Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter

Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ

0

Η δρ Μαρία Χιδίρογλου, αρχαιολόγος-επιμελήτρια στο Τμήμα Συλλογών Αγγείων, Μικροτεχνίας και Έργων Μεταλλοτεχνίας και υπεύθυνη του Φωτογραφικού Αρχείου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΕΑΜ), με αφορμή τις προκαταρκτικές εργασίες συντήρησης, καταγραφής και ψηφιοποίησης του υλικού του Φωτογραφικού Αρχείου που οργανώνονται συστηματικά πλέον, μίλησε στο LiFO.gr για την ιστορία του και επέλεξε δέκα από τις σημαντικότερες φωτογραφίες που περιλαμβάνει.


«Το Φωτογραφικό Αρχείο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι από τα παλαιότερα και πλουσιότερα αρχεία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Συνολικά, περιλαμβάνει έναν αριθμό γυάλινων φωτογραφικών πλακών, ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά, έγχρωμες διαφάνειες, εκτυπωμένες φωτογραφίες, πόστερ και ψηφιακά αρχεία στα οποία αποτυπώνονται κυρίως τα αρχαία που φυλάσσονται στο Μουσείο. Οι φωτογραφικές λήψεις που αποτυπώθηκαν στις γυάλινες πλάκες χρονολογούνται από το τέλος του 19ου μέχρι και το πρώτο τρίτο του 20ού αιώνα. Οι περισσότερες απεικονίζουν αρχαιότητες των συλλογών του Μουσείου και ένας μικρός αριθμός από αυτές φωτογραφικές λήψεις τοπίων, καθώς και ανασκαφών που διενεργήθηκαν κατά τα τέλη του 19ου και τον πρώιμο 20ό αιώνα. Οι λήψεις που αποτυπώθηκαν σε πλαστικού τύπου φιλμ και εκτυπωμένες φωτογραφίες απεικονίζουν σχεδόν στο σύνολό τους αρχαιότητες του Μουσείου και καλύπτουν όλο τον υπόλοιπο 20ό αιώνα. Ο αριθμός των αρνητικών γυάλινου ή πλαστικού τύπου και των διαφανειών (slides), καθώς και των εκτυπωμένων φωτογραφιών ανέρχεται, κατ' εκτίμηση, σε περίπου 260.000 δείγματα» αναφέρει η κ. Χιδίρογλου. «Το υλικό αποτελεί πολύτιμη κιβωτό με απεικονίσεις των αρχαίων του Μουσείου κατά τα χρόνια εισαγωγής τους σε αυτό αλλά και όψεων της Αθήνας και άλλων πόλεων της Ελλάδας» συμπληρώνει.

Από το 2005 και μετά, νέες ψηφιακές φωτογραφικές λήψεις καλύπτουν τις ανάγκες του Μουσείου. Παράλληλα με τη χρήση του ψηφιακού αρχείου σταδιακά ψηφιοποιείται από το Μουσείο μέρος του αναλογικού αρχειακού υλικού. Οι πρώτες εργασίες σύγχρονης συντήρησης και ψηφιοποίησης των γυάλινων πλακών του Φωτογραφικού Αρχείου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου ξεκίνησαν κατά τα έτη 2010-2014 με τη βοήθεια εξειδικευμένων συντηρητών και την κατάλληλη αρχαιολογική και αρχειακή τεκμηρίωση. Με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών του αρχείου, τη βελτίωση των συνθηκών αποθήκευσης και τη βέλτιστη προληπτική συντήρηση των τεκμηρίων εκπονείται μελέτη σε συνεργασία με τη δρα Γεωργιάννα Μωραΐτου, προϊσταμένη του Τμήματος Συντήρησης, Χημικών και Φυσικών Ερευνών & Αρχαιομετρίας του Μουσείου, και την κ. Εύη Σταμούλη, συντηρήτρια Φωτογραφικού Υλικού του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου της Αθήνας. Με την προτροπή της δρος Μαρίας Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου, διευθύντριας του ΕΑΜ, το 2016 ξεκίνησε μια σειρά εκθέσεων με φωτογραφικό υλικό του Αρχείου στο Καφέ του Μουσείου, ώστε να γίνει περισσότερο γνωστό το περιεχόμενό του.

