοι στις ναυτιλιακές εταιρείες, οι εστιάτορες και οι μαγαζάτορες. Πολλά από τα καταστήματα της περιοχής πουλούσαν ρούχα που είχαν ξεμείνει από την ΟΥΝΡΑ (αμερικάνικη βοήθεια με μεταχειρισμένα ρούχα - η ΟΥΝΡΑ αργότερα μετονομάστηκε σε Αμερικάνικη Αγορά). Τα “σπίτια” ήταν ανοιχτά από τις δέκα το πρωί μέχρι τις δέκα το βράδυ. Μετά από εκείνη την ώρα όποιος επιθυμούσε να βρει αγοραίο έρωτα θα πήγαινε στα ξενοδοχεία που τα λειτουργούσαν κοπέλες ή με αυτές που έκαναν πεζοδρόμιο, τις “καλντεριμιτζούδες”, όπως τις έλεγαν στην αργκό της Τρούμπας. Τα μπαρ άνοιγαν περίπου στις επτά, τα καμπαρέ ξεκίναγαν το πρόγραμμά τους στις έντεκα τη νύχτα και έμεναν ανοιχτά μέχρι τις 4-5 το πρωί. Η Τρούμπα τα συνδύαζε όλα και δεν ήταν κάτι το μεμπτό. Σε όλα τα λιμάνια ο ανδρικός πληθυσμός υπερτερούσε και κάπου έπρεπε να ξεθυμάνει».

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
Tο πορνοσινεμά Olympic. Λειτουργεί μέχρι σήμερα


Ο Διονύσης Χαριτόπουλος περιγράφει χαρακτηριστικά τη ζωή στην Τρούμπα στο βιβλίο του Εκ Πειραιώς. «Στην Τρούμπα επικρατεί ανεξιθρησκεία. Εντός των τειχών της άγιοι και δαίμονες πάνε παρέα. Όλες οι φυλές και οι θρησκείες του κόσμου είναι εδώ. Λεγεώνες, φάλαγγες, ορδές, λεφούσια λευκοί, ξανθοί, ασπρουλιάρηδες, κοκκινοτρίχηδες, σκούροι, πιο σκούροι, μαύροι, κακαράπηδες, κίτρινοι, κιτρινόμαυροι, κοκκινωποί, πατζαρομούρηδες, ντερέκια, σχιστομάτηδες, σκερβελέδες, κακομούτσουνοι, χαμαντράκια, ομορφόπαιδα, ντροπαλοί, πονηρεμένοι, μπερμπάντηδες, πίτουρες, χάχες, σκυλόμαγκες, μοσχόμαγκες, ναύτες, φαντάρια, αεροπόροι, ναυτικοί, μαθητές, αλάνια, τσογλάνια, νταβάδες, λεμέδες, λαθρέμποροι, πρεζάκια, πουστρόνια, αρπάχτρες, επαρχιώτες, αδέσποτα, μπατίρια, σοβαροί κι ελαφρόμυαλοι στριμώχνονται και ανακατεύονται σε χρωματιστά φώτα και φωτεινές επιγραφές που αναβοσβήνουν, μουσικές, κορίτσια, φωνές, γέλια, παρέες, τρεξίματα, σπρωξίματα, βρισίδια, αγκαλιές, τσακωμοί, παζάρια, τράμπες, αλισβερίσια στο πόδι, κράχτες, γυμνές φωτογραφίες πλάι στις πόρτες των καμπαρέ και η αρτίστα ζωντανή να σου γνέφει από μέσα, κορίτσια που σε φωνάζουν από πόρτες και παράθυρα σπιτιών, σου στέλνουν φιλιά, σε αρπάζουν αγκαζέ στο πεζοδρόμιο».

