Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία

Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter
12

Η μητέρα της 13χρονης Maylen που πριν λίγες μέρες βρέθηκε απαγχονισμένη, αδυνατεί να περιγράψει τον πόνο που νιώθει και λέει στην El Mundo πως δεν ήξερε ότι η κόρη της είχε πέσει στα δίχτυα της θανάσιμης πρόσκλησης που ονομάζεται «Γαλάζια Φάλαινα». Η Maylen, αυτοκτόνησε σε μια πόλη στην Κολομβία καθώς είχε φτάσει στην τελική δοκιμή. Κανείς, ούτε οι φίλοι της, δεν ξέρουν γιατί δέχτηκε την θανάσιμη πρόκληση και έφτασε να βάλει η ίδια τέλος στη ζωή της.


«Μαμά, υπάρχουν μπλε φάλαινες;» είχε ρωτήσει μια μέρα η 13χρονη και η μητέρα της απάντησε αθώα πως υπάρχουν, αλλά είναι είδος υπό εξαφάνιση. Ήταν το πρώτο πράγμα που σκέφτηκε και δεν είχε την παραμικρή ιδέα τι σήμαινε αυτή η ερώτηση. Δύο μήνες αργότερα, στις 28 Απριλίου, το σώμα της Maylen Lizette κρεμόταν από ένα σχοινί. Η 37χρονη μητέρα δεν είχε ποτέ της ακούσει για την θανάσιμη πρόκληση και όταν ενημερώθηκε άρχισε να συνδέει γεγονότα, περιστατικά και συμπεριφορές της κόρης της που μέχρι τότε περνούσαν απαρατήρητα. Η 13χρονη δεν ήταν όμως η πρώτη που πέθανε συμμετέχοντας στην διαδικτυακή πρόκληση που πλέον έχει λάβει διεθνείς διαστάσεις και κινητοποίησε τις αρχές παγκοσμίως. Οι αριθμοί για τα θύματα διαφέρουν από χώρα σε χώρα και από δημοσίευμα σε δημοσίευμα. Στη Ρωσία που θεωρείται η γενέτειρα της πρόκλησης, 16 αυτοκτονίες κοριτσιών έχουν συνδεθεί ευθέως με τη «Μπλε Φάλαινα». Συνολικά δεδομένα αναφέρουν πως μέσα σε δύο χρόνια υπάρχουν πάνω από 130 αυτοκτονίες ατόμων που αποδέχτηκαν την τελική πρόκληση. 

Η πρόκληση αποτελείται από 50 δοκιμασίες τις οποίες οι συμμετέχοντες καλούνται να ξεπεράσουν. Ξεκινά με απλά βήματα, όπως το να ζωγραφίσουν ένα ζώο, να ξυπνήσουν αργά τη νύχτα, να παρακολουθούν ταινίες τρόμου για μια ολόκληρη μέρα και διάφορα άλλα τεστ. Στη συνέχεια έρχεται όμως η «δοκιμασία του πνιγμού» και η «δοκιμασία της μπλε φάλαινας». Στην πρώτη, το θύμα καλείται να δέσει μια θηλιά στο λαιμό του και να κινηματογραφήσει τον εαυτό του, ενώ είναι στο όριο του πνιγμού και στην δεύτερη θα πρέπει με ένα μεγάλο μαχαίρι να χαράξει μία φάλαινα πάνω στο χέρι του. Σύμφωνα με ειδικούς, η επιτυχία αυτών των δοκιμασιών είναι ότι βασίζονται στην πρόκληση και η πρόκληση για έναν έφηβο αντιπροσωπεύει πολλά, όπως την υπέρβαση, την ενίσχυση της αυτοεκτίμησής τους, την αίσθηση δύναμης και τον έλεγχο. Το παιχνίδι θανάτου είναι καλά ενορχηστρωμένο και τελικά καταλήγει ένα παιχνίδι μυαλού με θανάσιμη κατάληξη.

Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter
Η μητέρα της Maylen, της 13χρονης που αυτοκτόνησε αποδεχόμενη την τελευταία πρόκληση της Μπλε Φάλαινας

Σε αρκετές χώρες όπως η Ισπανία και η Βρετανία που έχουν θρηνήσει θύματα, οι αρχές έχουν εκδώσει προειδοποιήσεις για τη δοκιμασία. Πριν από λίγες μέρες και η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με το διαδικτυακό φαινόμενο «Blue Whale Challenge»: Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας ενημερώνει τους πολίτες και ιδίως τους γονείς, αναφορικά με φαινόμενο, το οποίο αποκαλείται "Blue Whale Challenge" (Δοκιμασία - Πρόκληση «Μπλε Φάλαινα»).Η συγκεκριμένη σειρά δοκιμασιών - πρόκληση φέρεται να λαμβάνει χώρα μέσω ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης (social media), όπου κυρίως έφηβοι καλούνται να συμμετάσχουν σε ένα ιδιότυπο παιχνίδι διάρκειας πενήντα (50) ημερών. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού λαμβάνουν οδηγίες από άγνωστο άτομο, που έχει χρηστεί «επικεφαλής», προκειμένου να ολοκληρώσουν με επιτυχία μια σειρά άκρως επικίνδυνων για την υγεία τους και τη σωματική τους ακεραιότητα δοκιμασιών (λ.χ. αυτοτραυματισμός, παρακολούθηση ταινιών τρόμου, αναρρίχηση σε ψηλά κτίρια).Οι Αρχές επιβολής του νόμου άλλων χωρών έχουν εκδώσει ειδοποιήσεις προς γονείς και παιδιά, ενώ πολυάριθμα είναι και τα σχετικά δημοσιεύματα από Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης του εξωτερικού, που αναφέρουν πως το φαινόμενο λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις και έχει εξαπλωθεί πιθανόν ως αυτοδιαδιδόμενη φάρσα (hoax). Στη χώρα μας δεν έχει σημειωθεί αντίστοιχο περιστατικό, όμως η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος επαγρυπνά, σε κάθε περίπτωση, για την άμεση ανίχνευση και πρόληψη σχετικών συμβάντων, καθώς λόγω της μεγάλης επικινδυνότητας, το φαινόμενο ενδέχεται να λάβει πραγματικές και εξαιρετικά σοβαρές διαστάσεις. Τέλος, εάν κάποιος γονέας υποπτευθεί πως το παιδί του σχεδιάζει να προβεί στη δοκιμασία - πρόκληση «Μπλε Φάλαινα» ή σε παρόμοια, ή όποιος πολίτης γνωρίζει σχετικές πληροφορίες γι' αυτό, καλείται να επικοινωνήσει άμεσα με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, με τους ακόλουθους τρόπους:Τηλεφωνικά: 11188/ Στέλνοντας e-mail στο: [email protected]/  Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones): CYBERΚΙD/ · Μέσω twitter: @CyberAlertGR

Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter

Ο άνθρωπος πίσω από το αρρωστημένο «παιχνίδι αυτοκτονίας» φέρεται να είναι σε φυλακή της Ρωσίας, είναι μόλις 21 ετών και εξακολουθεί να δέχεται ερωτικές επιστολές από έφηβες που του παραδίδονται στο κελί του. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα (τα οποία όμως είναι αρκετά συγκεχυμένα) είναι ο Philipp Budeikin (γνωστός και με το ψευδώνυμο Philipp Lis) ο οποίος κατηγορείται για υποκίνηση τουλάχιστον 16 αυτοκτονιών στις οποίες είχε άμεσα εμπλακεί. Ο Ρώσος ο οποίος συνελήφθη το Δεκέμβριο του 2016, έχει ομολογήσει τα εγκλήματά του και με κυνισμό αναφέρει ότι θεωρεί τα θύματά του «βιολογικά απόβλητα», ότι χαίρεται που πέθαναν και πως η δοκιμασία αυτή «καθαρίζει την κοινωνία».Στην ίδια συνέντευξή του στην εφημερίδα SaintPetesburg, υποστήριξε πως οι έφηβοι «πέθαναν χαρούμενοι, τους έδωσα ό,τι δεν είχαν στην πραγματική ζωή... τη ζεστασιά, την κατανόηση και την επικοινωνία». Οι ρωσικές αρχές λένε ότι έλαβαν δεκάδες ερωτικές επιστολές από κορίτσια με παραλήπτη τον κρατούμενο στις φυλακές Kresty στην Αγία Πετρούπολη, και πως εν αναμονή της δίκης που θα γίνει το Νοέμβριο η νομοθεσία λέει ότι δεν μπορούν να απαγορεύσουν την παράδοσή τους.

