ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η επιβίωση της συμβίωσης

Η επιβίωση της συμβίωσης Facebook Twitter
Κατά πόσο συμβαίνουν στην πραγματικότητα αυτά που έχουμε δει στον δημοφιλή κινηματογράφο, που πολλές φορές αποδεικνύεται όχι μόνο θεαματικός αλλά και προφητικός;
6

To «ευτελές» Χόλιγουντ είχε προειδοποιήσει εγκαίρως για τον κίνδυνο που ζούμε σήμερα. Οι δυστοπικές ταινίες καταστροφής, αυτό το υποτιμημένο είδος επιστημονικής φαντασίας, έχει περιγράψει αυτό που ζει όλος ο πλανήτης το τελευταίο διάστημα. Μετά το πυρηνικό ολοκαύτωμα, τα πολύνεκρα τρομοκρατικά χτυπήματα, η ζωή έρχεται να αντιγράψει την τέχνη και για το ενδεχόμενο μιας θανατηφόρας πανδημίας.


Κατά πόσο συμβαίνουν, όμως, στην πραγματικότητα αυτά που έχουμε δει στον δημοφιλή κινηματογράφο, που πολλές φορές αποδεικνύεται όχι μόνο θεαματικός αλλά και προφητικός; Ζούμε πράγματι μια αποκαλυπτική δυστοπία εξαιτίας του κορωνοϊού; Ας προσπαθήσουμε μια πρόχειρη κοινωνιολογική αποτύπωση της νέας πραγματικότητας που προκύπτει, παρότι οι συνθήκες είναι ακόμα πολύ ρευστές:

Η δυστοπία που ζούμε τώρα εμπεριέχει μεγάλες απώλειες, μεγάλο πανικό και πόνο, απρόβλεπτες ακόμα συνέπειες, αλλά μπορεί να γίνει και οδηγός μιας άλλης ανάγνωσης της ζωής μας.


1.

Αιτία ο απολυταρχισμός, λύση η πειθαρχία: Η αρχή του προβλήματος εντοπίζεται στο πιο προηγμένο απολυταρχικά μέρος του κόσμου, την Κίνα. Σε αυτό το υβρίδιο καπιταλισμού-κομμουνισμού ξεσπά η τρομακτική «αρρώστια», σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας της μυστικοπάθειας που χαρακτηρίζει κάθε μορφή ολοκληρωτισμού, και εξαπλώνεται γρήγορα, προκαλώντας χιλιάδες θύματα. Εξαιτίας όμως αυτού του ίδιου αυταρχικού καθεστώτος φαίνεται ότι το νέο «τέρας» μπορεί να ελεγχθεί. Η στρατιωτική πειθαρχία, ο απόλυτος κρατικός έλεγχος, φαντάζει η μόνη θεραπεία, το μόνο κοινωνικό «αντίσωμα» στο πρόβλημα.


2.

Οι κινητικοί φορείς: Ο ιός διαδίδεται σε όλο τον κόσμο και πλήττει κατά προτεραιότητα όχι όσους είναι αναγκαστικά πλούσιοι (όπως άστοχα ειπώθηκε) αλλά όσους μετακινούνται. Οι φορείς της ασθένειας είναι οι μετακινούμενοι πληθυσμοί, αυτοί που μπορούν, χάρη στη νέα ταξιδιωτική οικονομία, να βρίσκονται σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, για οποιονδήποτε λόγο, από μετανάστευση, σεξουαλικό τουρισμό και επαγγελματικές υποχρεώσεις μέχρι προσκύνημα σε άγια, αλλά μολυσμένα εδάφη.

Η επιβίωση της συμβίωσης Facebook Twitter
Οι ταινίες καταστροφής, ανεξάρτητα από τις όποιες αστοχίες των προβλέψεών τους ως προς τη σημερινή κατάσταση, επαληθεύονται ως προς την ανθρωπιστική τους εμμονή.


3.

Τα δυσκίνητα θύματα: Τα θύματα του ιού δεν είναι οι φορείς του. Είναι κυρίως οι μεγάλες ηλικίες και οι ευπαθείς ομάδες. Οι νέοι είναι οι «κινούμενες βόμβες» (τα ζόμπι στον κινηματογράφο τρόμου) που μπορούν να σκοτώσουν κυρίως τους ηλικιωμένους και τους αρρώστους, ενώ οι ίδιοι θα μείνουν τελικά αλώβητοι. Η έλλειψη άμεσης διάγνωσης, πληροφόρησης και προστασίας από τους κινητικούς φορείς του ιού είναι η βασική αιτία του θανάτου των πιο δυσκίνητων θυμάτων του. Οι χώρες με γερασμένο πληθυσμό (βλ. Ιταλία, Ελλάδα) κινδυνεύουν περισσότερο με θανάτους. Αυτοί που μπορούν να εργαστούν από το σπίτι φαντάζουν οι νέοι προνομιούχοι, αν και αυτό σχετικοποιείται υπό το καθεστώς της γενικής καραντίνας που επιβάλλεται.