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO



Κοπέλες για «σπίτι»
Οι οίκοι ανοχής δούλευαν δέκα το πρωί με δέκα το βράδυ. Στη χρυσή εποχή ήταν όλες Ελληνίδες κι έμεναν είκοσι-εικοσιπέντε σε κάθε σπίτι. Όλες με ψευδώνυμο. Το 1956, με νόμο της κυβέρνησης Καραμανλή, υποχρεώθηκαν να μένουν δύο ανά σπίτι. Έτσι, οι 550 δηλωμένες περίπου κοπέλες μοιράστηκαν σε 270 σπίτια. Το ενοίκιο ήταν 150 δραχμές την ημέρα και η μέση ταρίφα έφτανε τις 27 δραχμές. Αν δεν μπορούσες να πιάσεις τις 100-120 βίζιτες την ημέρα, σε κατέτασσαν στην κατηγορία της γριάς. Δύο δραχμές έπαιρνε η υπηρεσία (αγαπητικοί, γριές ιερόδουλες ή ομοφυλόφιλοι) και τα υπόλοιπα τα μοιραζόταν με την πατρόνα. Τα κορίτσια κατέληγαν εκεί αφού συνήθως δεν έβρισκαν άλλη δουλειά ή τις έσπρωχνε ο αγαπητικός ή κάποιος μακρινός συγγενής τους. Οι περισσότερες ήταν θρήσκες, ένιωθαν την ντροπή, αλλά, όπως είπε στον Βασίλη Πισιμίση μια ζώσα 82χρονη ιερόδουλη, «είμαστε βρόμικες στο σώμα, αλλά καθαρές στην ψυχή». Δύο φορές την εβδομάδα πέρναγαν από ιατρικές εξετάσεις και αυτό εξασφάλιζε υψηλή ποιότητα όσον αφορά την υγεία. Τότε δεν υπήρχε AIDS, αλλά βλεννόρροια και σύφιλη. «Ταλαιπωρία» για τις κοπέλες που δούλευαν κυρίως στον δρόμο ή κρυφά σε ξενοδοχεία αποτελούσε το Ηθών. Την πρώτη φορά που τις έπιανε περιοριζόταν σε κάποια ηθικοπλαστική παρατήρηση, τη δεύτερη σε σκληρότερη σύσταση και την τρίτη τις ανάγκαζε να δηλωθούν, πράγμα που σήμαινε ότι κάποιος θα μπορούσε να μάθει οποιαδήποτε στιγμή το πραγματικό τους όνομα αλλά και τον τόπο καταγωγής τους. Τα «σπίτια» έκλεισαν οριστικά το 1968 από τον χουντικό δήμαρχο του Πειραιά Σκυλίτση. Οι περισσότερες κοπέλες τότε έφυγαν για την Αθήνα ή το εξωτερικό.

Έχουν δει πολλά τα μάτια του. Ναυτικούς να παραπαίουν από έρωτα, αγαπητικούς να διπλαρώνονται από ομοφυλόφιλους, νταβατζήδες να σουγιαδιάζουν τα κορίτσια τους στο μάγουλο. Αυτό ήταν και το σημάδι της πουτάνας. Κανείς, όμως, δεν πείραζε τους πελάτες. Πώς θα τους τα "έπαιρναν" αλλιώς; 

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
H τραγουδίστρια Μπέμπα.ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO



