Ωδή στο Μουσικό Σχολείο. Του Ρωμανού Σκλαβενίτη-Πιστοφίδη

Ωδή στο Μουσικό Σχολείο. Του Ρωμανού Σκλαβενίτη-Πιστοφίδη Facebook Twitter
6
Ωδή στο Μουσικό Σχολείο. Του Ρωμανού Σκλαβενίτη-Πιστοφίδη Facebook Twitter

Του Ρωμανού Σκλαβενίτη-Πιστοφίδη από το bookpress

Επέστρεψα στο σχολείο, πέντε χρόνια μετά. Είχε τύχει να το επισκεφθώ λίγες φορές στο μεταξύ, όμως πάντοτε συνοδευόμουν. Χαιρετούσα μερικούς καθηγητές και έγνεφα σε μαθητές που είχαν φτάσει πια στο Λύκειο, ωστόσο με θυμούνταν. Δεν υπήρχε χρόνος –και ιδιωτικότητα– για να κάνω το μοναδικό πράγμα που χρειαζόταν: να περιπλανηθώ.

Στο Μουσικό Σχολείο βρέθηκα τυχαία. Οι γονείς μου άκουσαν γι' αυτό και τους φάνηκε ταιριαστό. Εγώ πάλι είχα διαφορετική γνώμη: η τάξη μου από το Δημοτικό θα φοιτούσε αδιαίρετη στο τοπικό Γυμνάσιο και, παρότι δεν ταίριαζα εκεί, η προοπτική ενός πολυσυλλεκτικού σχολείου όπου όλα θα μου ήταν άγνωστα δεν ήταν ελκυστική. Έδωσα τις εισαγωγικές εξετάσεις και κόπηκα: ήμουν επιλαχών. Καλοδέχτηκα τα αποτελέσματα και, ανακουφισμένος, επέστρεψα στο Έγκλημα και Τιμωρία που διάβαζα τότε για πρώτη φορά. Την επόμενη μέρα, η υποδιευθύντρια του Μουσικού (έκτοτε, θα ήταν πάντα «το Μουσικό» - ποτέ «το Μουσικό Σχολείο») τηλεφώνησε στη μητέρα μου: αρκετοί από τους επιτυχόντες το είχαν ξανασκεφτεί, αφήνοντας τις θέσεις τους κενές. Μία από αυτές τις θέσεις θα τη γέμιζα εγώ.

Στο Μουσικό, η ζωή ήταν εύκολη. Έκανα πολλούς φίλους, λίγοι απ' τους οποίους με συντροφεύουν ακόμη. Μαζί σκαρώσαμε συνωμοσίες, καταβροχθίσαμε λαθραία μπωλ προφιτερόλ, τραβήξαμε τα μαλλιά μας, φάγαμε τυρόπιτες την ώρα των Μαθηματικών, σχεδιάσαμε ευμεγέθη πέη στο τετράδιο των Αρχαίων Ελληνικών και, αφηρημένοι, το παραδώσαμε στη φιλόλογο για εξέταση. «Δεν θα το πρόσεξε», είπε κάποιος. «Για να δούμε», είπα εγώ και άφησα το τετράδιο να ανοίξει μόνο του όπου επέβαλλε η τσάκιση της ράχης του. Αλήθεια, δεν ξέρω τι κάνει τα τετράδια των Αρχαίων να ανοίγουν πάντα στη σελίδα με τα πέη - πάντως, αυτό συνέβαινε με τα δικά μου σε όλο το Γυμνάσιο.

Στο Μουσικό, η ζωή ήταν ωραία. Κάθε στιγμή, υπήρχε κάποιος που έπαιζε μουσική. Δεν είχε σημασία αν ήταν η ώρα της Φυσικής ή της Χημείας· οι πόρτες δεν έκλειναν ποτέ, ο Σρέντιγκερ κι ο Πλανκ πήγαιναν χέρι-χέρι με τον Μπαχ. Όταν δεν ακούγαμε μουσική, παίζαμε θέατρο, γυρίζαμε ταινίες, τραβούσαμε φωτογραφίες. Κατά τη διάρκεια της μαθητείας μου, τραγούδησα με λίγα ακόμη παιδιά το μέρος της παιδικής χορωδίας σε μία παραγωγή της Τόσκα, έγραψα το σενάριο και μισο-σκηνοθέτησα μία ταινία μικρού μήκους, συμμετείχα σε ομαδική έκθεση φωτογραφίας, έπαιξα σε δύο-τρεις καλές θεατρικές παραστάσεις, έπαιξα μουσική ζωντανά (αυτό το έκανα μόνο μία φορά, λίγο πριν αποφοιτήσω - ανέκαθεν έκανα τα πράγματα ανάποδα), έγραψα τη δική μου συνέχεια του Χάρυ Πόττερ και μισό μυθιστόρημα φαντασίας. Όλα αυτά ακούγονται φανταστικά. Το καλύτερο όμως είναι ότι όλα αυτά ήταν πράγματι η ζωή μας στο σχολείο.

Το Μουσικό μπορεί να μην γλίτωσε από την παιδική ασθένεια του αριστερισμού και των κινημάτων, αλλά ήταν αναμενόμενο: ήμασταν ένα καλλιτεχνικό σχολείο - στην Ελλάδα η τέχνη είναι πολιτικοποιημένη. Ωστόσο, τα χρόνια των ανέμελων διαμαρτυριών βιώθηκαν με ανώδυνο τρόπο: παίζοντας μουσική και κάνοντας πολύωρες συνελεύσεις που κατέλειπαν πάντα εκκρεμότητες, με την υποστήριξη των καθηγητών και των γονέων μας - σε μεγάλο βαθμό, ο αριστερισμός είναι κληρονομική νόσος. Θέλω να πω, το Μουσικό ανέθρεψε (πιθανώς, ανατρέφει ακόμα) αριστερότροπους μαθητές, αφήνοντας λίγα περιθώρια για άλλες ιδέες, όμως εμφύσησε σ' αυτούς ισχυρό αξιακό σύστημα και αγάπη για την ευτυχία. Ό, τι λείπει δηλαδή από τους μέσους μαθητές και αργότερα τους φοιτητές και πολίτες.

