ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

The Great Gatsby Freak Show

The Great Gatsby Freak Show Facebook Twitter
3

Από το Bookpress.gr

Tο σύντομο μυθιστόρημα του F. S. Fitzgerald έχει μεταφερθεί τέσσερις φορές στον κινηματογράφο και μια φορά στην τηλεόραση: κάθε εποχή (το 1926, το 1949, το 1974, το 2000, το 2013) έχει τον δικό της Gatsby. Ο Jay Gatsby γίνεται ξανά και ξανά η ενσάρκωση του αμερικανικού ονείρου όπως αυτό προσλαμβάνεται και αναλύεται, άλλοτε ως αντικείμενο θάμβους, άλλοτε ως αντικείμενο κριτικής.

Η καινούργια εκδοχή του «Υπέροχου Gatsby» μετατοπίζει, νομίζω, το κέντρο βάρους του μυθιστορήματος από τον δονκιχωτικό ήρωα σε μια ολόκληρη κοινωνική τάξη: η ταινία περιγράφει τον τρόπο ζωής των νεόπλουτων Αμερικανών μετά το τέλος του πρώτου παγκοσμίου πολέμου και πριν από την οικονομική κρίση (του 1929). Αντίθετα απ' ό,τι συνέβαινε στην Ευρώπη, όπου υπήρχε old money, δύσκαμπτη ταξική δομή και παράδοση, στις Ηνωμένες Πολιτείες η κοινωνική επιτυχία δεν συμβάδιζε, απαραιτήτως, με την προνομιακή ταξική καταγωγή: οι οικονομικές συνθήκες, η γεωγραφία, η πολιτική δημιούργησαν στη διάρκεια ενός αιώνα μια ευμεγέθη κοινωνική τάξη που κατείχε new money – πρόκειται άλλωστε για εκείνη την τάξη που αποτελεί επαναλαμβανόμενο θέμα στην μυθοπλασία του Henry James. Ο Baz Luhmann δείχνει να εμπνέεται από τον Henry James: ο Gatsby του είναι ένας νεόπλουτος που, όπως οι περισσότεροι νεόπλουτοι, ξοδεύει το χρήμα αλόγιστα, θεαματικά και κακόγουστα.

Υπάρχουν δυο τρόποι να δούμε σήμερα αυτή την ταινία: ο πρώτος σχετίζεται με την επανερμηνεία του μυθιστορήματος και του κεντρικού ήρωα – δεν είναι τυχαίο το ότι ο Baz Luhrmann ξοδεύει το χολιγουντιανό χρήμα όπως ο Gatsby. Ο δεύτερος τρόπος, όπως συμβαίνει πάντα στον κινηματογράφο –ένα παιχνίδι με καθρέφτες– σχετίζεται με την αντανάκλαση του εαυτού μας: το χολιγουντιανό αυτό προϊόν μας θυμίζει, μοιραία, την ελληνική νεόπλουτη τάξη που άρχισε να αναδύεται στη δεκαετία του 1980 – χωρικοί, απατεώνες, τυχοδιώκτες και τυχεροί που ελλείψει ταξικής και πολιτιστικής ρίζας ξόδευαν το χρήμα αλόγιστα, θεαματικά και κακόγουστα.

O Baz Luhrmann είναι σκηνοθέτης του μεγάλου θεάματος που έχει στο παθητικό του την «Αυστραλία», μια από τις χειρότερες ταινίες όλων των εποχών∙ παρ' όλ' αυτά, δεν του λείπει το όραμα. Εδώ, μέσα από το φανταχτερό υπερθέαμα μιας εποχής –annus mirabilis 1922– και ενός μυθικού τόπου –του Λονγκ Άιλαντ– κατασκευάζει έναν κόσμο καρναβαλιού, ένα freak show, ανατρέποντας το ρομαντικό κλίμα της ταινίας του 1974 (σε σενάριο F. F. Coppola και σκηνοθεσία Jack Clayton) και παραμορφώνοντας τον ήρωα του Fitzgerald που μοιάζει σήμερα υπερβολικά αθώος για να είναι πραγματικός. Στον «Υπέροχο Gatsby» του Luhrmann εμφανίζεται «πραγματικός» –ο νευρωτικός πρωταγωνιστής μιας αινιγματικής διαδρομής σ' έναν δεδομένο χώρο και χρόνο– ενώ τα όνειρά του παραμένουν τόσο φαντασματικά που παίρνουν διαστάσεις έμμονων ιδεών. Με λίγα λόγια, ο Gatsby που ερμηνεύει ο Leonardo di Caprio δεν είναι υπέροχος: βρίσκεται σε απόσταση από την πραγματικότητα όπως βρίσκεται σε απόσταση από την Daisy Buchanan – τους χωρίζει η θάλασσα, μια λωρίδα νερού. Κυρίως, τους χωρίζει η διαφορά ήθους, η διαφορά ψυχικών αξιών: ο Gatsby πιστεύει στον απόλυτο έρωτα∙ η Daisy δεν είναι παρά "a little fool", όπως εμμέσως ομολογεί. Αλλά, άνθρωποι σαν τον Gatsby –ευάλωτοι στη σαγήνη των παλαιόπλουτων– εξιδανικεύουν γυναίκες σαν την Daisy.

