Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter

Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s

0

Τα χρόνια του Μεσοπολέμου υπήρξαν για την ευρωπαϊκή καλλιτεχνική πρωτοπορία τα πιο δημιουργικά στην ιστορία της ανθρωπότητας. Είτε λόγω της πολιτικής και κοινωνικής αστάθειας -οι συνέπειες του Α' Παγκόσμιου Πολέμου, οι κακουχίες, η μάχη που θα ζούσε ο κόσμος μεταξύ κομμουνισμού και φασισμού, η Μεγάλη Ύφεση-, είτε λόγω του γενικότερου καταθλιπτικού κλίματος -με καλλιτέχνες να δραπετεύουν κυριολεκτικά από τη Γερμανία και τη Ρωσία-, στα χρόνια αυτά υπήρξε ένας αναμφισβήτητος δημιουργικός παροξυσμός: στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, την αρχιτεκτονική, παντού. 

Μέσα σ' αυτό το σκοτεινό πλαίσιο γεννιέται η avant-garde, όρος δανεισμένος από τη στρατιωτική ορολογία, που όμως θέλει να εκφράσει την εμπροσθοφυλακή κάθε μορφής τέχνης σε οποιοδήποτε τόλμημα, σε οτιδήποτε νέο, φως και ανθοφορία μαζί γεννημένη από τα ευρωπαϊκά ερέβη, από δημιουργούς συναισθηματικά φορτισμένους από τα μηνύματα της εποχής τους. 

Στον γερμανικό εξπρεσιονισμό όλα αυτά θα λειτουργήσουν ως καταλύτης για τη δημιουργία νέων κινηματογραφικών ειδών - να η γέννηση της επιστημονικής φαντασίας, των ταινιών τρόμου και των φιλμ νουάρ - με όλες εκείνες τις σκοτεινές φαντασιώσεις, που, όμως μιλούν για την ανθρώπινη επιθυμία, την αγάπη, την ανάγκη για λύτρωση.  Η κληρονομιά αυτής της εποχής παραμένει έως σήμερα ισχυρή και επιδραστική. Αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά σε φωτογραφικά θραύσματα από τα γυρίσματα του θρυλικού "Metropolis", έτσι όπως παρουσιάζονται μέσα από την έκθεση του Μουσείου Τέχνης του Milwaukee, για να εκτιμήσει όχι μόνο την ανθεκτικότητα τους στο πέρασμα του χρόνου, αλλά και τη φρεσκάδα της αισθητικής τους που διατηρείται ως τις μέρες μας. 

―Επιμέλεια: Μαρούσα Θωμά

Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου φωτογράφου, από την ταινία του Fritz Lang “The Nibelungen: The Death of Siegfried", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου φωτογράφου, από την ταινία του Fritz Lang “The Nibelungen: The Death of Siegfried", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Otto Hunte και Fritz Lang για την ταινία “The Nibelungen: The Death of Siegfried”1923 @ Photo Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Otto Hunte και Fritz Lang για την ταινία “The Nibelungen: The Death of Siegfried”1923 @ Photo Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, Δύο άντρες στοχάζονται στη Σελήνη, (1825-30) @ Photo: courtesy The Metropolitan Museum of Art
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Erich Kettelhut και Fritz Lang για την ταινία “The Nibelungen: The Death of Siegfried”, 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Josef Fenneker (Germany, 1895-1956), Πόστερ της ταινίας, "The Burning Soil (Der brennende acker)", 1922 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau (Germany, 1888-1931) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Hermann Warm και Henrik Galeen, για τον "Μαθητή της Πράγας", 1926 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Andrei Andrejew (Ρωσία, 1887-1966), Σχέδιο για την ταινία "Έγκλημα και Τιμωρία (Ρασκόλνικοβ), 1923 - Σκηνοθέτης: Robert Wiene (Γερμανία, 1873-1938) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Otto Erdmann και Georg Wilhelm Pabst, "The Joyless Street", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Otto Erdmann και Georg Wilhelm Pabst, "The Joyless Street", 1923 @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Walter Röhrig και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926, © Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Robert Herlth και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Robert Herlth και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Robert Herlth και Friedrich Wilhelm Murnau, "Faust", 1926 - Σκηνοθέτης: Friedrich Wilhelm Murnau @ Photo courtesy Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο για τον "Faust”, 1926 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου, για την ταινία "The Cabinet of Dr. Caligari", 1919 - Σκηνοθέτης: Robert Wiene (Γερμανία, 1873-1938) @ Los Angeles County Museum of Art, Robert Gore Rifkind Center for German Expressionist Studies
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο του Hermann Warm για την ταινία “Das Kabinett des Dr Caligari”, 1919 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
“Das Kabinett des Dr Caligari”, 1919 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο του Ernst Stern, για την ταινία "Le cabinet des figures de cire” ,1924 - Σκηνοθέτης: Paul Leni@ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Boris Bilinsky (Ρωσία, 1900-1948), Πόστερ για την ταινία "The Joyless Street", 1925 - Σκηνοθέτης: Georg Wilhelm Pabst (Αυστρία, 1885-1967) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Σχέδιο των Ernst Stern και Paul Leni για την ταινία "Le cabinet des figures de cire” (Wax Works), 1924@ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου φωτογράφου, στιγμιότυπο από την ταινία "Γαλάζιος Άγγελος", 1930 - Σκηνοθέτης: Josef von Sternberg (Aυστρία, 1894-1969) @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Karl Struss, φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία "Sunrise: A Song of Two Humans” , 1927, σε σκηνοθεσία Friedrich Wilhelm Murnau @ Courtesy of Academy of Motion Picture Arts and Sciences’ Margaret Herrick Library
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Εmil Hasler, σχέδιο για την ταινία του Fritz Lang “Das Testament des Dr Mabuse” (The Testament of Dr Mabuse), 1932 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Emil Hasler, σχέδιο για την ταινία του Fritz Lang “M,” 1931 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris/LACMA
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Paul Scheurich, Πόστερ για την ταινία του Fritz Lang “Das Testament des Dr Mabuse” (The Testament of Dr Mabuse), 1932 @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου καλλιτέχνη, πόστερ για την ταινία “M”, 1931 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Otto Hunte, σχέδιο για την ταινία “Metropolis”, 1923 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang @ Collection of La Cinémathèque française, Paris
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Αγνώστου καλλιτέχνη, πόστερ για την ταινία “M” @ Courtesy of Academy of Motion Picture Arts and Sciences’ Margaret Herrick Library
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Horst von Harbou (Γερμανία, 1879-1953), φωτογραφικό στιγμιότυπο από την ταινία, “Metropolis”, 1927 - Σκηνοθέτης: Fritz Lang (Αυστρία, 1890-1976) @ Collection of La Cinémathèque française
Στοιχειωμένες οθόνες: ο γερμανικός κινηματογράφος των 20s Facebook Twitter
Ρεκλάμα της Paramount, για την ταινία "Metropolis", 1927
Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει σήμερα τηλεκριτική, γιατί ήταν ένα σπορ ακριβό και, κυρίως, ενοχλητικό»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