Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr

Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η ανακάλυψη ακόμα και μιας λέξης που χρησιμοποιούνταν μερικές χιλιετίες πριν με εξιτάρει περισσότερο και από τα πιο πολύτιμα, τα πιο πολυτελή μουσειακά εκθέματα. Εν αρχή, βλέπετε, είναι ο λόγος! Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
5

Ένα επάργυρο σουβενίρ από την Κρήτη που αναπαρίστανε τον Δίσκο της Φαιστού ήταν, θυμάμαι, το πρώτο «στολίδι» που κρέμασα μαθητής ακόμα στον λαιμό, συνεπαρμένος από το μυστήριο που τον περιέβαλλε. Στις τρεις δεκαετίες που πέρασαν από τότε, η έρευνα προχώρησε αρκετά, όταν λοιπόν έμαθα πόσο έχει συνεισφέρει σε αυτό ο καθηγητής Γκάρεθ Όουενς, που πρόσφατα ανακοίνωσε ότι ο δίσκος έχει πλέον αναγνωστεί σε ποσοστό 90%, έσπευσα στην ανοικτή ομιλία-συζήτηση Η Φωνή του δίσκου της Φαιστού στο Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), όπου αφού τον άκουσα «εκβίασα» σχεδόν –με δεδομένο τον ελάχιστο χρόνο που διέθετε– μια πρόθυμη, εν τέλει, συνέντευξη.

Ουαλός την καταγωγή ήρθε στην Κρήτη φοιτητής και «ξώμεινε» εκεί τριάντα χρόνια τώρα. Ερευνητής γλωσσολόγος με ειδικότητα στη μινωϊκή γραφή, σήμερα είναι υποδιευθυντής του γραφείου Διεθνών Σχέσεων του ΤΕΙ Ηρακλείου, υπεύθυνος και διδάσκων του προγράμματος Erasmus/Socrates.

Απολαυστικός ομιλητής και συν-ομιλητής, επινοητικός, χιουμορίστας, ελληνολάτρης, υιοθέτησε πλήρως την κουλτούρα της δεύτερης πατρίδας του, παντρεύτηκε Κρητικιά, έκανε οικογένεια και εγκαταστάθηκε στη Φαιστό, τον περίφημο δίσκο της οποίας –ένα από τα αρχαιότερα σωζόμενα μινωϊκά γραπτά μνημεία, ηλικίας 3.700 ετών– κατάφεραν, λέει, μαζί με τον συνεργάτη του Τζον Κόουλμαν να αναγνώσουν σε ποσοστό 90% ύστερα από εντατική έρευνα δέκα χρόνων, η δε μεγαλύτερη πρόκληση γι' αυτόν είναι να προσπαθήσει να αναγνώσει τους δύο τελευταίους στίχους του κειμένου, που παραμένουν «σκοτεινοί».

Μη νομίζετε ότι η «αρχαιοπληξία» είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο, απαντά σε πολλές χώρες, απλώς εμείς εδώ τα τραβάμε όλα στα άκρα!

Εκτός από την Κρήτη και τον μινωικό πολιτισμό, ο κ. Όουενς λατρεύει τον Όμηρο, τη Σαπφώ, τον Γουίλιαμ Μπλέικ και τον Τζορτζ Όργουελ. Πιστεύει πολύ στον διάλογο επειδή προωθεί την επικοινωνία, την επαφή, τον ίδιο τον έρωτα ως ύψιστη μορφή διαπροσωπικής συνάντησης, εκτιμά ότι το κλίμα, η γεωγραφία και η εδαφική μορφολογία διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό ανθρώπους και λαούς, τάσσεται δε υπέρ μιας δημοκρατικής, ισότιμης και ενωμένης Ευρώπης, «που φυσικά και δεν νοείται χωρίς την Ελλάδα».

Αξιοσημείωτα βρήκα επίσης όσα είπε για την πολιτισμική συνύπαρξη, την αξία της συναισθηματικής νοημοσύνης, τις διαφορές γραφής και γλώσσας και το πόσο «ελληνόφωνοι» ήταν οι Μινωίτες. Εννοείται ότι η συζήτηση που ακολουθεί, όπως και η ομιλία στο ΕΚΤ, έγιναν στα ελληνικά, τα οποία μιλά (άπταιστα) με τη χαρακτηριστική κρητική προφορά.

Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Πρόκειται για μια θρησκευτική συλλαβική μινωική επιγραφή με ποιητική παρήχηση, κάτι σαν μαντινάδα ή σαιξπηρικό σονέτο. Η πρώτη όψη του δίσκου.

— Ώστε, λοιπόν, το κείμενο του Δίσκου της Φαιστού δεν είναι κάποια φοβερή αρχαία προφητεία, μήτε κάποιο κρυπτογραφημένο μήνυμα εξωγήινων – γιατί μέχρι κι αυτά έχουν γραφτεί!
Ευτυχώς ή δυστυχώς, καμία σχέση! Πρόκειται για μια θρησκευτική συλλαβική μινωική επιγραφή με ποιητική παρήχηση, κάτι σαν μαντινάδα ή σαιξπηρικό σονέτο, όπως είπα και στο ΕKT. Την οποία έχουμε μεν αναγνώσει στο μεγαλύτερο μέρος της, δεν μπορούμε όμως να πούμε ότι την έχουμε «μεταφράσει» ή ερμηνεύσει αυτολεξεί, έχουμε απλώς πλησιάσει πολύ στο νόημα.

Αν τώρα κάποιος διαφωνεί με την προσέγγιση αυτή, ευχαρίστως να ακούσουμε την πρότασή του, ακόμα και να την υιοθετήσουμε, αν μας πείσει ότι έτσι δουλεύει ή πρέπει να δουλεύει η επιστήμη! Η απαγγελία της γραφής του δίσκου γίνεται κατά προσέγγιση με βάση τις φωνητικές αξίες της μυκηναϊκής γραμμικής γραφής Β', δεν μπορούμε να ξέρουμε πώς ακριβώς μιλιόντουσαν τα μινωίτικα.

— Είπατε ότι πιθανόν να χρησίμευε και ως τάμα υγείας...
Ναι, ενδεχομένως για την ευτυχή κατάληξη μιας γέννας, τη μεγαλύτερη δοκιμασία για εκατομμύρια γυναίκες ακόμα και σήμερα. Γι' αυτό και η επίμονη αναφορά στην έγκυο θεότητα. Με δεδομένη, μάλιστα, την αναβαθμισμένη θέση της γυναίκας στη μινωική κοινωνία, δεν αποκλείεται ο «ποιητής» να ήταν γένους θηλυκού.

— Μια σύντομη περιγραφή με τεχνικούς όρους;
Ο δίσκος έχει και στις δύο του πλευρές συνολικά 242 σημεία γραφής, 61 λέξεις και 18 στίχους ομοιοκατάληκτους. Έξι αναφέρονται στο φως, έξι στη δύση του, τρεις σε μία έγκυο θεότητα και άλλες δέκα είναι επίθετα της ίδιας, ουσιαστικά, φωτεινής θεότητας που άλλοτε ονομάζεται Πασιφάη (η μητέρα του Μίνωα) άλλοτε πάλι Αστάρτη-Αφαία, η μεσανατολικής προέλευσης θεότητα του έρωτα, του πολέμου, της φύσης και των βουνών, που αργότερα οι Κύπριοι ονόμασαν Αφροδίτη.

Σημείο αναφοράς της ήταν ο Αυγερινός, το φωτεινότερο για εμάς άστρο στο στερέωμα. Με χριστιανικούς όρους θα μιλούσαμε για «θεοφάνεια» και «ανέσπερο φως». Η ίδια η Φαιστός άλλωστε ερμηνεύεται στα μινωίτικα ως «Πόλη του φωτός», πολλούς αιώνες προτού «σφετεριστεί» τον τίτλο αυτόν το Παρίσι!

— Γιατί όμως το εύρημα αυτό θεωρείται τόσο εξαιρετικό;
Γιατί όσο πιο πίσω πάμε στο παρελθόν, τόσο πιο δύσκολο είναι να ερμηνεύσουμε μια επιγραφή, είναι μικρότερες οι «βάσεις δεδομένων». Ο Δίσκος της Φαιστού περιέχει, όπως είπαμε, 61 λέξεις, ένα μεγάλο κείμενο, που μάλιστα έχει διασωθεί ολόκληρο. Η αμέσως επόμενη καλύτερα σωζόμενη επιγραφή σε γραμμική Α' από το ιερό κορυφής του Γιούχτα περιέχει μόλις 8, από τις οποίες οι μισές απαντούν επίσης στην πίσω πλευρά του δίσκου!

