Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο «σταρ» Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Μέρος της πομπής που οδήγησε τους Φαραώ στη μόνιμη κατοικία τους, το νέο μουσείο GEM. Φωτο: EPA
0

Το Σάββατο όλος ο πλανήτης έστρεψε το βλέμμα του στην Αίγυπτο σε μια πομπή που οδήγησε και συνόδευσε τις πιο διάσημες προσωπικότητες της Αιγύπτου, τους Φαραώ, στη μόνιμη κατοικία τους, στο έργο μαμούθ της χώρας,το νέο μουσείο NMEC. 

Με τιμές αρχηγών κράτους και συνοδούς κορίτσια κι αγόρια με στολές νέων της Αρχαίας Αιγύπτου, που θυμίζουν τα τουριστικά σόου κάτω από τις Πυραμίδες, η πομπή, λουσμένη σε ένα γαλάζιο φως, με πιο διάσημες τις μούμιες του Ραμσή Β’ και της Χατσεψούτ να προπορεύονται σε σχεδόν εξωφρενικά αυτοκίνητα, και μια παρουσιάστρια με βραδινά χρυσοποίκιλτα ρούχα που διαφήμιζε την πλατεία Ταχρίρ ως ειρηνική, έφτασε στο αντάξιο της φήμης των Αιγυπτίων ηγεμόνων φαραωνικό μουσείο, στο NMEC(national museum of Egyptian civilization), στο εθνικό μουσείο αιγυπτιακού πολιτισμού. 

Και αυτό, όπως και το GEM, το μεγαλύτερο μουσείο στον κόσμο, σε μια έκταση 500.000 τετραγωνικών μέτρων θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη συλλογή αρχαιοτήτων στον κόσμο που θα ανήκει στην κληρονομιά ενός και μόνον πολιτισμού, του αιγυπτιακού. Το έργο δικαίως προβάλλεται κυριολεκτικά μετά βαΐων και κλάδων, αφού κόστισε πάνω από ένα δισεκατομμύριο και έκανε δέκα χρόνια να ολοκληρωθεί, με την υπογραφή των Heneghan Peng Architects, ενώ τα αισιόδοξα σενάρια βλέπουν το άνοιγμά του στο τέλος της χρονιάς.

Σε μια έκταση 500.000 τετραγωνικών μέτρων θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη συλλογή αρχαιοτήτων στον κόσμο που θα ανήκει στην κληρονομιά ενός και μόνον πολιτισμού, του αιγυπτιακού.

Και αν το άγαλμα του Ραμσή Β’, που μεταφέρθηκε στο μουσείο και τοποθετήθηκε στο κεντρικό αίθριο το 2019, συνοδεία ιππέων και αυτό, αλλά με μια πιο σεμνή τελετή, για να υποδέχεται το κοινό με τους 38 τόνους βάρους του και με το αριστερό του πόδι τεντωμένο μπροστά και τις γροθιές σφιγμένες σε κατάσταση ετοιμότητας, είναι το πιο επιβλητικό του μουσείου, ο απόλυτος σταρ είναι φυσικά ο Τουταγχαμών.

Για όσους δεν γνωρίζουν και αναρωτήθηκαν στη διάρκεια της εντυπωσιακής παρέλασης, γιατί ο Ραμσής ήταν «απών», η απάντηση είναι πως βρίσκεται ήδη στο μουσείο της Γκίζας από το καλοκαίρι του 2019 και θα είναι το κύριο αξιοθέατο της έκθεσης.

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Tο άγαλμα του Ραμσή Β’. Φωτο: EPA/Mohamed Hossam

Ο νεαρός βασιλιάς που πέθανε σε ηλικία 18 ετών και η εκπληκτική δημοφιλία του, που μέχρι σήμερα είναι πέρα από κάθε προσδοκία, θα είναι σε περίοπτη θέση και θα περιστοιχίζεται με μια έκθεση της πλήρους συλλογής των αντικειμένων, 5.000 συνολικά, που ήρθαν στο φως όταν ανακαλύφθηκε από τον Βρετανό αρχαιολόγο Χάουαρντ Κάρτερ το 1922, όντας ο μοναδικός ασύλητος βασιλικός τάφος στην Κοιλάδα των Βασιλέων, στο Λούξορ. Τα δυο από τα πέντε χιλιάδες αντικείμενα θα εκτεθούν για πρώτη φορά.