Η ψυχολόγος Veronika Matyushina δήλωσε: «Πιθανότατα, τα νεαρά κορίτσια που ερωτεύτηκαν τον Philipp Lis δεν έλαβαν αρκετή αγάπη και προσοχή από τους γονείς τους και αυτός ο όμορφος νέος τους έδωσε μέσα από το Διαδίκτυο κάποια υποστήριξη και την προσοχή που επιδίωκαν». Ο Anton Breido, ανώτερος αξιωματικός της εξεταστικής επιτροπής, προειδοποίησε: «Ο Budeikin γνώριζε πολύ καλά τι έπρεπε να κάνει για να έχει το αποτέλεσμα που ήθελε. Ξεκίνησε το 2013 και από τότε έχει τελειοποιήσει την τακτική του και διορθώσει τα λάθη του. Αυτός και οι βοηθοί του αρχικά προσέλκυσαν τα παιδιά σε ομάδες στο VK (δημοφιλής πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στη Ρωσία). Ο στόχος τους ήταν να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά και στη συνέχεια να καταλάβουν εκείνους που θα επηρεάζονταν περισσότερο από την ψυχολογική χειραγώγηση. Από τους 20.000 ανθρώπους, ήξεραν ότι μόνο 20 θα ήταν κατάλληλοι».

Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter
Ο 21χρονος Philipp Budeikin (γνωστός και με το ψευδώνυμο Philipp Lis) ο οποίος κατηγορείται για υποκίνηση τουλάχιστον 16 αυτοκτονιών στις οποίες είχε άμεσα εμπλακεί είναι όπως ο ίδιος ομολογεί, ο εμπνευστής του σκοτεινού, θανάσιμου παιχνιδιού
Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter

Το «παιχνίδι« ξεκίνησε με απλές εντολές και πολλοί έφηβοι αποχώρησαν γρήγορα γιατί το βρήκαν βαρετό. Εκείνοι που έμειναν είχαν πολύ μεγαλύτερες αποστολές, όπως το να κόψουν τις φλέβες τους, να σκαρφαλώσουν σε μια οροφή κτηρίου ή να σκοτώσουν ένα ζώο και να μεταδώσουν το βίντεο ως απόδειξη. Πολλοί αποχώρησαν και σε αυτό το στάδιο, αλλά όσοι έμειναν ήταν έτοιμοι να υπακούσουν καθώς ένιωσαν ότι η θέση τους στην κλειστή ομάδα ήταν πολύτιμη και θα έκαναν κυριολεκτικά τα πάντα για να παραμείνουν μέσα. «Ένα από τα προβλήματα για εμάς ήταν ότι 15 παιδιά που αυτοκτόνησαν κατά τις εντολές του διαχειριστή είχαν λάβει εντολή να διαγράψουν όλη την αλληλογραφία στους λογαριασμούς των social media κάτι που όλα το έκαναν», λέει ο αξιωματούχος. Ωστόσο υπήρξε ένα 12χρονο κορίτσι που δεν υπάκουσε και αυτό παρείχε στους ερευνητές σημαντικά στοιχεία για να φτάσουν στον Budeikin και σε μία από τις ομάδες που διοργάνωσε. 

«Υπήρχαν κάποιοι με τους οποίους απλά επικοινωνούσα, οι οποίοι αυτοκτόνησαν αργότερα αλλά χωρίς την άμεση επιρροή μου», λέει ο 21χρονος μιλώντας για το πώς ουσιαστικά οι μιμητές του είναι ακόμη ένα πρόβλημα καθώς συνεχίζουν να διαδίδουν την πρόκληση.

