Μας κάνει ο ιός ξανά πολίτες που νοιάζονται;

Μας κάνει ο ιός ξανά πολίτες που νοιάζονται; Facebook Twitter
Ξεκαθαρίζουμε τις προτεραιότητές μας και ακούμε, ευτυχώς, από επίσημα στόματα ότι η ζωή έχει αξία no matter what και ότι δεν σταθμίζεται με βάση ωφελιμιστικούς υπολογισμούς.
7

Θα μας κάνει ο ιός πιο ανθρώπινους; Ίσως. Όπως όλες οι δυσκολίες, έτσι κι αυτή μάς δείχνει ότι έχουμε όρια. Δεν είμαστε άτρωτοι. Τελικά, κανένας δεν είναι νησί, ένας να πέσει, πέφτουν μαζί του κι άλλοι. Δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε και να ελέγξουμε τα πάντα. Να εξασφαλίσουμε μια περίκλειστη ζωή, κουκουλωμένοι στο σύμπαν μας. Οι ζωές μας συνδέονται με τις ζωές των άλλων. Η συμπαράσταση, το νοιάξιμο για τον άλλον, έχουν νόημα.


Τέτοιες απλές συνειδητοποιήσεις κάνουμε όλοι μιλώντας στο σαλόνι-γυμναστήριο-γραφείο-καφετέρια-μπαρ τις ώρες του εγκλεισμού μας με τους δικούς μας. Πιο χωμένοι από ποτέ στον πλέον ιδιωτικό απ' τους ιδιωτικούς χώρους, στο σπίτι, βιώνουμε κάτι μεγάλο που μας υπερβαίνει, κάτι κοινό, «δημόσιο». Αντιμετωπίζεται με αλληλεγγύη.


Όταν είσαι υγιής νομίζεις ότι όλοι είναι υγιείς. Περπατάς έξω και όλα σκάνε από υγεία. Οι δρόμοι «βρομάνε» υγεία. Τα πρόσωπα αστράφτουν υγεία. Δεν σκοτίζεσαι με τις σκοτούρες των άλλων. Δεν κάθεσαι ν' ασχοληθείς με τα «κοινά». Δεν καταπιάνεσαι με προβλήματα που σου φαίνονται ξένα, μακρινά. Όταν τα πράγματα σού πάνε καλά, μόνο με κόπο και άλματα της σκέψης μπορείς να ξεπεράσεις την ιδέα ότι όσοι κακοπέσανε «μάλλον κάτι κάνανε λάθος».

Όλα αυτά μέχρι την κατάρρευση των ψευδαισθήσεων. Μέχρι κάτι να πάει στραβά, επειδή έτσι. Όταν το πέπλο παντοδυναμίας σκίζεται, πέφτουν τα τείχη που χωρίζουν τον σπουδαίο, πολύτιμο εαυτό μας απ' τους άλλους, η κοινή ανθρώπινη μοίρα φανερώνεται ξεκάθαρη και η αλληλεγγύη φαντάζει λογική αντίδραση. Τώρα είναι μια τέτοια στιγμή.

Μήπως να αναλογιστούμε τι σημαίνει «σπίτι» γι' αυτούς που έχασαν το σπίτι τους για να γλιτώσουν τη ζωή τους; Πώς να είναι, άραγε, ο εγκλεισμός σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης εγκληματικά παραμελημένο, αφημένο στο έλεος του Θεού; Σε μια σκηνή κολλημένη πάνω σε άλλες, όπου δεν μπορείς να μείνεις μισό δευτερόλεπτο μόνος, να πλυθείς, να φας, να προσευχηθείς;


Ξεκαθαρίζουμε τις προτεραιότητές μας και ακούμε, ευτυχώς, από επίσημα στόματα ότι η ζωή έχει αξία no matter what και ότι δεν σταθμίζεται με βάση ωφελιμιστικούς υπολογισμούς. Κάπως λύθηκαν τα μάγια και είπαμε φωναχτά ότι οι ντελιβεράδες και οι καθαριστές είναι τόσο κακοπληρωμένοι και μόνιμα έκθετοι σε κακομεταχείριση όσο και πολύτιμοι. Καταλάβαμε ότι τα οικονομικά βοηθήματα δεν είναι επιδότηση της τεμπελιάς αλλά τρόπος να μην ανατραπούν πλήρως οι ζωές μας σε καταστάσεις κρίσης.