Πελάτες, αγαπητικοί, νταβατζήδες και ομοφυλόφιλοι
Η ανωνυμία ήταν ένα από τα προτερήματα της Τρούμπας, μια ανωνυμία που πολλοί προσπαθούν να διατηρήσουν ακόμα και σήμερα. Όχι μόνο για τις γυναίκες αλλά και για τους άντρες. Ο κ. Μανώλης από την Κάρπαθο σήμερα είναι 71 ετών και δεν θέλησε να αποκαλύψει το επίθετό του. Τη δεκαετία του ’60 αποφάσισε ν’ αφήσει το νησί του και να μπαρκάρει σ’ ένα πλοίο για να βρει καλύτερη τύχη. Έζησε την Τρούμπα στα καλύτερά της. Μάλιστα, μια περίοδο έκανε και δεσμό με μια κοπέλα, την «Μπουμπού», και λαχταρούσε το γκαζάδικό του να γυρίσει στον Πειραιά για να τη συναντήσει. «Δεν με πείραζε που πήγαινε με άλλους, φτάνει όταν γύρναγα να με περίμενε», θα μου πει. «Η Τρούμπα για εμάς τους ναυτικούς ήταν κάτι μαγικό. Σαν μια όαση στην έρημο. Βγαίναμε για λίγες μέρες μετά από πολλούς μήνες μέσα στο καράβι και τι ήθελες να κάνουμε; Να πάμε σε κανένα μουσείο; Τρέχαμε εκεί να βρούμε συντροφιά. Δεν υπήρχε ναυτικός που να γνωρίζω που να μην πήγε στην Τρούμπα. Όχι μόνο για διασκέδαση αλλά και γιατί δεν θέλαμε να απομακρυνόμαστε από το λιμάνι, αφού το πρωί εκεί ήταν το μέρος για να βρεις δουλειά. Χαλάγαμε λεφτά, αλλά δεν ήταν και τόσο ακριβά. Πολλοί, βέβαια, τα έχαναν όλα στις γυναίκες και στα ποτά». Έχουν δει πολλά τα μάτια του. «Ναυτικούς να παραπαίουν από έρωτα, αγαπητικούς να διπλαρώνονται από ομοφυλόφιλους, νταβατζήδες να σουγιαδιάζουν τα κορίτσια τους στο μάγουλο. Αυτό ήταν και το σημάδι της  πουτάνας. Κανείς, όμως, δεν πείραζε τους πελάτες. Πώς θα τους τα “έπαιρναν” αλλιώς; Η μαφία της Τρούμπας είχε λογαριασμούς μόνο με όσους ήταν μέσα στο παιχνίδι και όχι με τους υπόλοιπους. Δεν ήθελαν να τους τρομάξουν».

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO


Οι σωματέμποροι, σύμφωνα με τον κ. Πισιμίση, ήταν οι χειρότεροι κακοποιοί, γιατί εκμεταλλευόντουσαν με πονηριά τις κοπέλες, που πολλές φορές δεν μπορούσαν να ξεφύγουν από αυτούς. Οι αγαπητικοί ήταν νεαρά παλικάρια που είχαν κάποιου είδος δεσμό με τις κοπέλες, που ήθελαν, και για λόγους γοήτρου, να παρουσιάζουν ότι έχουν ένα ομορφόπαιδο στο πλευρό τους. Αν η κοπέλα παράταγε τον αγαπητικό, αυτός πολλές φορές την εκβίαζε και γινόταν ο νταβατζής της, κι εκεί η σχέση τους ήταν για προστασία και χρήματα. Η Κυβέλη, κόρη εστιάτορα στην περιοχή, θυμάται τους ίδιους άντρες να έρχονται με διαφορετικές γυναίκες καθημερινά. «Ρωτούσα τον πατέρα μου, με το αθώο μυαλό μου, “πώς είναι δυνατόν αυτός ο άντρας να παντρεύεται καθημερινά και άλλη γυναίκα;”». Το παράξενο ήταν πως ενώ μέχρι το 1970 δεν υπήρχε καθαρό gay bar, ήταν πολλοί οι ομοφυλόφιλοι που τριγυρνούσαν εκεί, καθώς έβρισκαν εύκολα δουλειά αλλά και έρωτα στα σπίτια. Σύμφωνα με τον κ. Πισιμίση, αρκετοί από τους αγαπητικούς που ερχόντουσαν από την επαρχία γνώριζαν πρώτα τον αντρικό και μετά τον γυναικείο έρωτα.

