Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Χαράκωμα στο Μακεδονικό Μέτωπο. © Αρχείο Βασιλείου Νικόλτσιου
0

Μια ενδιαφέρουσα και άγνωστη πτυχή του Α' Παγκοσμίου Πολέμου αναδεικνύει η έκθεση που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Κιλκίς.

Κατά τη διάρκειά του οι συμμαχικές δυνάμεις ακολούθησαν την τακτική των χαρακωμάτων, η οποία εφαρμόστηκε κυρίως στο Δυτικό Μέτωπο, προκειμένου να μπορέσουν να αναχαιτίσουν τη μεγάλη ισχύ πυρός των αντιπάλων. Χαρακώματα δημιουργήθηκαν στο Πολύκαστρο, στην Αξιούπολη, στο Αξιοχώρι, στον Λιμνότοπο και στην Ποντοηράκλεια της ευρύτερης περιοχής του Κιλκίς.


Όταν έσκαβαν τα ορύγματα, λοιπόν, οι δυνάμεις των συμμάχων βρέθηκαν ενώπιον σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων που συμπεριλαμβάνουν οικιστικά ή ταφικά κατάλοιπα της Πρώιμης Εποχής του Σιδήρου (10ος-7ος αι. π.Χ.) αλλά και των αρχαϊκών χρόνων (6ος αι. π.Χ.).


Σε αυτές τις περιοχές ήρθαν στο φως χρυσά και χάλκινα περιδέραια, κοσμήματα, κτερίσματα γυναικείων τάφων ή όπλα, δόρατα και ξίφη ανδρών της ίδιας περιόδου, αγγεία και αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Επίσης, ο στρατός δημιούργησε στρατόπεδα ακόμη και πάνω σε λοφίσκους που θα μπορούσαν να είναι απομεινάρια προϊστορικών τόπων ή να κρύβουν μακεδονικούς τάφους.

Όταν έσκαβαν τα ορύγματα, λοιπόν, οι δυνάμεις των συμμάχων βρέθηκαν ενώπιον σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων που συμπεριλαμβάνουν οικιστικά ή ταφικά κατάλοιπα της Πρώιμης Εποχής του Σιδήρου (10ος-7ος αι. π.Χ.) αλλά και των αρχαϊκών χρόνων (6ος αι. π.Χ.).


Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στους αξιωματικούς που συμμετείχαν στις ανασκαφές ήταν πρόσωπα με εξειδικευμένες σπουδές και ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα από αρχαιολογικής απόψεως.

Ας μην ξεχνάμε ότι το Κιλκίς αποτέλεσε ένα από τα σπουδαιότερα πεδία των μαχών του μακεδονικού μετώπου. Μετά τη λήξη του πολέμου το 1918 και μέχρι το 1925, αρχαιολόγοι από τη Μεγάλη Βρετανία και τη Γαλλία που συμμετείχαν στα στρατιωτικά σώματα της Αντάντ στο μακεδονικό μέτωπο επέστρεψαν στη Βόρεια Ελλάδα για να συμμετάσχουν στις ανασκαφές που έμελλε να ταυτίσουν τον πόλεμο στις με την αρχαιολογική έρευνα.


Αυτό το γεγονός ώθησε την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κιλκίς να εγκαινιάσει μια νέα περίοδο διάδρασης με την τοπική κοινωνία και τη νεότερη Ιστορία της, τιμώντας την επέτειο των 100 χρόνων από τη λήξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου με τη διοργάνωση μιας θεματικής έκθεσης υπό τον τίτλο «Αρχαιολογία εν καιρώ πολέμου στο Κιλκίς. Από τα χαρακώματα των μαχών... στα σκάμματα των ανασκαφών».