Ξεκίνησαν κουβέντες για τα νοσοκομεία και τη στελέχωσή τους, τους μισθούς όσων δουλεύουν εκεί, τις συνθήκες εργασίας τους. Ξαναείδαμε τις νοσοκόμες και τις φροντίστριες αρρώστων και υπερηλίκων ‒ τόσο κακοπληρωμένες που σε πιάνει ντροπή. Είδαμε τους τραυματιοφορείς, τους διασώστες, τους καθαριστές των νοσοκομείων. Σκληρές και βαριές δουλειές. Πλέον τα αιτήματά τους δεν μας ηχούν αδιάφορα. Γιατροί που χρόνια τώρα ζητούν γάντια, εξοπλισμό, χρήματα για την υγεία τώρα είναι φωνές που ακούγονται και λένε το λογικό. Το ίδιο και οι ερευνητές/ερευνήτριες. Ξαφνικά, τους χρειαζόμαστε και είναι οι «καλοί». Παράγουν πληροφόρηση και εξειδικευμένες γνώσεις που βάζουν σε ένα πλαίσιο αυτό που συμβαίνει, ώστε να καταφέρουμε τελικά να το υπερβούμε. Κάνουν comeback παγκοσμίως οι επιστήμονες που πριν οριακά αντιμετωπίζονταν ως τίποτε αμπελοφιλόσοφοι. Καταλάβαμε ότι η γνώση σώζει.

Παρατηρούμε τώρα ότι το σούπερ-μάρκετ της γειτονιάς στηρίζεται στις ίδιες δύο υπαλλήλους κάθε μέρα, κάθε εβδομάδα. Δεν είναι λόγω ιού. Καιρό τώρα λιώνουν πάνω στη μηχανή ανάγνωσης barcode οι ίδιοι άνθρωποι, στις ίδιες ατέλειωτες βάρδιες. Έτσι και οι υπάλληλοι γραφείων. Ξαφνικά γίνεται υπερβολικά εμφανές ότι δουλεύουν σε ανήλιαγα, αποπνικτικά και προφανώς ανθυγιεινά γραφειάκια ο ένας πάνω στον άλλον. Τώρα συζητάμε στα σοβαρά την εργασία απ' το σπίτι. Πριν αυτό ήταν αδιανόητο για εργαζόμενους που το ζητούσαν επειδή το χρειάζονταν, για να δουλέψουν πιο παραγωγικά, για να θηλάσουν/προσέξουν το παιδί τους ή επειδή πάσχουν από κάτι μόνιμο.


Παράλληλα, το «Μένουμε Σπίτι» έκανε όλη την Ευρώπη να συνειδητοποιήσει πόσο άθλια και πανάκριβα είναι τα σπίτια όπου ζουν πολλοί κάτοικοί της. Στενά. Ανήλιαγα. Πνιγηρά. Και μακριά απ' το ιστορικό κέντρο. Αυτό μάλλον θα αλλάξει τον τρόπο που συζητάμε για τη στέγαση και τα ενοίκια που ανεβαίνουν ασυγκράτητα σε όλες τις ιστορικές πρωτεύουσες. Θα ξανασυζητήσουμε, για παράδειγμα, τι συμβαίνει στις γειτονιές που «εξευγενίζονται» και αποκτούν μαγαζιά για παγωτό και σανδάλια, υπηρεσίες real estate για «επενδυτές», αλλά δεν έχουν μισό παρκάκι ή κάποιο στοιχειώδες πεζοδρόμιο για τους κατοίκους. Οι πανάκριβες τρώγλες που ο ιδιοκτήτης τις βλέπει «παλάτια» θα ξαναγίνουν επίκαιρο ζήτημα. Και μάλλον θα συζητήσουμε με άλλους όρους για τους δημόσιους χώρους πρασίνου. Νομίζω, θα γυρίσουμε καλύτεροι πολίτες. Θα μας νοιάζουν οι χώροι που χρησιμοποιούμε από κοινού και η συλλογική απόλαυσή τους που τώρα τη στερούμαστε. Θα ζητήσουμε πιο επιτακτικά ασφαλή πάρκα (έχουμε βαρεθεί να τρέχουμε χωρίς ακουστικά μην τυχόν και μας επιτεθεί κανείς) και περιποιημένες πρασινάδες.