Φυσικά σε περίοπτη θέση θα είναι η περίφημη χρυσή νεκρική μάσκα του Τουταγχαμών, το πιο πολύτιμο και διάσημο εύρημα των φαραωνικών τάφων που βρίσκεται μέχρι σήμερα στο περίφημο Μουσείο του Καΐρου, που χτίστηκε στο κέντρο της πόλης το 1901 και μέχρι σήμερα έχει φιλοξενήσει τη μεγαλύτερη συλλογή φαραωνικών αρχαιοτήτων στον κόσμο.

Το καλοκαίρι του 2019, η Αίγυπτος άνοιξε τις πόρτες του μουσείου της Γκίζας που δεν είχε ολοκληρωθεί και παρουσίασε τη χρυσή σαρκοφάγο του Τουταγχαμών, η οποία  υποβάλλεται σε εργασίες αποκατάστασης για πρώτη φορά μετά την ανακάλυψή της το 1922. Στην ειδική συνέντευξη τύπου που δόθηκε στα πελώρια εργαστήρια συντήρησης του νέου μουσείου και παρουσιάστηκαν θησαυροί από τον τάφο του διάσημου βασιλιά της Αιγύπτου, φυσικά πρωταγωνίστησε η ξύλινη σαρκοφάγος, με την επίχρυση εξωτερική επένδυση, που έχει μήκος 2,23 μ. και είναι διακοσμημένη με μία προσωπογραφία του νεαρού βασιλιά, που φέρει τα σύμβολα των Φαραώ, το σκήπτρο και μαστίγιο. Οι Αιγύπτιοι αρχαιολόγοι μίλησαν για τις ρωγμές που είχαν παρατηρηθεί στον επίχρυσο γύψο, όπως και σε πολλά χρυσοποίκιλτα γλυπτά που περιστοίχιζαν τη σαρκοφάγο του.

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Η χρυσή σαρκοφάγος του Τουταγχαμών υποβάλλεται σε εργασίες αποκατάστασης για πρώτη φορά μετά την ανακάλυψή της το 1922. Φωτο: EPA/Mohamed Hossam

Ο Τουταγχαμών ανέβηκε στον θρόνο της Αιγύπτου στα 1.333 π.Χ. και είναι αναμφίβολα ο διασημότερος Φαραώ στην Ιστορία, κυρίως λόγω του μύθου που περιβάλλει την ανακάλυψη του τάφου του. Γόνος του Φαραώ Αχενατόν και σύζυγος της εξίσου διάσημης Νεφερτίτης, «ο παίς Φαραώ» ανήλθε στην εξουσία σε ηλικία εννέα ετών και πέθανε δέκα χρόνια αργότερα από ελονοσία, σε συνδυασμό με μία νόσο των οστών.

Νωρίτερα, το 2019, ο Τουταγχαμών «ανέλαβε» την πολιτιστική εκπροσώπηση και την οικονομική καμπάνια της Αιγύπτου σε όλο τον κόσμο, που τη διέκοψε βίαια η πανδημία του κορωνοϊού.

Η προηγούμενη φορά που είχε γίνει στην Ευρώπη έκθεση για τον Αιγύπτιο βασιλιά ήταν το 1967, όταν η Γαλλία με υπουργό Πολιτισμού τον Αντρέ Μαλρό υποδέχθηκε την έκθεση «Ο Τουταγχαμών και η εποχή του» στο Παρίσι, ένα γεγονός που χαρακτηρίστηκε τότε «η έκθεση του αιώνα». Η έκθεση τότε στο Πτι Παλέ είχε προσελκύσει 1,2 εκατομμύρια επισκέπτες, έναν αριθμό-ρεκόρ όχι μόνο για τη δεκαετία του '60 αλλά και για την εποχή μας.

Η περιοδεία του 2019 του πιο διάσημου φαραώ σε τρία μουσεία, στο Λος Άντζελες, το Παρίσι και στο Λονδίνο ήταν ένας θρίαμβος. Στο Παρίσι η έκθεση «Τουταγχαμών, ο Θησαυρός του Φαραώ» με περισσότερα από 150 αντικείμενα –κοσμήματα, χαρακτικά, γλυπτά, μία επίχρυση κλίνη, σαρκοφάγους, προσωπικά αντικείμενα που συνόδευσαν στη ζωή και τον θάνατο τον νεαρό βασιλέα– κατάφερε να σπάσει το προσωπικό ρεκόρ του ίδιου και να προσελκύσει 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, επιβεβαιώνοντας ότι ή Δύση από το 1922, όταν ανακαλύφθηκε ο τάφος του, είναι στον ρυθμό μιας «Tut-mania» που έχει επιρροή στην τέχνη, την αρχιτεκτονική, το design και τη μόδα εδώ και δεκαετίες.