4.

Κοινωνίες κινδύνου vs κοινωνίες ρίσκου: Σε καθεστώς πανδημίας είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς φορείς και θύματα. Όλοι βρίσκονται κάτω από την ίδια συνθήκη περιορισμού, όλοι εξαρτώνται πλήρως από την περιβόητη ατομική ευθύνη, αλλά κυρίως από την κρατική μέριμνα για την ενεργοποίηση κανόνων που δεν θα αποδώσουν σε αυτήν κάποια θεϊκή και αυτόματη λειτουργία. Λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, όπως η δική μας, που δεν εμπιστεύονται τυφλά ούτε την ατομική υπευθυνότητα ούτε την κρατική αποδοτικότητα, φαίνεται να αντιδρούν γρηγορότερα. Αντίθετα, βορειοευρωπαϊκές χώρες (π.χ. η Μ. Βρετανία) που φέρουν μια κρυφή πίστη στην αυτόματη λειτουργία των θεσμών, της φύσης, του ατόμου και της αγοράς φαίνεται να αντιδρούν με σχετική καθυστέρηση (και ίσως με χειρότερες συνέπειες).

5.

Το κράτος της ευθύνης: Υπάρχουν, βέβαια, πάντα εκείνοι που δεν αποδέχονται τον κίνδυνο και θέλουν να συνεχίσουν σαν να μην έχουν δει τις ταινίες καταστροφής, σαν να μην εμπιστεύονται τις ιατρικές νουθεσίες. Ένα σημαντικό ‒αλλά όχι το μεγαλύτερο‒ μέρος της ελληνικής κοινωνίας δεν δέχεται τον περιορισμό στο σπίτι, δεν καταλαβαίνει γιατί να κοπούν συνήθειες όπως η καφετέρια, η διασκέδαση σε δημόσιους χώρους, ο εκκλησιασμός. Δεν είναι, πάντως, κάποιοι προνομιούχοι, είναι αυτοί που απλώς πιστεύουν ότι όλο αυτό είναι μια μεγάλη θεωρία συνωμοσίας που βρίσκεται σε εξέλιξη ή ότι το κακό δεν θα βρει τους ίδιους. Κλασικά παραδείγματα εγκληματικού οχαδερφισμού, θεοκρατικής λογικής ή καχυποψίας απέναντι στην επιστημονική και δημοσιογραφική πληροφόρηση, τα οποία ευτυχώς αντιμετωπίζονται κατασταλτικά (έστω και με καθυστέρηση) από τον μεγάλο παραμελημένο παίκτη των σύγχρονων δημοκρατιών: το κράτος.


6.

Τα εν δήμω εν οίκω: Το σύνθημα «μένουμε σπίτι» είναι αυτό που μπορεί να σώσει όχι όσους ασθενήσουν από τον ιό αλλά εκείνους που είναι περισσότερο ευάλωτοι στις θανατηφόρες παρενέργειές του. Η ιδιωτική σφαίρα γίνεται καταφύγιο απέναντι στον κίνδυνο ενός ανέξοδου εγωισμού διασκέδασης ή της αλόγιστης επιθυμίας να βρισκόμαστε μαζί με πρόσωπα γνωστά, αγαπημένα και μη. Αυτήν τη φορά η επιστροφή στον οίκο δεν σηματοδοτεί αυτό που κάνει ήδη από το 19ο αιώνα, την προστασία απέναντι στη σκληρότητα της δημόσιας ζωής, όπως συνήθως μετονομάζονται οι δύσκολες συνθήκες της καπιταλιστικής-παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας στην οποία ζούμε.

Αντίθετα, το σπίτι αυτήν τη φορά είναι το καταφύγιο της ίδιας της κοινωνικότητας, της ίδιας της επιβίωσης του κοινωνικού συνόλου, της ίδιας της ένδειξης ανθρωπιάς απέναντι σε αυτούς που είναι σε πραγματικό κίνδυνο. Άλλωστε, το σπίτι στον 21ο αιώνα, κυρίως χάρη στην τεχνολογία, δεν είναι ένα απομονωτήριο, δεν είναι μόνο η στέγη της οικογένειας, αλλά μεταβάλλεται εύκολα σε εστία επικοινωνίας, εργασίας, ψυχαγωγίας, εκπαίδευσης, εξ αποστάσεως οικειότητας. Εστία, τελικά, ενός ατομιστικού αλτρουισμού. Οι σκηνές των αποκλεισμένων ανθρώπων σε μπαλκόνια που τραγουδάνε συλλογικά, το ιδανικό του σάουντρακ.