Αυτή η αισθηματική γεωγραφία –ο όρμος, το νησί, μια φωταγωγημένη έπαυλη– χωρίζουν τον νεόπλουτο Gatsby από τους παλαιόπλουτους Μπιουκάναν, από τους ανθρώπους που δεν έχασαν την αθωότητά τους εφόσον ποτέ δεν την είχαν. Ο Νick Carraway, που αφηγείται την ιστορία, ξεχωρίζει τον Gatsby από τον συρφετό της αργόσχολης τάξης «που σπάει ανθρώπους και πράγματα»: «είσαι καλύτερος απ' όλους αυτούς» του λέει ενώ ο Gatsby αποσύρεται βαθύτερα στις ψευδαισθήσεις του, στην άκαρπη προσπάθεια να αλλάξει το παρελθόν.

Η ταινία ακροβατεί: άλλοτε φαίνεται ένα τεχνολογικό επίτευγμα (η ψηφιακή κάμερα σαρώνει το θαλάσσιο πέρασμα με ιλιγγιώδη ταχύτητα, η κραιπάλη των σκηνικών και των χρωμάτων συνοδεύεται από εφέ), άλλοτε αποφεύγει τις ευκολίες – με τόλμη (για παράδειγμα το soundtrack που δεν είναι η αναμενόμενη τζαζ της εποχής αλλά περιέχει Lana del Rey, Jay Z, Amy Winehouse, Jack White και Beyoncé) αν και όχι πάντα με επιτυχία. Ο Luhrmann κλιμακώνει την ένταση σε βάρος του διφορούμενου και του ανείπωτου: ακόμα και τα πάρτυ στην έπαυλη του Gatsby είναι τόσο θορυβώδη, τόσο εξωφρενικά, που απωθούν έναν θεατή σαν εμένα – έναν θεατή που λατρεύει τα πάρτυ και που σπεύδει να διευκρινίσει «όχι τα πάρτυ σαν εκείνα του Gatsby». Νομίζω ότι η οριακά εφιαλτική ατμόσφαιρα του γλεντιού πρέπει να εγγραφεί στα θετικά σημεία της ταινίας. Ο Luhrmann αντιστέκεται στη γοητεία των roaring twenties, κυρίως επειδή είναι roaring (βρυχώνται) – και, κατά κάποιον τρόπο, φτιάχνει μια βρυχώμενη ταινία που ίσως έχει, εμμέσως, παιδαγωγικό περιεχόμενο: money can't buy you love.

Οι Αμερικανοί κριτικοί έκαναν λόγο για υπερβολική λάμψη σε βάρος της ουσίας∙ δεν μπορεί παρά να συμφωνήσει κανείς – ωστόσο, δεν πρόκειται για την κενή λάμψη των blockbusters αλλά για μια κινηματογραφική φιλοσοφία που διαθέτει κάποιες αρετές. Μια απ' αυτές είναι μια ηθελημένη trashy αισθητική που νομίζω ότι εξυπηρετεί το επιχείρημα του Luhrmann στην περιγραφή των νεόπλουτων και των βρομοπλούσιων. Έτσι κι αλλιώς, γι' αυτή την ταινία όλες οι κριτικές –θετικές και αρνητικές– έχουν τα δίκια τους: πράγματι ο Luhrmann δεν είναι το σωστό πρόσωπο για να αποδώσει μια τόσο λεπταίσθητη ιστορία, έναν ήρωα τόσο φευγαλέο∙ από την άλλη πλευρά, αν παραμερίσουμε το λογοτεχνικό υλικό, μπορούμε να δούμε αυτόν τον «Υπέροχο Gatsby» σαν μια θεατρική, σχεδόν οπερατική γιορτή που τελειώνει με σπασμένους ανθρώπους και πράγματα. Όσο για τον Έλληνα θεατή της στιγμής, θα επιμείνω ότι μπορεί, αν αλλάξει το σκηνικό, να δει τρεις δεκαετίες βρυχώμενων ανθρώπων που σκορπούσαν χρήμα σπάζοντας ανθρώπους και πράγματα.

ΣΩΤΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ

Αρχείο
3

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ας πει κάποιος στην κ. Τριανταφύλλου ότι ο Gatby είναι κλασσικό μυθιστόρημα του 20ου αιώνα και όχι Ντοστογιέφσκι. Ο ίδιος ο Φιτζέραλντ στηρίζει την πλοκή στην υπερβολή.
Η κ. Τριανταφύλλου γνωρίζει αρκετή λογοτεχνία και ιστορία για να κρίνει και τους 2 συγγραφείς. Και αν δεν το ήξερε, υπάρχει και το google. Παραθέτει μια άποψη. Αν δεν συμφωνείτε, σεβαστό, αλλά δώστε επιχειρήματα που ξεπερνούν την απλή ειρωνεία.