Aπεβίωσε ο σεναριογράφος της Nouvelle Vague

Aπεβίωσε ο σεναριογράφος της Nouvelle Vague Facebook Twitter
1

Όλοι οι λάτρεις του κινηματογράφου μιλάμε για τη Nouvelle Vague. Περισσότερο για τα παιδιά αυτού του κινήματος που φύσηξε σαν δροσερός αέρας στην ιστορία του κινηματογράφου. Τους σκηνοθέτες του. Και οι σινεφίλ μιλούν για τον σεναριογράφο που σφράγισε με τη γραφή του μια ολόκληρη εποχή. Ο Ζαν Γκριό, στα 90 του άφησε την τελευταία του πνοή, αφήνοντάς μας μια μακρά, σχεδόν εξαντλητική λίστα σεναρίων και ονομάτων σκηνοθετών -Ρομπέρτο Ροσελίνι,  Ζακ Ριβέτ, Φρανσουά Τριφό, Ζαν-Λικ Γκοντάρ, Αλέν Ρενέ, Αντρέ Τεσινέ, Σαντάλ Άκερμαν-  με τους οποίους συνεργάστηκε σφραγίζοντας με την παρουσία του το δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα στον γαλλικό κινηματογράφο.

 

Ο Γκριό ήταν και θεατρικός συγγραφέας, μυθιστοριογράφος, ηθοποιός του θεάτρου και στιχουργός της όπερας. Η Μοντ έγραψε ότι πέθανε ένας μεγάλος συγγραφέας. Στον ίδιο άρεσε να διαφοροποιεί τη λέξη γραφή, από τη λέξη συγγραφή. Το σενάριο, πίστευε, δεν ασχολείται μόνο με τα γλωσσικά ζητήματα, δεδομένου ότι είναι υποχρεωμένο να αφηγείται μια ιστορία. Χωρίς όμως τη δική του γλώσσα σενάρια όπως αυτά των Jules et Jim, Les Carabiniers, Suzanne Simonin, la Religieuse de Diderot, Les Deux Anglaises et le continent, Mon Oncle d’Amérique και πολλά άλλα δε θα είχαν την ίδια γεύση.

 

Aπεβίωσε ο σεναριογράφος της Nouvelle Vague Facebook Twitter
Jules et Jim

 

Ο Γκριό γεννήθηκε στις 3 Αυγούστου του 1924 στο Fontenay-sous-Bois. Στα τέλη της δεκαετίας του 40 συνδέεται με τους Ριβέτ, Γκοντάρ, Σαμπρόλ, Τριφό, στα σινέ κλάμπ του Quartier latin και του Studio Parnasse. Αργότερα θα πούμε ότι το «Νέο Κύμα» γεννήθηκε σε αυτές τις αίθουσες, μεταξύ των κινηματογράφων του 5ου διαμερίσματος του Παρισιού. Ξεκινά την καριέρα του σαν ηθοποιός και το 1958 γράφει το σενάριο στο «Paris nous appartient» του Ζακ Ριβέτ. Στη συνέχεια όλα κυλούν πολύ γρήγορα. Ο Τριφό τον συστήνει στον Ροσελίνι και γίνεται βοηθός του.

 

Το 1962 είναι η χρονιά του Jules και Jim. Ξεκινά την μακρά του συνεργασία με τον Τριφό. Τα σενάρια του Γκριό θεωρούνται σήμερα κλασικά αριστουργήματα. Όπως και τα τρία σενάρια που έγραψε για τον Αλέν Ρενέ, τα Mon Oncle d’Amérique, La Vie est un roman, L’Amour à mort.

 

Aπεβίωσε ο σεναριογράφος της Nouvelle Vague Facebook Twitter
Mon Oncle d'Amérique

 

Θα μπορούσε να αφιερώσει κανείς σελίδες ολόκληρες για τα σενάρια του Γκριό. Για την γοητεία, τη γεύση της αφήγησης, τη γλώσσα. Αλλά δεν ήταν μόνο ένας καλός, ένας σπουδαίος σεναριογράφος. Ήταν μια αξιοσημείωτη και ασυνήθιστη προσωπικότητα. Το 2007, στην ηλικία των 83 ετών , ίδρυσε μια εταιρεία παραγωγής με μοναδικό σκοπό την παραγωγή του Mafrouza. Ένα ποίημα ντοκιμαντέρ σε πέντε μέρη ενός νεαρού σκηνοθέτη που ονομάζεται Emmanuelle Demoris, μια καταπληκτική ταινία για τη ζωή σε μια γειτονιά της Αλεξάνδρειας. 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Και να φανταστεί κανείς πως το περίφημο "νέο κύμα" ξεκίνησε ως επανάσταση όχι μόνο ενάντια στην καθεστηκυία αφηγηματική γλώσσα,αλλά και ενάντια στην δικτατορία του σεναριογράφου,η οποία επικρατούσε μέχρι τότε στο γαλλικό σινεμά,με τον σκηνοθέτη στον άχαρο ρόλο του τεχνικού διεκπαιραιωτή.Ο auteur ως έννοια από κει ξεκίνησε,με τον στόχο η ταινία να ανήκει δημιουργικά στον σκηνοθέτη κι όχι στον σεναριογράφο,γι αυτό μέχρι και σήμερα,ακόμη και στο χόλυγουντ,πιο πολύ το όνομα του πρώτου κοιτάμε κι όχι του δεύτερου.Τελικά,πραγματική επανάσταση στην τέχνη δεν υπάρχει...