Ειδικός φωτισμός «χρωματίζει» τοιχογραφίες και ανάγλυφα του αιγυπτιακού Ναού της Ντεντούρ

Ειδικός φωτισμός «χρωματίζει» τοιχογραφίες και ανάγλυφα του αιγυπτιακού Ναού της Ντεντούρ Facebook Twitter
Πίσω από το θεαματικό αποτέλεσμα που μοιάζει εύκολο κρύβεται έρευνα περίπου 3 χρόνων... Φωτό: The Metropolitan Museum of Art / Filip Wolak
0

Ειδικός φωτισμός «χρωματίζει» τοιχογραφίες και ανάγλυφα του αιγυπτιακού Ναού της Ντεντούρ Facebook Twitter
Η εξωτερική άποψη του Ναού Φωτό: The Metropolitan Museum of Art

 

Ακριβώς, όπως τα αρχαιοελληνικά αγάλματα πιστεύεται και εν μέρει έχει διαπιστωθεί ότι ήταν έγχρωμα, το ίδιο ισχύει και για τις τοιχογραφίες, τα αγάλματα και αρκετά αντικείμενα του αρχαίου αιγυπτιακού ναού της Ντεντούρ.

Πάνω στη θεωρία αυτή εργάστηκαν επιστήμονες και αρχαιολόγοι των εργαστηρίων του Metropolitan Museum of Arts της Νέας Υόρκης και αποφάσισαν να δοκιμάσουν φωτισμό υψηλής τεχνολογίας, προκειμένου να χαρίσουν στους επισκέπτες του Μουσείου μία μοναδική εμπειρία.

Η αρχή έγινε με μία συγκεκριμένη τοιχογραφία και κάποια ιερογλυφικά του Ναού, τα οποία οι επισκέπτες του Μουσείου είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν, ακριβώς όπως οι υπεύθυνοι του Τμήματος Αιγυπτιακής Τέχνης εκτιμούν ότι ήταν στην αρχική τους μορφή: έτσι, με τον ειδικό φωτισμό, προϊόν ψηφιακής τεχνολογίας και αρχαιολογικής μελέτης, οι επισκέπτες αντικρίζουν τον Ναό σε όλη τη δόξα και την αίγλη των πρώτων χρόνων της κατασκευής του, πριν από 2.000 χρόνια στις όχθες του Νείλου.

«Θέλαμε να αφηγηθούμε την ιστορία της τέχνης μέσω του Ναού και γι’ αυτό επενδύσαμε σε τεχνικές προβολής χαρτογράφησης», εξήγησε στα Μέσα ο διευθυντής του Εργαστηρίου του Μουσείου, Marco Castro Cosio.

Για τη δημιουργία της συγκεκριμένης εγκατάστασης επιλέχθηκε και χρησιμοποιήθηκε από τους ερευνητές μία και μοναδική σκηνή από τον εξωτερικό τοίχο του Ναού, στην οποία αναπαριστάται ο αυτοκράτορας Αύγουστος ως Φαραώ να κάνει αναθηματικές προσφορές σε δύο αιγυπτιακές θεότητες.  

Πίσω από το θεαματικό αποτέλεσμα που μοιάζει… εύκολο κρύβεται έρευνα περίπου 3 χρόνων και πολυάριθμης ομάδας ερευνητών, η οποία αναζητούσε τον σωστό τρόπο για να δημιουργηθεί μία εφαρμογή οπτικής (τουλάχιστον) αποκατάστασης του τμήματος της τοιχογραφίας που ο χρόνος είχε «αφαιρέσει» από την επιφάνεια του Ναού.

Δημιούργημα της Ρωμαϊκής περιόδου, ύστερα, μάλιστα, από απαίτηση του Αυτοκράτορα Αυγούστου, ο Ναός ήταν αφιερωμένος στην Ίσιδα και τον Όσι. Εκείνο, ωστόσο, που υπήρξε πραγματικό στοίχημα για αρχαιολόγους και επιστήμονες ήταν ακριβώς η περίοδος ανέγερσης του, γεμάτης από στοιχεία που μαρτυρούν την επιρροή της ρωμαϊκής τέχνης στον αιγυπτιακό πολιτισμό.

«Το πραγματικά συναρπαστικό σε ό,τι αφορά τα χρώματα του Ναού προκύπτει ακριβώς αυτή την περίοδο (τη Ρωμαϊκή). Τότε παρατηρείται η αλλαγή από τα παραδοσιακά αιγυπτιακά χρώματα – το καφέ, το πράσινο, το κίτρινο – σε μία χρωματική παλέτα που προσεγγίζει περισσότερο τα χρώματα της ίριδας», ανέφερε και αναφορικά με το όλο εγχείρημα η Marsha Hill, έφορος του Τμήματος Αιγυπτιακής Τέχνης του Μουσείου.

Βέβαια, το μοναδικό αυτό θέαμα, μιας πειραματικής διαδικασίας που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, δεν θα διαρκέσει για πολύ. Όπως έχει ενημερώσει η διεύθυνση του Μουσείου την έγχρωμη εκδοχή του Ναού οι επισκέπτες θα μπορούν να την απολαμβάνουν μέχρι τις 19 Μαρτίου και μόνο κάθε Παρασκευή και Σάββατο από τις 5 το απόγευμα έως τις 9 το βράδυ…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S