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO


«Σε πιάσαν αμερικανάκι»
Η αμερικανική βοήθεια στις ευρωπαϊκές χώρες δεν περιοριζόταν μόνο στο σχέδιο Μάρσαλ. Ο 6ος Αμερικάνικος Στόλος άφηνε το στίγμα και τα δολάριά του απ’ όπου και αν περνούσε. Όταν έφτανε στον Πειραιά, μόνο καμπάνες δεν χτύπαγαν. Τα κορίτσια πολλαπλασιαζόντουσαν από 500 σε 3.000, αφού έφταναν στην Τρούμπα καμαριέρες, υπηρέτριες και νεαρές από την επαρχία που ήξεραν πως σε δύο ημέρες θα βγάλουν όσα θα έβγαζαν δουλεύοντας δύο μήνες. Την περίοδο που ο στόλος έφτανε στον Πειραιά το λιμάνι γέμιζε με κράχτες, τα κανονικά σπίτια έβαζαν επιγραφές που εξηγούσαν ότι δεν είναι πορνεία και οι επιτήδειοι σκάρωναν διάφορα κόλπα για εύκολα δολάρια. Από εκεί βγήκε και η έκφραση «σε πιάσαν αμερικανάκι», δηλαδή κορόιδο, αφού οι κοπέλες συνήθιζαν να χύνουν με διάφορους τρόπους το ποτό του μεθυσμένου πελάτη τους, ώστε αυτοί να παραγγέλνουν καινούργιο. Βέβαια, πολλοί απ’ αυτούς έβγαιναν κερδισμένοι, αφού πούλαγαν στους ντόπιους λαθραία τσιγάρα, ποτά, ρούχα, ρολόγια και ραδιόφωνα.

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
To μπαρ Μιλάνο.ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO



Από το 1968 μέχρι σήμερα
Μετά το κλείσιμο των σπιτιών έμειναν μόνο τα καμπαρέ, τα ξενοδοχεία και τα πορνοσινεμά. Τα περισσότερα έμειναν ανοιχτά μέχρι και τη χαραυγή της νέας χιλιετίας. Σήμερα έχουν μείνει ανοιχτά δυο-τρία μπαρ που έχουν λίγες γυναίκες για κονσομασιόν μόνο και λειτουργεί και το Σινεμά Ολύμπικ. Πάντως, η Τρούμπα ζει πια μόνο τη μέρα και κοιμάται τη νύχτα. Η Κυβέλη καθημερινά συναντά όχι νταβατζήδες πια αλλά στελέχη από ναυτιλιακές εταιρείες, ναυτικούς που αναζητούν δουλειά και δικηγόρους που πάνε στα δικαστήρια του Πειραιά που βρίσκονται εκεί. Κάτοικοι από τις γύρω γειτονιές αποκαλούν την Τρούμπα «Οδό Λήθης» και μιλάνε για ένα μέρος που το πρωί σφύζει από ζωή και το βράδυ μένουν οι ξεβαμμένες πινακίδες να θυμίζουν ότι κάποτε εκεί βασίλευαν τα κρυφά πάθη μιας μεγαλούπολης.

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
Tο μπαρ Μιλάνο. ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO

Ιστορικά πρόσωπα και μαγαζιά της Τρούμπας

Τζεμιλέ:
Λεσβία στριπτιτζού. Κυκλοφορούσε συχνά με ένα αραχνοΰφαντο φόρεμα, χωρίς εσώρουχα, και συνήθιζε να αποσπά τις χρυσές λίρες από τα τραπέζια των θαμώνων, χρησιμοποιώντας μόνο το αιδοίο της.


Βιολέτα και Φλώρα:
Διάσημες πατρόνες της εποχής που είχαν καταφέρει με διάφορες δωροδοκίες να έχουν στα «πόδια» τους την αστυνομία και να κάνουν ανενόχλητες τη δουλειά τους.

 

Δέσποινα, η βιτριολίστρια, και το Μωρό:
Η Δέσποινα εργαζόταν στο Puerto Rico Bar που ιδιοκτήτης του ήταν νταβατζής με το παρατσούκλι Μωρό (εξαιτίας του τεράστιου πέους του). Οι δυο τους ερωτεύτηκαν τρελά και το Μωρό απαγόρευε στη Δέσποινα να έχει πελάτες, πράγμα που ενδυνάμωσε την αγάπη της. Το Μωρό, όμως, δεν σταμάτησε ποτέ να έχει ερωμένες. Όταν αυτή η φήμη έφτασε στ' αυτιά της Δέσποινας, αυτή εκνευρίστηκε αρκετά. Ένα βράδυ θύμωσε λίγο παραπάνω και περιέλουσε με βιτριόλι το πρόσωπο του Μωρού.