10 σημαντικές φωτογραφίες*

Επιλέχθηκαν δέκα αντιπροσωπευτικές ψηφιοποιημένες γυάλινες ασπρόμαυρες πλάκες, αρνητικά και εκτυπώσεις από την περίοδο της γέννησης της αρχαιολογικής φωτογραφίας στην Ελλάδα. Απεικονίζουν ανασκαφές και ιστορίες της Ελληνικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και των αρχαιολόγων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Αθήνα. Γενική άποψη, με τη σημερινή Βουλή. Εκτύπωση επιστολικού δελταρίου, αρχές 20ού αιώνα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Ακρόπολη Αθηνών. Άποψη της δυτικής πλευράς του Παρθενώνα. Ύστερος 19ος-πρώιμος 20ός αιώνας. Εκτύπωση επιστολικού δελταρίου. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Άποψη της Ρωμαϊκής Αγοράς από τα δυτικά. Αριστερά, το Ωρολόγιον του Ανδρονίκου Κυρρήστου. Εκτύπωση επιστολικού δελταρίου, αρχές 20ού αιώνα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Ελευσίνα. Ιερό της Δήμητρας, γενική άποψη, αρχές 20ού αιώνα. Γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Ερέτρια. Τα ερείπια του ναού του Απόλλωνα Δαφνηφόρου, αρχές 20ού αιώνα. Γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Το πλοίο «Μυκάλη» στα Αντικύθηρα, 1900-1901. Περίοδος πρώτης έρευνας του ναυαγίου των Αντικυθήρων. Γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. 1940-1941. Απόκρυψη και προστασία αρχαιοτήτων κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Απόκρυψη μαρμάρινων γλυπτών σε λάκκο σε αίθουσα του Μουσείου. Διακρίνονται η ερμαϊκή στήλη (αρ. ευρ. 385) του κοσμητού Σωσιστράτου, το άγαλμα Αφροδίτης (αρ. ευρ. 3524) τύπου Συρακουσών, το άγαλμα άνδρα (αρ. ευρ. 1828) των αρχών του 1ου αιώνα π.Χ. από τη Δήλο, το γυναικείο καθιστό άγαλμα από τη Ρήνεια (αρ. ευρ. 380) του 2ου αιώνα π.Χ., καθώς και τα αγάλματα Ερμή (αρ. ευρ. 241) από το Αίγιο και την Τροιζήνα (αρ. ευρ. 243), της ρωμαϊκής περιόδου, αντίγραφα κλασικών και υστεροκλασικών πρωτοτύπων. Πλαστικό αρνητικό και εκτύπωση. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. 1940-1941. Απόκρυψη του αγάλματος κούρου (αρ. ευρ. 2720), των χρόνων γύρω στο 600 π.Χ., από το Σούνιο, κάτω από το δάπεδο της αίθουσας όπου ήταν τοποθετημένος. Πλαστικό αρνητικό και εκτύπωση. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Μία από τις πρώτες λήψεις αντιπροσωπευτικού αρχαίου του Μουσείου. Ύστερος 19ος-πρώιμος 20ός αιώνας. Μαρμάρινο αγαλμάτιο Αθηνάς (αρ. ευρ. 129). Έργο του 1ου μισού του 3ου αιώνα μ.Χ. που αντιγράφει τη μορφή του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς Παρθένου του Φειδία, το οποίο στήθηκε στον Παρθενώνα το 447 π.Χ. Βρέθηκε στο Βαρβάκειο Λύκειο στην Αθήνα το 1880. Εκτύπωση. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Οι 10 σημαντικότερες εικόνες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΑΜ Facebook Twitter
Μία από τις πρώτες λήψεις αντιπροσωπευτικού αρχαίου του Μουσείου. 1937 ή λίγο μετά. Ανάγλυφη επιτύμβια στήλη (αρ. ευρ. 3790) της Φυλονόης (όπως αναφέρεται στην επιγραφή στο επιστύλιο), που παριστάνεται καθιστή. Μια θεραπαινίδα ή μέλος του οίκου πλησιάζει την καθιστή μορφή, κρατώντας στα χέρια μικρό παιδί. Γύρω στα 370-360 π.Χ. Βρέθηκε το 1937 στην περιοχή όπου βρίσκεται το σημερινό Ψυχικό. Γυάλινη φωτογραφική πλάκα. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