Εκτός όμως από ξεχωριστή γραπτή μαρτυρία, ο Δίσκος της Φαιστού είναι επίσης ένα υψηλής αξίας καλλιτέχνημα. Κάτι ακόμα εξαιρετικά σημαντικό είναι ότι ο πηλός του ήταν ψημένος. Αυτό δεν συνηθιζόταν τότε, δείγμα ότι οι κατασκευαστές του ήθελαν να διατηρηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο, ενδεχομένως να χρησιμεύσει και ως ιστορική μαρτυρία. Αυτό το γεγονός είναι από μόνο του σπουδαίο.

Σε αντίθεση μάλιστα με τις άλλες, διοικητικού/λογιστικού συνήθως περιεχομένου μινωικές επιγραφές που έχουν ως τώρα ανευρεθεί, αυτή εδώ έχει θρησκευτικό/ποιητικό περιεχόμενο και ως τέτοια είναι μοναδική στο είδος της. Εφόσον, βέβαια, υπήρχε η τεχνογνωσία να φτιαχτεί ένας τέτοιος δίσκος, η μήτρα, οι σφραγίδες κ.λπ., σίγουρα θα είχαν κατασκευαστεί κι άλλοι που απλώς ακόμα δεν έχουν ανακαλυφθεί και που θα προέρχονταν, πιθανότατα, από το ίδιο «τυπογραφείο», το πρώτο στην Ιστορία!

Ο γλωσσολόγος που αποκάλυψε τα μυστικά του Δίσκου της Φαιστού μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Η αμέσως επόμενη καλύτερα σωζόμενη επιγραφή σε γραμμική Α' από το ιερό κορυφής του Γιούχτα περιέχει μόλις 8 λέξεις, από τις οποίες οι μισές απαντούν επίσης στην πίσω πλευρά του δίσκου!

— Είναι, άραγε, η γλώσσα του Δίσκου της Φαιστού μια γλώσσα «ελληνική» έστω πρώιμη, όπως ισχυρίζονται κάποιοι;
Φυσικά και όχι! Η γραμμική Α' είναι γλώσσα μινωίτικη, συγγενική μεν με τη μεταγενέστερη ελληνική, διακριτή δε. Επίσης, είναι άλλο πράγμα η γραφή και άλλο η γλώσσα...

— Ορισμένοι ακροατές της διάλεξής σας «θίχτηκαν», θυμάμαι, ακούγοντας αυτό. Γιατί μπορεί το ενδιαφέρον του μέσου Έλληνα για την αρχαιολογία και την Ιστορία να έχει αυξηθεί κατακόρυφα, το ίδιο όμως και η «εθνικιστική» πρόσληψη του παρελθόντος.
Θα προτιμούσα να μην τη χαρακτηρίσω εθνικιστική, κι ας παίρνει κάποτε τέτοιες στρεβλές μορφές. Στην Ελλάδα, βλέπετε, ζούμε μέσα στην Ιστορία, περιβαλλόμαστε από αυτήν, τη βλέπουμε, τη διδασκόμαστε, λογικό είναι να μας απασχολεί τόσο, για το καλύτερο ή το χειρότερο. Το πολυτιμότερο πράγμα που έχουμε εξάλλου στον τόπο αυτό, εκτός από το κλίμα και το φυσικό περιβάλλον, είναι ο πολιτισμός μας και σε αυτόν οφείλουμε να επενδύουμε όσο μπορούμε καλύτερα. Μη νομίζετε, έπειτα, ότι η «αρχαιοπληξία» είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο, απαντά σε πολλές χώρες, απλώς εμείς εδώ τα τραβάμε όλα στα άκρα!

— Είναι κι αυτή η νοοτροπία του μικρού, «ανάδελφου», διαρκώς διωκόμενου, αλλά πάντα ηρωικά αμυνόμενου έθνους που μας βασανίζει.
Κοιτάξτε, όποιος είναι ανοιχτός σε νέες ιδέες, ερεθίσματα, οπτικές κ.λπ. δεν φοβάται. Αυτοί που προτιμούν να κλείνονται σε έναν ιδεατό μικρόκοσμο είναι άνθρωποι που φοβούνται. Κάτι που μου αρέσει στην Κρήτη είναι ότι οι άνθρωποι εδώ κρατάνε δυνατές τις παραδόσεις, ταυτόχρονα όμως είναι ανοιχτοί στο καινούργιο ακριβώς επειδή δεν καταλαβαίνουν από φόβο. Εντάξει, όχι όλοι, ισχύει όμως για πολλούς!

