Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το έργο του Johann Hartlieb "Here followeth the story of the Great Alexander" (1834). Στα μέσα του 15ου αιώνα ο Αλέξανδρος απεικονιζόταν μερικές φορές με χαυλιόδοντες. Εδώ έχει γενειάδα, μακριά μαλλιά και ένα καπέλο που θυμίζει εκείνα που φορούσαν οι τελευταίοι βυζαντινοί αυτοκράτορες.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη

0

Ποιος ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος; Και πώς αυτός ο Μακεδόνας στρατηγός, ο οποίος πέθανε σε ηλικία μόλις τριάντα δύο ετών, έφτασε να κατακτήσει μια τεράστια επικράτεια που εκτείνεται από την Ελλάδα και φτάνει μέχρι τη σημερινή Αίγυπτο, το Ιράν, το Κιργιστάν και ακόμη και τη βόρεια Ινδία;

Στα ερωτήματα η σε κάποια από αυτά μπορούμε να απαντήσουμε με βάση μια σειρά ιστορικών πηγών. Το πιο προκλητικό είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Αλέξανδρος εισέβαλε ως στρατηλάτης στους πολιτισμούς, με τα αξιοσημείωτα επιτεύγματά του να ιντριγκάρουν το κοινό και τους ειδικούς, να αναλύονται και να γεννούν μια αξεπέραστη μέχρι σήμερα, είκοσι τρεις αιώνες μετά, μυθολογία.

Η έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη που λήγει αυτές τις μέρες εξερευνά τους διαφορετικούς και αξιοσημείωτα διαρκείς θρύλους που ξεπήδησαν για τον Αλέξανδρο και τους τρόπους με τους οποίους διαδοχικοί πολιτισμοί τους διαμόρφωσαν μέσα από τη δική τους οπτική.

Όσοι αναζητούν τον πραγματικό άντρα, δεν θα βρουν πολλά σε αυτή την έκθεση. Υπάρχει μια μικρή βαβυλωνιακή πλάκα, που γράφτηκε όσο ζούσε, το 331 π.Χ., η οποία καταγράφει τη νίκη του επί του Δαρείου, του βασιλιάς της Περσίας, και ένα νόμισμα που δείχνει την ήττα του από τον Ινδό ηγεμόνα Πόρο το 326 π.Χ., το οποίο μπορεί να είχε εκδοθεί από αυτόν ή από έναν διάδοχο. Όπως έχει δηλώσει ο Adrian Edwards, επικεφαλής των έντυπων συλλογών στη Βρετανική Βιβλιοθήκη, «στόχος μας δεν είναι να προσπαθήσουμε να βρούμε τον ιστορικό Αλέξανδρο», αφού για να συμβεί αυτό θα έπρεπε η βιβλιοθήκη να έχει  αρχαιολογικά θραύσματα.

Μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη εξερευνά τους διαφορετικούς και αξιοσημείωτα διαρκείς θρύλους που ξεπήδησαν για τον Αλέξανδρο και τους τρόπους με τους οποίους διαδοχικοί πολιτισμοί τους διαμόρφωσαν μέσα από τη δική τους οπτική.

Στη βιβλιοθήκη «έχουμε τη μετά θάνατον ζωή, έχουμε την αφήγηση, και αυτό μπορούμε να επιδείξουμε. Δεν πιστεύουμε ότι το έχει κάνει κανείς αυτό πουθενά πριν», συνεχίζει ο Adrian Edwards.

Η ποικιλομορφία και ο πλούτος του υλικού που μπορεί να παρουσιάσει η βιβλιοθήκη είναι εντυπωσιακή, αποτυπώνοντας μερικές από τις εκθαμβωτικές ιστορίες που ειπώθηκαν για έναν άνθρωπο σε διάστημα δύο χιλιετιών. Υπάρχει ένα μικρό θραύσμα παπύρου που χρονολογείται από τον δεύτερο ή τρίτο αιώνα μ.Χ., στο οποίο ένα παιδί σκιαγράφησε μια φανταστική ομιλία που θα μπορούσε να είχε κάνει ο Αλέξανδρος αφού νίκησε τον Δαρείο. Ένα εικονογραφημένο χειρόγραφο 750 ετών του μεσαιωνικού μπεστ σέλερ «Alexander Romance» απεικονίζει τον στρατηγό να υποδέχεται τους πολίτες της Ρώμης και ένα γαλλικό χειρόγραφο του 16ου αιώνα αφηγείται έναν θρύλο του ναυαγίου του στη Βρετανία.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Βαβυλωνιακή στήλη (331-330 π.Χ.) που περιγράφει τη μάχη των Γαυγαμήλων.