Το «Μένουμε Σπίτι» ίσως να ξύπνησε σ' εμάς και μια ελάχιστη ενσυναίσθηση αναφορικά με όσους γυρίζουν ανέστιοι, κυνηγημένοι απ' όλα τα κακά του κόσμου. Γι' αυτούς ίσως βρούμε κάποιο απόθεμα ανθρωπιάς μετά τη δοκιμασία μας. Η συνθήκη μας δεν έχει τίποτα παρόμοιο με τη δική τους, αλλά και πάλι μας ταράζει. Μήπως να αναλογιστούμε τι σημαίνει «σπίτι» γι' αυτούς που έχασαν το σπίτι τους για να γλιτώσουν τη ζωή τους; Πώς να είναι, άραγε, ο εγκλεισμός σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης εγκληματικά παραμελημένο, αφημένο στο έλεος του Θεού; Σε μια σκηνή κολλημένη πάνω σε άλλες, όπου δεν μπορείς να μείνεις μισό δευτερόλεπτο μόνος, να πλυθείς, να φας, να προσευχηθείς;

7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακόμα κι αν ο ιός σκότωνε «μόνο» ηλικιωμένους, γιατί μας φαίνεται ΟΚ αυτό;

Στήλες / Ακόμα κι αν ο ιός σκότωνε «μόνο» ηλικιωμένους, γιατί μας φαίνεται ΟΚ αυτό;