— Να υποθέσω, οπότε, ότι δεν πιστεύετε στην κατά Χάντινγκτον σύγκρουση των πολιτισμών.
Καθόλου, αντίθετα πιστεύω στη συνάντηση, τον συγκερασμό και τη συμφιλίωσή τους. Διαφωνείς μαζί μου, ok, βάζω τη ρακή, βάζεις τους μεζέδες, καθόμαστε σε ένα τραπέζι και τρωγοπίνοντας τα βρίσκουμε, αλλά και να μην τα βρούμε, μένει η καλή καρδιά, που λέμε, κι αυτό από μόνο του έχει μεγάλη σημασία!

Πρόβλημα έχω μόνο με τον ιδεοληπτικό φανατισμό, είτε αυτός αφορά τη θρησκεία, είτε την πολιτική, είτε ακόμα και την επιστημονική έρευνα, χωρίς να εξαιρώ τον δικό μου τομέα. Νομίζω γενικά ότι όταν, εκτός από το να μιλάμε, μάθουμε και να ακούμε, θα προοδεύσουμε πολύ περισσότερο ως είδος.

Προσωπικά π.χ. δίνω μεγάλη προσοχή στο τι μου λένε οι φοιτητές μου, ακόμα και άνθρωποι άσχετοι με το αντικείμενο, γιατί μπορεί να μου προσφέρουν μια οπτική ή ερμηνεία που ίσως δεν είχα αντιληφθεί εξαρχής. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η ύπαρξη διαλέκτων στη μινωική γλώσσα, ακριβώς όπως στις σύγχρονες, κάτι που δεν φανταζόμουν ως φοιτητής – ο Δίσκος της Φαιστού φαίνεται πως έχει γραφεί στη λεγόμενη μεσσαρίτικη διάλεκτο (περιοχή Μεσσαράς).

— Όταν, ωστόσο, λέτε ότι γλώσσα και γραφή διαφέρουν, τι εννοείτε;
Κοιτάξτε, η γραφή είναι ένα εργαλείο, η γλώσσα ένα άλλο. Αυτό πρέπει να γίνει ξεκάθαρο. Μπορεί να ταυτίζονται, μπορεί όμως και να διαφέρουν εντελώς. Το όνομά μου, π.χ., «Γκάρεθ», μπορεί να γραφτεί με ελληνικούς χαρακτήρες, αυτό όμως δεν το κάνει όνομα ελληνικό. Τα τουρκικά, επίσης, γράφονται πλέον με λατινικούς χαρακτήρες, που σημαίνει ότι κάθε Ευρωπαίος μπορεί να τα διαβάσει, τι θα καταλάβει όμως εκτός ίσως από λέξεις όπως «μπακλαβάς», «κανταΐφι» και «καφές»;

— Τι σας ευχαριστεί πιο πολύ στη δουλειά σας;
Η ανακάλυψη ακόμα και μιας λέξης που χρησιμοποιούνταν μερικές χιλιετίες πριν με εξιτάρει περισσότερο και από τα πιο πολύτιμα, τα πιο πολυτελή μουσειακά εκθέματα. Εν αρχή, βλέπετε, είναι ο λόγος! Έπειτα, είμαι της άποψης ότι ο άνθρωπος ουσιαστικά δεν αλλάζει, μπορεί να εξελίσσεται τεχνολογικά, αλλά η φύση του –οι επιθυμίες, οι αγωνίες, οι χαρές, οι φόβοι κ.λπ.– παραμένει αμετάβλητη. Οι Μινωίτες π.χ. μας μοιάζανε περισσότερο απ' ό,τι ίσως πιστεύουμε, οπότε μελετώντας το παρελθόν είναι σαν να μελετάμε το παρόν, τρόπον τινά, και το μέλλον.

Απαράλλακτη παραμένει νομίζω και η σχέση του με τον τόπο όπου κατοικεί και τον διαμορφώνει. Οι Κρητικοί π.χ. ήταν πεισματάρηδες, αψείς και σκληροτράχηλοι ήδη από την αρχαιότητα. Για να μην παρεξηγηθώ, αυτό δεν έχει καθόλου να κάνει με DNA, φυλετική καθαρότητα κ.λπ., όλοι «μπάσταρδοι» είμαστε εξάλλου σε αυτό τον πλανήτη, συνδέεται όμως με το κλίμα, τη μορφολογία και τη γεωγραφική θέση του νησιού. Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί για τους Σκωτσέζους επίσης, τους συμπατριώτες μου τους Ουαλούς κ.ο.κ.

