Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων

Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων Facebook Twitter
0

 

Ο George Lucas έχει αναγνωρίσει ότι η ταινία "Το Μυστικό Φρούριο" του Akira Kurosawa αποτέλεσε πηγή έμπνευσης της saga των Star Wars. Πόσο μεγάλο είναι το "δάνειο" όμως;

 

Η λαμπρά αντισυμβατική οπτική γωνία αφήγησης μιας διαγαλαξιακής περιπέτειας επιστημονικής φαντασίας του σεναριογράφου και σκηνοθέτη του Star Wars George Lucas δεν είναι και πρωτότυπη. Όπως έχει συχνά αναφέρει και ο ίδιoς, δανείστηκε την ιδέα από την κλασική ταινία με σαμουράι του Akira Kurosawa που γυρίστηκε το 1958. "Εκείνο που με εντυπωσίασε περισσότερο στο Μυστικό Φρούριο" είχε πει το 2001, "είναι ότι η ιστορία παρουσιάζεται από την οπτική γωνία δύο κατώτερων τη τάξει χαρακτήρων. Αποφάσισα ότι θα ήταν ωραίο να αφηγηθώ την ιστορία των Star Wars χρησιμοποιώντας δύο πιο ασήμαντους χαρακτήρες όπως ο Kurosawa, και να διηγηθώ όλη την ιστορία από την δική τους οπτική γωνία- στην περίπτωση του Star Wars δηλαδή να την διηγηθώ από την οπτική γωνία των δύο ρομπότ."

 

 

Εκείνο που με εντυπωσίασε περισσότερο στο Μυστικό Φρούριο, είναι ότι η ιστορία παρουσιάζεται από την οπτική γωνία δύο κατώτερων τη τάξει χαρακτήρων. Αποφάσισα ότι θα ήταν ωραίο να αφηγηθώ την ιστορία των Star Wars χρησιμοποιώντας δύο πιο ασήμαντους χαρακτήρες όπως ο Kurosawa, και να διηγηθώ όλη την ιστορία από την δική τους οπτική γωνία- στην περίπτωση του Star Wars δηλαδή να την διηγηθώ από την οπτική γωνία των δύο ρομπότ.GEORGE LUCAS

 

Ο Kurosawa ήταν ήδη σημαντικός δημιουργός του ιαπωνικού κινηματογράφου όταν απέκτησε και διεθνή φήμη με το Ρασομόν, μια πολύπλοκη αστυνομική ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας το 1951. Τα αναδυόμενα αστέρια του Χόλυγουντ, ο Martin Scorsese, ο Francis Ford Coppola, και ο Steven Spielberg, μαγεύτηκαν από την καλλιτεχνική, φιλοσοφική και δυναμική του δημιουργία. Επρόκειτο για έναν σεναριογράφο-σκηνοθέτη που προερχόταν μεν από μια αινιγματική και ξένη κουλτούρα ο οποίος ωστόσο λόγω της επίδρασης που είχαν ασκήσει επάνω του ο Τζον Φορντ και άλλοι Αμερικανοί σκηνοθέτες, δημιουργούσε ταινίες που ήταν προσβάσιμες στο κοινό της Δύσης. "Θα το πω απλά" είχε δηλώσει το 2009 ο Scorsese, "ο Κουροσάβα ήταν ο δάσκαλος μου."

 

Μάλιστα κάποιοι σκηνοθέτες διεθνούς βεληνεκούς δεν περιορίστηκαν στο να διδαχθούν από τις λήψεις και το μοντάζ του Κουροσάβα αλλά κόπιαραν ολόκληρες τις ταινίες του. Οι "Επτά Σαμουράι" του 1954 έγιναν το 1960 «Και οι επτά ήταν υπέροχοι» του John Sturges. Το "Yojimbo" του 1961 έγινε το "Για μια χούφτα δολάρια" του Sergio Leone το 1964. Ήταν όμως το έπος "Το Μυστικό Φρούριο" που μάγεψε τον Lucas. Από την μία ήταν ένα αναπάντεχο μειγμα ριψοκίνδυνης δράσης και βροντερής κωμωδίας, αρχέτυπων παραμυθιών και πολεμικής ανδρείας. Από την άλλη παρουσίαζε έναν εμφύλιο μέσα από τα μάτια ενός ντουέτου κουτών και φιλέριδων κατώτερων τη τάξει χαρακτήρων.

Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων Facebook Twitter
Η Daisy Ridley κρατά ένα ραβδί στο Η Δύναμη Ξυπνά πανομοιότυπο με το ραβδί της ηρωίδας στο Μυστικό Φρούριο.

Στο φιλμ του Kurosawa ο εμφύλιος πόλεμος σπαράσσει την Ιαπωνία του 16ου αιώνα και το δίδυμο αυτό αποτελείται απο τον ψηλό Tahei τον οποίο ενσαρκώνει ο Minoru Chiaki και ο κοντός Mataschichi τον οποίο παίζει ο Kamatari Fujiwara. Όπως και τα δύο ρομπότ που ενέπνευσαν, οι δύο αυτοί ήρωες δεν μπορούν να σταματήσουν να καυγαδίζουν ενώ περιπλανιούνται σε μια έρημο την επαύριο μιας μάχης, και – πάλι όπως και τα εν λόγω ρομπότ – χωρίζονται πριν αιχμαλωτιστούν και επανενωθούν. Στο τέλος αναγκάζονται να επιστρέψουν στην καρδιά της σύρραξης. Υποχρεώνονται να βοηθήσουν τον μουσάτο Στρατηγό Toshiro Mifune, πρωταγωνιστή 16 ταινιών του Κουροσάβα, να συνοδεύσει την Πριγκίπισσα Uki που ενσαρκώνει η ηθοποιός Misa Uehara στην γενέτειρα της, ακριβώς όπως τα ρομπότ βοηθούν τον Ben Kenobi να συνοδεύσουν την Πριγκίπισσα Leia στην βάση των επαναστατών. Η διαφορά είναι πως ο Tahei και ο Mataschichi δεν είναι πιστοί υπηρέτες αλλά οπορτουνιστές που εποφθαλμιούν το χρυσάφι της Πριγκίπισσας. Είναι οι C-3PO και R2-D2 αλλα και οι Han Solo Σόλο και Chewbacca ταυτόχρονα.

 

Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων Facebook Twitter
Το Μυστικό Φρούριο

 

Πέρα από τους χωρικούς, ο Lucas είχε πει ότι οι ομοιότητες ανάμεσα στο Star Wars και «Το Μυστικό Φρούριο» είναι «μάλλον σύμπτωση παρά οτιδήποτε άλλο» αλλά δεν χρειάζεται μια πολύ εν τω βάθει ανάλυση της ταινίας του Kurosawa για να εντοπίσει κανείς εικόνες, σκηνικά και τεχνικές που εμφανίζονται και στις τριλογίες του Lucas. Ο εύσωμος ιδιοκτήτης σκλάβων θα μπορούσε να είναι ξάδελφος του Jabba the Hutt, πολλά είναι τα δάση που θυμίζουν το Endor και οριζόντιες μεταβιβάσεις που χρησιμοποιούν και οι δύο σκηνοθέτες για να περάσουν στην επόμενη σκηνή.

 

Μάλιστα ο Λούκας είχε σκεφθεί τον Mifune για τον ρόλο του Ben Kenobi ο οποίος είχε υπάρξει Στρατηγός στους Πολέμους των Κλώνων. Κι αν αναρωτηθήκατε ποτέ για την πλήρη απουσία νοήματος της μεταμφίεσης της Βασίλισσας Amidala ως καμαριέρα της στην «Αόρατη Απειλή» μπορείτε να ανιχνεύσετε το τέχνασμα της στην Πριγκίπισσα Uki που παριστάνει την βουβή κοινή θνητή για να μπορεί να ταξιδέψει μέσα από τα εχθρικά εδάφη χωρίς να την καταλάβουν. Εξάλλου είναι σαφές ότι πρόκειται για σύμπτωση ότι στο τέλος του Μυστικού Φρουρίου οι ήρωες σώζονται από έναν κακό με ουλές στο πρόσωπο ο οποίος την τελευταία στιγμή αλλάζει την πίστη του όπως και ο Darth Vader στην Επιστροφή των Τζεντάι.

