Ο Όμηρος (ζει) στο Αιγαίο και έχει κάτι να μας πει

Ο Όμηρος (ζει) στο Αιγαίο και έχει κάτι να μας πει Facebook Twitter
Το αγγείο, που χρονολογείται το 670 π.Χ., έγινε γνωστό ως «ο Πίθος της Μυκόνου» και είναι το σημαντικότερο έργο της εποχής του, που απεικονίζει την Ιλίου Πέρσιν, δηλαδή την Άλωση της Τροίας.
2

Με αφορμή τον Πίθο της Μυκόνου και το εύρημα των λίθινων ασπιδούχων πολεμιστών στην Ελεύθερνα της Κρήτης οργανώνεται για το 2017 μια έκθεση με τίτλο «Ο Όμηρος στο Αιγαίο». Το εισαγωγικό κομμάτι αυτής της έκθεσης παρουσιάζεται φέτος το καλοκαίρι στην Πινακοθήκη της Μυκόνου. To LΙFO.gr μίλησε με τους επιμελητές της έκθεσης Καθηγητή Νικ. Χρ. Σταμπολίδη, Δρ. Μιμίκα Γιαννοπούλου και Αντώνη Θεοχάρη Κιούκα.

— Πώς γεννήθηκε η ιδέα για την έκθεση «Ο Όμηρος στο Αιγαίο»;

Η ενασχόληση με τον ομηρικό κόσμο και τον τρόπο που αυτός επαληθεύεται από αρχαιολογικά ευρήματα ξεκίνησε από τα εξαιρετικά ευρήματα του καθηγητή Νίκου Χρ. Σταμπολίδη στη Νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας στην Κρήτη, όπως η πυρά του δειροτομηθέντος, που ανακαλεί την πυρά του Πατρόκλου στην «Οδύσσεια», αλλά και τους λίθινους πολεμιστές του ταφικού Μνημείου 4A, τον τάφο των Πριγκιπισσών και άλλα ευρήματα. Για τον λόγο αυτό, ο υπότιτλος του Μουσείου της Αρχαίας Ελεύθερνας που εγκαινιάστηκε πρόσφατα είναι «Ο Όμηρος στην Κρήτη». Περαιτέρω, η μελέτη των λίθινων πολεμιστών έχει καταλήξει εδώ και χρόνια στο συμπέρασμα ότι η πολεμική τους εξάρτυση μοιάζει με αυτήν των πολεμιστών που παριστάνονται στις ανάγλυφες παραστάσεις του Πίθου της Μυκόνου. Σε συζητήσεις τον χειμώνα με τον προϊστάμενο της Εφορείας, Δημήτρη Αθανασούλη, για δράσεις και εκθέσεις στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Μυκόνου και με τη γνώση των επιστημονικών δεδομένων, τόσο σε συγκριτικό επίπεδο όσο και από τη γνώση των αρχαίων καθαυτών, προτάθηκε η αξιοποίηση του πιο σημαντικού εκθέματος του Μουσείου της Μυκόνου, του αγγείου που είναι γνωστό ως ο Πίθος της Μυκόνου, αρχικά με μια ψηφιακή παρουσίασή του φέτος και στη συνέχεια με τη διοργάνωση μιας μεγαλύτερης έκθεσης το 2017 με τίτλο «Ο Όμηρος στο Αιγαίο», αλλά και πολλών άλλων δράσεων που θα καλύπτουν μια τόσο μεγάλη θεματική σε διάφορες εκφάνσεις της.

Μολονότι ο Τρωικός Πόλεμος είναι διαφορετικός από τον ισπανικό εμφύλιο, σε επίπεδο Ιστορίας της Τέχνης μπορούμε να μιλήσουμε για την πρώτη Γκερνίκα της Ιστορίας.

Ο Όμηρος (ζει) στο Αιγαίο και έχει κάτι να μας πει Facebook Twitter
H έκθεση διαρκεί από τις 22 Ιουλίου έως τις 11 Σεπτεμβρίου 2016


— Τι θα περιλαμβάνει η έκθεση που θα παρουσιαστεί το 2017 στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Ελεύθερνας;

Η έκθεση είναι υπό σχεδιασμό και θα περιλαμβάνει αρχαιότητες από μουσεία που σχετίζονται με την επαλήθευση αναφορών στα έπη, οπτικοακουστικές εφαρμογές και, γενικά, ένα σύνολο δράσεων που δεν θα περιορίζονται μόνο σε εκθεσιακά δρώμενα.