Οι ταινίες καταστροφής, ανεξάρτητα από τις όποιες αστοχίες των προβλέψεών τους ως προς τη σημερινή κατάσταση, επαληθεύονται ως προς την ανθρωπιστική τους εμμονή. Η δυστοπία που ζούμε τώρα εμπεριέχει μεγάλες απώλειες, μεγάλο πανικό και πόνο, απρόβλεπτες ακόμα συνέπειες, αλλά μπορεί να γίνει και οδηγός μιας άλλης ανάγνωσης της ζωής μας. Οι σημερινές κοινωνίες δεν είναι αλώβητες, δεν είναι αλάνθαστες, έχουν πολύ συγκεκριμένα όρια. Η έλλειψη υπεύθυνης ηγεσίας σήμερα κοστίζει περισσότερο από ποτέ. Η εμπιστοσύνη στους ξεχασμένους ήρωες της επιστημονικής γνώσης, της πειθαρχίας και της πολιτικής προστασίας είναι η μόνη που μπορεί να μας σώσει σε έκτακτες συνθήκες. Όπως δηλαδή και στις ταινίες.

Στήλες
6

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κορωνοϊός: Πώς να αποφύγουμε τον πανικό - Τρόποι να διαχειριστούμε καλύτερα το «Μένουμε Σπίτι»

Ελλάδα / Κορωνοϊός: Πώς να αποφύγουμε τον πανικό - Τρόποι να διαχειριστούμε καλύτερα το «Μένουμε Σπίτι»

Πανικός, μεγαλύτερη μοναξιά λόγω απομόνωσης και πιο έντονες ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές, όπως το υπερβολικό πλύσιμο των χεριών ανάμεσα στις ψυχολογικές επιπτώσεις του κορωνοϊού
9 Έλληνες από 9 διαφορετικά σημεία του πλανήτη μάς μιλούν για την πανδημία

Διεθνή / 9 Έλληνες από 9 διαφορετικά σημεία του πλανήτη μάς μιλούν για την πανδημία