 

Στέλλα:
Πλουσιοκόριτσο από τη Λαμία που εκμεταλλεύτηκε κάποιος Αντώνης και την έκανε πόρνη στην Τρούμπα. Μια μέρα ο Αντώνης πήγε στο δωμάτιό της να εισπράξει και αντ' αυτού δέχτηκε μια σφαίρα στο πόδι.


«Μάπας»:
Μεγαλονταβατζής που απασχολούσε συχνά την Ασφάλεια. Η μεγαλύτερη ιστορία γύρω από αυτόν είναι πως μια μέρα, για να γίνει ο κυρίαρχος της περιοχής, αποφάσισε να δολοφονήσει τον αντίπαλό του «Κεφάλα», όπως και έγινε. Η ζωή, όμως, είναι σκληρή. Ο «Μάπας» μεγαλώνοντας πάχυνε αρκετά και μετονομάστηκε σε «Κουράδα». Κατέληξε στην Τρούμπα να υπηρετεί τις κοπέλες.


John Bull:
Από τα πιο παλιά καμπαρέ που υπήρχαν στην Αθήνα. Καταγράφεται το 1915 σε έναν οδηγό του Ιγγλέση. Τη δεκαετία του '80 είχε παραπάνω από σαράντα κοπέλες μέσα. Οι περισσότερες ήταν ξένες. Παντού υπήρχαν καναπέδες που είχαν ψηλές πλάτες, ώστε να μη φαίνεται τι κάνεις. Ερχόντουσαν ως χορεύτριες με άδεια για τρεις μήνες, μετά έφευγαν κι ερχόντουσαν άλλες. Το μπουκάλι είχε 1.000 δραχμές, που ήταν δύο μεροκάματα.

 

Παριζιάνα:
Καμπαρέ που τον χειμώνα λειτουργούσε σε εσωτερικό χώρο και το καλοκαίρι σε ταράτσα, τη δεκαετία του '40.


Φλιπ Μπαρ:
Ανήκε στον Λιναρά και ήταν σε μια στοά που αργότερα ονομάστηκε Στοά Λιναρά. Φιλοξενούσε κυρίως μεγαλοκοπέλες που δεν έβρισκαν αλλού δουλειά.


45 Γιάννηδες:
Ανήκε στον Τζίνο, φοβερό αγαπητικό της εποχής. Ήταν στη Δευτέρας Μεραρχίας κι εκεί είχε σχεδιαστεί αρχικά να γυριστεί η Λόλα με την Τζένη Καρέζη. Εκεί γυρίστηκαν σκηνές από το έργο του Νίκου Φώσκολου Το Κάθαρμα, με τον Γιώργο Φούντα.


Αρτζεντίνα, Brazil, Maxim, Green Dollar, Moulin Rouge, Copa Cabana:
Καμπαρέ στη Φίλωνος.

 

Λουξ:
Ξενοδοχείο στη Φίλωνος, του Κάρλου από τη Ρουμανία, της γνωστής τραβεστί Σαρλότα. Στο ισόγειο λειτουργούσε το ξακουστό κουρείο του Πολύδωρου.


Φως και Ολύμπικ:
Δύο από τα πιο γνωστά πορνοσινεμά.
Το δεύτερο λειτουργεί ακόμα.

 

Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
Tο ξενοδοχείο Λουξ, το κουρείο του Πολύδωρου
Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO
Tρούμπα: Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια Facebook Twitter
ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ ΠΙΣΙΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗ LIFO

 

__________

Όλες οι φωτογραφίες είναι από το βιβλίο του Βασίλη Πισιμίση Βούρλα - Τούμπα, Εκδόσεις Τσαμαντάκη. Ευχαριστούμε για την ευγενική παραχώρηση.

Το άρθρο υπογράφεται από τον Σταύρο Διοσκουρίδη και δημοσιεύτηκε στις 16.1.2013 στην έντυπη έκδοση της LIFO.