Βλέπουμε τον Αλέξανδρο να εμφανίζεται ως χριστιανός ηγεμόνας σε έναν αιθιοπικό μαγικό κύλινδρο, ως Πέρσης φιλόσοφος βασιλιάς σε μια συλλογή ποιημάτων του 12ου αιώνα από το Χεράτ στο Αφγανιστάν και να επισκέπτεται την Κάχα στη Μέκκα –τον πιο ιερό τόπο του Ισλάμ τώρα– στο ένα Ιρανικό Βιβλίο των Βασιλέων που χρονολογείται στον 16ο αιώνα.

ALEX

Αιθιοπικός κύλινδρος (πιθ. του 18ου αιώνα). Ο Μέγας Αλέξανδρος απεικονίζεται ως χριστιανός ηγεμόνας που αποτρέπει το κακό. © Βρετανική Βιβλιοθήκη

Οι μύθοι διατρέχουν τους αιώνες, με τον δάσκαλο του νεαρού μελλοντικού Ερρίκου Η' να συγκρίνει τον εαυτό του με τον δάσκαλο του Αλεξάνδρου, Αριστοτέλη, σε ένα φυλλάδιο που δόθηκε στον μαθητή του, ενώ στον πρωτότοκο γιο του βασιλιά Ιάκωβου Α', τον πρίγκιπα Ερρίκο Φρειδερίκο, δόθηκε το αισιόδοξο παρατσούκλι «δεύτερος Αλέξανδρος», αν και θα πέθαινε στα δεκαοκτώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι η παιδική του πανοπλία ήταν καλυμμένη με εικονογραφήσεις του Μακεδόνα στρατηγού και παρουσιάζεται στην έκθεση.

Ο Αλέξανδρος εξακολουθεί να εμφανίζεται πολλούς αιώνες αργότερα – π.χ. σε ένα κόμικ του Σούπερμαν που χρονολογείται στο 1983, όπου ένας μεγαλομανής κακοποιός που ονομάζεται Planeteer απάγει οκτώ αρχηγούς κρατών, συμπεριλαμβανομένης της Μάργκαρετ Θάτσερ, σε μια προσπάθεια να υποδυθεί τη μετενσάρκωση του Αλέξανδρου.

«Η διαρκής απήχηση του Αλεξάνδρου σήμερα είναι ένας λόγος για τον οποίο η έκθεση φαίνεται επίκαιρη», λέει ο Edwards. «Οι ιστορίες μάς λένε ότι προσπαθούσε να δημιουργήσει μια πολυπολιτισμική αυτοκρατορία, να συγχωνεύσει την περσική με την ελληνική κουλτούρα – γνωρίζουμε ότι αυτό οδήγησε σε δυσαρέσκεια μεταξύ των στρατιωτών του και στις δύο πλευρές».

Επίσης, ο Αλέξανδρος έχει φτάσει στις μέρες μας ως ένας ΛΟΑΤΚΙ+ χαρακτήρας της ιστορίας, αφού φημιζόταν για τις σχέσεις του με άνδρες και γυναίκες, που συζητήθηκαν ακόμη και στη διάρκεια της ζωής του.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Το "Αλεξάνδρου Ειδύλλια" είναι μία από τις πιο διαχρονικές αφηγήσεις για τη ζωή του Αλεξάνδρου και μεταφράστηκε, ξαναγράφτηκε και προσαρμόστηκε από πολλούς διαφορετικούς πολιτισμούς με την πάροδο του χρόνου. Αυτή η απεικόνιση, που δείχνει την τελική αναμέτρηση μεταξύ του Αλεξάνδρου και του Δαρείου, προέρχεται από αρμενικό χειρόγραφο του 16ου αιώνα. Φωτό: © John Rylands Library, University of Manchester
Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Φωτό: © John Rylands Library, University of Manchester

Από τα πιο εντυπωσιακά εκθέματα είναι ένα χειρόγραφο από το Ιράν που δείχνει τον Αλέξανδρο να κατακτά την Κίνα και εκτίθεται μαζί με ένα ινδικό ποίημα για την ήττα του από τους Ρώσους. Ανάμεσά τους βρίσκεται ένα κόμικ της DC από το 1979, «η κορυφή του Ψυχρού Πολέμου», που δείχνει μια μάχη μεταξύ του μακεδονικού στρατού του Αλεξάνδρου και των Κινέζων. Οι μυώδεις άντρες που ιππεύουν στις εικόνες και των δυο εικονογραφήσεων είναι εντυπωσιακά παρόμοιες και, μολονότι δημοσιευμένες σε εντελώς διαφορετικά μέσα, είναι πολύ σχετικές.