*Οι αρχειακές λήψεις πραγματοποιήθηκαν από φωτογράφους που συνεργάστηκαν με αρχαιολόγους του Μουσείου ή ανέλαβαν εργασίες από αυτούς, όπως οι Αδελφοί Ρωμαΐδη, ο Ε. Χαλκιόπουλος, πολύ μεταγενέστερα ο Αθ. Μηλιαράκης κ.ά., και η τεκμηρίωση του υλικού με καταγραφή των ονομάτων τους αποτελεί έναν από τους στόχους των εργασιών ανάδειξης του Αρχείου. Η αρχαιολόγος κ. Ελ. Μωράτη, υπεύθυνη του Αρχείου μέχρι το 2009, πρόσφερε πληροφορίες για το θέμα της ταύτισης υλικού του ύστερου 20ού αιώνα. Ο κ. Ελ. Α. Γαλανόπουλος είναι ο σημερινός φωτογράφος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και ο κ. Δ. Γιαλούρης ο προκάτοχός του σε αυτήν τη θέση.

Βιβλιογραφία

Clairmont C.W., 1993. Classical Attic Tombstones, Kilchberg.

Καλτσάς Ν., 2007. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αθήνα, Ίδρυμα Λάτση.

Καλτσάς Ν., Βλαχογιάννη Έ., Μπούγια Π., 2012. Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων. Το πλοίο, οι θησαυροί, ο μηχανισμός, Αθήνα.

Karouzou S., 1974 [1968]. National Archaeological Museum, Collection of Sculpture, Athens.

Καρούζου Σ., 2000. Το Εθνικό Μουσείο από το 1941, Το Μουσείον 1 (2000), 5-14.

Κόκκου Α., 2009 [1977]. Η μέριμνα για τις αρχαιότητες στην Ελλάδα και τα πρώτα Μουσεία, Αθήνα.

Κουρουνιώτης Κ., 1899. Ἀνασκαφαί Ἐρετρίας, ΠΑΕ 1899, 16, 34-37.

Κουρουνιώτης Κ., 1900. Ἀνασκαφαί ἐν Ἐρετρίᾳ, ΠΑΕ 1900, 14-15, 53-56.

Κουρουνιώτης Κ., 1902. Τὰ εὑρήματα τοῦ ναυαγίου τῶν Ἀντικυθήρων, ΑΕ 1902, 146-174.

Κουρουνιώτης Κ., 1910. Ἀνασκαφή Ἐρετρίας, ΠΑΕ 1910, 61-62, 267-269.

Κουρουνιώτης Κ., 1911. Ἔκθεσις τῶν πεπραγμένων τῆς Ἑταιρείας, ΠΑΕ 1911, 56-57.

Λαγογιάννη Μ., 2016. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ένα περιπετειώδες χρονικό, Διάλεξη, Ιανός, 28-06-2016, online εδώ.

Παπαγγελή Κ., 2002. Ελευσίνα: Ο αρχαιολογικός χώρος και το Μουσείο, Αθήνα, Ίδρυμα Λάτση.

Πασχαλίδης Κ., 2016. Η ίδρυση και οι περιπέτειες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Ένα συνοπτικό χρονικό με αφορμή την επέτειο των 150 χρόνων από τη θεμελίωσή του (1866-2016), online εδώ.

Πετράκος Β.Χ., 2011. Η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία. Οι αρχαιολόγοι και οι ανασκαφές, 1837-2011, Αθήνα.

Πετράκος Β.Χ., 2012. Τα αρχαία της Ελλάδος κατά τον πόλεμο 1940-1944, Αθήνα.

Χιδίρογλου Μ., 2015. Αθήνα και Αττική. 19ος έως πρώιμος 20ός αιώνας. Ματιές σε μνημεία και ανασκαφές μέσα από το Φωτογραφικό Αρχείο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, στο Μ. Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου – Θ. Κουτσογιάννης (επιμ.), Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια. Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος-19ος αιώνας, Κατάλογος Έκθεσης, Αθήνα 2015, 382-403.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Όταν ο Γιάννης Χαμηλάκης, καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Brown των ΗΠΑ εξηγούσε αυτό που η αρχαιολογική κοινότητα υμνεί σήμερα: τη σημασία της αρχαιολογίας του σώματος και των αισθήσεων, την πολιτική υπόσταση των αρχαιοτήτων και τον τρόπο που ακόμη και σήμερα επηρεάζουν τον δυτικό πολιτισμό
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