Θέματα
7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H σκληρή για τον Δημήτρη Μητροπάνο

Μικροπράγματα / H σκληρή αλήθεια για τον Δημήτρη Μητροπάνο

Ο Άρης Δημοκίδης, στο σημερινό ηχητικό ντοκιμαντέρ, ξετυλίγει τη ζωή και την καριέρα του, μιλά για τη σκληρή αλήθεια που τον καθόρισε, τα υλικά που τον έκαναν τόσο αγαπητό, διαχρονικά παρόντα και λαϊκό είδωλο. Μιλούν φίλοι και συνεργάτες του που μοιράζονται ιστορίες, χαρακτηριστικά του και φωτίζουν το βαθύ πηγάδι απ’ το οποίο έβγαινε η φωνή του στο «Αλίμονο σ’ αυτούς που δεν αγάπησαν» και έσπαγε ψυχές και σώματα. 
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
Γάτα με λουρί: Αποστολή (όχι και τόσο) ακατόρθωτη!

Radio Lifo / Γάτα με λουρί: Αποστολή ακατόρθωτη; Όχι και τόσο

Μήπως πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε για τις γάτες και την επαφή τους με τον έξω κόσμο; Οι γάτες είναι από τη φύση τους κυνηγοί και εξερευνητές. Το να τις κρατάμε μόνιμα μέσα σε έναν περιορισμένο χώρο μπορεί να τις προστατεύει, αλλά περιορίζει τη φυσική τους συμπεριφορά. Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με την θετική εκπαιδεύτρια κατοικιδίων Πολυτίμη Πυργολιού.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Αντώνης Καραμπατζός: «Σήμερα στην Ελλάδα βιώνουμε μια βαθιά θεσμική κρίση»

Άκου την επιστήμη / «Στην Ελλάδα βιώνουμε μια βαθιά θεσμική κρίση»

Είναι η Ελλάδα σήμερα ένα κράτος δικαίου; Γιατί οι θεσμοί καταρρέουν στη συνείδηση των πολιτών; Ποιοι λόγοι εξηγούν το έλλειμμα εμπιστοσύνης προς τη Δικαιοσύνη; Και γιατί η αλήθεια μοιάζει να έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα; Ο καθηγητής του αστικού δικαίου στη Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αντώνης Καραμπατζός, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άδα Σταματάτου: «Είναι λάθος την φροντίδα των ατόμων με βαριές αναπηρίες να την επωμίζεται η οικογένεια»

Ζούμε, ρε! / «Είναι λάθος η οικογένεια να επωμίζεται τη φροντίδα των ατόμων με βαριές αναπηρίες»

Πόσο δύσκολη (ή εύκολη) είναι για ένα γονέα η απόφαση να εξασφαλίσει μια θέση για το αυτιστικό παιδί του σε ένα οικοτροφείο; Γιατί να πάρει αυτή την απόφαση; Και τι κάνει τη μετάβαση αυτή πιο ομαλή; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Tσάτσος συζητούν με την Άδα Σταματάτου, πρόεδρο του Race for Autism Gr και δημιουργό της σελίδας στο FB «Η ζωή μου με τον Γιάννη».
THE LIFO TEAM
Mόνο οι πλούσιοι μπορούν να τρώνε υγιεινά;

Radio Lifo / Mόνο οι πλούσιοι μπορούν να τρώνε υγιεινά;

Πόσο ταξική είναι η διατροφή στην εποχή των superfoods και της gourmet γαστρονομίας; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τη διατροφολόγο και Ειδικό Σύμβουλο Διαχείρισης Γήρανσης και Χρόνιων Νοσημάτων Αντωνία Πανανάκη, για το πώς η διατροφή ενισχύει τις ταξικές διαφοροποιήσεις και γιατί, από βιολογική ανάγκη, είναι πια ένας τρόπος προβολής της κοινωνικής μας ταυτότητας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Νίκος Βατόπουλος: «Κανένας δήμαρχος δεν αγάπησε βαθιά την Αθήνα»

Lifo Videos / Νίκος Βατόπουλος: «Κανένας δήμαρχος δεν αγάπησε βαθιά την Αθήνα»