— Έχετε πει ότι στην αρχαιολογική έρευνα, εκτός από την ορθολογική, αυστηρά επιστημονική προσέγγιση, σημαντικός είναι και ο ρόλος της διαίσθησης ή μάλλον της ενσυναίσθησης. Δεν ακούγεται αυτό κάπως μεταφυσικό;
Καθόλου! Όπως θα ξέρετε, εκτός από την εγκεφαλική νοημοσύνη, το IQ που λέμε, υπάρχει και η συναισθηματική (EQ). Αν δουλεύεις μόνο με το μυαλό, καταντάς ρομπότ, αν μόνο με την καρδιά, καταντάς θύμα, οπότε καλύτερα να μάθεις να τα συνδυάζεις! Σημαντικό είναι επίσης να μάθεις να εργάζεσαι ομαδικά, είναι πολύ πιο παραγωγικό απ' ό,τι κατά μόνας, γιατί έτσι δεν προχωράς μόνο ως επιστήμονας αλλά και ως άνθρωπος.

Αρχαιολογία & Ιστορία
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
OK. Πραγματικότητα τώρα: δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί τίποτα. Διαβάζουμε τις θεωρίες κάποιου για το τι θα μπορούσε να λέει ο δίσκος, όπως τις καταλαβαίνουν δημοσιογράφοι, δηλαδή χαλασμένο τηλέφωνο στο τετράγωνο.Όσοι ξέρουν από κρυπτανάλυση ξέρουν και το βασικό πρόβλημα με το δίσκο της Φαιστού: είναι πολύ μικρό το κείμενο, οπότε μπορείς να το ταιριάξεις σε κυριολεκτικά χιλιάδες πιθανές "αποκρυπτογραφήσεις", σε ό,τι γλώσσα θες, ακόμα και στα Σουαχίλι ή τα Κλίνγκον του Σταρ Τρεκ ή τα Σιντάριν του Τόλκιν. Και επειδή υπάρχει μόνο ο δίσκος και η άλλη πλάκα με τις 4 μόλις παραπάνω λέξεις, είναι αδύνατο να ελεγχθεί η ορθότητα της αποκρυπτογράφησης (σημειωτέον θα περίμενε κανείς ο κ. Όουενς να μας λέει και τι διάβασε στην άλλη πλάκα, αν η αποκρυπτογράφησή του ισχύει). Επίσης είναι πάρα πολύ προβληματικός ο ισχυρισμός ότι η γλώσσα είναι ινδοευρωπαϊκή ή συγγενική με τα ελληνικά. Στο ίδιο του το σάιτ λέει: "Αυτονόητο είναι ότι η γλώσσα του Δίσκου είναι άγνωστη και έτσι, προς το παρόν, και το κείμενο μας είναι εντελώς απροσπέλαστο."
11 ερωτήσεις, οι 4 είχαν να κάνουν με την ελληνικότητα, τον διεθνισμό, την σύγκρουση ή μη τών πολιτισμών.Κανείς ίσως θα περίμενε να μάθει πότε βρέθηκε, πότε χρονολογείται, αν υπάρχουν άλλα τέτοια μνημεία γραφής, τον τρόπο δουλειάς του γλωσσολόγου ή άλλες προσεγγίσεις στην επιστήμη του ή τί τον τράβηξε στον δίσκο της Φαιστού ή ακόμη και περισσότερες λεπτομέρειες για περιεχόμενο αυτό καθεαυτό.Το ότι δεν είναι ελληνική γραφή (πράγμα γνωστό εξάλλου) και το ότι έχουμε το σύνδρομο του ανάδελφου έθνους αρκούν.Σε κάθε περίπτωση το μπράβο για την επιλογή του συνεντευξιαζομενου πρέπει να ειπωθεί.
"πιστεύω στη συνάντηση, τον συγκερασμό και τη συμφιλίωσή τους. Διαφωνείς μαζί μου, ok, βάζω τη ρακή, βάζεις τους μεζέδες, καθόμαστε σε ένα τραπέζι και τρωγοπίνοντας τα βρίσκουμε, αλλά και να μην τα βρούμε, μένει η καλή καρδιά, που λέμε, κι αυτό από μόνο του έχει μεγάλη σημασία!"Γράφοντα, πίνεις ρακή;