Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Ψάρι καταπίνει στρατιώτη του Φαραώ καθώς οι Εβραίοι διασχίζουν την Ερυθρά θάλασσα. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
0

Στον αρχαιολογικό χώρο του Χουκόκ, κοντά στη θάλασσα της Γαλιλαίας, στο σύγχρονο Ισραήλ, ανακαλύφθηκαν αρκετά και εντυπωσιακά μωσαϊκά που αναπαριστούν βιβλικές, αστρολογικές και ιστορικές αφηγήσεις, σε ένα εβραϊκό χωριό που άκμασε κατά τα τέλη της περιόδου της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Ο μεγάλος αριθμός των πολύχρωμων μωσαϊκών που βρέθηκαν σε μία συναγωγή φέρνουν σε αμφισβήτηση τις παραδοσιακές απόψεις για την εβραϊκή τέχνη εκείνης της περιόδου, ως συμβολική αντί για αναπαραστατική των βιβλικών κειμένων, η οποία θεωρούνταν αδιάφορη και σε παρακμή.


Από το 2011, η Jodi Magness, αρχαιολόγος και διακεκριμένη καθηγήτρια αρχαίου ιουδαϊσμού στο τμήμα Θρησκευτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας στο Τσάπελ Χιλ, διεύθυνε φοιτητές και ερευνητές στην ανασκαφή του Χορμπάτ Χουκόκ στην ανατολική Γαλιλαία.

Η αρχαία εβραϊκή τέχνη συχνά θεωρείται ανεικονική ή ότι χαρακτηρίζεται από έλλειψη εικόνων. Αλλά αυτά τα μωσαϊκά, πολύχρωμα και γεμάτα με παραστάσεις, συνηγορούν για μία πλούσια οπτική κουλτούρα καθώς και για τον δυναμισμό και την ποικιλομορφία του Ιουδαϊσμού κατά τα τέλη της Ρωμαϊκής καθώς και τη Βυζαντινής περιόδου.

Το 2012, κατά τις ανασκαφές στον χώρο της συναγωγής, πλούσια πολύχρωμα μωσαϊκά τα οποία απεικονίζουν παραστατικά διάφορες σκηνές από την Εβραϊκή Βίβλο άρχισαν να έρχονται στο φως.

Οι σκηνές που ανακαλύφθηκαν αυτό το καλοκαίρι συνοδεύονται επίσης από εβραϊκές επιγραφές. Ένα μωσαϊκό απεικονίζει τον ελληνορωμαϊκό θεό Ήλιο να περιστοιχίζεται από τα σύμβολα του ζωδιακού κύκλου, συνοδευόμενο από τις προσωποποιήσεις των μηνών, ενώ ένα άλλο μωσαϊκό απεικονίζει ένα ιστορικό περιστατικό το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει τον Μέγα Αλέξανδρο.

Ο λόγος που η ανακάλυψη αυτών των αρχαίων μωσαϊκών είναι τόσο εντυπωσιακή έγκειται στο γεγονός ότι αμφισβητούν τις τρέχουσες ακαδημαϊκές γνώσεις για την εβραϊκά τέχνη που δημιουργήθηκε μετά την εγκαθίδρυση του χριστιανισμού ως της επίσημης θρησκείας της αυτοκρατορίας τον 4ο αιώνα.

Η Magness σημειώνει τον τρόπο με τον οποίο αλλάζουν τις αντιλήψεις για την εβραϊκή τέχνη της περιόδου:

«Τα μωσαϊκά που κοσμούν το δάπεδο στη συναγωγή του Χουκόκ φέρνουν επανάσταση. [...] Η αρχαία εβραϊκή τέχνη συχνά θεωρείται ανεικονική ή ότι χαρακτηρίζεται από έλλειψη εικόνων. Αλλά αυτά τα μωσαϊκά, πολύχρωμα και γεμάτα με παραστάσεις, συνηγορούν για μία πλούσια οπτική κουλτούρα καθώς και για τον δυναμισμό και την ποικιλομορφία του Ιουδαϊσμού κατά τα τέλη της Ρωμαϊκής καθώς και τη Βυζαντινής περιόδου.