9 Έλληνες και Ελληνίδες που ζουν στο εξωτερικό μάς λένε τι κατάσταση επικρατεί αυτήν τη στιγμή στις χώρες που βρίσκονται, όσον αφορά την πανδημία του κορωνοϊού, και πόσο έχει αλλάξει η δική τους καθημερινότητα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Και κατι ακομα, για πολλους ανθρωπους αυτη η βιαιη διακοπη απο την καθημερινοτητα τους ισως τους δειξει με τον πιο βαναυσο τροπο ποσο κουφια ειναι ζωη τους η τελος παντων οτι πως αυτο που κανουν μαλλον δεν τους ευχαριστει/δεν ξερουν γιατι το κανουν.Το μετα θα ειναι ενδιαφερον.
Ευχαριστω για το αρθρο.Πανω σε αυτο θα εκανα καποιες δικες μου ερμηνειες.Αξιζει μια μικρη αναλυση για (διστοπικες) ταινιες/βιβλιων (επιστημονικης) φαντασιας, σε γενικες γραμμες ταινιες/βιβλια επιστημονικης φαντασιας, οραματιζονται ενα μελλον με βαση τα ερεθισματα της εκαστοτε εποχης. Ενιοτε (αν οχι παντοτε) λειτουργουν ως μια μορφη κριτικης για την εποχη, αλλοτε ξεγυμνωνουν τη σκληρη/απανθρωπη φυση του ατομου. Ας θυμηθουμε πχ το τελος του Dawn of the Dead οπου ο Romero εχει τα ζομπι να πηγαινοερχονται στο μολ σαν καταναλωτες, ή στο 28 Μερες Μετα οπου ο Τζιμ προς το τελος ουσιαστικα δεν ξεχωριζει απο τους μολυσμενους με το ιο οργης. Ενα συνηθες μοτιβο ειναι απολυταρχικα καθεστωτα, μηχανες να εχουν τον ελεγχο, αλλοιωση της πρωτοβουλιας του ατομου, τεχνολογια, ναρκωτικα, κλπ.Και εχει ερχεται ουσιαστικα αυτο που αναφερεται στο αρθρο, και υπαρχει ελλειψη της κοινοτητας, back to roots, φυση, ζωη στη φυση κλπ. Που θελω να καταληξω. Θεωρω η δυσπιστια προς το κρατος, ελλειψη κοινωνικης ευθυνης, ωχαδερφισμος κλο ευθυνονται στο γεγονος οτι εχουμε χασει την εννοια του κοινωνικου συνολου, της κοινοτητας. Ειναι οντως ομορφες οι σκηνες των Ιταλων να τραγουδουν ολοι μαζι, αλλα ποσοι οντως ξερουμε τα ονοματα των γειτονων. Τι κανουν, ποσοι ειναι, ηλικιες κλπ.Οταν αυτα λειπουν, πως να νοιωσουμε την αναγκη να προστατευσουμε αυτα τα ατομα. Οταν απογυμνωνομαστε απο το κοινωνικο συνολο, γιατι να θεωρησουμε οτι μια προσωπικη θυσια αξιζει?Επιπλεον, και με βαση οτι αναφερα για απολυταρχικα καθεστωτα σε ταινιες. Η επαφη μας με πολιτικους ξανα ειναι πολυ απομακρη. Οταν απο τη μια υπαρχει ελλειψη σχεσης με το κοινωνικο συνολο, αποσταση απο τη πολιτικη ηγεσια, και ουσιαστικα εχεις μια μορφη εξουσιας να σου "επιβαλλει" καποια μετρα (στα οποια δε συμφωνεις) ειναι επομενο να μην συμμορφωνεται καποιος.Και πανω σε αυτο δυστηχως εχουμε αυξηση ατομων που εχουν σταματησει να πιστευουν σε επιστημη και πολιτικους που μιλανε για εμβολια, περιβαλλον, κλιματικη αλλαγη κλπ. Γιατι ουσιαστικα αν σε ρωτησει καποιος πχ κλιματικη αλλαγη, φερνεις ως επιχειρημα την αυθεντια ενος οργανισμου/ επιστημονα. Ουστιαστικα αυτο ειναι η λογικη "επειδη το λεει αυτος". Μια μορφη εξουσιας ξανα.Μακρυγορω αλλα εκει που θελω να κταληξω ειναι οτι πιστευω οτι πρεπει να επενδυσουμε στις ανθρωπινες σχεσεις. Η κοινωνια του σημερα δυστηχως σπρωχνει περισσοτερο κοσμο σε μερη στα οποια ειναι ξενος, και χανει την εννοια της κοινοτητας.Για την αποφυγη ενος δυστοπικου μελλοντος, πιστευω ενα βημα πισω στη κοινοτητα, επενδυση στις κοινωνικες σχεσεις, μπορουν να δημιουργησουν μια ασπιδα σε απολυταρχικα καθεστωτα, και να προστατευσουν την ανθρωποτητα.
Επειδή κυκλοφορεί και συζητιέται πολύ τελευταία .Όχι ,ο κομμουνισμός δεν είναι λύση ούτε για τον ιό ούτε για την κλιματική αλλαγή...Ούτε για τίποτα βασικά.
o καπιταλισμος - δηλ η καπιταλιστικη οργανωση των μεσων παραγωγης - εχει το πλεονεκτημα οτι ειναι αεναως μεταλασομενος και ανταποκρινομενος στις αναγκες - δεν ειναι τοσο ιδεολογια οσο προσαρμογη. αυτο και τον κανει επιτυχεστερο κατα απαρχαιωμενο ιοινει παραθρησκευτικων δοξασιων οπως ο κομουνισμος.
Συγγνώμη, που κυκλοφόρησε και συζητήθηκε "πολύ" η άποψη του κομουνισμού (υποθέτω των καθεστώτων σοβιετικού τύπου), αν εξαιρέσουμε τους ούτως ή άλλως μικρούς κύκλους των αναγνωστών του Ριζοσπάστη ή της Σύγχρονης Εποχής; Ούτε εγώ, ούτε κανένα άτομο του κύκλου μου δεν έχουμε αντιληφθεί το παραμικρό (δεν είμαστε φυσικά παντογνώστες και πανταχού παρόντες, αλλά -σε γενικές γραμμές- είμαστε μάλλον καλά ενημερωμένοι και παρακολουθούμε και τον ξένο Τύπο).Εκτός βέβαια κι αν με τον όρο "κομουνισμός" εννοείς την διατύπωση κριτικής στο νεοφιλελεύθερο καπιταλισμό και παγκοσμιοποίηση, πράγμα το οποίο είναι κάτι το εντελώς διαφορετικό...