Ο ερευνητής Breido είπε ότι ο Budeikin δεν είχε φίλους στο σχολείο και ότι η μητέρα του δεν του είχε αφιερώσει όσο χρόνο θα έπρεπε. «Ήταν σε σύγκρουση με τους συνομηλίκους του, δεν τα πήγαινε καλά στις σπουδές του και ξόδευε πολύ χρόνο online. «Έτσι, ένας άνθρωπος που ποτέ δεν έχει δημιουργήσει καμία σχέση με κανέναν ξαφνικά ένιωσε ότι ήταν υπεύθυνος για τις ζωές άλλων» λέει ο ερευνητής εκτιμώντας πως κάποια στιγμή, αυτή η δύναμη τον είχε κάνει να πιστεύει πως είναι ανέγγιχτος και πανίσχυρος.

Νεαρά κορίτσια, θύματα του «Blue Whale»

Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter
Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter
Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter
Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter
Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter
Ο 21χρονος δημιουργός του θανάσιμου παιχνιδιού «Μπλε Φάλαινα» που οδήγησε δεκάδες θύματα στην αυτοκτονία Facebook Twitter
Τech & Science
12

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Open Business: Η νέα πλατφόρμα κάνει την ίδρυση επιχειρήσεων διαδικτυακή και πιο εύκολη από ποτέ

Τech & Science / Open Business: Η νέα πλατφόρμα κάνει την ίδρυση επιχειρήσεων διαδικτυακή και πιο εύκολη από ποτέ

Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία της Open Business, της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων που «ανοίγει παράθυρο στο μέλλον»
LIFO NEWSROOM
Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού

Tech & Science / Η επιστήμη έχει μια νέα θεωρία για την καταγωγή του φιλιού

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, η προέλευση του φιλιού ανάγεται σε μια πρακτική περιποίησης των μεγάλων πιθήκων που χτενίζουν το τρίχωμα των οικείων τους με τα δάχτυλά τους και χρησιμοποιούν τα χείλη τους για να απομακρύνουν τα υπολείμματα.
LIFO NEWSROOM
Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη: Πάνω από 800 εκατομμύρια ενήλικες έχουν διαγνωστεί - Το 59% δεν λαμβάνει θεραπεία

Τech & Science / Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη: Πάνω από 800 εκατομμύρια ενήλικες έχουν διαγνωστεί - Το 59% δεν λαμβάνει θεραπεία

Έκτακτη η ανάγκη για χρηματοδότηση φαρμάκων και ολοκληρωμένων προγραμμάτων για έγκαιρη ανίχνευση και αποτελεσματική θεραπεία σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.
LIFO NEWSROOM
Γιατί επιστήμονες ζητούν να μειωθούν τα ίχνη που αφήνουν στον αέρα τα αεροπλάνα

Τech & Science / Γιατί επιστήμονες ζητούν να μειωθούν τα ίχνη που αφήνουν στον αέρα τα αεροσκάφη

Τα λεγόμενα «ίχνη συμπύκνωσης» που αφήνουν πίσω τους τα αεροπλάνα δεν μας κάνουν πλύση εγκεφάλου, αλλά κάποιοι επιστήμονες πιστεύουν ότι συνεισφέρουν σημαντικά στην υπερθέρμανση του πλανήτη
LIFO NEWSROOM
Οι σκύλοι μπορούν να αναγνωρίσουν έναν κακό άνθρωπο σύμφωνα με επιστήμονες

Τech & Science / Οι σκύλοι μπορούν να αναγνωρίσουν έναν κακό άνθρωπο, σύμφωνα με Ιάπωνες επιστήμονες

Τα αποτελέσματα της έρευνας, που περιελάμβανε 34 σκύλους, δείχνουν ότι οι σκύλοι διαθέτουν ανεπτυγμένη κοινωνική νοημοσύνη και μπορούν να καταλάβουν πότε ένα άτομο δεν είναι αξιόπιστο
LIFO NEWSROOM
Ο Ουρανός, ο παγωμένος πλανήτης - γίγας μπορεί να έχει παρεξηγηθεί επί σχεδόν 40 χρόνια

Τech & Science / Ο Ουρανός, ο παγωμένος πλανήτης - γίγας μπορεί να έχει παρεξηγηθεί επί σχεδόν 40 χρόνια

Ένα σπάνιο γεγονός ηλιακού ανέμου λάμβανε χώρα όταν το Voyager 2 της NASA πέρασε από εκεί το 1986, σύμφωνα με μια μελέτη, το οποίο επηρέασε αυτό που πιστεύαμε για τον αινιγματικό πλανήτη.
LIFO NEWSROOM