Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO
10

Στην είσοδο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ενός από τα ωραιότερα μουσεία του κόσμου, όπου φυλάσσεται και εκτίθεται ο ανθός της αρχαιοελληνικής τέχνης, υπενθυμίζοντας στις χιλιάδες επισκέπτες του, ποιός έθεσε το μέτρο του κάλλους στην Ιστορία της ανθρωπότητας, ορθώνεται ένα τερατικό σύμπλεγμα. Πρόκειται για τρια στρογγυλά χτένια, άλλα πλαγιαστά, άλλα ορθωμένα προς τον ουρανό, στο κέντρο ενός παρτεριού με βλάστηση ό,τι κάτσει.

Το έργο κατασκευάστηκε το 2014 και τοποθετήθηκε εκεί για να εορταστούν τα 150 χρόνια του κορυφαίου ελληνικού μουσείου, το οποίο διηύθυναν αρχικά με αληθινή γνώση, αυτοθυσία και σοβαρότητα ο Χρήστος και η Σέμνη Καρούζου.

Αν πλησιάσεις θα διακρίνεις μια πλάκα στην οποία οι συνεργοί επεξηγούν το έργο σε ελληνικά και αγγλικά: Ονομάζεται, λέει, «Προμαχώνες» δηλάδή «τμήμα οχυρού ή φρουρίου από το οποίο μάχεται κάποιος». Και συμπληρώνουν από κάτω: «Συνώνυμα: προπύργιο, έπαλξη, μετερίζι, ντάπια, ταμπούρι».

Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO
Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO

Δεν είναι το μοναδικό γελοίο δημόσιο έργο τέχνης της Αθήνας. Πλήθος αμόρφωτων ταγών έχει αφήσει την κακορίζικη σφραγίδα του στην πόλη, επιλέγοντας τέχνη με βάση την πελατειακή αμορφωσιά που συνήθως το διακρίνει. Εδώ όμως μιλάμε για ένα από τα κορυφαία σημεία της πόλης, με τεράστιο συμβολισμό.

Ελπίζουμε, όσοι είναι τώρα υπεύθυνοι, να φερθούν επιτέλους με την σοβαρότητα που αρμόζει.

Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO
Αρχαιολογία & Ιστορία
10

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

7 σχόλια
Με τινος την υπογραφη τοποθετηθηκε το γλυπτο εξω απο το σημαντικοτερο μουσειο της χωρας και ενα απο τα σημαντικοτερα του πλανητη?εγινε αναθεση στη συγκεκριμενη καλλιτεχνιδα? ειναι δωρεα? υπηρξε καποιος διαγωνισμος λογω του εορτασμου των 150 χρονων του Εθνικου Αρχαιολογικου Μουσειου?Δεν οφειλει να δωσει καποια απαντηση το ΥΠΠΟ ?
Είναι άλλο πράγμα να κάνεις κριτική ενός έργου βάσει προσωπικού γούστου ή οποίας αντικειμενικόυητας θεωρείς πως κατέχεις και άλλο να μιλάς για "εκτρώματα"και "αμόρφωτους ταγούς" και από κάτω να βάζεις το ονοματεπώνυμο ενός δημιουργού (Βένια Δημητρακόπουλου). Αλήθεια την γνωρίζεται προσωπικά; Είναι αμόρφωτη; Είναι ταγός; Της ανατέθηκε το έργο με τις δολοπλοκίες που υπονοείτε στο άρθρο σας; Διαφωτίστε μας, γιατί εγώ με ένα Google Search μόνο θετικά στοιχεία βρήκα και σοβαρό βιογραφκό. Αλλά εγώ μπορεί να είμαι αμόρφωτος. Ή ασχετος. Ή ταγός. Πείτε μας!
ποιοι γνωμοδότησαν άραγε για την τοποθέτηση του γλυπτού? ο δημαρχος, ο ΥΠΠΟ, ο πρωθυπουργός? ποιος έβαλε την υπογραφή του?θα ήταν πολύ χρησιμο να γνωριζει ο πολίτης της ρημαγμένης αυτής ποληςαν ήθελαν καποιο συγχρονο γλυπτο για τον κήπο του σημαντικοτερου μουσειου της χωρας, γιατι δεν διάλεξαν άραγε ενα γλυπτο των διεθνών καταξιωμένων γλυπτών μας - του αληθινα σπουδαιου Τάκι, της Χρύσσας, του Αντωνάκου?
Ο περιβάλλων χώρος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου αποτελεί μια μεγάλη αλάνα για τα "προσφυγόπουλα" και τα παιδιά των μεταναστών από τα γκέτο(;) της γύρω περιοχής. Αυτό από μόνο του, αποτελεί ισχυρότατο συμβολισμό στην Ελλάδα του 2019, πέρα από οποιοδήποτε έργο τέχνης.
Επιτέλους! Το έβλεπα και ελεγα ποτέ θα βγει το τερατουργημα! Κι εκείνος ο εγκαταλελειμμένος κήπος του Μουσείου? Κι εκείνο το τριτοκοσμικό καφέ? Ας ελπίσουμε ότι η νυν ηγεσία του ΥΠΠΟ θα μεριμνήσει ώστε οι χώροι που περιβάλλουν το ΕΑΜ να είναι αντάξιοι του !
Τελικά απο ότι φαίνεται στην Ελλάδα ακόμα μιλάμε με όρους της τέχνης του 19ου αιώνα. Ίσως η μοντέρνα τέχνη να μην βρίσκει γόνιμο έδαφος εδώ, πόσο μάλλον μια μετά-μοντέρνα αφήγηση. Ένας Αλβανός με είχε ρωτήσει : αν καταστραφεί αυτό το κτήριο καταστρέφεται και η Ελλάδα; Οπότε ναί οι «τσατσάρες» όπως τις αποκαλείται βγάζουν σε εμένα απόλυτο νόημα. Ιωάννης Λεσσές Ιστορικός Τέχνης
Βγάζουν νόημα σαν αισθητική ή σαν συμβολισμός;Δουλειά του κριτικού τέχνης δεν είναι να συστήνει στο ευρύ κοινό την πρωτοπορία αντί να το μέμφεται για τον επαρχιωτισμό του; Μου μύρισε ολίγον τι ελιτισμός ή μου εφάνη; Ελυτισμό ψάχνουμε. Νομιζω, δηλαδη, και με ολον τον σεβασμό μου.
Περί γούστου, αισθητικής και τέχνης έχουν γραφτεί εκατοντάδες βιβλία. Δεν μπορεί να αρέσουν όλα σε όλους, ούτε μπορεί η δημόσια τέχνη να λειτουργήσει ακριβώς με ψηφοφορία του κοινού.Το ωραίο, ως έναν βαθμό, συνήθως ορίζεται ιστορικά από αυτόν που έχει «τα φράγκα» την «εξουσία» και τις «ισχυρές γνώμες» με το μέρος του. (Με διαφόρων τύπων παραδοξότητες να συμβαίνουν κατά καιρούς...)Στην συγκεκριμένη περίπτωση πάντως το έργο εξυπηρετεί απόλυτα τον σκοπό του, κάνει αισθητή την παρουσία του, αναφέρεται στην αρχαιότητα με αφαιρετικό και πρωτοτυπο τρόπο και δεν «καπελώνει» το κτίριο αλλά έρχεται σε αρμονία και “διάλογο” με αυτό...Αν θέλετε να γκρινιάξετε για κάτι, έχετε όλο το ελεύθερο να βγάλετε το άχτι σας στη διάλυση της πινακοθήκης και τη μετατροπή της από Μοντέρνο τοπόσημο, σε «βλαχόσημο».
Η αλήθεια είναι πως είναι ένα πολύ «ωραίο» έργο, μοντέρνας σύλληψης για το χώρο, που καταφέρνει με έξυπνο τρόπο να έρθει σε αρμονία με το περιβάλλον.Όμως τι καθορίζει το ωραίο πέραν αυτών που έχουν χρήματα, εξουσία και σύμφωνες γνώμες μεταξύ τους;