Επέστρεψα λοιπόν στο Μουσικό πέντε χρόνια μετά. Μια απερίσκεπτη απόφαση και μια θλιβερή εμπειρία. Ο χώρος βρισκόταν εκεί, αλλά με είχε απροκάλυπτα ξεχάσει. Δεν υπήρχαν μαθητές που να με θυμούνται, πολλοί από τους καθηγητές μου είχαν συνταξιοδοτηθεί ή απλώς απουσίαζαν. Το «ντουλαπάκι» μου (έτσι λέγαμε τα ερμάρια των διαδρόμων, όπου φυλούσαμε τις τσάντες μας, όταν μετακινούμασταν από τάξη σε τάξη) δεν ήταν εκεί. Κι αν ήταν, δεν το αναγνώρισα. Αναγνώρισα ωστόσο το ντουλαπάκι της φίλης μου της Ελένης και το φωτογράφισα. Το μεγάλο παράθυρο του ορόφου, από όπου ατένιζα το απέναντι γιαπί και την εξάπλωση της πόλης, είχε κλείσει με προφυλακτικό κιγκλίδωμα· το απέναντι γιαπί δεν ήταν πια γιαπί.

Δεν συνάντησα κανέναν - για τους μαθητές ήμουν απλώς αξιοπερίεργο θέαμα. Περιεργάζονταν τα γυαλιά ηλίου μου που είχαν έναν στρόγγυλο κι ένα τετράγωνο φακό. Δεν με αναγνώριζαν, όμως εγώ τους αναγνώριζα. Μέσα στο πλήθος, ξεχώρισα τις φιγούρες που θύμιζαν τους φίλους μου. Τα αγαπημένα μου πρόσωπα επιβίωναν στο σχολείο, διαμέσου των απογόνων τους. Ξεχώρισα κι ένα αγόρι που έβλεπα ότι ήθελε να μου μιλήσει. Δεν μπόρεσα να τον ταυτίσω με κάποιο γνωστό μου - ίσως ήταν ο δικός μου απόγονος. Μια απερίσκεπτη απόφαση και μια θλιβερή εμπειρία.

Μαθαίνω ότι τα Μουσικά Σχολεία κινδυνεύουν να καταργηθούν. Δεν πρόκειται να ματαιοπονήσω, επιχειρηματολογώντας για τη διατήρησή τους. Πράγματι, αυτή τη στιγμή, φαντάζουν περιττή πολυτέλεια. Όταν έχεις βουλιάξει και προσπαθείς να αναδυθείς, αφαιρείς την περιβολή, αποδιώχνεις το βάρος των ενδυμάτων, ακόμη κι αν είναι πολύτιμα. Το Μουσικό είναι ένα ακριβό ρούχο από φίνο ύφασμα που, παρότι δεν μου κάνει πια, θα θρηνήσω το χαμό του. Προς το παρόν, το αναπολώ δριμέως – μέχρι να το ξεχάσω.

* Ο Ρωμανός Σκλαβενίτης-Πιστοφίδης είναι φοιτητής της Ιατρικής στο ΑΠΘ και συγγραφέας. Το πρώτο του μυθιστόρημα με το τίτλο "Διαβάτες στην πόλη" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Απόπειρα.

Αρχείο
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Ωραία γραφή. Μ' αρέσουν οι άνθρωποι που διηγούνται προσωπικές ιστορίες αποφορτισμένοι από το μελό τους. Μ'αρέσουν οι άνθρωποι που διηγούνται προσωπικές ιστορίες με όσα γουστάρουν και όσα δεν γουστάρουν. Που δεν ωραιοποιούν και εξιδανικεύουν. Εύγε ρε.
Έχω την ίδια γνώμη και λέω να αγοράσω το βιβλίο του. Έχουν γραφτεί πολύ καλά λόγια. Δεν μου κάνει εντύπωση που τον συσχετίζουν με τη Σώτη. Ο Ρωμανός φαίνεται να έχει το ίδιο καλό μυαλό.
Μα, πώς γίνεται να διαβάζεις ΑΥΤΟ το άρθρο και να αφήνεις ΑΥΤΟ το σχόλιο... Δύο πράγματα, ένα) ο αρθρογράφος δεν λέει τίποτα τέτοιο, δύο) η Τριανταφύλλου δεν χαράσσει κανέναν δρόμο, αλλά αν χάρασσε και κάποιος τον ακολουθούσε, θα ήμουν πολύ χαρούμενος. ΥΓ.Τυχαίνει να έχω διαβάσει κι άλλα του ίδιου συγγραφέα και περιμένω πότε θα του επιτεθούν και εξαιτίας του επωνύμου του... Ως γνωστόν, τα ad hominem δίνουν και παίρνουν στην Ελλάδα.
Δεν ξέρω γιατί επιλέξατε αυτόν τον υπότιτλο. Η ουσία του κειμένου, πάντως, βρίσκεται στην τελευταία παράγραφο.Ίσως για κάποιους είναι πιο σημαντικό να εστιάσουν στην "παιδική ασθένεια του αριστερισμού", η ουσία, όμως, βρίσκεται στην κατάργηση/συγχώνευση των σχολείων που έρχεται.