Αρχαίο αγγείο που θεωρείται κλεμμένο κατασχέθηκε από το μουσείο ΜΕΤ με τη συνδρομή Έλληνα ερευνητή

Αρχαίο αγγείο που θεωρείται κλεμμένο κατασχέθηκε από το μουσείο ΜΕΤ με τη συνδρομή Έλληνα ερευνητή Facebook Twitter
0
Αρχαίο αγγείο που θεωρείται κλεμμένο κατασχέθηκε από το μουσείο ΜΕΤ με τη συνδρομή Έλληνα ερευνητή Facebook Twitter

Για δεκαετίες, βρισκόταν στις γκαλερί ελληνορωμαϊκών αρχαιοτήτων του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης (ΜΕΤ) στη Νέα Υόρκη, σήμερα όμως έχει μεταφερθεί στο εισαγγελικό γραφείο του Μανχάταν. Πρόκειται για ένα αγγείο 2.300 ετών, ενός Έλληνα καλλιτέχνη, το οποίο κατασχέθηκε από το μουσείο χωρίς ιδιαίτερο θόρυβο την περασμένη εβδομάδα, καθώς υπάρχουν στοιχεία ότι είχε κλαπεί από τυμβωρύχους στην Ιταλία τη δεκαετία του 1970.

Όπως αναφέρει δημοσίευμα των New York Times, οι ανακριτές εξέδωσαν ένταλμα στις 24 Ιουλίου, αφότου εξέτασαν φωτογραφίες και άλλα αποδεικτικά στοιχεία που τους στάλθηκαν τον Μάιο από τον δρ. Χρήστο Τσιρογιάννη, αρχαιολόγο και ερευνητή διεθνών αρχαιοκαπηλικών κυκλωμάτων στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης.


Το μουσείο έκανε γνωστό πως έδωσε το αντικείμενο στους εισαγγελείς την επόμενη ημέρα, ενώ αναμένει ότι το αγγείο, που χρησιμοποιούνταν στην αρχαιότητα για ανάμειξη νερού και οίνου, θα επιστρέψει τελικά στην Ιταλία. «Το μουσείο εργάστηκε επιμελώς για να εξασφαλίσει μια δίκαιη επίλυση αυτού του ζητήματος», ανέφερε ο εκπρόσωπος του μουσείου, Kenneth Weine.

Το αγγείο, ζωγραφισμένο με ζωηρά χρώματα, απεικονίζει τον θεό Διόνυσο πάνω σε μια άμαξα που την τραβάει ένας Σάτυρος. Ειδικοί το χρονολογούν στο 360 π.Χ. και το αποδίδουν στον Έλληνα καλλιτέχνη Πύθωνα, ο οποίος θεωρείται ένας από τους δύο σημαντικότερους αγγειογράφους της εποχής του. Το ΜΕΤ είχε αγοράσει το αγγείο σε μία δημοπρασία του Sotheby's το 1989, για 90.000 δολάρια.

Αρχαίο αγγείο που θεωρείται κλεμμένο κατασχέθηκε από το μουσείο ΜΕΤ με τη συνδρομή Έλληνα ερευνητή Facebook Twitter
Φωτογραφία του ίδιου αμφορέα από το κατασχεμένο αρχείο Μέντιτσι. (Η φωτογραφία είναι ευγενική παραχώρηση του Χ. Τσιρογιάννη)


Σύμφωνα με τους New York Times, αν και η σπουδαιότητά του δεν αγγίζει εκείνη του κρατήρα του Ευφρονίου -ένα σημαντικό αγγείο που αφαιρέθηκε επίσης από το μουσείο ΜΕΤ το 2008 καθώς αποδείχθηκε προϊόν λαθρανασκαφής από την Ιταλία- το αγγείο του Πύθωνα θεωρείται ένα αξιοθαύμαστο διασωθέν αντικείμενο από μία εποχή που οι Έλληνες αποίκησαν στην Ποσειδωνία (Paestum) της Καμπανίας, νότια της Ρώμης, όπου ανήγειραν ναούς και δημιούργησαν έργα τέχνης απαράμιλλης ομορφιάς.