 

Μια αριστουργηματική ταινία του Kurosawa έθεσε τις βάσεις για την saga του Πολέμου των Άστρων Facebook Twitter

 

Φυσικά οι καινοτομίες του Lucas είναι εκείνες που καθιστούν τον Πόλεμο των Άστρων τόσο μαγικό, αλλά από μια άποψη η ταινία του 1958 μοιάζει πιο μοντέρνα από εκείνη του 1977, κι αυτή είναι η σημασία που αποδίδεται στην Πριγκίπισσα Uki. Ο Lucas έχει δηλώσει ότι η Leia είναι "περισσότερο πριγκιπισσα που αντί να τραπεί σε φυγή θα πολεμήσει" από την ηρωίδα του Kurosawa, αλλά αυτή είναι μια μάλλον άδικη περιγραφή δεδομένουν ότι η Uki στην πραγματικότητα δεν τρέπεται σε φυγή και δίνει μάχη: όταν την πρωτοβλέπουν στο δάσος ο Tahei και ο Mataschichi τους μαστιγώνει με ένα ραβδί. Αργότερα απελευθερώνει μια σκλάβα από τον αφέντη της και για να την ανταμείψει η ευγνώμων γυναίκα την προστατεύει από τις ανεπιθύμητες προτάσεις των χωρικών. Τέλος, η ανδρεία της Uki είναι εκείνη που πυροδοτεί την αλλαγή πλευράς από μέρους του αντίπαλου Στρατηγού. Η ιστορία του Μυστικού Φρουρίου παρουσιάζεται μεν από την οπτική γωνία των χωρικών αλλά στην ουσία αφηγείται την ιστορία της Πριγκίπισσας.

 

Η πρώτη τριλογία του Πολέμου των Άστρων αντιθέτως είναι η ιστορία του Luke Skywalker. Οι πιο σημαντικές στιγμές αφορούν άρρενες χαρακτήρες - ανθρώπους, Wookie ή ρομπότ – και παρεκτός της Leia δεν υπάρχουν άλλοι ιδιαίτερα ενεργοί γυναικείοι χαρακτήρες. Αν συνυπολογίσει κανείς την ηλικιωμένη υπηρέτρια της Uki και την απελευθερωμένη σκλάβα, το Μυστικό Φρούριο παρουσιάζει τρεις φορές περισσότερους ισχυρούς γυναικείους χαρακτήρες απ’ ότι και τα τρία αρχικά επεισόδια του Πολέμου των Άστρων μαζί, χωρίς ίχνος χρυσού μπικίνι.

 

Η μεροληψια αυτή διορθώνεται στο "Η Δύναμη Ξυπνά". Το πολυαναμενόμενο νέο επεισόδιο συμπεριλαμβάνει μια γυναίκα πειρατή και μια γυναίκα stormtrooper ενώ ο χαρακτηρας της Daisy Ridley είναι καλύτερος μαχητής από οποιονδήποτε από τους άνδρες ομόλογους της. Για την ακρίβεια οι στάσεις της όταν κραδαίνει ραβδί ή φωτόσπαθο θα μπορούσαν να έχουν αντιγραφεί επακριβώς από τους Στρατηγούς του Kurosawa όταν μονομαχούν. Φαίνεται πως ο διάδοχος του Lucas, ο J. J. Abrams έχει επίσης μελετήσει τον Kurosawa ενδελεχώς. 

   

 

_________

Με στοιχεία από το BBC 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