«Το μεγαλύτερο μέρος των ευρημάτων έχει περιέλθει στην κατοχή του ελληνικού Δημοσίου και αποτελεί μέρος της συλλογής του Αρχαιολογικού Μουσείου Κιλκίς. Ωστόσο, να τονίσουμε ότι αντικείμενα βρίσκονται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου, στην Οξφόρδη και στο Εθνικό Μουσείο του Εδιμβούργου» επισημαίνει στη LiFO η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς, κ. Γεωργία Στρατούλη.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Στρατόπεδο στο Μακεδονικό Μέτωπο. © Αρχείο Βασιλείου Νικόλτσιου


«Βασικός στόχος είναι η έκθεση να παρουσιαστεί όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας και του εξωτερικού».

Όσον αφορά τον σκοπό της έκθεσης, απαντά: «Πραγματοποιείται για να φωτίσει μια σχετικά άγνωστη διάσταση του πολέμου, ειδικότερα στην περιοχή του Κιλκίς, συγκεκριμένα την αυγή της αρχαιολογικής έρευνας σε τεχνητούς γηλόφους (τούμπες, τράπεζες ή τύμβοι) του τοπίου του Κιλκίς στη διάρκεια της εξέλιξης του μακεδονικού μετώπου, ενός από τα πέντε κύρια μέτωπα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.


Η δημιουργία του μετώπου αποσκοπούσε κυρίως στην αναχαίτιση της επικείμενης καθόδου του συνασπισμού των Κεντρικών Δυνάμεων ή της Τετραπλής Συμμαχίας (Γερμανία, Αυστροουγγαρία, Οθωμανική Αυτοκρατορία, Βουλγαρία) στο Αιγαίο».


«Είναι χαρακτηριστικό ότι διαπιστώσαμε πόσο ορατές είναι οι μνήμες του πολέμου στον συγκεκριμένο τόπο. Υπάρχουν μνημειώδη συμμαχικά κοιμητήρια στη Δοϊράνη (Συμμαχικό Βρετανικό Στρατιωτικό Νεκροταφείο και ελληνικά κοιμητήρια), στην Κρηστώνη (Σαριγκιόλ, βρετανικά κοιμητήρια), τρία μόλις χιλιόμετρα από την πόλη του Κιλκίς, και στο Πολύκαστρο» προσθέτει η κ. Στρατούλη.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Εκσκαφές ή ανασκαφές (;) στο Μακεδονικό Μέτωπο. © Αρχείο Βασιλείου Νικόλτσιου


Στο πλαίσιο της διάνοιξης χαρακωμάτων, δηλαδή της καθοριστικής στρατιωτικής πρακτικής του Μεγάλου Πολέμου, αλλά και γενικότερα της υλοποίησης στρατιωτικών έργων υποδομής για την υποστήριξη του μακεδονικού μετώπου, οι συμμαχικές δυνάμεις εντόπισαν, σε συγκεκριμένα υψώματα της κοιλάδας του Αξιού, κατάλοιπα από οικισμούς και νεκροταφεία των προϊστορικών και πρώιμων ιστορικών κοινοτήτων της περιοχής.


Οι τυχαίες αυτές αποκαλύψεις αρχαιολογικών θέσεων προκάλεσαν τη διενέργεια ανασκαφών μικρής κλίμακας σε ορισμένες θέσεις, όπως η Τσαουσίτσα (Ποντοηράκλεια) και η Αξιούπολη, στις οποίες συμμετείχαν διάφοροι επιστήμονες, αρχαιολόγοι, φιλόλογοι, ακόμα και γιατροί που υπηρετούσαν στα συμμαχικά στρατεύματα.


Οι πρώτες εκείνες ιδιόμορφες ανασκαφές, μέσα στη δίνη των μαχών, κέντρισαν το ενδιαφέρον κυρίως των Άγγλων αρχαιολόγων και αποτέλεσαν το εφαλτήριο για τη μετέπειτα, πιο συστηματική και στοχευμένη αρχαιολογική και τοπογραφική έρευνα στην περιοχή του Κιλκίς.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Πήλινο κανθαρόσχημο αγγείο με αμαυρόχρωμη διακόσμηση της Ύστερης Εποχή Χαλκού (ύστερη 2η χιλιετία π.Χ.), από τις μεταπολεμικές ανασκαφές της Αγγλικής Αρχαιολογικής Σχολής στην Καλίνδρια (Kililindir) Κιλκίς. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς. (Δεν εκτίθεται στην έκθεση)