Πέρα από τον μύθο ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν υπαρκτό πρόσωπο, μαθητής του Αριστοτέλη, που ένωσε την Ελλάδα υπό την κυριαρχία του, νικώντας την Περσική Αυτοκρατορία και φτάνοντας, διά του πολέμου, μέχρι την Ινδία, πριν πεθάνει μόλις στα τριάντα δύο του. Ίδρυσε πόλεις που πήραν το όνομά του, Αλεξάνδρεια, από την Αίγυπτο μέχρι το Αφγανιστάν. Ένα νέο στυλ τέχνης, αισθησιακό και συναισθηματικό διαδόθηκε στον νέο «ελληνιστικό» κόσμο που δημιούργησε.

Η κληρονομιά του είναι το εύρος των πηγών από τις οποίες αντλεί η έκθεση. Υπάρχουν μικρογραφίες από την Περσία, την Ινδία και την Τουρκία, όπου η ιστορία του Αλεξάνδρου δεν ξεχάστηκε ποτέ: οι κατακτήσεις και οι περιπέτειές του είναι εξίσου εμφανείς στον μεσαιωνικό και πρώιμο σύγχρονο ισλαμικό πολιτισμό και στη δύση. Στην Αιθιοπία πίστευαν ότι ήταν χριστιανός: ένας αιθιοπικός κύλινδρος του 18ου αιώνα τον απεικονίζει στο διάσημο άλογό του, τον Βουκεφάλα, να πολεμά τον Σατανά.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Ρωμαϊκό χάλκινο μετάλλιο (τέλη 4ου - αρχές 5ου αι. μ.Χ.) που απεικονίζει τον Αλέξανδρο στη μία πλευρά και τη μητέρα του στην άλλη. Φωτο: © Trustees of the British Museum

Οι επιμελητές της έκθεσης αναμειγνύουν την ποπ κουλτούρα με τα κλασικά της μεσαιωνικής τέχνης, δημιουργώντας μια νέα και μυθική αφήγηση που θολώνει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας.

Η γοητεία του Αλεξάνδρου διαμέσου των αιώνων ξεπερνά την αλήθεια ενός προσώπου καθιστώντας τον θεόμορφο και υπεράνθρωπο, στοιχεία που πέρασαν σε μεταγενέστερες μυθολογίες. Για παράδειγμα, σε ένα νόμισμα ο Αλέξανδρος κρατά τον κεραυνό του Δία για να δείξει ότι κατάγεται από τον άρχοντα των θεών, ενώ σε ένα άλλο τον απεικονίζει επάνω στον Βουκεφάλα να επιτίθεται σε εχθρούς που είναι επάνω σε έναν ελέφαντα: τιμά τη Μάχη του Υδάσπη στο Παντζάμπ το 326 π.Χ., όταν ο Αλέξανδρος νίκησε τον Ινδό ηγεμόνα Πόρο προτού τον κάνει σύμμαχο.

Το συναρπαστικό πρόσωπό του μέχρι σήμερα δημιουργεί τεράστια ερωτήματα σχετικά με την αυτοκρατορία, την εξουσία και τη φιλοδοξία.

Μέγας Αλέξανδρος: Η δημιουργία ενός μύθου σε μια έκθεση στη Βρετανική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος και το καταραμένο φίδι στον Καραγκιόζη.

Με πληροφορίες από Guardian / British Library 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως καταγράφηκε στις πρώτες αρχαίες πηγές

Σαν Σήμερα / Η ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου όπως καταγράφηκε στις πρώτες αρχαίες πηγές

Οι Ήρκος και Στάντης Aποστολίδης συγκέντρωσαν και μετέφρασαν 350 αποσπάσματα, από 42 αρχαίους ιστορικούς που μιλούν για τον Μέγα Αλέξανδρο που πέθανε σαν σήμερα, το 323 π.Χ.
ΕΥΗ ΜΑΛΛΙΑΡΟΥ
Ένα AI αποκρυπτογραφεί πάπυρο 2.000 ετών που περιγράφει τη ζωή μετά τον Μέγα Αλέξανδρο

Πολιτισμός / Ένα AI αποκρυπτογραφεί πάπυρο 2.000 ετών που περιγράφει τη ζωή μετά τον Μέγα Αλέξανδρο

«Περιέχει τα ονόματα πολλών Μακεδόνων δυναστών και στρατηγών του Αλεξάνδρου», εξήγησε ο Ρίτσαρντ Τζάνκο, διακεκριμένος πανεπιστημιακός καθηγητής κλασικών σπουδών
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