Το αφήγημα του αιγυπτιακού πολιτισμού για τη μετά θάνατον ζωή, λουσμένο σε χρυσάφι και μυστήριο ασκεί έναν απίθανο μαγνητισμό στη Δύση. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην έκθεση δεν είχαν συμπεριληφθεί η διάσημη χρυσή μάσκα και οι τρεις χρυσές σαρκοφάγοι του Φαραώ, καθώς σύμφωνα με την αιγυπτιακή νομοθεσία απαγορεύεται η έξοδος τους από τη χώρα.

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Η έκθεση «Τουταγχαμών, ο Θησαυρός του Φαραώ» στο Παρίσι προσέλκυσε 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες. Φωτο: EPA/IAN LANGSDON.

Μέρος της επιτυχίας της έκθεσης ήταν η «λεζάντα» της, τα αντικείμενα ταξίδεψαν για πρώτη και τελευταία φορά εκτός Αιγύπτου. Μέχρι σήμερα, παραμένει η έκθεση με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην ιστορία της Γαλλίας και μάλιστα με πολύ ακριβό εισιτήριο. 130.000 εισιτήρια είχαν προπωληθεί πριν ανοίξει η έκθεση, ενώ οι ακουστικές ξεναγήσεις ήταν σε επιπρόσθετη χρέωση από αυτή του εισιτηρίου.

Ο υπουργός Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, Καλέντ ελ-Ανάνι δήλωσε τότε ότι τα κίνητρα αυτής της πολιτιστικής προώθησης προς τη Δύση ήταν οικονομικά και πολιτιστικά και στόχευαν στην παρακίνηση των τουριστών να επισκεφθούν ξανά την Αίγυπτο, σχέδιο που ανέκοψε ο κορωνοϊός, αλλά όλοι ελπίζουν ότι ο νεαρός βασιλιάς για άλλη μια φορά θα δώσει πνοή στον τουρισμό της πατρίδας του που την τελευταία δεκαετία, από την Αραβική Άνοιξη και μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις του 2015, παρουσιάζει ανησυχητική μείωση.

Οι εκθέσεις με τους θησαυρούς του τάφου του Τουταγχαμών ήταν μια πρόγευση αυτών που θα δουν οι επισκέπτες της χώρας στο μουσείο της Γκίζας. Η Αίγυπτος καλοδέχθηκε τα έσοδα των εκθέσεων, καθώς αυτή στη Γαλλία απέφερε στη χώρα περισσότερα από 10 εκατομμύρια δολάρια.

Ο Τουταγχαμών από προχθές υποδέχθηκε τους νέους του συνοίκους, τους πιο διάσημους των βασιλέων, για να δώσουν σε ένα μουσείο αντάξιο της φήμης τους το φιλί της ζωής στην καταστραμμένη οικονομία της Αιγύπτου.

Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Εκθέματα του νέου μουσείου της Γκίζας. EPA/Mohamed Hossam
Η μεγάλη συνάντηση των Φαραώ: Ο σταρ Τουταγχαμών και το φιλί της ζωής στην Αίγυπτο Facebook Twitter
Άποψη του νέου μουσείου της Γκίζας. EPA/KHALED ELFIQI
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανακαλύφθηκαν 59 σαρκοφάγοι στη Νεκρόπολη της Σακκάρα - Η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανακάλυψη της Αιγύπτου για το 2020

Φωτογραφίες / Ανακαλύφθηκαν 59 σαρκοφάγοι στη Νεκρόπολη της Σακκάρα - Η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανακάλυψη της Αιγύπτου για το 2020

Την μεγάλη αποκάλυψη έκανε ο υπουργός Τουρισμού και Αρχαιοτήτων της χώρας μπροστά σε 43 πρέσβεις και εκπροσώπους χωρών και περίπου 200 δημοσιογράφους

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