«Τα αποτελέσματα αυτών των μεσοπολεμικών και μεταπολεμικών πρωτοπόρων ερευνών φώτισαν σημαντικά το άγνωστο μέχρι τότε παρελθόν της ευρύτερης περιοχής. Μέχρι και σήμερα εξακολουθούν να αποτελούν σημείο αναφοράς στις μεταγενέστερες μελέτες και έρευνες στον χώρο της Κεντρικής Μακεδονίας για την προϊστορική και ιδιαίτερα την πρωτο-ιστορική περίοδο» τονίζει η κ. Στρατούλη.

Τη θεματική της έκθεσης υποστηρίζουν τέσσερις κατηγορίες εποπτικού υλικού: οπτικό υλικό (καρτ ποστάλ), προερχόμενο από πολλές διαφορετικές πηγές (Βρετανική Σχολή Αθηνών, Imperial War Museum, Classical Art Research Centre - University of Oxford, Συλλογή Βασιλείου Νικόλτσιου, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης, Γενικά Αρχεία του Κράτους - Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας, ΟΠΠΕ - Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Συλλογή Ιωάννη Μέγα - Βιβλιοθήκη Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, University Studio Press κ.ά.).


Επίσης, επιλεγμένα αρχαιολογικά αντικείμενα, προερχόμενα από τις πρώτες εκείνες ανασκαφές, που ανήκουν πλέον στο εκθεσιακό απόθεμα του Αρχαιολογικού Μουσείου Κιλκίς, αλλά και αντικείμενα στρατιωτικά από τα χρόνια του μακεδονικού μετώπου (από τη Συλλογή Βασιλείου Νικόλτσιου). Ακόμα, διόραμα αναπαράστασης χαρακώματος (κατασκευή Βασίλειος Νικόλτσιος) και εκπαιδευτικό οπτικοακουστικό υλικό.


Είναι χαρακτηριστικό ότι η ημερομηνία των εγκαινίων της έκθεσης δεν επιλέχθηκε τυχαία, αφού στις 11.11.2018, στις 11:00 το πρωί, συμπληρώθηκαν ακριβώς εκατό χρόνια από την επίσημη ανακωχή του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και την παύση του αιματοκυλίσματος στα πεδία των μαχών και του μακεδονικού μετώπου που πραγματοποιήθηκαν, κατά κύριο λόγο, στο βόρειο τμήμα της περιοχής του Κιλκίς.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Ένα χάλκινο πυξιδόμορφο από τις ανασκαφές σε νεκροταφείο της Πρώιμης Εποχής Σιδήρου, δηλαδή κτερίσματα νεκρών, 8ος αι. π.Χ. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς.


Όσον αφορά την ιδέα της έκθεσης, η κ. Στρατούλη υποστηρίζει ότι «με αφορμή την ολοκλήρωση 100 χρόνων από τη λήξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου στις 11 Νοεμβρίου 2018 τιμούμε την ανεκτίμητη και αποφασιστικής σημασίας συμβολή του Κιλκίς στη λήξη του Μεγάλου Πολέμου, αναγνωρίζοντας τη δυναμική του ιστορικού τουρισμού ως σπουδαίου παράγοντα διάδρασης με τη μνήμη και τους πολλαπλούς αποδέκτες της. Έτσι, αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε στις επετειακές εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από τη λήξη του Α' Παγκοσμίου με μια πρωτοποριακού περιεχομένου περιοδική και φορητή έκθεση».