— Τι πρόκειται να δει ο επισκέπτης στην Πινακοθήκη της Μυκόνου, στο εισαγωγικό πρώτο μέρος της έκθεσης με τίτλο «Η Άλωση της Τροίας. Ο Πίθος της Μυκόνου και οι ήρωες πολεμιστές της Ελεύθερνας»;

Στο εισαγωγικό πρώτο μέρος της που παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη της Μυκόνου από τις 22 Ιουλίου έως τις 11 Σεπτεμβρίου 2016 μπορεί κανείς να δει δύο ταινίες που βασίζονται σε πρωτότυπα 3D μοντέλα και ψηφιακή σάρωση του πίθου και ευρημάτων της Ελεύθερνας. Η πρώτη ταινία που παρουσιάζεται στην Α Αίθουσα της Πινακοθήκης διηγείται τι απεικονίζει ο πίθος, σχολιάζοντας τις ανάγλυφες παραστάσεις, ξεκινώντας από τον λαιμό, με την απεικόνιση του Δούρειου Ίππου, και καταλήγοντας στην τελευταία ζώνη με τη σκηνή της δολοφονίας του Αστυάνακτα από τον Νεοπτόλεμο, παρουσία της μητέρας του της Ανδρομάχης. Η δεύτερη ταινία στη Β Αίθουσα παρουσιάζει τους πολεμιστές του πίθου και τους λίθινους ασπιδούχους πολεμιστές από το Μνημείο 4Α της Νεκρόπολης της Ορθής Πέτρας στην Ελεύθερνα, που είναι έργα σύγχρονα χρονολογικά, και τις ομοιότητες που παρουσιάζουν στην πολεμική τους εξάρτυση, αποδεικνύοντας ότι την εποχή συγγραφής των ομηρικών επών υπάρχει ένα κοινό παρελθόν σε κοινωνίες αρκετά απομακρυσμένες μεταξύ τους. Οι ταινίες είναι σε σκηνοθεσία του Αντώνη Κιούκα και σε επιστημονική επιμέλεια και κείμενα του καθηγητή Ν. Χρ. Σταμπολίδη και της δρ Μιμίκας Γιαννοπούλου. Οι προβολές πλαισιώνονται από εποπτικό υλικό και πέντε εξαιρετικά αντίγραφα αγγείων που φέρουν παραστάσεις από τον Τρωικό Κύκλο, όπως ο περίφημος Κρατήρας των Φαρσάλων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με την υπογραφή του αγγειογράφου Θωμά Κοτσιγιάννη. Στη Γ Αίθουσα προβάλλεται η ταινία «Τρωάδες» του Μιχάλη Κακογιάννη, βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Ευριπίδη, που διδάχτηκε το 415 π.Χ. και περιγράφει πολλές σκηνές που απεικονίζονται στις ανάγλυφες παραστάσεις του Πίθου της Μυκόνου.


— Ο Πίθος της Μυκόνου είναι το διασημότερο έκθεμα του αρχαιολογικού μουσείου του νησιού. Ποια είναι η ιστορία του, τι απεικονίζει και γιατί θεωρείται σημαντικός;

Blood Scene

Το καλοκαίρι του 1961 το άνοιγμα ενός πηγαδιού σε ένα μυκονιάτικο σπίτι έκρυβε μια έκπληξη: έναν ταφικό πίθο με εντυπωσιακή ανάγλυφη διακόσμηση και ανθρώπινα οστά στο εσωτερικό του. Το αγγείο, που χρονολογείται το 670 π.Χ., έγινε γνωστό ως «ο Πίθος της Μυκόνου» και είναι το σημαντικότερο έργο της εποχής του, που απεικονίζει την Ιλίου Πέρσιν, δηλαδή την Άλωση της Τροίας.

Φαίνεται ότι την πρωτοαρχαϊκή περίοδο που τα ομηρικά έπη, η «Ιλιάδα» και η «Οδύσσεια», γράφονται, το ηρωικό παρελθόν εξακολουθεί να ανακαλείται και να αντλούνται από αυτό πρότυπα και αξίες που χαρακτηρίζουν τις κοινωνίες του αιγαιακού χώρου.

Η διακόσμηση στον Πίθο της Μυκόνου, που εκτείνεται μόνο στο πρόσθιο μέρος, στον λαιμό και στο σώμα, διακρίνεται από μια μοναδικής ομορφιάς σύνθεση, η οποία χαρακτηρίζεται από τη λεπτότητα στην απόδοση των μορφών και την προσοχή στις λεπτομέρειες. Εκτός από τον Δούρειο Ίππο και τους 14 Αχαιούς πολεμιστές που παριστάνονται σε όλη την επιφάνεια του λαιμού, παριστάνονται και 19 σκηνές σε τρεις επάλληλες ζώνες στο σώμα που αφηγούνται το ξεκλήρισμα των παιδιών των Τρώων και την αρπαγή των γυναικών ως λαφύρων πολέμου. Σε όλες τις σκηνές πρωταγωνιστούν γυναίκες-μάνες, αυτές που βάζουν και οι μεγάλοι τραγικοί ποιητές να αφηγούνται τις συμφορές της Τροίας σε διάσημες τραγωδίες, όπως οι «Τρωάδες» του Ευριπίδη.

— Μπορούμε να πούμε ότι ο Πίθος της Μυκόνου είναι ένα έργο με αντιπολεμική διάσταση, η «πρώτη Γκερνίκα της Ιστορίας», όπως αναφέρεται στο δελτίο Τύπου;

Μολονότι ο Τρωικός Πόλεμος είναι διαφορετικός από τον ισπανικό εμφύλιο, σε επίπεδο Ιστορίας της Τέχνης μπορούμε να μιλήσουμε για την πρώτη Γκερνίκα της Ιστορίας, δηλαδή ως το πιο πρώιμο έργο σε μεγαλειώδη κλίμακα που απεικονίζει τον εξανδραποδισμό και τα δεινά του πολέμου.