Αξιωματούχοι του ΜΕΤ δήλωσαν πως, όπως και οι αξιωματούχοι της αστυνομίας, πιστεύουν ότι και τα δύο αγγεία (του Πύθωνα και ο κρατήρας του Ευφρονίου) πέρασαν από τα χέρια του Τζιάκομο Μέντιτσι, ενός 79χρονου Ιταλού εμπόρου τέχνης που είχε συλληφθεί το 1997 και καταδικαστεί το 2004 σχετικά με λαθρεμπόριο αρχαιοτήτων.


Σε τηλεφωνική επικοινωνία με τους New York Times, ο Μέντιτσι αρνήθηκε κάθε εμπλοκή του με το πρόσφατα κατασχεθέν αγγείο. Παράλληλα, εκπρόσωπος του οίκου δημοπρασιών Sotheby's αρνήθηκε να αποκαλύψει το όνομα εκείνου που τους προμήθευσε το αγγείο προς πώληση, επικαλούμενος θέματα ιδιωτικότητας, ωστόσο είπε πως ο οίκος δεν είχε γνώση κανενός προβλήματος σε σχέση με την προέλευση της αρχαιότητας όταν χειριζόταν την πώληση.

Ο Χρήστος Τσιρογιάννης είχε δημοσιεύσει πρώτη φορά τις υποψίες του για το ότι το αγγείο είναι κλεμμένο, στο «The Journal of Art Crime» το 2014, ενώ τόνισε πως είχε στείλει τα σχετικά στοιχεία και στο ΜΕΤ.

Αλλά, όπως τόνισε σε μία συνέντευξή του, δεν είχε κάποια ανταπόκριση και την περασμένη άνοιξη, απογοητευμένος που δεν υπήρξε καμία εξέλιξη, επικοινώνησε με έναν εισαγγελέα στο Μανχάταν, τον Matthew Bogdanos, που ειδικεύεται στο έγκλημα τέχνης. Τα στοιχεία που παρείχε περιελάμβαναν φωτογραφίες Polaroid, που λήφθηκαν μεταξύ 1972 και 1975, και είχαν κατασχεθεί από αποθήκες του Μέντιτσι το 1995. Σε αυτές, απεικονίζεται το αγγείο, ακόμα επικαλυμμένο με χώμα.

Αρχαίο αγγείο που θεωρείται κλεμμένο κατασχέθηκε από το μουσείο ΜΕΤ με τη συνδρομή Έλληνα ερευνητή Facebook Twitter
Φωτογραφία του ίδιου αμφορέα από το κατασχεμένο αρχείο Μέντιτσι. (Η φωτογραφία είναι ευγενική παραχώρηση του Χ. Τσιρογιάννη)


«Όταν έστειλα στην αμερικανική αστυνομία τις πληροφορίες, μου είπαν αμέσως ότι αυτό ήταν "μια σπουδαία υπόθεση"», τόνισε ο δρ. Τσιρογιάννης. «Ήταν ξεκάθαρο πως αυτό το σπάνιο αντικείμενο είχε κλαπεί».


Ο δρ. Τσιρογιάννης πρόσθεσε πως τα στοιχεία δείχνουν ότι το αντικείμενο αφαιρέθηκε από έναν τάφο στη νότια Ιταλία και κατέληξε στην κατοχή του Μέντιτσι -ο οποίος έχει καταδικαστεί από δικαστήριο της Ρώμης για συνωμοσία στη διακίνηση αρχαιοτήτων, πολλές εκ των οποίων βρίσκονται σε μουσεία σε όλο τον κόσμο.