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Το πιο εντυπωσιακό μωσαϊκό που έχει βρεθεί στο Χουκόκ περιλαμβάνει μια πιθανή απεικόνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.


Τα μωσαϊκά του Χουκόκ επιβεβαιώνουν την ύπαρξη μίας οικονομικά και καλλιτεχνικά ζωντανής κοινότητας, που είναι περήφανη για τη θρησκευτική της ταυτότητα, παρά τις αρνητικές απόψεις που είχαν εκφραστεί για τον Ιουδαϊσμό από πολλούς χριστιανούς συγγραφείς της εποχής.

Η καθηγήτρια εξηγεί πώς αναγνωρίζονται οι σκηνές στα μωσαϊκά από τους αρχαιολόγους: «Στις περισσότερες περιπτώσεις, η ταυτοποίηση των βιβλικών επεισοδίων στα μωσαϊκά μας είναι προφανής από τις απεικονίσεις (για παράδειγμα: ζευγάρια ζώων στην κιβωτό του Νώε, ο Σαμψών που κουβαλά την πύλη της Γάζας στους ώμους του, τα πόδια του Ιωνά που κρέμονται από το στόμα ενός κήτους). Τα μωσαϊκά αυτού του καλοκαιριού είναι λίγο διαφορετικά με την έννοια ότι το καθένα συνοδεύεται με επιγραφή (στα εβραϊκά) από το σχετικό βιβλικό εδάφιο με το οποίο ταυτίζεται.


Όπως και σε άλλα ελληνικά, ρωμαϊκά και πρωτοχριστιανικά μωσαϊκά, οι επιγραφές δούλευαν μαζί με την εικόνα για να υπενθυμίσουν στον θεατή την ιστορία ή τις γραφές.


Ομάδες τεχνιτών δημιούργησαν εκπληκτικά μωσαϊκά κατά τα τέλη της ρωμαϊκής εποχής. Σε κοντινούς αρχαιολογικούς χώρους έχει ανακαλυφθεί ότι οι ψηφοθέτες που τα έφτιαχναν ήταν συχνά συγγενείς και δούλευαν ενεργά στην περιοχή της Γαλιλαίας.

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Οι χαμογελαστοί ελέφαντες που είναι προετοιμασμένοι για μάχη έχουν οδηγήσει κάποιους στη διαπίστωση ότι αυτή είναι μία απεικόνιση της ιστορίας των Μακκαβαίων τον 2ο αι π.χ.. Φωτο: Mark Thiessen/National Geographic

Ωστόσο, η Magness υπογραμμίζει ότι οι ψηφοθέτες του Χουκόκ αποτελούν ακόμα ένα αίνιγμα: «Δεν γνωρίζουμε ποιοι ήταν οι ψηφοθέτες. Πιστεύουμε πως υπήρχε ένα τοπικό εργαστήρι, λόγω των ομοιοτήτων με τα μωσαϊκά του Wadi Hamam (μιας άλλης κοντινής συναγωγής), αλλά είναι επίσης πιθανό, σύμφωνα με την ειδικό μου για τα μωσαϊκά, Δρα Karen Britt, ότι κάποια από αυτά (ειδικά εκείνο με τον ελέφαντα) είχαν δημιουργηθεί από ξένους καλλιτέχνες.

Το πιο εντυπωσιακό μωσαϊκό που έχει βρεθεί στο Χουκόκ περιλαμβάνει μια πιθανή απεικόνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Χρονολογείται στον 5ο αι. και απεικονίζει μία συνάντηση μεταξύ δύο υψηλόβαθμων ανδρών. Ο ένας στα δεξιά φαίνεται να είναι στρατηγός που διευθύνει τα στρατεύματα του.

