Άγνωστος πίνακας του Ελ Γκρέκο βρέθηκε σε ιδιωτική συλλογή- Ο ιδιοκτήτης πίστευε ότι αγόρασε αντίγραφο

Άγνωστος πίνακας του Ελ Γκρέκο βρέθηκε σε ιδιωτική συλλογή- Ο ιδιοκτήτης πίστευε ότι αγόρασε αντίγραφο Facebook Twitter
0

Ένας μέχρι πρότινος άγνωστος πίνακας του Ελ Γκρέκο, έργο που οι ειδικοί περιγράφουν ως «ξεχωριστό και υπέροχο», ανακαλύφθηκε σε ιδιωτική συλλογή.

Το έργο, που απεικονίζει τον Χριστό να σηκώνει τον σταυρό, αποδίδεται πλέον στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, έπειτα από δύο χρόνια έρευνας που έκανε ομάδα του Centro de Arte de Época Moderna, του πανεπιστημίου της πόλης Λιέιδα στη βόρεια Ισπανία.

Πρόκειται για υπέροχα νέα, έπειτα από δύο χρόνια συναρπαστικής δουλειάς, δήλωσε ο διευθυντής του CAEM, καθηγητής Σίμο Κομπάνι. «Είναι ένας άγνωστος, ξεχωριστός, υπέροχος πίνακας, που αποδίδουμε στα χέρια του», δήλωσε στους Times.

«Αυτός ο μικρός καμβάς, με διαστάσεις 57,5 Χ 38,5 εκατοστά, έχει μεγάλη πρωτοτυπία, αυθορμητισμό και ευαισθησία. Το δυνατό πρόσωπο του Χριστού είναι καθηλωτικό, σιωπηλό και εκφραστικό», περιέγραψε ο ίδιος. Εκτιμάται ότι ο Ελ Γκρέκο ζωγράφισε τον πίνακα το διάστημα 1585-1590.


Ο καθηγητής εξήγησε πως εκτιμάται ότι ο συλλέκτης- ένας Ισπανός που θέλησε να διατηρηθεί η ανωνυμία του- αγόρασε τον πίνακα σε μία αντικερί πριν από 10-15 χρόνια, πιστεύοντας ότι επρόκειτο για ένα από τα πολλά αντίγραφα των έργων του Ελ Γκρέκο.

Στη μελέτη συνέδραμε η Κάρμεν Γκαρίδο Πέρεζ, που είχε ιδρύσει την τεχνική μονάδα του Prado και ήταν κορυφαία ειδικός στον Ελ Γκρέκο. Η Πέρεζ πέθανε τον προηγούμενο μήνα. Η ομάδα ανέλυσε την υπογραφή του έργου, τη σύσταση των χρωμάτων και τα στοιχεία του καμβά με υπέρυθρη φωτογραφία.

Ο πίνακας φέρει υπογραφή που συνάδει με εκείνη του καλλιτέχνη, στο κάτω μέρος του σταυρού. «Αντιστοιχεί στην πιο παραδοσιακή υπογραφή που χρησιμοποιούσε ο Ελ Γκρέκο, με πεζά πλάγια γράμματα και ελληνικά, με πολύ αραιωμένο καφέ χρώμα», δήλωσε ο Κομπάνι.

Οι υπέρυθρες εικόνες δεν αποκάλυψαν προκαταρκτικό σχέδιο «μία ένδειξη ότι δεν είναι αντίγραφο αλλά η δουλειά ενός εξαιρετικού καλλιτέχνη», επεσήμανε ο καθηγητής. Αντιθέτως, οι εικόνες αποκάλυψαν «πινελιές που είναι πολύ χαρακτηριστικές» του Ελ Γκρέκο.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο πίνακας μπορεί να είναι ένας που αναφέρεται σε κατάλογο που κατάρτισε ο γιος του ζωγράφου το 1614, εβδομάδες μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη, που περιγράφει έναν «μικρό Χριστό που κουβαλά τον σταυρό».

Μπορεί να είχε αποτελέσει μοντέλο για μεγαλύτερες συνθέσεις του Ελ Γκρέκο, όπως πίνακες που βρίσκονται στο Prado και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. «Είναι το μικρότερο γνωστό έργο του Ελ Γκρέκο με αυτή τη διάταξη και μπορεί να είχε χρησιμοποιηθεί ως μοντέλο για τους 11 πίνακες αυτού του τύπου, των οποίων η αυθεντικότητα έχει πιστοποιηθεί», εξήγησε ο Κομπάνι.

Ο καθηγητής δήλωσε ότι είναι αδύνατο να εκτιμηθεί η αξία του πίνακα, αλλά εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτή μπορεί να είναι «τουλάχιστον 1 εκατομμύριο, αλλά ίσως 5, 10 ή 15 εκατομμύρια ευρώ, με δεδομένο ότι μπορεί να είναι πρόγονος αυτού του είδους».

Με πληροφορίες από Times

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