Είναι η Αθήνα μια πόλη μόνο για τουρίστες; Πόσο κακοί πολίτες είμαστε; Πού οφείλεται η αποκαρδιωτική εικόνα του ιστορικού κέντρου; Γιατί κυριαρχεί η έλλειψη φροντίδας δημόσιων χώρων; Και πώς θα μοιάζει η Αθήνα της επόμενης δεκαετίας; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον δημοσιογράφο και συγγραφέα Νίκο Βατόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πρώτη φορά μαμά στα 50

Ψυχή & Σώμα / Πρώτη φορά μαμά στα 50

Η δημοσιογράφος Μία Κόλλια μοιράζεται με την Τζούλη Αγοράκη την εμπειρία της σε σχέση με τις βασικές προκλήσεις της μητρότητας σε μεγαλύτερη ηλικία. Ποιες ήταν οι δυσκολίες με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπη και πώς κατάφερε να παρακάμψει πικρόχολα σχόλια και να εστιάσει στα βαθύτερα «θέλω» της;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το τριπλό φονικό που συγκλόνισε το Καππαδοκικό

Αληθινά εγκλήματα / Το τριπλό φονικό που συγκλόνισε το Καππαδοκικό

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την υπόθεση που έμεινε γνωστή ως το «μακελειό του Καππαδοκικού». Στις 14 Αυγούστου 2001, ο 36χρονος οικοδόμος Ηρακλής Μισαηλίδης, οπλισμένος με κυνηγετική καραμπίνα, πλησίασε το καφενείο του χωριού και άνοιξε πυρ εναντίον των παρευρισκομένων.
Μιχάλης Τιβέριος: «Από την αρχαιότητα η Ελλάδα είναι παρέες και κυκλώματα»

Άκου την επιστήμη / Μιχάλης Τιβέριος: «Από την αρχαιότητα, η Ελλάδα είναι παρέες και κυκλώματα»

Η παιδεία, οι διανοούμενοι και όσα μας καταδυναστεύουν ως χώρα. Ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών και ομότιμος καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ., Μιχάλης Τιβέριος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η σκληρή αλήθεια για την Γεωργία Βασιλειάδου

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τη Γεωργία Βασιλειάδου

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1980 η Γεωργία Βασιλειάδου. Ακούστε ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τη συναρπαστική ζωή της ηθοποιού που αποδεικνύει πως όλα μπορούν να συμβούν και πως ποτέ δεν είναι αργά...
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
«Τα Τέμπη δεν θα ξεχαστούν εύκολα»

Newsroom / «Τα Τέμπη δεν θα ξεχαστούν εύκολα»

Ποιοι είναι οι λόγοι που οι θεσμοί δεν εμπνέουν εμπιστοσύνη; Έχει σχέση ο θυμός της τραγωδίας των Τεμπών με εκείνον των Μνημονίων; Και τι σημαίνει "διαδηλώνω" σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον καθηγητή Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών του ΕΚΠΑ, Αριστείδη Χατζή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορούν να ζουν τα παιδιά μόνο με μακαρόνια και πατάτες τηγανητές;

Radio Lifo / Μπορούν να ζουν τα παιδιά μόνο με μακαρόνια και πατάτες τηγανητές;

Γιατί η παιδική ηλικία ζητάει το άμυλό της; Γιατί η ζάχαρη είναι τόσο εθιστική στα παιδιά; Και τελικά πόσο πρέπει να επιμένουμε να τρώνε μπάμιες, φασολάκια, φρούτα και λαχανικά; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την κλινική διατροφολόγο Κωνσταντίνα Κεραμύδα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Όταν ο Κωστής Πολύζος εξαφανίστηκε μυστηριωδώς, μάνα και πατριός απευθύνθηκαν στην Νικολούλη

Αληθινά εγκλήματα / Όταν ο Κωστής Πολύζος εξαφανίστηκε, μάνα και πατριός απευθύνθηκαν στη Νικολούλη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την αινιγματική εξαφάνιση του 23χρονου Κωστή Πολύζου, η οποία αποτέλεσε την αρχή για ένα θρίλερ που δεν έβρισκε λύση για σχεδόν πέντε χρόνια.
THE LIFO TEAM