Από τη στιγμή που το μωσαϊκό δεν συνοδεύεται από επιγραφές, οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί τέχνης διαφωνούν για την ταυτότητα των δύο προσώπων.

Οι χαμογελαστοί ελέφαντες που είναι προετοιμασμένοι για μάχη έχουν οδηγήσει κάποιους στη διαπίστωση ότι αυτή είναι μία απεικόνιση της ιστορίας των Μακκαβαίων τον 2ο αι π.Χ., αφού είναι γνωστό ότι η διάδοχη δυναστεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, οι Σελευκίδες, χρησιμοποιούσαν ελέφαντες στη μάχη. Η Britt και ο Ra'anan Boustan, που δημοσίευσαν το μωσαϊκό, το ταυτίζουν με ένα επεισόδιο της Ασμοναϊκής ιστορίας.

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Το μωσαϊκό που ανασκάπτεται στη Συναγωγή της Ύστερης Ρωμαϊκής περιόδου στο Χουκόκ βρίσκεται στο βόρειο κλίτος και απεικονίζει τους 12 κατασκόπους που έστειλε ο Μωυσής στη Χαναάν, όπως αναφέρεται στη Βίβλο. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.

Ωστόσο, η Magness θεωρεί ότι μπορεί να είναι μία απεικόνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Οι ιστορίες που κυκλοφορούσαν για τη συνάντηση του με τον μέγα ιερέα της Ιερουσαλήμ καταγράφηκαν αργότερα από τον Εβραίο ιστορικό της ρωμαϊκής εποχής Ιώσηπο, τον 1ο αι μ.Χ., και διατηρούνται στη ραβινική λογοτεχνία και σε άλλες πηγές.


Τα μωσαϊκά του Χουκόκ θα βοηθήσουν να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο κατανοούμε την εβραϊκή τέχνη εκείνης της εποχής. Όπως σημειώνει η Magness: «Ελπίζω ότι ο κόσμος θα μάθει από τις ανακαλύψεις μας το πόσο δυναμική και ενδιαφέρουσα είναι αυτή η περίοδος».

Έχει επίσης άλλες προσδοκίες για την ανασκαφή της, αναφορικά με τις υπάρχουσες αντιλήψεις για την αρχαιολογική έρευνα που γίνεται στο Ισραήλ: «Θα ήταν ωραίο αν το κοινό στη Βόρεια Αμερική συνειδητοποιούσε ότι το Ισραήλ είναι ένα πολύ ασφαλές μέρος να επισκεφθείς και να δουλέψεις. Συχνά μιλάω σε φοιτητές των οποίων οι γονείς δεν θέλουν να τους αφήσουν να ταξιδέψουν στο Ισραήλ επειδή νομίζουν ότι δεν είναι ασφαλές. Αυτή η ανακάλυψη μας βοηθά να κατανοήσουμε τον αρχαίο κόσμο καθώς και να αλλάξουμε τον τρόπο που ο κόσμος βλέπει το παρελθόν».

Με πληροφορίες από Hyperallergic / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Ο μήνας του Teveth (Δεκέμβριος) με το σύμβολο του Αιγόκερου. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Εργάτης στον Πύργο της Βαβέλ. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Φωτο:Mark Thiessen/National Geographic
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Άποψη του ψηφιδωτού. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Η αρχαιολογική ομάδα φωτογραφίζονται στην Πέτρα. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν πατητήρια σταφυλιών της Βυζαντινής Περιόδου σε Εθνικό Πάρκο στο Ισραήλ

Culture / Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν πατητήρια σταφυλιών της Βυζαντινής Περιόδου σε Εθνικό Πάρκο στο Ισραήλ

Όπως ανακοίνωσε η Αρχή Φύσης και Εθνικών Πάρκων της χώρας, οι κατασκευές βρέθηκαν μέσα σε μια καλυμμένη δεξαμενή νερού, ανακάλυψη την οποία η Αρχή χαρακτήρισε «σπάνια και ασυνήθιστη»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