Μιλώντας στο LiFO.gr ο δρ. Τσιρογιάννης τονίζει πως «η υπόθεση αυτή υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη υποκρισία των μουσείων που αρνούνται να συνεργαστούν με τους ακαδημαϊκούς ερευνητές -το ΜΕΤ δεν απάντησε ποτέ στα σχετικά με την υπόθεση email μου, για παραπάνω από τρία χρόνια τώρα- συνεχίζοντας σιωπηρά να κατέχουν παράνομες αρχαιότητες μέχρι ένας ερευνητής να αποκαλύψει την παρανομία. Ταυτόχρονα, αναδεικνύει και τα εξαιρετικά και άμεσα αποτελέσματα που μπορεί να έχει η έντιμη συνεργασία μεταξύ ενός ακαδημαϊκού ερευνητή και τις αρχές ενός κράτους που πραγματικά ενδιαφέρονται για την έμπρακτη καταπολέμηση του εγκλήματος της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων σε διεθνές επίπεδο, χωρίς να μένουν σε κενού περιεχομένου στομφώδεις εξαγγελίες ευρείας κατανάλωσης».

Ο Μέντιτσι δήλωσε τη Δευτέρα στους New York Times ότι δεν είχε καμία ανάμνηση πως είχε χειριστεί το εν λόγω αγγείο. «Απολύτως όχι», είπε, προσθέτοντας ότι είχε απαλλαγεί από τον κατ' οίκον περιορισμό το περασμένο έτος, αφότου εξέτισε το μισό της ποινής των 8,5 ετών, που μειώθηκε λόγω καλής συμπεριφοράς.

«Είμαι ελεύθερος [...] Πήγα σε δίκη, διήρκεσε χρόνια, καταδικάστηκα για μερικά από τα αντικείμενα» που οι Ιταλοί εισαγγελείς πίστευαν ότι είχαν λεηλατηθεί «και τώρα δεν έχω καμία σχέση με το δικαστικό σύστημα. Η ιστορία έχει τελειώσει», είπε.

Αρχαίο αγγείο που θεωρείται κλεμμένο κατασχέθηκε από το μουσείο ΜΕΤ με τη συνδρομή Έλληνα ερευνητή Facebook Twitter
Φωτογραφία του ίδιου αμφορέα από το κατασχεμένο αρχείο Μέντιτσι. (Η φωτογραφία είναι ευγενική παραχώρηση του Χ. Τσιρογιάννη)

Το ΜΕΤ, από την πλευρά του, αμφισβήτησε τις αναφορές πως είχε αγνοήσει τις προειδοποιήσεις σχετικά με το αγγείο. Αξιωματούχοι του δήλωσαν ότι το μουσείο είχε δει τη δημοσιευμένη έρευνα του δρ. Τσιρογιάννη το 2014 και είχε προβληματιστεί από την επανεμφάνιση του ονόματος του Μέντιτσι σε σχέση με ένα έργο τους. Είπαν ότι επικοινώνησαν ανεπίσημα με τις ιταλικές αρχές, αλλά δεν έλαβαν καμία απάντηση. Το μουσείο ανέφερε ότι τον Δεκέμβριο του 2016 έστειλε στο ιταλικό υπουργείο Πολιτισμού επίσημη αίτηση για την επίλυση της υπόθεσης και ανέμενε καθοδήγηση από τους Ιταλούς, όταν οι εισαγγελείς του Μανχάταν εξέφρασαν τον Ιούνιο τις δικές τους ανησυχίες.

Όπως επισημαίνουν οι New York Times, η τελευταία περίπτωση σημειώνεται καθώς όλο και περισσότερα μουσεία πιέζονται για να «καθαρίσουν» τις συλλογές τους από αρχαιότητες που διακινούνται από γνωστούς λαθρεμπόρους, των οποίων τα αντικείμενα προέρχονταν από την Ιταλία, την Ελλάδα, την Τουρκία, την Καμπότζη, την Ινδία, την Αίγυπτο και άλλες χώρες που μαστίζονται από λεηλασίες.

Αρχαίο αγγείο που θεωρείται κλεμμένο κατασχέθηκε από το μουσείο ΜΕΤ με τη συνδρομή Έλληνα ερευνητή Facebook Twitter
Φωτογραφία του ίδιου αμφορέα από το κατασχεμένο αρχείο Μέντιτσι. (Η φωτογραφία είναι ευγενική παραχώρηση του Χ. Τσιρογιάννη)
Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.