Όλη αυτή η προσπάθεια εντάσσεται σε μια γενικότερη ιδέα, η οποία θέλει το Κιλκίς να αναδεικνύεται σε τόπο προσκυνηματικού τουρισμού. Ουσιαστικά, πρόκειται για ενέργειες που αποσκοπούν σε «μια συνάντηση με την Ιστορία», αφού αυτές οι ανασκαφές τροφοδοτούν τη σύγχρονη έρευνα και συμβάλλουν στη δημιουργία μιας πύλης που ενώνει το παρελθόν με το παρόν και διατηρεί ζωντανές τις μνήμες σε μια περιοχή με έντονο το προσφυγικό στοιχείο.


«Σε μια εποχή που επικρατεί ένα κλίμα μισαλλοδοξίας, φανατισμού και αντιπαλότητας, εμείς, χωρίς καμία δόση εθνικιστικής λατρείας, στοχεύουμε στην καταγραφή της Ιστορίας, στην ενδυνάμωση της περιφέρειας καθώς και στην ανάδειξη της αρχαιολογικής πληροφορίας» λέει η κ. Στρατούλη.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Πτηνόμορφο περίαπτο από τις ανασκαφές σε νεκροταφείο της Πρώιμης Εποχής Σιδήρου, δηλαδή κτερίσματα νεκρών, 8ος αι. π.Χ. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς.

Καταλήγει: «Εάν μία εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις, τότε αυτή η έκθεση επιχειρεί να αφηγηθεί πολλές μικρές ιστορίες με κοινό σημείο αναφοράς τους την αμφισημία του τοπίου του Κιλκίς τα χρόνια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν το μακεδονικό μέτωπο συναντά την αυγή των ανασκαφών. Όταν τα χαρακώματα της τραγικότητας των μαχών στους τεχνητούς γηλόφους του Κιλκίς γίνονται πεδίο μιας παράδοξης συνάντησης με την Ιστορία και μετατρέπονται σε αρχαιολογικές τομές μιας αιφνίδιας αποκάλυψης του παρελθόντος.


Αυτό το τυχαίο γεγονός θα αποτελέσει την αφορμή για τις απαρχές της αρχαιολογικής έρευνας, που θα αναζητήσει σε τούμπες και σε τράπεζες του Κιλκίς τα υλικά αποτυπώματα των οικιστικών επιλογών των προϊστορικών και πρωτοϊστορικών κοινοτήτων αλλά και των ταφικών τους πρακτικών».

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Πτηνόμορφο περίαπτο από τις ανασκαφές σε νεκροταφείο της Πρώιμης Εποχής Σιδήρου, δηλαδή κτερίσματα νεκρών, 8ος αι. π.Χ. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς.
Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Χάλκινες χάντρες, από τις ανασκαφές σε νεκροταφείο της Πρώιμης Εποχής Σιδήρου, δηλαδή κτερίσματα νεκρών, 8ος αι. π.Χ. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς. (εκτίθενται στην έκθεση μαζί με άλλα χάλκινα αντικείμενα, όπως περόνες και πόρπες = εξοπλισμός ένδυσης, περίαπτα, και κοσμήματα = περιδέραια και βραχιόλια).
Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Τηλεγράφημα, που αφορά στις ανασκαφές της Βρετανικης Αρχαιολογικής Σχολής στην Τσαουσίτσα. Ιστορικό Αρχείο ΑΜΘ - ΙΣΤ' ΕΠΚΑ

Info:

Έκθεση: «Αρχαιολογία εν καιρώ πολέμου στο Κιλκίς. Από τα χαρακώματα των μαχών... στα σκάμματα των ανασκαφών»

Αρχαιολογικό Μουσείο Κιλκίς, 11.11.2018 - 31.05.2019

Διοργάνωση έκθεσης: Εφορεία Αρχαιοτήτων Κιλκίς 2018

Επιστημονική εποπτεία - γενικός συντονισμός: Δρ. Γεωργία Στρατούλη, προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς

Μουσειολογική Μελέτη: Δρ. Γεωργία Στρατούλη, προϊσταμένη ΕΦΑ Κιλκίς / Δρ. Σταμάτης Χατζητουλούσης, αρχαιολόγος ΕΦΑ Κιλκίς

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