Οι ηλικιωμένοι δεν είναι ούτε μελλοθάνατοι ούτε πολίτες δεύτερης κατηγορίας, σημειώνει στο άρθρο της στους New York Times, η Δρ. Λουίζ Άρονσον, καθηγήτρια στην ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Ενα άρθρο, μάλλον υπεραισιόδοξο, το οποίο όμως θίγει με εξαιρετικό τρόπο ορισμένα ζητήματα (στεγαστικό, χώροι πρασίνου, ποιότητα ζωής, "εξευγενισμός συνοικιών") για να καταλήξει πολύ σωστά σε μια παράμετρο που έχουμε όλοι μας την τάση να ξεχνάμε: στα "εγκληματικά παραμελημένα στρατόπεδα συγκέντρωσης", για τα οποία μια ημέρα οι Ελληνες θα ντρέπονται σε βάθος αρκετών γενιών.
Καταλάβαμε ότι τα οικονομικά βοηθήματα δεν είναι επιδότηση της τεμπελιάς αλλά τρόπος να μην ανατραπούν πλήρως οι ζωές μας σε καταστάσεις κρίσης. Πηγή: www.lifo.grΗ πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι διαθέτει άφθονο κατάμαυρο χιούμορ: όσοι μέχρι πριν ένα χρόνο κατακεραύνωναν τις "επιδοματικές πολιτικές" αναγκάζονται τώρα (και φυσικά άρισταθα πράξουν) να προβούν στην μεγαλύτερη χορήγηση επιδομάτων που μάλλον έχει υπάρξει στην πρόσφατη ιστορία του τόπου.
Νομίζω πως συγκρίνεις ανόμοια πράγματα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με επιδόματα που δίνονται λόγω έκτακτης ανάγκης. Κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει με κάτι τέτοιο. Τώρα εάν κάποιοι το βλέπουν αυτό ως «θεία δίκη» επειδή κάποιοι από τους κυβερνώντες λένε πως είναι εναντίον των αχρείαστων επιδοματικών πολιτικών σε εποχές που δεν υπάρχει κρίση (ή ακόμα χειρότερα—να προσθέσω εγώ—σε εποχή ευμάρειας, όπως το 1997-2007), τι να πω...
Οχι ιδιαίτερα ανόμοια πράγματα, με μόνη διαφορά την ταχύτητα με την οποία η δυστυχία ενέσκηψε πάνω σε μεγάλη μερίδα του πληθυσμού. Μην ξεχνάς ότι και τότε γινόταν λόγος -και διεθνώς- για ανθρωπιστική κρίση... Και εννοείται ότι αναφερόμουν σε όσους μέμφονταν και ειρωνεύονταν την (ανεπαρκέστατη κατά τα άλλα) "επιδοματική πολιτική" του ΣΥΡΙΖΑ την περίοδο 2015-2019, εποχή που η κρίση συνεχιζόταν και όχι στην εποχή της επίπλαστης ευμάρειας και των εορτοδανείων.Κατά τα άλλα, ως άθεος, δεν πιστεύω σε καμία θεία δίκη, απλούστατα θεωρώ ότι, όσοι λαϊκίζουν, συνήθως στη συνεχεια βρίσκουν μπροστά τους όλα όσα κατηγορούσαν.
Και όμως, δεν είχα καταλάβει ότι αναφερόσουν στα επιδόματα της εποχής της κρίσης. Εννοείται ότι οι ασθενέστεροι (ειδικά οι άνεργοι οικογενειάρχες του ιδιωτικού τομέα) έπρεπε να στηριχθούν τότε. Όμως από που, και εις βάρος ποίων (μια και το κράτος είχε χρεοκοπήσει) είναι μεγάλη κουβέντα. Υπενθυμίζω πάντως ότι για τις συγκριτικά μικρές περικοπές στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων θρηνήσαμε τρεις νεκρούς πολίτες. Κατά τα άλλα κάποιοι κυριολεκτικά πλούτισαν πουλώντας «αλληλεγγύη». Και συνεχίζουν τα ίδια (αναφέρομαι σε πολιτικούς).
Εγώ δεν βλέπω να μας κρατάει η αλληλεγγύη στο σπίτι. Κάτι άλλο μας κρατάει. Η εκτίμησή μου είναι η εξής.Σε συντριπτική πλειοψηφία μας κρατάει α) Ο φόβος για τον ιό και τον θάνατο τον δικό μας κρατάει μέσα τους περισσότερους.β) ο φόβος για τον θάνατο των δικών μαςγ) ο φόβος για τον θάνατο γενικά πολλώνδ) ο φόβος για το. πρόστιμοΚαι φυσικά όλοι οι συνδυασμοί. Εννοείται θα έχουμε συνέπειες εξαιτίας των φόβων ανεξαρτήτως των πόσων ( ναι θα είναι πολλοί) θα παραταθεί η ζωή λόγω των μέτρων.
Είναι κάτι οξύμωρο και πρωτόγνωρο. Μέσω σπίτι, ισοδυναμεί με στάσης ευθύνης για το σύνολο.- Αλλά, είμαστε όντα ψυχο-σωματικά και δεν ικανοποιούμαστε με γλυκανάλατα χαγκστασκ αγκαλιάς, ή, κατ οίκον συναυλίες. Όποιος διαφωνεί ας ρίξει π.χ. μία ματιά στην γλώσσα του σώματος και πόσα εκείνη μπορεί ασυνείδητα να δηλώνει. Δηλαδή, απέναντι στο ίδιο ακριβώς «σύνολο» για το οποίο αλτρουιστικά νοιάζομαι κρατάω αποστάσεις αποστείρωσης. Βλέπεις γνωστό και αντανακλαστικά πάτε και οι δύο ένα βήμα πίσω προτού μιλήσετε και όταν επισκέπτεσαι το πατρικό σου με τους ηλικιωμένους γονείς φοβάσαι να ακουμπήσεις όλα εκείνα που κάποτε ήταν προέκταση του εαυτού του. Πας σούπερ μάρκετ και φοβάσαι να απευθυνθείς στον υπάλληλο, πίσω από την μάσκα. Το πρόβλημα με αυτήν την κατάσταση είναι πως θα μας κληρονομήσει έναν (σωματικό, τουλάχιστον) φόβο για τον άλλον ο οποίος θα μπορούσε -υπό ορισμένες απευκταίες συνθήκες π.χ. εξαιρετικής παράτασης- να γίνει και πάγιος. Μπορεί και όχι.Μέσω σπίτι, συνεπάγεται και μένω εντός μου.Με την κακή έννοια. Πολίτης μπορεί να είμαι. Μα, Κοινωνία, δεν έχω. Και για αυτό δεν μου αρκεί.