Ο Όμηρος (ζει) στο Αιγαίο και έχει κάτι να μας πει Facebook Twitter
Δούρειος Ίππος

— Ποια είναι η γνώμη σας για τη χρήση της τεχνολογίας στα μουσεία; Τα ελληνικά μουσεία θεωρείτε ότι την αξιοποιούν επαρκώς;

Τα ελληνικά μουσεία ολοένα και περισσότερο αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητα της ύπαρξης οπτικοακουστικών μέσων, χωρίς ακόμα η χρήση τους να έχει έναν οργανωμένο σχεδιασμό – κατά περίπτωση, γίνονται διάφορες εφαρμογές που το αποτέλεσμα και η απήχησή τους δεν έχει αξιολογηθεί ακόμη. Πρόσφατο παράδειγμα τέτοιων εφαρμογών που εντάχθηκαν εξαρχής στον μουσειογραφικό σχεδιασμό είναι το Μουσείο της Αρχαίας Ελεύθερνας, στο οποίο χρησιμοποιούνται αρκετές προβολές, τόσο fiction ταινιών που ζωντανεύουν κομμάτια ιστοριών που κρύβονται πίσω από διάσημα εκθέματά του, όσο και multimedia εφαρμογών που βοηθούν στην κατανόηση μνημείων αλλά και δράσεων που συνδέονται με αρκετά αντικείμενα. Για παράδειγμα, στη μεγάλων διαστάσεων προθήκη με τα εισηγμένα αντικείμενα αναπτύσσεται ειδική προβολή που πραγματεύεται τις σχέσεις της αρχαίας πόλης, εμπορικές και άλλες, με Ανατολή και Δύση και όσα στοιχεία προκύπτουν μέσα από αυτές για την εξωστρέφεια και την ιστορία της Ελεύθερνας. Σε γενικότερο επίπεδο περιοδικών εκθέσεων, υπάρχουν θέματα, όπως αυτό του πίθου στην Πινακοθήκη της Μυκόνου, που στηρίχτηκαν σε ψηφιακά μέσα, αποδεικνύοντας τη σπουδαιότητα της εφαρμογής τους στη σύγχρονη πραγματικότητα, στην επαφή και στη μετάδοση γνώσης στο σύγχρονο επισκέπτη.


— Ποια ήταν η ανταπόκριση της τοπικής κοινωνίας αλλά και των επισκεπτών, κ. Κιούκα, με δεδομένο ότι η Μύκονος είναι ένα νησί που έχουμε συνδυάσει περισσότερο με τη διασκέδαση; Πιστεύετε ότι υπάρχει η δυνατότητα τα μικρά μουσεία των νησιών να καταστούν πόλος έλξης;

Είναι σίγουρο ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα έχει δύο κινητήριες δυνάμεις: πρώτη είναι ο τόπος, ο ήλιος και η θάλασσα και δεύτερη ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός και η παρακαταθήκη του στον κόσμο. Και στο μικρότερο νησάκι της Ελλάδας, μια όρθια κολόνα σε έναν γκρεμισμένο ναό θα αποτελεί πόλο έλξης και γοητείας. Απόδειξη οι εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη και η απρόσμενη επισκεψιμότητα της έκθεσης «Ο Πίθος της Μυκόνου» σε ένα νησί που έχει ταυτιστεί όσο κανένα άλλο με τη διασκέδαση.

Αρχαιολογία & Ιστορία
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Πέγκυ Ρίγγα μιλά για τη «Σκοτεινή» πλευρά της αρχαιολογίας

Αρχείο / Η Πέγκυ Ρίγγα μιλά για τη «Σκοτεινή» πλευρά της αρχαιολογίας

Κλασική αρχαιότητα δεν είναι μόνο οι ρήτορες, οι φιλόσοφοι, ο υψηλός πολιτισμός και τα λαμπρά μνημεία. Η Πέγκυ Ρίγγα μάς ξεναγεί σε μια καθημερινότητα χαρούμενη, διασκεδαστική, «σέξι» και ταυτόχρονα βίαιη, σκοτεινή, μακάβρια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντάνιελ Μέντελσον: Ο φιλέλληνας διανοούμενος σε μια χειμαρρώδη συζήτηση με το LIFO.gr

Βιβλίο / Ντάνιελ Μέντελσον: Ο φιλέλληνας διανοούμενος σε μια χειμαρρώδη συζήτηση με το LIFO.gr

Mιλά για την ποπ κουλτούρα του Ομήρου και του Αριστοφάνη, για τον Τραμπ που δεν θα υπήρχε χωρίς το διαδίκτυο και για τη λεπτή γραμμή που συνδέει τις αρχαίες τραγωδίες με κινηματογραφικά αριστουργήματα όπως το "Brokeback Mountain".
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM